Joustoputkien asennusta

Hhartikainen

Aktiivinen jäsen
Mikset vaan ”pakkaa” sitä 1 1/4” puolta?
Eli hamppua ja kittiä tms. kierteiden tiivistämiseen tarkoitettua tavaraa.
Kyllä se tasotiiviste huonosti toimii kaikilla pinnoilla, tuppaa vaan leikkaantumaan kiristettäessä muilla kuin tasopinnoilla.
Laita kuva siitä olemassa olevasta supistusnipasta ja vastapelurista.
 

Espejot

Hyperaktiivi
Joo, putkarit käyttää yleisesti väärää osaa ihan luontevasti. Itse ostin samasta paikasta. G/R-kierrenipat on kiven alla.
Jaahas, joustoletkut tulivat tänään ja tietty törmäsin tähän että asentaja jätti mulle 1" UK / 1¼" UK muunnosmurkulan. Mutta kun tuossa ei ole 1¼" -puolella leveää tiivistyspintaa, niin se ei kaiketi toimi tiivisteen kanssa.

Onko tuo osa 9621ME000003 nyt sitten se minkä tarvitsen? Eli kaupasta https://www.esska-fi.com/shop/Piene...antien-luomiseen-messinki--9621ME000000-10720
 
Viimeksi muokattu:

Ton1A

Vakionaama
No siis tuota ei mielestäni voi pakata hampulla ja putkikitillä. Tuo 1¼" UK puoli on niin isolla reiällä että tuo joustoletkun tiivistepinta mahtuu kokonaan reiän puolelle. Pitäisi olla paksu seinämä eli leveä tiivistepinta.
1620851743413.png
 

Hhartikainen

Aktiivinen jäsen
Totta, ei tietty voi pakata, jos mutteri letkussa on pyörivä ja laippa holahtaa tuonne sisään. Varmasti jää vuotamaan, eikä kiristy.
 

Ton1A

Vakionaama
Niin, hampulla ja putkikitillä pakkaaminen ei onnistu, kun pitäisi laittaa joustoletku jossa molemmissa päissä pyörivät mutterit. Pitää olla tasotiiviste. Nuo siis eivät sovi yhteen koska vasemmanpuoleisessa ei ole leveää tiivistepintaa (pumpun pään 1¼" UK on leveällä tasotiivisteen pinnalla).

Lähinnä nyt hain varmistusta sille että menee oikein jos tilaan osan 9621ME000003.

1620894070054.png
 

metsänhoitaja

Aktiivinen jäsen
Tuosta vasemmanpuoleisesta saa helposti tasotiivistemallin kun hioo sitä hetken aikaa hiekkapaperilla.
Paperi siis vaikka pöydälle selälleen ja tuota messinkiä sitten vetelee siinä eestaas samalla vähän pyörittäen jottei tule vino. Karkea hiekkapaperi syö raivokkaasti messinkiä joten hiomiseen menee noin kaksi minuuttia.
 

lmfmis

Vakionaama
Itse tasoittamalla saa kohtuullisen tasotiivistepinnan tosiaan..

Mutta hanajatko-osa löytyy kaikissa koossa tukkureilta ja sillä saa reilun tasotiivistepinnan. Eli esim 22x3/4 plus siihen hanajatko niin voi jatkaa noilla solarletkuilla eteenpäin.

Lämmönvaihtimeen olen hopealla juotellut rst sovitusnipat joista onnisen versiossa leveä valmis tiivistepinta, muille joutuu hiomaan.
 

Ton1A

Vakionaama
Näillä tuli hyvä. Tosin tuossa messinkimurkulassa oli sellainen aivopieru, että pienemmälläkin puolella oli leveä pinta ja vain 19mm reikä. Mutta äkkiäkös sen suurensi 'joulukuusella' 25-milliseksi. Noita olisi saanut tilattua myös joustoletkun kylkiäisinä jos vain olisi tajunnut.

1621780645047.png
 

Espejot

Hyperaktiivi
Lähtee aalloitettua joustoputkea tilaukseen. Onko porukalla kokemusta liitäntöjen teosta ja ennen kaikkea työkaluista putken pään lyttäämiseen?
 

Espejot

Hyperaktiivi
Tossa on näköjään ilmoitettu painehäviö... hmm DN16 @ 360 l/h --->1 kPa/m. Onko toi painehäviö tosiaankin noin iso...

e1: kait se uskottava on. Ja voihan ton sitten mitata että viisastuu siiltakin osin..
e2: tähänkin tehty laskuri kun vaan osaa laittaa oikeat hakusanat
 
Viimeksi muokattu:

Espejot

Hyperaktiivi
Aalloitetun putken seinämä on yllättävän ohut, luokkaa, lähtien 0,2mm. Aalloituksen geometria näyttää vaikuttavan painehäviöön. Mitä suurempi on aalotuksen syvyyden (t) ja aallon etäisyyden (T) suhde (t/T) niin sitä suurempi on painehäviö, vai mietinkö asian nurin perin? Teknisissä tiedoissa ei ole yleensä mainita geometriasta mutta sisäpinta-alan mukaan sen voi päätellä (?).

e: Sani-flexllä on kapea alloitus ja leveä aalloitus. Merkitävä ero noissa on seinämän paksuus 2mm* vs 0,18mm. Ero on minusta suuri ja näkyy hinnassa.

e2: It can be concluded that the groove length and spacing contribute to the loss of pressure flow in the pipe. From the discussion with increase in the groove lengths and spacing, increase the friction factor. The increase in the friction factor is as a result of a momentum transfer enhancement between the confined recirculation in the groove which can cause fluctuation of the velocity near the corrugated, The friction factor does not depend only on the roughness height alone but also on the thickness and spacing of the roughness. The equations depend lonely on the roughness height cannot give accurate friction factor in the pipes.

* Oiskohan Saniflexin sivuilla vorhe ja pitäisi olla 0,2mm
 
Viimeksi muokattu:

Espejot

Hyperaktiivi
Tässä on Viegan G-R supistavan kaksoinipan tuotekodit. SPK tuotteet on sisäpuolisella kartiolla enkä keksi mihin niitä tarvitsee mutta laiteen se nyt mukaan.

G1UK_R3-4SK.jpg
 

Espejot

Hyperaktiivi
Täältä löytyy dataa, erillaisista aalotuksista yhden firman osalta.

In the first approximation, it can be assumed that the pressure loss in corrugated hoses with a turbulent flow is almost 2½-times and, with a high-speed flow, is some 5½-times as big as new, welded steel pipes. In order to compensate for the increased pressure loss, the inside diameter of the corrugated hose has to be 20 % or 40 % bigger than the hydraulically smooth pipe.



aalotettu-pitki-vastus.jpg



aaltoputki-ominaisuudet.jpg
 
Viimeksi muokattu:

fraatti

Hyperaktiivi
Aihe pulpahti taas eetteriin niin osui tuollainen taulukko silmiin että kuinka kumimateriaalit läpäisevät happea. Näitä juttuja voi futsia kun valitsee letkuja lämmityspiiriin.

1701374511868.png

 

Large

Aktiivinen jäsen
Itse en oikein päässyt kaupassa kärryille noiden kumi/metalli joustoputkien materiaalista niin ostin rosteriset "kurttuputket" Volcano Mini EC -lämmityskonvektorin asennukseen.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Happidiffuusiotiivitä kytkentäletkuja löytyy myös. Silloin ne pitää olla standardin din 4726 mukaisia.

Esim tässä butyylisiä

Myös täältä:

Ja myös onniselta näköjään jos tietää mitä on hakemassa....

Ketjun alussa oli linkki saksalaiseen kauppaan. Nämä ovat EPDM:ää ja imuroivat hapen sisäänsä. Tuollaisia EI kannata laittaa suljettuun lämmitysjärjestelmään.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Piti vielä kaivaa että millainen ero hapen läpäisevyydessä on butyylistä valmistetulla happidiffuusiojatulla putkella ja EPDM:llä. Ero on ISO.
1701803825012.png
 

Espejot

Hyperaktiivi
Taisin tollaisen EPDM letkun laittaa varon poistoyhteeksi... hyvä tuuri kävi.
 
Viimeksi muokattu:

Esäätäjä

Vakionaama
Tarve vilpin kytkentään, netistä löytyi happisuojattuja:



Vastaava Onnisella yli 100 € verottomana...
Hintahajonta aikamoinen. Samoin 22mm puserruskulma halvin 5,90 Motonet, kalleimmat melkein 20 € alan liikkeissä.
 

kimmok

Vakionaama
EN laittaisi muita kuin rst ns.letkuja jos pitää laitta yleensäkkään mitään.
Niin paljon noita kumi/verkko vahvistettuja on mennyt tukkoon ja niistä irtoaa myös mujua kiertoon.
Hienoja ideoita mutta liian lyhyt ikäisiä.
Rst. Kurttu putket voi isossa virtauksessa rupee soimaan sen voi sentään hillitä laittamalla päälle armaflex teippiä päälle.
Sitä en tiedä miten kauvan tommoinen värisevä rst.kestää ennen kuin murtuu.
Jossain haaton/jäspin 300l varaajassa meni kierukka alle vuodessa voi olla myös valmistus virhekin tosin kyse oli käyttövesipuolella missä tulee myös paineiskuja.
 
EN laittaisi muita kuin rst ns.letkuja jos pitää laitta yleensäkkään mitään.
Niin paljon noita kumi/verkko vahvistettuja on mennyt tukkoon ja niistä irtoaa myös mujua kiertoon.
Hienoja ideoita mutta liian lyhyt ikäisiä.
Rst. Kurttu putket voi isossa virtauksessa rupee soimaan sen voi sentään hillitä laittamalla päälle armaflex teippiä päälle.
Sitä en tiedä miten kauvan tommoinen värisevä rst.kestää ennen kuin murtuu.
Jossain haaton/jäspin 300l varaajassa meni kierukka alle vuodessa voi olla myös valmistus virhekin tosin kyse oli käyttövesipuolella missä tulee myös paineiskuja.
1 1/4" kurttuputki ei ainakaan 12kW mono-Panan virtauksista ole tietävinäänkään, mutta toki vasta vuosi takana.
 

kaihakki

Vakionaama
Tein seinän läpiviennit näillä:

Mitä tulee tärinään, niin ei tunnu kädellä koitellessa minkäänlaista tärinää pana monon vesiputkissa. Pulttasin koneen telineeseen ilman kumityynyjä teline on pultattu betonikakkuun ilman kumityynyjä.
 

Esäätäjä

Vakionaama
EN laittaisi muita kuin rst ns.letkuja jos pitää laitta yleensäkkään mitään.
Kone on n. 1m päässä seinästä ja sivusuunnassa läpivientiin melkein saman verran. Saisihan tuon vaikka 22mm kupariputkella ja puristuskulmilla tehtyä, joustaisi tuo koukkaus kahteen suuntaan ihan tarpeeksi. Melua kyllä voisi seinärakenteisiin johtua.

Tuo kaihakin linkkaama rst liian lyhyt tuollaisena.
 

kaihakki

Vakionaama
Kone on n. 1m päässä seinästä ja sivusuunnassa läpivientiin melkein saman verran. Saisihan tuon vaikka 22mm kupariputkella ja puristuskulmilla tehtyä, joustaisi tuo koukkaus kahteen suuntaan ihan tarpeeksi. Melua kyllä voisi seinärakenteisiin johtua.

Tuo kaihakin linkkaama rst liian lyhyt tuollaisena.
Siis sehän venyy vetämällä 520 mm pituuteen.
Laitoin joustoputken seinä läpi, niin joustaa kaikkiin suuntiin.

Kun kone pultataan telineeseen, joka on pultattu betonikakkuun, niin ei tärise yhtään.
Minä tein putkiston 22 mm kupariputkella ja helmiliittimillä. Pomminvarma liitos ja onnistuu tee-se-itse miehiltä
 
Viimeksi muokattu:

Esäätäjä

Vakionaama
Siis sehän venyy vetämällä 520 mm pituuteen.

Kun kone pultataan telineeseen, joka on pultattu betonikakkuun, niin ei tärise yhtään.
Minä tein putkiston 22 mm kupariputkella ja helmiliittimillä. Pomminvarma liitos ja onnistuu tee-se-itse miehiltä
Ensin ajattelin tuota teräspunosletkua joka 1,5m pitkä, sillä saisi sisäpuolelle asti ja kovalla kuparilla eteenpäin. Mutta jos tekis kokonaan kuparilla? Tietysti jos tuo haitari vaan koneen päässä...
 

Espejot

Hyperaktiivi
Haitariputkea saa metritavarana. Sillä minä tekisin, ihan jo tärinöiden takikia varmuuden maksimoimiseksi. Painevastus on tuplat kupariin verratuna mutta matka on lyhyt. Helmiliitos on varma liitostapa oikein tehtynä mutta on niistä tullut pommojakin, yleensä asennusvirhe tai virhe helmessä tai mutterin halkeaminen. Kiristää ei saisi liikaa ja jännityskorrosio voi olla riski, ainakin teoriassa.
 

Esäätäjä

Vakionaama
Tein seinän läpiviennit näillä:

Mitä tulee tärinään, niin ei tunnu kädellä koitellessa minkäänlaista tärinää pana monon vesiputkissa. Pulttasin koneen telineeseen ilman kumityynyjä teline on pultattu betonikakkuun ilman kumityynyjä.
Tuo kone on 8kW U-Energy ja liitännät DN25 sisäkierre, tuossa tuumasessa rst taitaa olla sama. Tuntuu aika isolta reijältä kun isommissa koneissa sama koko. 3/4 voisi olla sopivampi. Muuten ajattelin 22mm kuparia putkeksi.
 

kimmok

Vakionaama
Se värinä huom. Ei tärinä voi tulla kun virtausnopeus kasvaa tarpeeksi suureksi ja se voi rikkoa sen haitari putken/letkun.
Sen kyllä kuulee kun se alkaa soimaan sillä voi soitta kuin urkuja virtausnopeuttamalla.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Tuossa muuten malli erään maalämpöpumpun sisuksista että millaisen joustoputket siellä on. Näissä ei ole hapen kanssa ongelmia.
1704838769260.png
 
Ja tuo on jus sen näköinen putki kun virtaus nopeus kasva ns. Liian isoksi niinse alkaa juttelee sulle.
Mulla on siitä ihan video pätkä missä pumpun nopeutta säätämällä voidaan soittaa vaikka tastaata.
Sehän on ihan selvä ominaisuus tuollaisella, mutta oikealla (=riittävällä) mitoituksella vältettävissä.
1,25" kurttuputki on äänetön 40l/min virtaamalla.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Jahas, aiheen parissa taas. Samalla kun asennetaan Spirocombi niin torjun ääntä samalla joustoputkilla. Tälläkertaa happidiffuusiotiiviillä joustoputkella.

Tutkin Onnisen valikoimaa. Sieltä löytyy kahta eri versiota. Tälläistä missä sisäletkun materiaalia ei ole mainittu Onnisen eikä maahantuojan sivuilla.....
1715788812986.png



Löysin kuitenkin valmistajan ja sivut missä materiaalista on kerrottu näin. Eikös menetelmä ja materiaali ole vastaava kuin lattialämmitysputkissa mutta se on vain tuollaisessa kurttuputken ominaisuudessa? Pinnassa lienee siis EVOH kalvo kuten lattialämmitysputkessakin.
1715789290098.png


1715789397091.png



Toinen on butyyli letkulla.
1715788890312.png

https://www.onninen.fi/neoperl-kytkentaletku-butyl-dn25-1x1x1000mm-uk-sk/p/DCE105
Tarkempi datasheetti: https://kesko-onninen-pim-resources-production.s3-eu-west-1.amazonaws.com/pimdocuments/13188836.pdf

Olen nyt viittä vaille että painan ostonappia tuolle Tucain valmistamalle putkelle vai tuleeko jollain jotain perustetta mieleen että miksi se pitäisi olla mieluummin butyyliä? EPDM on ainakin kuran kerääjä mutta mahtaakohan butyylin kanssa olla sama juttu?
 
Back
Ylös Bottom