Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Tämä. Olen vasta muutaman vuoden käyttänyt momentttiavainta, jonka ostin ihan muuhun käyttöön, mutta sillä ei mene liian piukkaan.Ja kun itse oli syksyllä pultit laittanut oikeaan kireyteen niin vaivatta kaikki hoitui ilman kiroiluja.
Oikein mukavaa hommaa omiin autoihin, ei tulisi mieleenkään antaa jonkun muun tehtäväksi, saati sitten vielä maksaa siitä hyvästä. No onneksi ei tarvitsekaan kuin kumeja uusiessa..Vaihtelin tyttärenkin autoon suvikumit. Kamalaa hommaa, pitänee miettiä rengashotellia.
Ja momenttiavain ihan ehdoton hommassa, sen sijaan pulttipyssyn tarvetta en ole koskaan tuossa hommassa ymmärtänyt. Vääntövarsi + räikkä paljo paree kombo kun ei ole niin kiire mihinkään.Mitä mukavaa siinä on, yksi ryyppäämisen hyvä syykö?Oikein mukavaa hommaa omiin autoihin, ei tulisi mieleenkään antaa jonkun muun tehtäväksi, saati sitten vielä maksaa siitä hyvästä. No onneksi ei tarvitsekaan kuin kumeja uusiessa..![]()
Loistava vastaus ja ajatusVanhojen autojen ropaaminen nyt vaan on mukavaa, lienee yksi mielenterveyden ongelma tämäkin..![]()
"Parin kaljan" jälkeen hyvä heittää koelenkki.
Ei taida moista outoutta harrastaa edes renkaanvaihtopajat.Itse ajan aina lenkin renkaanvaihdon ja jarrujen herkistelyjen jälkeen, en näe sitä mitenkää outona tai turhana asiana.Koelenkki renkaanvaihdon jälkeen?Ei taida moista outoutta harrastaa edes renkaanvaihtopajat.
Eipä ole tullut jarruja herkisteltyä renkaiden vaihdossa.
Itse "herkistelen" ajoneuvoni jarruja seuraavasti:
ps. Vaimon ajoneuvoon vaihtui renkaat eilen alle (jälkikasvu hoiti vaihdon, minä renkaiden pesun).
- talvella (lumella ja jäällä) ja kesällä (hiekalla) useita ABS-lukkojarrutuksia.
- tarvittaessa pitävällä pinnalla jarrutuksia sähköisellä käsijarrulla hieman isommasta nopeudesta
Omassa edelleen kitkat alla, uhkasivat takatalvea ensi viikon alkuun. => Katsotaan ensi viikolla sitä vaihtoa![]()
Milläs ennen kiristit? On mullakin momenttiavain, mutta en käytä tuohon. Joskus tarkistin sillä ja totesin näppituntuman olevan aivan riittävä, kun käsin kiristää. Pari viimeistä kertaa olen käyttänyt Makitan akkuruuvinväännintä, jolla saa nopeaati käsin löysätyt pultit auki ja kiinni kulman ollessa ylhäällä. Sitten lopuksi käsin vääntää 1/4-1/2 kierrosta lisää.Tämä. Olen vasta muutaman vuoden käyttänyt momentttiavainta, jonka ostin ihan muuhun käyttöön, mutta sillä ei mene liian piukkaan.
RistikkoavaimellaMilläs ennen kiristit?
Minäkin olen pyrkinyt ajamaan sen jälkeen, kun joskus nuorena tuli jotakin muuta kiireellistä hommaa väliin ja yksi pyörä jäi kiristämättä. Kyllähän sen sitten ajossa kuulee (ei voi olla kuulematta), mutta työn viimeistelyn kannalta paikka on harvoin sovelias, missä nyt sattuukin olemaan. On kyllä ihmeellistä, miten aina sattuukin moisia ihmimillisiä erehdyksiä, ellei erikoisesti yritä karsia systemaattisilla varmistuksilla.Itse ajan aina lenkin renkaanvaihdon ja jarrujen herkistelyjen jälkeen, en näe sitä mitenkää outona tai turhana asiana.
Niin, kyllähän sen kuulee ja lopulta ehkä näkeekin kun pyörä rullaa autoa lujempaa... itse olen ottanut tavaksi jättää pyöränpulttiavaimen renkaanvaihdon jälkeen apukuskin jalkatilaan niin ei pääse jälkikiristys unohtumaan. Jälkikiristys seuraavan pidemmän ajolenkin jälkeen (tai vaikka kesken lenkin lossijonossa, kaupan/koulun pihassa kyytiläistä odotellessa). Perässäroikkujakin ottaa etäisyyttä kun huolestuneen näköisenä käy lossijonossa ja uudestaan lossilla jälkikiristämässä vain yhden ja saman pyörän pultit.Minäkin olen pyrkinyt ajamaan sen jälkeen, kun joskus nuorena tuli jotakin muuta kiireellistä hommaa väliin ja yksi pyörä jäi kiristämättä. Kyllähän sen sitten ajossa kuulee (ei voi olla kuulematta), mutta työn viimeistelyn kannalta paikka on harvoin sovelias, missä nyt sattuukin olemaan. On kyllä ihmeellistä, miten aina sattuukin moisia ihmimillisiä erehdyksiä, ellei erikoisesti yritä karsia systemaattisilla varmistuksilla.
Olen kuvitellut että vetävät järeällä mopolla hirveällä kierrosluvulla laakista pohjaan, ja inertiaa olisi sen verran että kirahtaa kiinni. Varmuuden vuoksi vielä parin sekunnin verran hakkausta päälle joka pulttiin. En tiedä mikä on todellisuus.Ihmetyttää millä niitä on ammuttu kiinni jos esim. tavallinen ristikkoavain ei meinaa riittää. Tavanomainen ~100 Nm on ½" räikällä (niissä on yleensä 12" varsi) yhden käden kiristys
Kai joku voi vetääkin noin mutta tuskin voi yleistää.Olen kuvitellut että vetävät järeällä mopolla hirveällä kierrosluvulla laakista pohjaan, ja inertiaa olisi sen verran että kirahtaa kiinni. Varmuuden vuoksi vielä parin sekunnin verran hakkausta päälle joka pulttiin. En tiedä mikä on todellisuus.
Hyvä, ettei systerillä ole ollut 'sokka irti'.vaihdoin systerin sakemanniin suvikumit, tommonen löytö tälläkertaa

En ole kyllä koskaan jälkikiristänyt yhtään rengasta. Eikä ole tullut mitään seurauksiakaan. Tiedän että innokkaimmat niin tekee ja liikkeet suosittelee.Harvemmin jälkikiristykselle on ollut tarvetta, mutta harmittaisi aikalailla jos olisi jäänyt tekemättä kun tarve on.
Juu, olin pitkään sitä mieltä, että ihan turhaa varsinkin peltivanteilla tai jos aluvanteiden pulteissa on kartioholkit. Silloin tällöin tuli kuitenkin "periaatteen vuoksi" tarkistettua, kunnes kerran olin, että mitä hel... monta pulttia löysällä. Kun olen vetänyt näppituntumalla kiinni, on mennyt periaatteessa liian tiukkaan eikä ole löystynyt, mutta kun olen tunnollisesti vetänyt speksien mukaiseen momenttiin on välillä joku ollut hiukan löysällä. Luulin jo, että Bilteman momenttiavain on suttaa ja sekundaa, mutta erehdyin.En ole kyllä koskaan jälkikiristänyt yhtään rengasta. Eikä ole tullut mitään seurauksiakaan. Tiedän että innokkaimmat niin tekee ja liikkeet suosittelee.
Mikä osoitti että se ei ole susi?Luulin jo, että Bilteman momenttiavain on suttaa ja sekundaa, mutta erehdyin.
Onko muunlaisia ideoita miten toimivat? Takuulla eivät käsipelillä laittele 500Nm+ pultteihin.Kai joku voi vetääkin noin mutta tuskin voi yleistää.
Vertailu kalibroituun Bahcon "ammattilaislaatuun". Voihan sitä kikkailla punnuksilla tai kala-vaa'alla ja laskeskella onko kalibrointi kohdallaan, mutta vedin Bilteman ruuvipenkkiin kiinni ja väänsin Bahcolla muutamalla eri säädöllä seuraten että kumpi napsahtaa ensin. (Molemmat momenttiavaimet siis vastakkain toisissan kiinni.) Löytyy tuosta Biltsusta kalibrointiruuvikin, mutta en nähnyt aihetta koskea siihen. Ei välttämättä mikään huipputieteellinen tapa, mutta kelpasi meikäläiselle. Tiedä sitten miten kalibrointi pysyy aikaa myöten, mutta aina olen päästänyt löysälle käytön jälkeen.Mikä osoitti että se ei ole susi?
Itse en kanssa peltivanteilla koskaan tehnyt jälkikiristyksiä, aluvanteilla kerran löystyi kaksi pulttia, vaikka olivat momenttiavaimella vedetty momenttiin. Sen jälkeen tehnyt aina jälkikiristykset. Kyllä kerrasta oppii. Sama homma kuparitahnan kanssa, niin pieni investointi ja takaa että lähtee renkaat (tai pultit) seuraavaksi myös irti helpommin.Minäkin olen pyrkinyt ajamaan sen jälkeen, kun joskus nuorena tuli jotakin muuta kiireellistä hommaa väliin ja yksi pyörä jäi kiristämättä. Kyllähän sen sitten ajossa kuulee (ei voi olla kuulematta), mutta työn viimeistelyn kannalta paikka on harvoin sovelias, missä nyt sattuukin olemaan. On kyllä ihmeellistä, miten aina sattuukin moisia ihmimillisiä erehdyksiä, ellei erikoisesti yritä karsia systemaattisilla varmistuksilla.
Silläkö meni liian kireälle?Ristikkoavaimella
Ettet olisi vaan unohtanut kiristää? Meillä ollut kaksi autoa 30 vuotta pääosin aluvanteilla. Koskaan en ole jälkikiristänyt ja aina on "sopivasti" auenneet renkaita vaihtaessa. Joskus 80/90-luvun taitteessa varsin pian renkaanvaihdon jälkeen ihmettelin klonksumista. Yhdestä renkaasta oli unohtunut kiristys kokonaan ja rengas jo heilui navassa. Kaikki pultit tallella.kunnes kerran olin, että mitä hel... monta pulttia löysällä.
Onko sulla ollut 500nm kireydessä? Tuskin on, millä totesit?Onko muunlaisia ideoita miten toimivat? Takuulla eivät käsipelillä laittele 500Nm+ pultteihin.
MItä ajat takaa nyt? Teinkö jotain väärin?Silläkö meni liian kireälle?
Peltivanteilla se jälkikiristys ei olekaan tärkeää vaan juuri aluvanteilla, ne kun ei jousta yhtään. Jos vetää "mopolla" pultit kiinni niin voi käyttää sopivaa momenttisauvaa joka estää liian tiukkaan kiristymisen. Itse käytän momenttiavainta ja 140Nm momenttia. Kaikissa autoissa on alut niin aina myös se jälkikiristys parin sadan km jälkeen.Itse en kanssa peltivanteilla koskaan tehnyt jälkikiristyksiä, aluvanteilla kerran löystyi kaksi pulttia, vaikka olivat momenttiavaimella vedetty momenttiin.