Käyttöopastusta pyydetään

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rollo
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
R

Rollo

Vieras
Mihinkä kannattaa säätää pumpun lämpötilapyynti, jotta siitä saisi parhaan hyötysuhteen? Kannattaako pattereita pitää päällä esim. 17 asteeseen säädettynä pumpun ollessa päällä?

Vs: Käyttöopastusta pyydetään

Rollo sanoi:
Mihinkä kannattaa säätää pumpun lämpötilapyynti, jotta siitä saisi parhaan hyötysuhteen? Kannattaako pattereita pitää päällä esim. 17 asteeseen säädettynä pumpun ollessa päällä?
Huomenta!
Aloita vaikka tästä aloitussivulla olevasta "Sampan" ohjeesta ( koskee muitakin aloittelevia ilpistejä ).

http://lampopumput.info/index.php?option=com_content&task=view&id=60&Itemid=1

Sitten voit kysyä lisää!
On hyvä jos kysyjä antaisi tarkempia tietoja ( allekirjoitus ) esim.
- asuinpaikkakunta - lääni ( pohjoinen, etelä, itä, länsi ainakin ) hehtaariammunnalla!
- Ilpin paikka, omakoti, rivitalo, kerrostalo ( piirustus ) ja mikä on talon päälämmityslähde tms
- minkä merkkinen ( tyyppi ) ilmalämpöpumppu, ostovuosi, takuu, maahantuoja/myyjä ym.
Ps toimiva ILP tuottaa konressivettä +-0° C molemminpuolin ( suosittelen "Hemmo" testiä ) ja sitten se COP!

Itse olen katsonut ulko/ sisälämpömittarista minkä pyynnin laitan kapulaan! esim. -10° C >22-23 ja -27° C noin 23-24. Lämmitys manuaalilla ( auringon kuva ) puhallus automaatilla.
Kokeilla voi 2,3,tai 4:los nopeutta jos ääni ei häiritse! Smiley211004
Patterit ainakin kaksi kolme astetta alempi pyynti ( 17°C ehkä liian alhainen kokeile 19-20°C mutta kumminkin ILP tekisi lämmön ).
KOKEILEMALLA!

Yhden hyvän neuvon antaisin vielä. Oppia voi vain virheitä tekemällä eli olemalla terveesti utelias. ;)

Toiset jo antoikin hyviä ohjeita.

Mulla pyynti 23-24 ja puhallus enimmäkseen auto. Moni tuntuu suosivan autopuhallusnopeutta, ehkä se huolettomuuskin... Pikkupakkasilla pyyntiä saa ehkä pudottaakin.

Kovalla puhalluksella (3 tai4) saa hyvän hetkellisen COPin, mutta taitaa lisätä sulatuksia ja huonontaa kokonaisCOPpia ainakin paukkupakkasilla. Lisäksi kovemmilla pakkasilla suostuu ottamaan enemmän verkosta pienemmällä puhalluksella. Aluksi yritin 3-puhallusta, nyt on saanut olla autolla. Patteritermarit on mulla n. 18 - 19 astetta, niin pysyvät kylminä. Kovilla pakkasilla niitä pitää säädellä lämpöisemmälle kun pumpun teho ei riitä. Kun tulee pakkasraja ettei pumpun teho riitä, ei pyyntilämmön nostokaan tuota enempää.

Merkkikohtaisia eroja taitaa myös olla.

are sanoi:
Toiset jo antoikin hyviä ohjeita.

Mulla pyynti 23-24 ja puhallus enimmäkseen auto. Moni tuntuu suosivan autopuhallusnopeutta, ehkä se huolettomuuskin... Pikkupakkasilla pyyntiä saa ehkä pudottaakin.

Kovalla puhalluksella (3 tai4) saa hyvän hetkellisen COPin, mutta taitaa lisätä sulatuksia ja huonontaa kokonaisCOPpia ainakin paukkupakkasilla. Lisäksi kovemmilla pakkasilla suostuu ottamaan enemmän verkosta pienemmällä puhalluksella. Aluksi yritin 3-puhallusta, nyt on saanut olla autolla. Patteritermarit on mulla n. 18 - 19 astetta, niin pysyvät kylminä. Kovilla pakkasilla niitä pitää säädellä lämpöisemmälle kun pumpun teho ei riitä. Kun tulee pakkasraja ettei pumpun teho riitä, ei pyyntilämmön nostokaan tuota enempää.

Merkkikohtaisia eroja taitaa myös olla.

Pumppu päättelee tehontarpeen sisääntulevan ilman lämpötilasta ja lämpötilan muutostahdista. Siellä ei siis ole termostaattia vaan jotain monimutkaisempaa. Sisääntulevan ilman lämpötila taas riippuu monesta asiasta, myös puhallinnopeudesta: mitä suurempi puhallinnopeus sen pitemmällä ilma käy kääntymässä/jäähtymässä ennenkuin palaa pumpulle.

Samoin patteritermarien asento riippuu siitä, kuinka hyvin pumppu sinnesuuntaan saa lämpöä puhallettua. Jossain kauempana voi antaa patterin lämmittää, pumpun vaikutusalueella niitä ei saa päästää päälle turhan helposti.

Niinpä, kuten Teukka opasti.. omat asetukset saa selville vain kokeilemalla. Ja siihen menee aikaa.

Itselläni on lattialämmitys sähköllä ja juurikin kokeilemalla on löytynyt oikeat asetukset. Yleensä puhallusnopeus automaatilla ja pyynti 21 asteesta ylöspäin pakkasesta riippuen. Lattilämmityksen termostaatit säädetty noin 17 asteeseen eli mökki ei kokonaan "jäädy" (jos vaikka pumppu ottaa lomaa), mutta eivät myös lämmitä pumpun toimiessa. Kauimmaisessa makuuhuoneessa lattialämmitys yösähköllä menee aluksi päälle, termostaatti 20 asteessa jne.

Kiitoksia vastauksista ja vinkeistä. Niistä on käynyt ilmi, että olen pitänyt pumpun turhan pienellä ja lattialämmön vastaavasti turhan suurella. Vieläkin saa käyttökokemuksia toki lähetellä. Itselläni on tuo mitsun fd-25 pumppuna.

Tällä hetkellä pyynti ollut jatkuvasti 25 kun on ollut 10, ja siitä enemmän pakkasta. Kun mennään tuonne 5 paikkeille, voi pudottaa asteella tai kahdella. Patterit kylmän rauhallisesti joka paikasta noin 16. Makkareista joutuu yleensä laittamaan vähän pattereita auttamaan jos mennään 20, ja sen yli. Olohuoneen ja keittiön jaksaa noillakin pakkasilla helposti lämmittää.

Mitenkäs kesällä kannattaisi asetukset laittaa. Onko järkeä kytkeä täysin auto tilaan, ja antaa ilpin lämmittää ja viilentää tarpeen mukaan, vai itse manuaalisesti heittää jäähdytyksen, kuivauksen, taikka tuuletuksen päälle, ja muuten lämmityspuolella.

Onko tuota Coil Dry toimintoa missä vaiheessa käytellä.

Petsku73 sanoi:
Mitenkäs kesällä kannattaisi asetukset laittaa. Onko järkeä kytkeä täysin auto tilaan, ja antaa ilpin lämmittää ja viilentää tarpeen mukaan, vai itse manuaalisesti heittää jäähdytyksen, kuivauksen, taikka tuuletuksen päälle, ja muuten lämmityspuolella.

Onko tuota Coil Dry toimintoa missä vaiheessa käytellä.

Tuo auto-toiminto on tietysti makuasia, mutta henk koht en näe järkeä että päivällä kun aurinko lämmittää niin jäähdytetään ja illalla kun aurinko on laskenut aletaan lämmittämään. Paitsi tietysti jos on ehdottoman tärkeää että asunto on aina samanlämpöinen kesät talvet. Eli minun mielipide: joko jäähdytetään tai lämmitetään.

Meillä on riittänyt nyt muutamana viimeisenä päivänä kun on ollut lämpimämpää tuo tuuletus toiminto pitämään torpan mukavan tuntuisena, päivällä kun aurinko lämmittää, tuuletus tasaa mukavasti lämpötiloja eri huoneiden välillä. Ja vastaavasti öisinkään ei ole tarvinnut lämmittää kun päivän lämpö on varautunut taloon melko tasaisesti.

Tuo Coil Dry-toiminto on tarkoitettu käytettäväksi jäähdytyksen jälkeen, eli se kuivattaa kennon ennen kun pumppu laittaa luukut kiinni. Kannattaa käyttää jottei kasvustoa synny.

Petsku73 sanoi:

Aina virrat pois ku ei tarvi jäähdyttää eikä lämmittää. Yhdesti kokeilin kesällä tuota mitsun auto modea ja se on taatusti sähköyhtiöiden keksintö. Ensin se lämmittää talon 2-4astetta yli pyyntilämpötilan ja sitten vaihtaa jäähdytykselle ja jäähdyttää pyyntilämpötilaan. Sitten vaihtuu mode lämmitykselle ja sama alusta. Eli sähköä palaa ja lämpötila seilaa enempi kuin ilman ilp:ä.
Meillä jäähdytykseksi on riittänyt kun pitää kuivaus toimintoa päällä 2-4h ennen nukkumaan menoa. Hieman laskee sisälämpöä, mutta kun kosteus laskee 10% niin on mukavan raikas alkaa nukkumaan.

Ei se ole tärkeää, että aina olisi tasainen lämpötila. Kesällä saa ja pitääkin olla vähän lämpimämpää. Lähinnä mietin että jos jossain vaiheessa saadaan samanlaisia lämpötiloja kuin viime vuonna. :)

Eli pidetään manuaalisena, ja laitellaan sitten tarpeen mukaan aina sopivaa moodia päälle.

Petsku73 sanoi:
Ei se ole tärkeää, että aina olisi tasainen lämpötila. Kesällä saa ja pitääkin olla vähän lämpimämpää. Lähinnä mietin että jos jossain vaiheessa saadaan samanlaisia lämpötiloja kuin viime vuonna. :)

Eli pidetään manuaalisena, ja laitellaan sitten tarpeen mukaan aina sopivaa moodia päälle.

Juuri näin, tämä on yleensä taloudellisesti kannattavinta, mutta vaati sitten vähän kakeilua ;). Saas nähdä tuleeko taas lämmin kesä, en kyllä vastaankaan laittais 8)

Takaisin
Ylös Bottom