Kaasuautot

pökö

Kaivo jäässä
Vs: Kaasuautot

Esäätäjä sanoi:
Aikanaan noilla sisälämppäreillä lämmittelin autoa, ei kyllä tee mieli sellaiseen kostean huuruiseen autoon enään mennä. Ja kuinka paljon kosteutta auton äänieristeisiin ja verhouksiin - tai oikeastaan niiden alla olevaan peltiin tiivistyi. Saman kostean ilman saa tietysti Webastollakin jos sisäilman kierto päällä.

Eli antaa vaan tulla kuivaa pakkasilmaa sisään lämmitettäväksi, vaikka pienelläkin puhalluksella.
kosteusasioista samaa mieltä.
 

Wespa

Aktiivinen jäsen
Vs: Kaasuautot

Sama homma tuon sisätilanlämppärin kanssa mulla, en oo koskaan nähny tarpeelliseks. 2,5l bensamoottorit ja järkevän kokoiset sisätilat pitävät huolen siitä että molemmissa perheen autoissa tulee sisällä lämmintä suht nopeasti, kunhan vain moottorilämmitintä muistaa käyttää. ;)
 

kotte

Hyperaktiivi
Vs: Kaasuautot

Sisätilalämmitin kyllä kuivaa autoa mainiosti, jos jättää yhden ikkunan millin verran raolleen. Jollei ole katosta, riskinä on tietenkin veden pääsy viistosateella sisään ainakin hiukan. Muutenkin autoa kannattaisi Suomen talvessa pitää katoksen alla, niin eivät ikkunatkaan huurru ulkoa ilman lämmitystäkään.
 

Espejot

Hyperaktiivi
Vs: Kaasuautot

janti sanoi:
Elikä tuo olisi 5,03 €/100km jos pelkällä kaasulla ajelisi. Käyttövoimavero noin 240 €/vuosi.

Itse pääsen dieselillä 4,5 l/100km ja dieselin hinta on noin 1,2 €/l => 5,4 €/100 km Käyttövoimavero noin 440 €.

=> 30 tkm/vuosi ajolla tulisi etua pelkällä kaasulla ajettuna 320 €/vuosi, olettaen autojen huoltovälit/-kustannukset samoiksi.
Pitäisi varmaan muuttaa kaasuaseman viereen, jotta vaihto tulisi ajankohtaiseksi. :cool:

Syy miksi käänsin katseen kaasuautoihin oli diiselin tulevaisuuden näkymät - tiukenevat katsastukset ja poltoaineen hinnankorotuspaineet niin verojen kuin pääästo tavoteiden kautta. Diiseliin tulla lisäämää uusiutuvia poltoaineita ja tämä nostaa jakelukustanuksia. Nyt disel maksaa pääkaupunkiseudulla 1,25-1,30. Hintaetua kaasu tosiaan antaa NYT vain satasia jos verrokina disel mutta uskon että huoltokusksissa voi tulla lisää etua - tai sitten ei. Lähinnä ajattelin hiukkassuodatinta.


Dieselin hintaan tulossa reilu korotus – päätös tehty jo
https://www.is.fi/autot/art-2000005345934.html
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: Kaasuautot

Espejot sanoi:
Dieselin hintaan tulossa reilu korotus – päätös tehty jo
https://www.is.fi/autot/art-2000005345934.html

https://yle.fi/uutiset/3-9802998
Arviolta 4-10 snt/litralle seuraavien 12 vuoden aikana. Biokaasu on nyt jo tuota kalliimpaa (€/100km).
Tuleekohan maakaasuun myöskin biokomponettivelvoite?
 

Espejot

Hyperaktiivi
Vs: Kaasuautot

janti sanoi:
https://yle.fi/uutiset/3-9802998
Arviolta 4-10 snt/litralle seuraavien 12 vuoden aikana. Biokaasu on nyt jo tuota kalliimpaa.
Tuleekohan maakaasuun myöskin biokomponettivelvoite?

Niin, tuoa on vain jakeluvelvoitteen vaikutus. Mutta minusta trendi on selkeä - diselistä halutaan eroon. Biokaasuun verokkihinta on minusta 0,928EUR/l
 

Lurkus

Vakionaama
Vs: Kaasuautot

metsänhoitaja sanoi:
Mikä auto sulla on? Meneekö sisäkierto jos ajaessa laittaa webaston? Mersun väyläwebasto ei paa sisäkiertoa päälle.
suzuki grand vitara autom.ilmastoinnilla. menee itse päälle. Ei kylläkään ajossa. Isuzussa saa manuaalisesti päälle.
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: Kaasuautot

Espejot sanoi:
Biokaasuun verokkihinta on minusta 0,928EUR/l

Hinta nyt 1,45 €/kg eli 4,3 kg/100km niin kustannus on 6,235 €/100 km.

Diesel nyt 1,20 €/l ja tulevaisuudessa ~1,30 €/l ja kulutus 4,5 l/100 km
=> kustannus 5,85 €/100 km
 

japuusti

Jäsen
Vs: Kaasuautot

janti sanoi:
Hinta nyt 1,45 €/kg eli 4,3 kg/100km niin kustannus on 6,235 €/100 km.

Diesel nyt 1,20 €/l ja tulevaisuudessa ~1,30 €/l ja kulutus 4,5 l/100 km
=> kustannus 5,85 €/100 km
Kesällä tankkasin biokaasua Mikkelissä 1,00 €/kg yksityisellä asemalla. Eli niillä hinta vaihtelee mutta muuten lähempänä Gasumin hinnoittelua biokaasun hinta.
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: Kaasuautot

Kaasutankkausasema Hyvinkäällä sijaitsee aivan väärässä suunnassa normaaliin liikkumissuuntaan nähden. Jos kävisi Hyvinkään asemalla tankkaamassa, niin tulisi aina 10 km ylimääräinen lenkki. Tuosta lisälenkistä tulee kustannusta 500 km tankkausvälillä 0,10 €/100 km ja aikaa tankilla käymisen lisämatkoihin menisi 10 minuuttia. Vermossa tuo tankkausasema on paremmin saavutettaessa Kehä I noin 2 km sivussa.

Tällä hetkellä tankkaan noin 12 päivän välein ja kaasulla pitäisi tankata noin 6 päivän välein. Jos kävisin vain tuolla Hyvinkään asemalla tankkaamassa kaasua niin vuodessa meni vapaa-aikaa 10 h "hukkaan" + 30 tankkauksen viemä aika ~3 min/tankkaus = 90 min => 11 h kokonais menetys.

=> Kyllä ladattava hybridi (noin 40-50 kWh akulla) olisi minun seuraava valintani ennemminkin kuin kaasuauto. Pitäisi asua kaasutankkausaseman vieressä tai olla kaasuauton kotitankkaus, jotta se olisi minulle todellinen vaihtoehto.
 

Espejot

Hyperaktiivi
kaasu vs bensa

janti sanoi:
Hinta nyt 1,45 €/kg eli 4,3 kg/100km niin kustannus on 6,235 €/100 km.

Diesel nyt 1,20 €/l ja tulevaisuudessa ~1,30 €/l ja kulutus 4,5 l/100 km
=> kustannus 5,85 €/100 km

No, näitä voi laskea monella tapaa. Itse vertailen autoja niiden teknisten arvojen mukaan koska vain ero kiinnostaa

Erään japanilaisen auton vuosimalli 2013 automaattivaihteistolla poltoaineen kulutukset
2.0 TD: yhdistetty kulutus 6,3 l/100 km
- 7,88 EUR/100 km jos diselin hinta 1,25EUR/l

2.5i bensa : yhdistetty kulutus 7,6 l/100 km
- 7,22 EUR/100 km jos kaasun hinta 0,95EUR/l

Kaasu on saatu edullisemaksi jokaisessa vertailussa minkä olen lukenut mutta ero on niin pieni että sen takia ei minusta kannata valintaa tehdä.
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: Kaasuautot

PHEV-keskustelu erotettu omaksi aloitukseksi. /janti
http://lampopumput.info/foorumi/index.php/topic,26383.0.html
 
Back
Ylös Bottom