R
ripat
Vieras
Anteeksi että alotan uuden otsikon mutta kun mä en todellakaan tajua noista teidän ihanista luvuista jokasessa topicissa mitään :
eli siis vastaukset mahdollisimman selkokielellä kiitos.. 
Meillä on siis mun vanhempien kanssa jotka asuu naapurissa yhteinen lämmitys, hakkeella ja tulee siis lämpökanaalia pitkin meille. "ongelmat" on seuraavia: stokeria ei voi pitää päällä kun talvikuukausina (eli lämmittää kaksi isoa taloa+ison hallin) ettei kattila kiehu (älkää vaan kysykö miksi, mä en tajua siitä mitään
) ja me ollaan siis lämmitetty sitten kesät puilla käyttövesi+syksyllä myös kierto päällä kun täällä jäätyy (vähän on harva kämppä mutta nyt pitäs se vähän parantuu kun ikkunat vaihdetaan, oletan siis että tarve lämmölle on syksyisin ja keväisin vaan öisin). Tuolle klapien poltolle siis pitäisi joku vaihtoehto keksiä. Vesi-ilmalämpöpumppua ei varmaan kannata asentaa kun on kuitenkin jo toimiva lämmityssysteemi talveksi.
Talo on mäen päällä, ja kesäsin täällä on lämpötila siinä +27-28 astetta, vaikka ulkonakin ois viileempää, ikkunat on suoran auringonpaisteen kohteena joten toisaalta se lämmittää keväälläkin ihan kivasti, kesällä se vaan ei oo niin kivaa. Meille tulee huomenna tekemään yksi mies tarjousta ilmalämpöpumpusta kun isäntä sai sellasen päähänsä, mutta mä en ole ihan kauheesti syttynyt sille. Jotain viilennystä kesään kyllä tarvittaisiin...??
Eli joku systeemi millä sais käyttöveden lämmitettyä keväästä syksyyn ja mahdollisesti myös jotain lämpöä kämppään keväällä+syksyllä.
Ja mahdollisimman ympäristöystävällinen.
Meillä on siis mun vanhempien kanssa jotka asuu naapurissa yhteinen lämmitys, hakkeella ja tulee siis lämpökanaalia pitkin meille. "ongelmat" on seuraavia: stokeria ei voi pitää päällä kun talvikuukausina (eli lämmittää kaksi isoa taloa+ison hallin) ettei kattila kiehu (älkää vaan kysykö miksi, mä en tajua siitä mitään
) ja me ollaan siis lämmitetty sitten kesät puilla käyttövesi+syksyllä myös kierto päällä kun täällä jäätyy (vähän on harva kämppä mutta nyt pitäs se vähän parantuu kun ikkunat vaihdetaan, oletan siis että tarve lämmölle on syksyisin ja keväisin vaan öisin). Tuolle klapien poltolle siis pitäisi joku vaihtoehto keksiä. Vesi-ilmalämpöpumppua ei varmaan kannata asentaa kun on kuitenkin jo toimiva lämmityssysteemi talveksi.Talo on mäen päällä, ja kesäsin täällä on lämpötila siinä +27-28 astetta, vaikka ulkonakin ois viileempää, ikkunat on suoran auringonpaisteen kohteena joten toisaalta se lämmittää keväälläkin ihan kivasti, kesällä se vaan ei oo niin kivaa. Meille tulee huomenna tekemään yksi mies tarjousta ilmalämpöpumpusta kun isäntä sai sellasen päähänsä, mutta mä en ole ihan kauheesti syttynyt sille. Jotain viilennystä kesään kyllä tarvittaisiin...??
Eli joku systeemi millä sais käyttöveden lämmitettyä keväästä syksyyn ja mahdollisesti myös jotain lämpöä kämppään keväällä+syksyllä.
Ja mahdollisimman ympäristöystävällinen.