Jäspi Tehowatti Air - Modbus integraatio toimii näin !

Soiski71

Jäsen
Hei, Nyt kun tuota MyUplink softaa ollaan pukkaamssa ja ainakin itselläni on ongelmia saada kaikkia tietoja ulos enään tuon API / Python integraation kautta jonka @lema on luonut (https://lampopumput.info/foorumi/threads/myupway-python-integraatio.35434/) niin olen ajatellut katsoa josko saisi tuon modbusin kautta tiedot talteen paikallisesti. Nibellä näyttäisi olevan aika monta versiota jo ja koska koneiden pitäisi olla suht samoja ajattelin kokeilla.

Lähdin tällä liikenteeseen https://github.com/elupus/esphome-nibe
ja raudaksi hankin tuon raudan. https://github.com/Xinyuan-LilyGO/T-CAN485

pienoisia ongelmia (kuten aina) oli matkalla ja tässä muutama oppi muille jaoksi jos haluatte eroon myupway / myuplinkistä

Tuo LilyGO pitää tosiaan saada ensinnä toimimaan kunnolla. Oma ongelmani oli vaikka itselläni pyörii tuo Home Assistant niin ei ole tullut sitä oikein käytettyä joten sen kanssa oli suurimmat haasteet (kuten jotkut ehtivät jo aiemmassa kirjoituksessa jo lukea).

Kun löysin nämä Step By Step ohjeet niin jo alkoi tapahtua.

Näiden ohjeiden perusteella sain ajettua ja päivitettyä tuon esimerkkimallin yamal koodin LilyGO palikkaan. Kun oikea ohjelma on sisällä ja liität sen 9-10-11-12 pinneihin (aivan samat siis kuin NIBEssä) niin alkaa LilyGO lähettämän UDP:n kautta tietoa Home Assistantille. Jos jokin on koodissa väärin tai A/B tiedon siirto kaapelit väärin menee VILP vikatilaan. Tämä johtuu siitö että tämän MODBUS40 kloonin tulee lähettää kuittaus VILPillä ja jos ei ole oikein muodostettu menee VILP vikatilaan. ( MODBUS kytketään päälle VILPin huoltovalikosta 5.2 )

1714658579956.png
1714658681022.png
onnistunut liittyminen ESPhome Logista

Tämän jälkeen tulee HA:lle aja tuo NIBE integraatio

Itselleni se sujahti vaivattomasti tuolta linkistä sen kummoisempia ongelmitta ( aja HA:ta Dockerissa Ubuntu koneessa)

1714658822000.png

Tuo aiemmin luoto LilyGO palikka (nimesin tehowatti_air) tulee näkyä HA:ssa jotta toimii (autodiscovery ainakin toi sen itselleni esille)
1714658946348.png

Kun tuon Integraation ajaa niin se pyytää ainaostaa tuon IP osoitteen jossa LilyGO palikka on niin se tunnistaa itse tuon mallin. Minulle se tunnisti sen F1155 malliksi.
Tuo entity ( data joka saatavissa laitteesta ) oli ensinnäkin 21 mutta noin 10 minuutin pääsät se oli jo kerännyt kaiken eli 982 eri tietoa saatavilla.
1714659044734.png

Klikkaamalla tuota entity kohtaa näet kaikki mitä on tarjolla ja käytten noita aiempia ID numeroita on sieltä helppo löytää (search) tarvitsemansa tiedon ( nimet ovat eri kuin mitä esim. myupway tiedostossa, mutta ID on sama) ja aktivoida vain tarvitsemansa (ilmeisesti 20 eri tietoa on raja, muuten saattaa mennä puuroksi). Kun valinnut niin Enable selected muuttaa sen tiedon aktiiviseen tilaan.

1714659372255.png

Näistä voi sitten rakennella eri näkymiä pumpusta:
1714659418201.png

Itse tämä vain välivaihe koska lähetän tiedon täältä itse asissa MQTT serverille -> Node-Red -> Grafana josta luetaan vaikka tällaisia tietoja (mukana vähän ILP:n tietoa kanssa joka tulee eripaikasta) :
1714659559560.png

1714659574737.png

Elikkäs toimii kunhan viettää aikaa googlettamalla ja päätä seinään "vähän" hakkaamalla.

Liitteet

• 1714659289200.png
    1714659289200.png
    127,7 KB · Katsottu: 126
Viimeksi muokattu:
Kiitos postauksesta! Virittelin omaan Airiin LilyGO:n ja data valuu Home Assistanttiin hyvin. Ulkoyksin nopeutta en tosiaankaan saa näkyviin. Olen kokeillut esim. näitä entityjä:
Compressor Frequency, Actual
Compressor Frequency, Request
Compressor Frequency, Target

Noi näyttää 0 Hz HA:ssa. Muutenkin tuntuu, että ulkoyksiköstä ei tunnu oikein saavan dataa pihalle. Pitääkö sen suhteen tehdä jotain kikkailuja?

Nämä diagnostiikka-entityt pelaa hyvin:
Alarm
BT1 Outdoor Temperature
BT2 Supply temp S1
Compressor Frequency, Actual
Compressor Frequency, Request
Compressor Frequency, Target
EB100-BE1 Current
EB100-BE2 Current
EB100-BE3 Current
EB100-EP14-BT3 Return temp
Heat Meter - Heat Cpr and Add EP14
Heat Meter - HW Cpr and Add EP14
Int. el.add. Power
Prio

Pumpun softa on viimesin ja LilyGO:n softa ajoin sisään alkukesästä. Oisko jotakin vinkkejä?

Back
Ylös Bottom