Joko kesärenkaat?

Esäätäjä

Vakionaama
Ainakin ihan etelässä, nastarenkaat alkaa olla vähän siinä ja siinä. Vaikka laki salliikin maaliskuun jälkeenkin jos keli niin edellyttää.
 

Harrastelija

Vakionaama
Ajattelutapa uudessa laissa kääntyi hieman toisin päin. Renkaat pitää olla kelin mukaan.
Ei enää päivämääriä mutta kuskilla vastuu jos jotain tapahtuu.
 

Esäätäjä

Vakionaama
Ajattelutapa uudessa laissa kääntyi hieman toisin päin. Renkaat pitää olla kelin mukaan.
Ei enää päivämääriä mutta kuskilla vastuu jos jotain tapahtuu.
Niinpä, päivämäärät on enään milloin nastarenkaiden käyttö on sallittu. Pääsiäisen pyhien jälkeen alkaa lapinmatka-selitys olla jo legendaa...suurin osa etelän autoilijoista ei tarvis niitä, suotta kuluttaa asfaltit urille vaikka ne kyllä on jo.
 

Esäätäjä

Vakionaama
Niinkin, kitkarenkaat kannattaa vielä pitää alla, ottaa monesti tuollaiseen ohueen jääpeitteeseen ihan hyvin, nastat voi olla melkein huonommat siihen kun hyvä kesärengas.
 

M-J-B

Aktiivinen jäsen
Kitkoilla pärjätty talvet ihan hyvin, niin eiköhän seuraavakin kesä mene ongelmitta vaikka markkinamiehet haukkuvat kitkoja hengenvaarallisiksi kesäkeleillä. Ei ole tapana ajaa kilpaa kesälläkään, sama pää kesät talvet ja ajotyyli sen mukainen.
 

Mislo

Aktiivinen jäsen
Eiköhän ensi viikonloppuna mene alle. Omalla autolla ajelut aika minimissä, kun työmaan autolla tulee viikot liikuttua, siihen jos parin-kolmen vkon päästä vaihtaisi renkaat.
 

tuna

Vakionaama
Eilen illalla vaihdoin kesäkumit painavimpaan jolla pitää tänään ajella muutama sata km auringon kuumentamaa motaria.

Taas tuli yks huoltoliike ilmi johon en enää autoa vie, oli varmaan vedelty pyssyllä kiinni. Kaksi oli sellaisessa jumissa että hylsysarjan jatkovarsi katkesi. Uusia pultteja pääsee ostelemaan, prkl.
 

pamppu

Vakionaama
Taas tuli yks huoltoliike ilmi johon en enää autoa vie, oli varmaan vedelty pyssyllä kiinni. Kaksi oli sellaisessa jumissa että hylsysarjan jatkovarsi katkesi. Uusia pultteja pääsee ostelemaan, prkl.

Julmetulla kiireellä kausivaihtoja tekevät lienee pahimpia, en vie milloinkaan autojani moiseen käsittelyyn. Ite vaan alle ja kun kumit on tarve vaihtaa, niin sekin hoidetaan kausivaihtohässäkän ulkopuolella irtonaisille pyörille.
 

pökö

Hyperaktiivi
Tänään vaihtuu kesäkiekot alle. Ajankohdalla ei meillä niin väliä, kaikki on sillai lähellä että voi olla autottakin jos talvi jatkuu.
 

kimmok

Vakionaama
Kesä tossut alle heti.
Ja vakuutusyhtiöön ilmoitus että auto on seisonnassa ja polkupyörä varastota ja maailma pelastuu.
 

pamppu

Vakionaama
Tosta puolen nostamisesta tuli mieleen että onkos jollain havaintoa tommosesta helmanostopalkista, joka olis vähän järeämpi kuin 1 tonni?


Kätevähän toi olis, mutta ei tuolla taida omapainoltaan yli kahden tonnin autoa viittiä ylös kammeta. Olikohan näissä myös joissakin pituudesssa rittävyysongelmaa kun akselivälit on pidentyneet ja helmojen nostopaikat on jokseenkin päissä.
 

korsteeni

Vakionaama
ne on nyt suvikumit alla, kolmattakymmentä vuotta vanhat continental contact m+s 235
on ne hiljaiset tai sitte kuulo on menny, menee kun sukkasillaan vs rapinarenkaat
kyllä niistä vielä kuvion erottaa ja meni seulasta läpi vielä ilman huomauttamista viime elokuussa......autokin
 
Viimeksi muokattu:

tuna

Vakionaama
Julmetulla kiireellä kausivaihtoja tekevät lienee pahimpia, en vie milloinkaan autojani moiseen käsittelyyn. Ite vaan alle ja kun kumit on tarve vaihtaa, niin sekin hoidetaan kausivaihtohässäkän ulkopuolella irtonaisille pyörille.
Juu en ikinä ole kausivaihtoa teetättänyt, uudet kumit alle sentään joskus.
Tämä pultintuhoaja oli ihan oikean huollon tekijä muutama viikko sitten. Luulen että oli eri mies tai vehje ollut etupyörille kuin takapyörille pultteja laittamassa kun takaa aukes juuri sellaisella voimalla kuin pitääkin.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Tosta puolen nostamisesta tuli mieleen että onkos jollain havaintoa tommosesta helmanostopalkista, joka olis vähän järeämpi kuin 1 tonni?


Kätevähän toi olis, mutta ei tuolla taida omapainoltaan yli kahden tonnin autoa viittiä ylös kammeta. Olikohan näissä myös joissakin pituudesssa rittävyysongelmaa kun akselivälit on pidentyneet ja helmojen nostopaikat on jokseenkin päissä.
Tuossa on diy versio laitteesta. Näppärän oloinen laite kieltämättä. En ollut koskaan aikaisemmin kuullutkaan moisesta.
Se mitä tuossa omalla nosturilla(saksinosturi) on tullut nosteltua autoja niin osassa autoja helmat on sellaisia ettei niistä voi nostaa ollekaan. Päästä tuollaisella palkilla pääsisi kuitenkin hyvin nostamaan.
 

Lappanen

Vakionaama
Tänään klo 0 oli ulkona 0C, klo 6 pakkasta -5,5C, klo 8 nousi 0C ja nyt +3C. Mittari varjon puolella iltaan asti. Asfalttitiet jo rutikuivia, hiekkatiet osittain jäässä/lumessa/mönjässä.

Eiköhän tänään silti vaihdu all terrainit alle, on niissä kuitenkin merkintä täysverisistä talvirenkaista, vaikka talvella nastoihin verrattuna ajokelvottomat ovatkin, mutta menevät hyvin ns välikelin renkaina ja kesällä hiljaisina kesärenkaina.
 

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Kitkoilla pärjätty talvet ihan hyvin, niin eiköhän seuraavakin kesä mene ongelmitta vaikka markkinamiehet haukkuvat kitkoja hengenvaarallisiksi kesäkeleillä. Ei ole tapana ajaa kilpaa kesälläkään, sama pää kesät talvet ja ajotyyli sen mukainen.
Olen kokeillut Nokian jollain muinaisilla kitkoilla ajaa kesän. Kyllä ne olivat sateella asvaltilla aivan ällistyttävän liukkaat, liukkaammat kuin talvella juuri millään kelillä. Siihen saattoi vaikuttaa se, että vetelin niillä helteellä motarilla hiukan kovaa ja ne saattoivat lämmetä yli jonkun rajan jossa kumi muuttuu.
 

M-J-B

Aktiivinen jäsen
Olen kokeillut Nokian jollain muinaisilla kitkoilla ajaa kesän. Kyllä ne olivat sateella asvaltilla aivan ällistyttävän liukkaat, liukkaammat kuin talvella juuri millään kelillä. Siihen saattoi vaikuttaa se, että vetelin niillä helteellä motarilla hiukan kovaa ja ne saattoivat lämmetä yli jonkun rajan jossa kumi muuttuu.
Varmaan kymmenen kesää ellei enemmän on mennyt Nokian kitkoilla eikä ne missään kelissä kesällä ole olleet talvikeliä liukkaampia tai "sulaneet" suomalaisilla motarinopeuksilla. Nokian Q kesti ympärivuotisia kilometrejä paljon enemmän kuin saman aikakauden Conti Sportcontactit kesäkilometrejä. Onhan ne kitkat märällä tiellä kesärenkaita liukkaampia, mutta pitää ne silti paremmin kuin jäällä, ja jäälläkin riittävästi. Eli ei ongelmaa kun tietää mitä alla on. Nyt alla on misukat jotka oli talvikeleillä korkeintaan keskinkertaiset ja vaihtuu syksyllä uusiin oli niissä pintaa tai ei. Ennen saattoi vuodessa tulla 60tkm mutta nykyään vain neljännes siitä, niin ei kitkoja enää pelkät talvikuukaudet ajamalla saa loppuun kulutettua.
 

korsteeni

Vakionaama
ne on nyt suvikumit alla, kolmattakymmentä vuotta vanhat continental contact m+s 235
on ne hiljaiset tai sitte kuulo on menny, menee kun sukkasillaan vs rapinarenkaat
kyllä niistä vielä kuvion erottaa ja meni seulasta läpi vielä ilman huomauttamista viime elokuussa......autokin

muistin ryppyrenkaiden mallin

suvikumit on Continental Contitrac SUV m+s 21 vuoptta sitten paistetut
tuo SUV on kait lyhenne suvikumista
ihmeen elastinen on pinta, kuin uusissa kumeissa... kun painaa kolikolla niin ei jää minkäänlaista painaumaa vaan palautuu samantien
monet kumit muuttuu koviksi
 

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Kitka on kesällä kesärengasta liukkaampi mutta pitää se paremmin kesällä kuin talvella.
No eine Nokian kitkat kyllä märällä asvaltilla olleet, ei meinannut valoista päästä liikkeelle ja kehällä 80hp suti kaasua painaen. Niillä oli aika jännä yrittää mukaan liikenteeseen.
 

Esäätäjä

Vakionaama

Tiestön kuluminen nastarenkailla.
Selvähän se että kuluu, mutta käytännössä nuo urat kuluu tiehen lumitalven aikana kun autot (joo kuljettajat ohjaa) kulkee samoja lumesta paljastuneita kohtia pitkin. Talvella on samoja kohtia tiessä missä mm ulkokaarretta pelätään niin että vastaantulijat erottavat sulkuviivatkin on kulunut paikoin pois. Sitten kun auraus on mitä on, kerääntyy lumi ja loska reunaan eikä sinne enään voikaan ajaa.
 

Esäätäjä

Vakionaama
Mites muuten sähköpakulla kuluu renkaat, onko siinä samat tallat kuin vastaavassa normipakussa?
Onko sitä painoa kuinka paljon enempi sähköpakussa?
Tuossa diesel jumpyssä näytti olevan omamassa n.1800kg ja sähköversiossa n.2100kg, eli 300-330kg enemmän painoa. Renkaat varmaan samat.
 
Back
Ylös Bottom