Kännyköistä ja SIM keskustelua

Husky

Hyperaktiivi
Olen usein pohtinut että miksei noissa 4g 5g reitittimissä käytetä sitä täysikokoista korttia, laite on kuitenkin tyhjää täynnä ja se täysikokoinen korttikehikko mahtuisi ihan hyvin.

Itseasiassa mulla on ollut vain kaksi laitetta mihin se täysikokoinen kortti on mennyt, vanha 90-luvun Motorola Microtac, ja yksi mutrsikka järjestelmä, joka soitti gsm verkon yli hälyn.
Muistaisin että Nokia 2110:ssa olisi ollut täyskokoinen.
Oi niitä aikoja, kun tavoite oli tehdä mahdollisimman PIENI kännykkä

-Teme-

Vakionaama
Olen usein pohtinut että miksei noissa 4g 5g reitittimissä käytetä sitä täysikokoista korttia, laite on kuitenkin tyhjää täynnä ja se täysikokoinen korttikehikko mahtuisi ihan hyvin.
Teltonika syö mini-SIM kortteja, ottavat niitä 2kpl sisälleen.
En tosin näe järkeä niiden luottokortti-kokoisten korttien käyttöä.

Jule

Vakionaama
Meinasin siis että se täysikokoinen sim kortti olisi huomattavasti kätevämpi käsitella kuin jopa minisim. Kännykässä nyt on selvä että tilaa on rajoitetusti, mutta ei noissa reitittimissä ongelmaa olisi.

Muistaisin että Nokia 2110:ssa olisi ollut täyskokoinen.
Ainakin ruiskumallissa oli minisim.

Ton1A

Vakionaama
Ainoat luurit missä mä olen nähnyt luottokorttikokoisen SIM-kortin olivat juurikin Nokia 1610 ja 1611. Mulla oli 2110 (ei i-malli) ja siinäkin oli mini-SIM.

pökö

Kaivo jäässä
Nämä löytyy kotoa vielä. Molemmissa värinäyttö ja nettiinkin pääsi.

Liitteet

• IMG_20251227_113158388_MFNR.jpg
    IMG_20251227_113158388_MFNR.jpg
    184,8 KB · Katsottu: 31
Viimeksi muokattu:

Husky

Hyperaktiivi
  • Keskustelun aloittaja
Ainoat luurit missä mä olen nähnyt luottokorttikokoisen SIM-kortin olivat juurikin Nokia 1610 ja 1611. Mulla oli 2110 (ei i-malli) ja siinäkin oli mini-SIM.
Sanoisin että 2110 oli useita vuosia vanhempi kuin 1610, mutta voihan olla että korttikokokehitys oli käänteistä eli palattiin isompaan pienemmästä

RauskiH

Vakionaama
Ei montaa vuotta, 2-3 korkeintaan.
Molemmat on hyvin liki 90-puoliväliä jolloin ostin itselleni 2110i ensimmäiseksi kännykäksi. Se oli vyöklipsussa ja tehoakulla miehekäs kannettava, kuin revolveri lännenmiehellä.
Sama puhelin oli täällä ja miehekäs fiilis, maksoi tolloin 4500mk. Ei ollut mikään edullinen opiskelijan omalla rahalla ostaa

Ton1A

Vakionaama
Sanoisin että 2110 oli useita vuosia vanhempi kuin 1610, mutta voihan olla että korttikokokehitys oli käänteistä eli palattiin isompaan pienemmästä
1610:n pointti oli se, että siinä oli siihen aikaan varsin reipas akun kesto, verrattuna muihin sen ajan GSM-puhelimiin.

korsteeni

Aktiivinen jäsen
Nämä löytyy kotoa vielä. Molemmissa värinäyttö ja nettiinkin pääsi.
muutamia jääny, yleensä menneet kiertoon mutta nykyisin niin halpoja ettei kelpaa, nää uudemmat.
arp'illa tuli aloitettua lällärikin oli aikoinaan joka vehkeessä, neljävitoset, autossa viisysi ja tukari kaksseiska

1766856840152.png

Viimeksi muokattu:

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Täältä löytyy Mobira Cityman 450 hyllyssä koristeena. Ei taida löytä tälle "kännylle" laturia tai verkkoa enää mistään. :cool:

Husky

Hyperaktiivi
Juu, ARP oli kesätöissä kun sai Jyry-Sisulla ajaa. Mikä kumman verkko hoiti ARP:n, oliko joku NMT:n edeltäjä vai valtion viranomaisverkkoko (valtion puljussa oli tuo)

korsteeni

Aktiivinen jäsen
Juu, ARP oli kesätöissä kun sai Jyry-Sisulla ajaa. Mikä kumman verkko hoiti ARP:n, oliko joku NMT:n edeltäjä vai valtion viranomaisverkkoko (valtion puljussa oli tuo)
se oli käsivälitteinen mutta sitten tuli automaattiarpit joilla lähtökohtaisesti pystyi soittamaan kuten kännykällä, keskuksen numero eteen ja sitten muut
puhua piti kuten la puhelimiin, muuten ei kuullut kumpikaan

-Teme-

Vakionaama
NMT tulemisen myötä ARP oli käytössä 2000-luvun alkupuolelle datasiirtoon. Veikkauksen päätteisiin oli erilliset modeemit ARP verkolle. Samoin oli metsäkoneiden päätteissä tms myös käytössä.

Jule

Vakionaama
Mitä tahansa analogisia, erikseen salaamattomia lähetteitä pystyi "salakuuntelemaan" kunhan oli vaan radiovastaanotin jolla pystyi kyseisen laitteen taajuudelle virittymään. Yleensä niitä kutsuttiin skannereiksi, koska yleisimmin tuohon hommaan käytetyissä radioissa oli automaattinen taajuuden skannaustoimnto.

Lainsäädäntö toki kielsi noiden salakuuntelun, mutta teknisesti siihen ei ollut estettä.

No ARP puhelimet toimi ARP verkko verkossa.. Tosin ihan alunperin se systeemi tunnettiin nimella Saimaaradio, mutta ARP se siitä verkosta käytettävä nimi oli.

Valtion omistama posti ja telelaitoshan hoiti kaiken paikallisten puhelinyhdistysten ulkopuolisen viestinvälityksen, myös ARP ja suomen NMT verkoissa.

ErkkiXC

Jäsen
Tuommonen olis vielä tallella, ei taida enää toimia :)
Oli paikoillaan vm -87 245:ssa Volvossa, jonka käytettynä ostin joskus 90-luvun loppupuolella, vanha elukkalääkärin auto.

Tuo luuri/pidinosa on somerolaista suunnittelua ja valmistusta eli Laukamo-yhtiöiden, alunperin O.H. Sandberg-nimellä aloittanut yritysrypäs, tuli siellä oltua n viisi vuotta 79-84.

Liitteet

• DSCN3618.JPG
    DSCN3618.JPG
    312,3 KB · Katsottu: 44
  • DSCN3622.JPG
    DSCN3622.JPG
    243,4 KB · Katsottu: 45

Husky

Hyperaktiivi
Tangenttia kun painoi niin auto veti siksakkia kaistalla kun oli outoa moiset masiinat muutenkin.

1991 työautossa oli jo oikea puhelin ilman tangenttia. Hieno oli soittaa kotio sillä. Kaiketi nmt450 oli pakko se olla.

Hempuli

Töllintunaaja
Jossakin on tallessa vielä ekat puhelimeni Ericsson NH72 NMT900 ja GH198 GSM. Molempien silloiset puhelinnumerot ovat edelleen jälkipolvilla käytössä.

Euroshopperi

Aktiivinen jäsen
On tullut laitettua tuollainen Jolla tilaukseen. Onko kenelläkään tuosta mitään tuntumaa, tai jopa saanut jo niitä ensimmäisiä versioita, joita nyt postitellaan?
Ei pystynyt vastustamaan, josko tuo vaikka toimisi. Windows phonet oli mulle ihan taivasta ja kohtuudella nyppi, kun lopettivat tuen ja turvan.

-Teme-

Vakionaama
On tullut laitettua tuollainen Jolla tilaukseen. Onko kenelläkään tuosta mitään tuntumaa, tai jopa saanut jo niitä ensimmäisiä versioita, joita nyt postitellaan?
Ei pystynyt vastustamaan, josko tuo vaikka toimisi. Windows phonet oli mulle ihan taivasta ja kohtuudella nyppi, kun lopettivat tuen ja turvan.

Mietityttää että miten tuohon softat istuu? Vaikka mainostetaan "Support for Android apps with Jolla AppSupport" niin mikä on todellisuus?

Back
Ylös Bottom