Kaukalo pumpun alle

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jks
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
J

jks

Vieras
Aiheesta jonkun verran aiemminkin ollut juttua, mutta kysytäänpä vielä vihjettä, eli Mitsun GE25 tulossa maatelineellä(parvekkeelle) ja
talvea ajatellen sopiva kaukalo olisi haussa, mistähän sellanen sopivan kokoinen edullinen ja pakkasen kestävästä muovista tehtynä löytyisi?

Etola, Motonet, rautakaupat?

Kiitos

Vs: Kaukalo pumpun alle

Rappaus sankoja löytyy neliskanttisina joista voisi taiteilla muovisen kaukalon..

Tarvitseeko olla muovia?

Itse teetin pläkkärillä mittoihin rosteripellistä valuma-altaan pokauksilla johon pohjalle tavallinen pesualtaan poisto 32mm putkelle, jonka taas vedin sadevesipoistoon. Maksoi monta kymppiä ::)

Ja vinkkinä Bauhausista saa 32mm putkelle siistin putkieristeen ettei jäädy - sekin 4 eur.

mulla on joku rakennus astia muovia. taipuisaa kylläkin 90 litraa ja mahtuu juuri maatelineen alle. vähän piti puukolla veistää kahvoista että helpotti pois vetämistä. painaa sen 90 kg ku täyteen tulee. kuvankin voin ottaa jos kiinnostaa.

Laita toki kuva, vai voiko sen liittää tänne vai tarvitko meiliosoitteen?
Muovinen se mun mielestä saisi olla :-o

Laitan sinulle kuvan omasta kaukalostani jonka olen ostanut paikallisesta rautakaupasta,
maksoi muistaakseni 10 e hujakoilla.
Kovilla pakkasilla vesi kyllä jäätyi kaukaloon, täysi kaukalo piti lumikolalla vetää autotalliin sulamaan jotta sai jääkuution pudotettua pois.
Nyt olen kyllä järjestänyt viemäröinnin termostaattiohjatulla sulatuskaapelilla.

Liitetiedostot

• 051220091323.jpg
    051220091323.jpg
    131,8 KB · Lukukerrat: 9 178

Muuttolaatikko (täysin muovinen) toimii hyvin ja kestää potkimista ja tarvittaessa päällä hyppimistä.
Jää irtoaa kyllä tarvittaessa ilman voimaakin kunhan valelee kuuma vettä ylösalaisin käännetyn astian päälle. ;)

jks sanoi:
Aiheesta jonkun verran aiemminkin ollut juttua, mutta kysytäänpä vielä vihjettä, eli Mitsun GE25 tulossa maatelineellä(parvekkeelle) ja
talvea ajatellen sopiva kaukalo olisi haussa, mistähän sellanen sopivan kokoinen edullinen ja pakkasen kestävästä muovista tehtynä löytyisi?

Etola, Motonet, rautakaupat?

Kiitos
Pyydä asennusliikettä tekemään modauksen ulkoyksiölle ensi talven sulatuksia ajatellen.
Jos asennusliike ei tiedä moisesta mitään, niin vaihda liikettä!

PauliG sanoi:
Pyydä asennusliikettä tekemään modauksen ulkoyksiölle ensi talven sulatuksia ajatellen.

Tarkoitatko sulatuksen lopetuslämpötilan nostoa 5C => 8C ?

janti sanoi:
PauliG sanoi:

Tarkoitatko sulatuksen lopetuslämpötilan nostoa 5C => 8C ?
Kyllä JS katkaisulla varmistetaan talvitoimivuus.

motonetista suorakulman muotoinen palju n. 10e
mahtuu juuri tuon mitsun maatelineen alle, muovinen muuttolaatikko oli liian pieni, kusi vettä ohi.
palju on pehi joten pitäisi kestää jään hakkaamisen. ei tosin vielä kokemusta :)

timop sanoi:
motonetista suorakulman muotoinen palju n. 10e
mahtuu juuri tuon mitsun maatelineen alle, muovinen muuttolaatikko oli liian pieni, kusi vettä ohi.
palju on pehi joten pitäisi kestää jään hakkaamisen. ei tosin vielä kokemusta :)

Pienemmillä pakkasilla riitti muutama napakka potku pohjaan, kovemmilla piti käyttää lekaa. Kestää muuten senkin...ainaskin pyöreä malli.

Minä otin lumikolasta työntövarren pois ja kiilasin kuupan vinoon ulkoyksikön alle. Sillä tavalla sulamisvedet valuvat pois kivijalan vierestä nurmikolle ja jäätyvät sitten sinne :)

Tälläinen voisi olla ihan kätevä

http://www.innoair.fi/Sulatusveden-ohjain-Fi-501

Tuon alle sitten vain pulkka, niin on helppo nykiä talvella jäät syrjään :)

Jahka nyt sopuhintaisen asentajan toshiballe vain löytäisin.. :)

Näinkin voisi tehdä, ainakin on naisväen mieleen.. /g025

Liitetiedostot

• kuva3.jpg
    kuva3.jpg
    124,8 KB · Lukukerrat: 14 538
  • IMG_0360.jpg
    IMG_0360.jpg
    63,5 KB · Lukukerrat: 6 219
  • IMG_0353.jpg
    IMG_0353.jpg
    142,3 KB · Lukukerrat: 4 624

Caol Ila sanoi:
On kone tehnyt kohtuu paljon jäätä. Idea on kyllä todella hyvä ja hauska ,kaikkihan kannatta aina käyttää hyödyksi! Oliskohan jollain emäntä suostuvainen helpommin ilp:n ostoon ,kun puhuis ulkolyhtyjen tekokoneen hankinnasta. ;D

Jep kyllähän tuota muillekkin voin suositella, niin ei mene nekään jäät ihan hukkaan. /g025

Viimetalven aikana mulla oli 13 tuollaista jäälyhtyä ympäri pihaa ja kivalta se näytti.

Eli kyllä sitä sulatusvettä piisaa, ja kun tuohon päälle laskee vielä ne syksyn/alkutalven ja kevään sulatusvedet, jotka ei ehdi jäätyä.

Laskin että reilusti yli 1000 litraa tuota vettä lämmitysjakson aikana meillä tuli. Smiley211009

Nyt tuli taas tehtyä havintoja, kun siihen oli aikaa. Smiley211005

Tuollainen 65 litran saavi vaati 54 sulatusta, että se tuli piripintaan jäätä täyteen.

Kun tuossa kyseisen jääkimpaleen saavista poistin, niin laskin "vuosirenkaat" eli jääkerrokset.

Eli hieman yli litra/sulatus tuota vettä tämä RAS-13 näyttää liruttelevan näillä -5 - -10 keleillä.

- Ei muutakun reikä kylkeen ja kynttilää perään.. /g025

Minäkin olen havainnut saman asian. Noin litra rojahtaa kertasulatuksella, kun ollaan "järkisulatuksella" alle -10 C. Kovilla pakkasilla tiputtelee ihan vähän tai ei ollenkaan.

ILP-VILP tekee ihan tosissaan hommia. Tyhjensin tuon laastipaljun (samanlainen mitä aikaisemmissa kuvissa) maanantaina ja eilen se oli taas ääriään myöten täynnä.

Se kyllä ihmetyttää että viimeisten 4 päivän keskilämpötila on -6.3 astetta ja silti kolmasosa paljun tavarasta oli vielä vetenä. Eli se tulee aika lämpimänä koneelta, sulatustehoahan mulla piisaa. Mittausten mukaan se ottaa jotain 4 kW tehoja vedestä (lyhyen) sulatuksen aikana.

Toni sanoi:
Se kyllä ihmetyttää että viimeisten 4 päivän keskilämpötila on -6.3 astetta ja silti kolmasosa paljun tavarasta oli vielä vetenä. Eli se tulee aika lämpimänä koneelta, sulatustehoahan mulla piisaa. Mittausten mukaan se ottaa jotain 4 kW tehoja vedestä (lyhyen) sulatuksen aikana.

Juu, kun sitä vettä tulee tarpeeksi tiheästi, niin ei se kovin helpolla tunnu jäätyvän. FD25 ei täällä ihan tuohon tahtiin vettä tuota (olisikohan ehkä palju per kymmenen päivää), mutta siinäkin joka kerta jääporsasta irrottaessa on siellä möltin keskellä vesi hölskynyt - jääkuori estää lämmön haihtumista aika hyvin, kun vain sulamisveden poraaman reiän kohdalla on aukko, jossa vesi on suoraan kontaktissa ulkoilmaan.

Vanha lumikola toimii minulla hyvin, helppo kuljettaa jäät pihan perälle.

Caol Ila sanoi:

Meillä myös samanlainen kaukalo, on vaan täällä savossa nuo pakkaset sellaisella tasolla että menisi kuukausi että saisi yhden paljun täyteen jos vielä edes kk riittäisi, keskilämpötila kun on -20 tienoilla niin eipä sitä vettä paljoa kerry.

Sain tuon 90litran laastipaljun rikki, käänsin ympäri puotin alas muutaman kerran niin halkesihan se ja vielä selkäkin meni...prkle. Seuraavaksi ajattelin kokeilla kottikärryjä. Jos laittasi siihen jotain muovia alle, kärryt pumpun alle, vedet jäätyy muoviin kiinni ja sitten kippaan sen kauemmaksi.

Takaisin
Ylös Bottom