Käyntijakson pituus katkokäynnillä

JaskaTK

Jäsen
Sopivan lämpöisillä keleillä, kun lämmitystarve on vielä hyvin vähäistä tuntuu pumpun käyntijaksot jäävän todella lyhyiksi. Pumppu on siis 123EHN. Esimerkisi seuraava tapaus vaikuttaa siltä että ei siinä varmaan sähköä juuri säästy:

lähtötilanne:
tuvassa 21 ja pyynti 21
pumppu huilailee
kompura lähtee käyntiin ja nostaa ilmeisesti paineita noin minuutin (kompuran tehot max n 330W) ennenkuin sisäyksikön puhallin lähtee pyörimään kovemmilla kierroksilla
sisäyksikön puhallin puhaltelee noin minuutin, jonka jälkeen molemmat puhallin ja kompura siirtyvät jälleen huilailemaan
sama jälleen muutaman minuutin kuluttua.

Kaukosäädin ei muuten ole ihan suoraan puhalluksessa. Eikä tuo minuutin puhaltelu merkittävästi lämpöjä missään nostanutkaan.

Olen noissa tilanteissa yleensä laittanut pumpun hetkeksi kokonaan pois päältä tai ajastanut lämmityksen alkamaan esimerkiksi seuraavana aamuyönä. Ajastuskäytön sähkönsäästökään vain ole ihan itsestään selvä koska ajastettuna laite vie mittarin (PM300) mukaan n 45W ja puhalluksella vain 35W. Aika pientähän toi vielä on, mutta ei vaan mene mun järkeeni.

Nuo käyntijaksot sensijaan ovat varmaan ihan oleellinen osa sähkönsäästöä.

VesA

In Memoriam
Vs: Käyntijakson pituus katkokäynnillä

JaskaTK sanoi:
Sopivan lämpöisillä keleillä, kun lämmitystarve on vielä hyvin vähäistä tuntuu pumpun käyntijaksot jäävän todella lyhyiksi. Pumppu on siis 123EHN. Esimerkisi seuraava tapaus vaikuttaa siltä että ei siinä varmaan sähköä juuri säästy:

lähtötilanne:
tuvassa 21 ja pyynti 21
pumppu huilailee
kompura lähtee käyntiin ja nostaa ilmeisesti paineita noin minuutin (kompuran tehot max n 330W) ennenkuin sisäyksikön puhallin lähtee pyörimään kovemmilla kierroksilla
sisäyksikön puhallin puhaltelee noin minuutin, jonka jälkeen molemmat puhallin ja kompura siirtyvät jälleen huilailemaan
sama jälleen muutaman minuutin kuluttua.

Kaukosäädin ei muuten ole ihan suoraan puhalluksessa. Eikä tuo minuutin puhaltelu merkittävästi lämpöjä missään nostanutkaan.

Olen noissa tilanteissa yleensä laittanut pumpun hetkeksi kokonaan pois päältä tai ajastanut lämmityksen alkamaan esimerkiksi seuraavana aamuyönä. Ajastuskäytön sähkönsäästökään vain ole ihan itsestään selvä koska ajastettuna laite vie mittarin (PM300) mukaan n 45W ja puhalluksella vain 35W. Aika pientähän toi vielä on, mutta ei vaan mene mun järkeeni.

Nuo käyntijaksot sensijaan ovat varmaan ihan oleellinen osa sähkönsäästöä.

Laite saa kakelta tietoa kerran viidessä minuutissa. Siinä välissä säätö toimii jollain muulla logiikalla, koska mikään ei pysy vakiona 5 minuuttia. Yksi ohjaus liittyy ainakin sisäyksikön kennossa olevaan lämpöanturiin, joka selvästi säätelee sisäyksikön puhallinta.

Eli veikkaisin, että systeemi pitää jollain logiikalla tehoja siinä tasossa, mitä se arvelee 21:ssä asteessa tarvittavan, ja kake vaan kertoo 5 min välein onko säätö sopiva. Pieniä tehoja tarvittaessa sitten kai voi käydä noinkin. Kyse lienee kuitenkin enempi periaatteesta, sähköä ei paljon pääse kulumaan.

Back
Ylös Bottom