Jatati ja Gree/Ultimate (9kW) 500L Borö

J

Jatati

Vieras
Olen hieman lukenut foorumia ja nyt tuli vuosi täyteen omasta pumpusta, niin ajattelin tuoda tiedon myös tänne.

Talo: rakennettu 1970, yksikerroksinen puuomakotitalo, eristevahvuus seinissä 100mm, ikkunat uusittu, pattereiden termostaatit vaihdettu

Paikka: Länsi-Uusimaa

Lämmitettävä tila 137m2
Käyttäjät: 2 aikuista ja 3 tenavaa

Kulutuslukemat aikaisemmin:
Käyttösähkö 5900kWh
Öljy 3500L
Vesi 390m3/v

Öljykattila oli mallia -76, poltin vuosimallia 2000. Öljy poistettiin kokonaan käytöstä.

Ilmavesilämpöpumppu otettiin käytöön vuosi sitten, kokonaissähkönkulutus 1.6.08 - 31.5.09 oli 18300kWh.

Pumppu on mallia Gree/Ultimate (9kW) ja vesivaraaja 500L Borö (liitännät yläosassa), 9kW ylävastus asennettuna.

Pumppua on käytetty ilman vastusta, silloin kun suihkuntarvetta ei ole, koska halusin tietää miten se käyttäytyy pakkasilla. Kylmin aamu on ollut -18,0 ja silloin ohjaimen lukema7 näytti varaajassa 30 astetta (anturi on varaajan keskiosassa).

Kesäkautena minulla on ollut pyyntinä 45 ja kaasun lämpötila nousee lopussa 102-110 asteeseen.

Tässä muutama kuva.

Liitteet

• varaaja.pdf
    146,4 KB · Katsottu: 644
  • pumppu.pdf
    232,5 KB · Katsottu: 599
J

Jatati

Vieras
  • Keskustelun aloittaja
Vs: Jatati ja Gree/Ultimate (9kW) 500L Borö

Meneeköhän tämä oikein,
3500x10*0,75=26300kWh + 5900kWh= 32200kWh

Nyt meni 18300 kWh => Säästö 43%

Onko tuo vuosi cop siis noin 2.

Sammypiru

Vakionaama

Laskisin siten, että öljystä taloon saatiin energiaa 75% eli tuo 26300kWh.

Nyt pumpulla meni 18300, josta käyttösähkö n. 6000 kWh = 12300 kWh

Säästö 14000 kWh 26300 kWh:sta on 53% = Laitteen COP 2

Jos verrataan pelkästään energiankulutuksen muuttumista edellisen lämmitysmuotoon, niin

Ennen: 35000 kWh
Nyt 12300 kWh
Säästö: 22700 kWh
Säästö prosentteina: 65% EKOTEKO, sanon mä, jos vielä käytät vihreää sähköä.

J

Jatati

Vieras
  • Keskustelun aloittaja

Sammypiru sanoi:
Laskisin siten, että öljystä taloon saatiin energiaa 75% eli tuo 26300kWh.

Nyt pumpulla meni 18300, josta käyttösähkö n. 6000 kWh = 12300 kWh

Säästö 14000 kWh 26300 kWh:sta on 53% = Laitteen COP 2

Jos verrataan pelkästään energiankulutuksen muuttumista edellisen lämmitysmuotoon, niin

Ennen: 35000 kWh
Nyt 12300 kWh
Säästö: 22700 kWh
Säästö prosentteina: 65% EKOTEKO, sanon mä, jos vielä käytät vihreää sähköä.

Vantaan Energia, eli ei ihan niin vihreää:
65 % fossiilisia energialähteitä ja turvetta
17 % uusiutuvia energialähteitä
18 % ydinvoimaa

T

teukka

Vieras
  • Keskustelun aloittaja

Ilmeisesti olisi vielä parempi tulos, jos pattereiden tilalla olisi lattioissa vesikierto, jolloin ei tarvittaisi niin kuumaa vettä kuin nyt pattereihin.
Lämmitysvesi kannattaisi käyttää mahdollisimman viileänä ja sitten siitä käyttövesi kannattaisi priimata ylemmäksi sähköllä.

En tunne laitteistoa, mutta periaatteessa voisi kysyä, että kannattaako käyttöveden vuoksi yleensä kiristellä lämpötilaa kovin ylös, sehän huonontaa COP-arvoa?

Espeliini

Aktiivinen jäsen

teukka sanoi:
En tunne laitteistoa, mutta periaatteessa voisi kysyä, että kannattaako käyttöveden vuoksi yleensä kiristellä lämpötilaa kovin ylös, sehän huonontaa COP-arvoa?

Niin, tätä olen itsekin miettinyt...

J

Jatati

Vieras
  • Keskustelun aloittaja

Espeliini sanoi:
teukka sanoi:

Niin, tätä olen itsekin miettinyt...

Pakkaskaudella laitoin pyynnin 41:een ja säädin vastuksen sopivasti, jotta illalla perhe pääsi suihkuun ja lämmin vesi riitti. Laitoin vastukset päälle vain illalla sulaketaulusta pesujen ajaksi. Syy siihen, että pyynti oli 41, oli se että tietyllä pakkasilla kuumakaasun lämpötila nousi liikaa ja aiheutti virheilmoituksen. Näin kai siksi, että varaajan yläosa oli kuuma, mutta patteriverkostoon meni koko ajan keskeltä kiertoon, niin pyyntitavoitetta ei saavutettu.

Onkohan kylmäainemäärä liian alhainen, kun kaasun läpötila nousee kesäkaudella 102-110, jos pyynti on 45? Vai onko se vaan varaajasta kiinni, eli kerrostusmisominaisuudesta. Pumpun kuva on otettu noin 0C kelillä.

Ajattelin nyt käyttää tuota 41 pyyntinä ja vasta illalla kun perhe ryntää suihkuun peräkkäin, niin laitan pyynnin illaksi 45. Jotenkin en halua vastuksilla leikkiä kesäkautena, mutta...

Sammypiru

Vakionaama

Ultin 9000:n kuumakaasun korkeasta lämpötilasta on keskustelua mm. tässä ketjussa:
http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=5391.0

Löytyy myös oma ketjunsa, jossa aiheena on käyttöveden lämmitys.

Itselläni on 5500E ja 500 litran varaaja kierukalla, joten 9000 on minulle vähän outolintu.

Itse en lukeudu henkilöihin, jotka suosivat käyttöveden esilämmittämistä pumpulla ja priimausta erillisellä sähkövaraajalla. Silloin kun lämmitystä ei tarvita, niin pelkkään käyttöveden lämmittämiseen menee keskimäärin n. 5kWh päivässä, joten mielestäni tuota ei juurikaan ole tarve saada alaspäin.

Paljonkohan esimerkiksi 100 litran käyttövesivaraaja vie sähköä vuorokaudessa jo pelkästään lämpöhävioiden osalta?

edit: Toisaalta VILPvaraajan lämpöhäviö pienenee, jos lämpötilaa lasketaan?

Back
Ylös Bottom