Käytetyt autot

Esäätäjä

Vakionaama
Vs: Käytetyt autot

pökö sanoi:
Normaaleissa autoissa ohjeet löytyy käyttöohjekirjasta, tojotaanko ei löydy?

images


Tässäkin epänormaalissa autossa on ei vaihdettavaksi tarkoitettu akkupatteri. Noihin on ilmeisesti pientä väkivaltaa käyttäen vaihdettu kyllä paristoa. Virallisesti pitäisi ostaa uusi avain merkkihuollon kautta tehtaalta (n. 200e). Paristo latautuu langattomasti virtalukon edessä olevasta "lähettimestä" ja kestää ilmeisesti auton valmistajan mukaan auton eliniän. Mulla oli yli 16 v vanha avain ja lukitus toimi ainakin lähietäisyydeltä normaalisti.
 

kurre orava

´niin pienen hetken rakkaus on lumivalkoinen...´
Vs: Käytetyt autot

pökö sanoi:
Normaaleissa autoissa ohjeet löytyy käyttöohjekirjasta, tojotaanko ei löydy?

Ko kohdassa kehotettiin kääntymään marmortiskin puolelle tilanteen ratkaisemiseksi.

Tuli kyllä selailtua tuota opusta siinä toivossa että ohjeet olisivat löytyneet mutta oli vaan tuo yllä oleva kehotus.
 

kurre orava

´niin pienen hetken rakkaus on lumivalkoinen...´
Vs: Käytetyt autot

tj86430 sanoi:
Netistähän löytyy lukemattomia oppaita esim. hakusanoilla "Auris key battery change" tms. Eikö mikään niistä päde tuohon sinun malliisi?

Niin näkyy tosiaan löytyvän joo. Mielestäni hain hyvin samankaltaisilla hakusanoilla aiemmin mutta silloin ei tärpännyt.

Kiitos, eiköhän se noilla ohjeilla hoidu.
 

pva009

Jäsen
Vs: Käytetyt autot

Metallisen osan kun puikkaa itse muovisesta älyavaimesta ulos, niin huomaa sen päässä olevan noin 1mm ohuen kärjen. Se kärki sopii kolon suulla olevaan hahloon ja vääntää. Avain halkeaa helposti ilman voimaa.
 

kurre orava

´niin pienen hetken rakkaus on lumivalkoinen...´
Vs: Käytetyt autot

Joo, kiitoksia kaikille neuvoista, molempien avaimien patterit tuli vaihdettua ilman ongelmia.

Patterina noissa näköjään CR-2032 joten ovat ainakin edullisia hankkia ja yleisiäkin.
 

tuna

Vakionaama
Vs: Käytetyt autot

pökö sanoi:
sama patteri on pösön avaimessakin, juuri vaihdoin molempiin avaimiin.

Omissa PSA-laitteissa käytetään litteämpää 2016-nappia ja edelleen pienempi 1016 oli jossain. Mallikohtaista.
 

Espejot

Hyperaktiivi
Vs: Käytetyt autot

fraatti sanoi:
Juu en tuosta sen enempää tiedä. Totesi vain että oli viimeinen subaru siinä taloudessa. Remontti taisi niellä puolet auton arvosta. Korjaaja oli todennut että pysy erossa subarun dieseleistä, ne ei kestä.
40012d1348251970-broken-crankshaft-08-boxer-diesel-imageuploadedbytapatalk1348251967.716573.jpg

Luihulta näyttää kampiakseli.
http://www.subaruforester.org/vbulletin/f160/broken-crankshaft-08-boxer-diesel-120394/

Eikä kait kannata nissan x-trailiakaan ostaa. Niistäkin taitaa tulla romut koneen kyljestä pihalle kun jakopää pettää(diesel) jollei sitten 4 sylinteri oo soikea ja syö öljyä sen takia...(bensakoneet) ;D

Pientä päivitystä: kävin useamman Subarun koeajamassa kaasuversiona - ihan mukavia ajettavia - ja muutaman mersun... päädyin lopulta saastuttavaan diisseliin.
 

metsänhoitaja

Aktiivinen jäsen
Vs: Käytetyt autot

Nuo w204 mersut on hyviä. Mullakin oli joskus kymmenen vuotta sitten ja toimi moitteettomasti. 4-veto ja tehoa jotain 260 heppaa optimoinnin jälkeen niin ihan mukava peli.
 

Killi10

Aktiivinen jäsen
Vs: Käytetyt autot

Me katsottiin myös muutama vuos sitten subaruita ja mersuja. Valittiin subaru. Dieselinä vielä kaikkien kauhuksi. Yhtään vikaa ei vielä tullut vastaan, kolmas subaru jo talossa. Ensimmäinen ruostui, olikin vanha. Toinen automaatti bensa, sai olla koko ajan tankkaamassa. Diesel malliin oltu tyytyväisiä. Kerran öljynvaihtovälillä pitää lisätä vähän öljyä, muttei se mikään vag ole.
 

pökö

Kaivo jäässä
Vs: Käytetyt autot

Espejot sanoi:
Vahingossa mersu... katotaan nyt kuinka kallista pitää ajokunossa (W204).
Kai tuo murheetta sua kuljettaa pitkään.
Olisit hommannu ranskalaisen niin työkavereillakin olisi jotain tekemistä kun haukkuu autoa joka tauolla.
Mulla kun on aina ollut vanhoja pösöjä niin olen kyllä saanut niistä kuulla. Nytkin alla 10 vuotias 607 ja ihan jatkuvaa leukojen pärinää, auto kuiteski on sen verta harvinainen ettei monikaan ole edes kylmiä tyyppejä koskaan saanut, silti osataan inistä.
Yksikin tyyppi hommasi susiruman muijan jostain mongoliasta, sitä kyllä kehutaan mutta toisten autoja haukutaan, onneksi mulla on korkea vittuilunsietokyky????
Kuvassa pösö 607.
 

Liitteet

  • Screenshot_20181021-183654.jpg
    Screenshot_20181021-183654.jpg
    35,4 KB · Katsottu: 383

Peku 2012

Lämpöpumppu ym energiaharrastelu
Vs: Käytetyt autot

Ranskalaista alkuperää olevalla Rellun K9K - koneella olevalla Nissanilla ajellaan täällä, ja ensimmäinen 100 tonnia lähestyy, mut ainakin tähänasti on päästy murheetta.


Komia ja virtaviivaisennäköinenhän tuo Pökön kuusnollaseiska on. Harvemmin noita tulee vastaan ;)

Kovastihan noita toisten kulkupelejä ollaan arvostelemassa, kun taas vastaavasti omissa "premium" luokan autoissa EI nähdä mitään ongelmia, vaikka ne tuotais kultalautasella nenän eteen ;D
 

Espejot

Hyperaktiivi
Vs: Käytetyt autot

Peku 2012 sanoi:
Ranskalaista alkuperää olevalla Rellun K9K - koneella olevalla Nissanilla ajellaan täällä, ja ensimmäinen 100 tonnia lähestyy, mut ainakin tähänasti on päästy murheetta.


Komia ja virtaviivaisennäköinenhän tuo Pökön kuusnollaseiska on. Harvemmin noita tulee vastaan ;)

Kovastihan noita toisten kulkupelejä ollaan arvostelemassa, kun taas vastaavasti omissa "premium" luokan autoissa EI nähdä mitään ongelmia, vaikka ne tuotais kultalautasella nenän eteen ;D

Kaikissa autoissa on omat ongelmansa, sitä pitää vain valita mitkä ongelmat haluaa omille harteille.
Pökötti on ihan hyvä auto mutta ajattelin että elämä on liian lyhyt olla merkkiuskollinen :p
 

pökö

Kaivo jäässä
Vs: Käytetyt autot

Monelle autoilu on niin arka juttu että tekevät remontitkin salaa, niistä ei puhuta. Ja kulutukset tottakai valehdellaan alakanttiin
 

Peku 2012

Lämpöpumppu ym energiaharrastelu
Vs: Käytetyt autot

Espejot sanoi:
Kaikissa autoissa on omat ongelmansa, sitä pitää vain valita mitkä ongelmat haluaa omille harteille.
Pökötti on ihan hyvä auto mutta ajattelin että elämä on liian lyhyt olla merkkiuskollinen :p
Näinhän se menee. Itsekin olin neljännesvuosisadan merkkiuskollinen Toyotalle, vaan miten kävikään ;)
 

fraatti

Hyperaktiivi
Vs: Käytetyt autot

pökö sanoi:
Monelle autoilu on niin arka juttu että tekevät remontitkin salaa, niistä ei puhuta. Ja kulutukset tottakai valehdellaan alakanttiin

Olen itsekin naureskellut tuolle. Harva on valmis esittämään mitään negatiivista omasta autosta. Mulle se ei ainakaan ole niin pyhä etteikö sitä voisi myös moittia.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Vs: Käytetyt autot

Killi10 sanoi:
Me katsottiin myös muutama vuos sitten subaruita ja mersuja. Valittiin subaru. Dieselinä vielä kaikkien kauhuksi. Yhtään vikaa ei vielä tullut vastaan, kolmas subaru jo talossa. Ensimmäinen ruostui, olikin vanha. Toinen automaatti bensa, sai olla koko ajan tankkaamassa. Diesel malliin oltu tyytyväisiä. Kerran öljynvaihtovälillä pitää lisätä vähän öljyä, muttei se mikään vag ole.

Kampiakseli ei katkea kuin kerran. Tarkkaa vuosimallia en osaa sanoa että mitä vika koskee. Mahtaako olla sitten <2010 autoja, en tiedä. Myös Ruotsin tekniikanmaailma on kirjoittanut aiheesta jutun:
https://teknikensvarld.se/fabrikationsfel-pa-subarus-dieselmotor-119441/

W0juu6j.png

https://www.subaruforester.org/vbulletin/f160/broken-crankshaft-08-boxer-diesel-120394/
 

Espejot

Hyperaktiivi
Vs: Käytetyt autot

Subarun diisselissä on tosiaan kampiakseli ongelma ja hiukkassuodatimet. Myös automaatteja on jonkin verran paukkunut. Automaattin paukuminen on ongelmalista koska niitä ei ole suunniteltu korjattavaksi ja uusiminen ei kannata kun kustannus ihan posketon. Jenkilässä noille on laajenettu takuua. Mersuissa (204 ja 212) on taas jakoketjun venysmistä koska huono ohajain ja suutin ongelmia (taitaa olla tämäkin ratkaistu). Ja rattilukon moottoreita paukkuua normaalia enemmän. No, rattilukon moottorin saa itsekin korjattua ja ketjun voi käydä tarkistuttamassa. MB:ssä on niin paljon elektroniikka että hieman olen epäileväinen miten kestää. Hetken vilkuilin myös passatin 1.4 kaasukonetta mutta ymmärsin että on aika kranttuja huoltojen suhteen ja huoltojen venytys johtaa ongelmiin.

Muuten tykkäsin Outbackistä paljon - vaihteisto oli mukava ja äänieristys ihan ok. Kaiken kaikkiaan yllättävän monessa koeajoautossa renkaat tms täristi mikä kertoo että myyjä ei vaivauduta kunnolla koeajamaan myytävää autoa. MB 220 & 250 4matic mallit olivat kyllä mukavan pirteitä ja ajettavuus hyvä.

Kaiken kaikkiaan auton ostaminen ei ole meikäläisen juttu.
 

Peku 2012

Lämpöpumppu ym energiaharrastelu
Vs: Käytetyt autot

Parista taksi- suparusta tiedän akselin katkenneen. Onkohan tuossa ihan bensakoneen alakerta?
Aika hentorakenteiset ovat nuo vastapainolimput muutenkin
 

fraatti

Hyperaktiivi
Vs: Käytetyt autot

Peku 2012 sanoi:
Parista taksi- suparusta tiedän akselin katkenneen. Onkohan tuossa ihan bensakoneen alakerta?
Aika hentorakenteiset ovat nuo vastapainolimput muutenkin

Sitä en osaa sanoa mihin pohjautuvat mutta diiselissä on yleensä huomattavasti korkeampi puristussuhde kuin bensakoneessa ja samoin männät ovat aivan erilaiset. Diiselissä on ainakin bemareissa myös aina takokampurat.
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Käytetyt autot

fraatti sanoi:
Sitä en osaa sanoa mihin pohjautuvat mutta diiselissä on yleensä huomattavasti korkeampi puristussuhde kuin bensakoneessa

Mazdahan tuolla SkyActive -systeemillään tasoitti puristukset, molemmilla polttoaineilla on tasan sama = bensakoneessa poikkeuksellisen korkea ja vastaavasti dieselissä varsin matala. Ekassa sukupolvessa 14:1, uudessa X-sukupolvessa jopa 16:1 :cool:
https://tekniikanmaailma.fi/mazdan-uusimman-bensiinimoottorin-puristussuhde-on-hurja-161-kuluttaa-jopa-vahemman-kuin-uudet-dieselmoottorit/
 

Espejot

Hyperaktiivi
Vs: Käytetyt autot

Scroll sanoi:
Kuukkeeliin hakusanat: suomi24 "saparo" subaru

...ja lukemista piisaa yhdeksi illaksi ;D

Näyttävät keskustelut ajoittuva v. 2010 ja sitä ennen. No, itse hylkäsin Subarun diisselit kun en tiennyt missä mennään ongelmien kanssa.
 

Espejot

Hyperaktiivi
Vs: Käytetyt autot

Scroll sanoi:
Juuri niitä vuosimalleja, mitä pihit lämpöpumppailijat ostavat.

Juu, uusi auto on huono sijoituskohde. Subarun kohdalla v. 2011 on jonkinasteinen vedenjakaja diisseleiden ongelmien suhteen. Tämä on todettu aikaisemmin tässä ketjussa. Enemmän jos haluaa tietää niin kannattaa lukea subarufoorumia.
 

Espejot

Hyperaktiivi
Vs: Käytetyt autot

Scroll sanoi:
Eli 2012 tai myöhemmin valmistetut diisselit olisivat luotettavia?
Ei vaan suunnilleen huhtikuun 2010 lähtien valmistetut moottorit on uusia. En nyt muista tarkkaa vuosimallia milloin uudet mootorit käytössä mutta joo, vm 2012 olet toden näköisesti selvillä vesillä. Mitään jumallalista totuutta ei asian tiimoilta ole mutta uusien suoli24-ketjujen poissaolo lienee aika vankka todiste. Subaru-foorumilla on ketju missä asiaa puidaan. Aikoinan luin sen moneen kertaan.
 

Ilpisti

Vakionaama
Vs: Käytetyt autot

Espejot, pari juttua noista W204:sista, itselläkin moinen on: takavalojen kaapelointi kannattaa tsekata, maadoitus-ongelmia joista johtuen sitten liittimien sulamisia ja muuta mukavaa. Sähköinen ohjauslukko antautuu ennemmin tai myöhemmin, ennusmerkkeinä laiskan kuuloisesti avautuva kun avaimen laittaa lukkoon. ja kolmantena tulee mieleen valokatkaisin, saattaa alkaa pätkimään valoja yks kaks yllättäen. Varmasti muitakin, liittyen OM651-mosaan mutta sekin kestää kilsoja ihan mukavasti kunhan huoltaa. Rouvan autossa on OM642, niissäkin omat metkunsa muttei yhtään niistä ole vielä tullut esiin ;D
Mahdollisesti nämä jo tiesitkin mutta kunhan toin esiin. Rouvan autosta on tuo ohjauslukko vaihdettu, laiskana miehenä pistin lavetilla marmoriliikkeeseen ja pulitin tonnin laskun.
 

Espejot

Hyperaktiivi
Vs: Käytetyt autot

Ilpisti sanoi:
Espejot, pari juttua noista W204:sista, itselläkin moinen on: takavalojen kaapelointi kannattaa tsekata, maadoitus-ongelmia joista johtuen sitten liittimien sulamisia ja muuta mukavaa. Sähköinen ohjauslukko antautuu ennemmin tai myöhemmin, ennusmerkkeinä laiskan kuuloisesti avautuva kun avaimen laittaa lukkoon. ja kolmantena tulee mieleen valokatkaisin, saattaa alkaa pätkimään valoja yks kaks yllättäen. Varmasti muitakin, liittyen OM651-mosaan mutta sekin kestää kilsoja ihan mukavasti kunhan huoltaa. Rouvan autossa on OM642, niissäkin omat metkunsa muttei yhtään niistä ole vielä tullut esiin ;D
Mahdollisesti nämä jo tiesitkin mutta kunhan toin esiin. Rouvan autosta on tuo ohjauslukko vaihdettu, laiskana miehenä pistin lavetilla marmoriliikkeeseen ja pulitin tonnin laskun.

Joo, virtalukon tiesin, ja Vehon korjaushinnan. Lukkoliikkeissä korjaus maksaa tietääkseni satasia. Voi ton tehdä itsekkin, alkuperäinen osa 45EUR. Taidan vaihdattaa sen ensi kesänä ennen hajoamista. Takavalojen ongelmasta luin mutta kovin moneen ongelmatapaukseen en törmännyt. Takaluukun mootrorin hajoamisesta olen kanssa lukenut... sekin itse vaihdettavissa jos nuukaksi haluaa ryhtyä. Juu, sama kone kuin rouvallasi OM642 ja odotan ton kyllä kestävän omat ajoni n 20tkm/a.. moottorista ketjun venymistä kannattaa tarkkailla ja ohjaimet uusia jos tarve. Suutinongelmat pitäis olla taaksejäänyttä elämää.

Tämä nyt oli tietoinen riski mutta ei tossa konkurssiin mene jos vaan kone ja laatikko kestää. Nelivetoa halusin mutta eihän toi muuten ollut sitä mitä lähdin etsimään mutta elämä on.
 

Espejot

Hyperaktiivi
Peugeot 406 HDI v2001 on käynnyt katsatuksessa... muuten kunnossa mutta hitsausaumat ruostuneet puhki joten helman paikkailua tiedossa. 17 vuotta se kesti omassa käytössä... pitäis varmaan muistotilaisuus pitää.
 
Viimeksi muokattu:

Samppa

Ylläpitäjä
Ylläpidon jäsen
Minäkin ajelin jonkin vuoden 406 farkku HDi:lla vm.02. Käytettynä ostin ja taisi olla vain n. 250tkm mittarissa myydessä. Ja tovin oli myös -00 306 HDi, sillä olikin rullattu jo 500tkm, josta itse vain lopusta pätkän. Hienoja moottoreita nuo HDi:t, varsinkin markkinoille tullessaan taisivat olla edistyneimmästä päästä.
 

Espejot

Hyperaktiivi
No niin, auton raato vielä pihassa ja ajattelin valmistella hautajaisia mutta konepellin avausmekanismi ei aukaise konepeltiä... rälläkkää vai tietääkö @pöko mitään vippaskonstia millä sais auki?
 

IJN

Jäsen
Pökötistä erikseen en tiedä, mutta jos avausvaijeri ei ole poikki ja syy on kankeutuneessa lukkomekanismissa, aukeaa monasti sillä että samalla kun avausvipua vedetään, apuhenkilö painelee peltiä kiinni päin jolloin lukon kitkat kevenevät.
 

pökö

Kaivo jäässä
Pökötistä erikseen en tiedä, mutta jos avausvaijeri ei ole poikki ja syy on kankeutuneessa lukkomekanismissa, aukeaa monasti sillä että samalla kun avausvipua vedetään, apuhenkilö painelee peltiä kiinni päin jolloin lukon kitkat kevenevät.
samaa meinasin ehdottaa.
 

Espejot

Hyperaktiivi
Jep, renkuttamalla lähti. Vipumekanismi ohjaamossa oli hajalla ja iroitin sen kokonaan ja pihreillä kun tarpeeksi nyki vaijerista niin lähti auki. Eiköhän tässä saada kunnon hautajaiset aikaseksi.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Ylös Bottom