Keskustelua hybridiautoista

Euroshopperi

Aktiivinen jäsen
Ei mieltä lämmittää, jos tietää että voi ajonsa hoitaa sähköllä eikä halua pakkasessa repäistävän polttista käymään jonkin turhan liikennevaloistalähdön takia, jossa painaa millin liikaa poljinta.

Polttiksia on siis oikeasti hajonnut plugareista ja varmaa tietoa liikkeellä, että tämä aivottomuus on syynä.
Tuo käynnistyminenhän on suojamekanismi, joka estää noita umpikalloisten lahkoon kuuluvia hajottamasta autoaan, jos ei ole sattunut huomaamaan ostaneensa plugaria Suomalaiseen talveen. Ei noita plugareita ole järkevää muutenkaan yrittää väkisin hankkia, jos ne ei omalle kohdalle sovi. Mä en tiedä, mikä plugari sulla on jos on osoittautunut harmin aiheeksi tuon liikennevaloista lähdön kohdalla, mutta oma plugari alkaa kyllä olemaan jo yleensä sen verta lämmin missä tahansa valoissa, ettei käynnistyminen harmita. Jos akku on niin kylmä, ettei ole viisasta ottaa virtaa enemmälti, niin loistava backuppihan se moottori on kun käynnistyy akun paskomiseen sijasta oikeassa paikassa.
Edit. Nämä plugarithan poikkeaa täyssähköisistä tuon akun lämmityksen osalta, joka on täyssähköllä vähän eri prioriteetissa. Ei kannata rakentaa plugareihin mitää täyslämmityksen suojausrakenteita, kun pitää ottaa kokonaisuus huomioon tuon polttiksen rinnalla. Neste jäähdytys ja lämmitys pitää rakentaa molempien ehdoilla ja muitakin kompromisseja riittää yllinkyllin. Mulle oli riittävä kompromissi bensan kulutus 1,0 L/100 km, mainio neliveto, lataamatta n 6 L/100 km kulutus, kunnon teho sähköllä ajamiseen, jos kerran sillä joutuu ajamaan. Jostain pitää ehkä vähän joustaa välillä, mutta pääsääntöisesti toimii loistavasti omiin odotuksiin nähden, joten otin samanlaisen uudemman ajoon.
 
Viimeksi muokattu:

Husky

Hyperaktiivi
En oikein ymmärrä, mitä tuolla latauksen valinnalla tarkoitat. Mutta kun tuo Toyota on hybridi, niin ei sitä voi valita, ettei se ajaessa lataisi aina akkua, jos ajaa hybridi tilassa.
Aiemmassa viestissä viitattiin akkujen lataamiseen polttiksella (en tarkoita jarrutusenergian avulla lataamista)
 

Esäätäjä

Vakionaama
Olet varmaan ymmärtänyt jotain väärin, ei se millin kaasun painaminen mitään vaikuta. Siitä koneesta ei tehoja oteta ellet paina kaasua pohjaan ja pidä sitä siellä. Ne koneet hajoaa kosteuteen, ruostimiseen ja bensaan öljyn seassa. Minulla on juuri sellainen ongelmamoottori ollut ja tiedän kyllä sen toiminnan. Ongelma on siinä, että kaupunkisuhailussa voit ajella vaikka vuoden ettei kone ikinä saavuta käyttölämpötilaa ellei jotain pidempää lenkkiä aja. Se moottorin pakollinen lämmityskäyttö ei siis lämmitä käyttölämpötilaan asti vaan jättää reilusti alle.
No kyllä Outlander phev aika herkästi vaan käynnistää kylmänä.
 

Husky

Hyperaktiivi
Tuo käynnistyminenhän on suojamekanismi, joka estää noita umpikalloisten lahkoon kuuluvia hajottamasta autoaan, jos ei ole sattunut huomaamaan ostaneensa plugaria Suomalaiseen talveen. Ei noita plugareita ole järkevää muutenkaan yrittää väkisin hankkia, jos ne ei omalle kohdalle sovi. Mä en tiedä, mikä plugari sulla on jos on osoittautunut harmin aiheeksi tuon liikennevaloista lähdön kohdalla, mutta oma plugari alkaa kyllä olemaan jo yleensä sen verta lämmin missä tahansa valoissa, ettei käynnistyminen harmita. Jos akku on niin kylmä, ettei ole viisasta ottaa virtaa enemmälti, niin loistava backuppihan se moottori on kun käynnistyy akun paskomiseen sijasta oikeassa paikassa.
Ei ole plugaria, mutta valitettavasti siihen tämä päätyy ennemmin tai myöhemmin. Harkinnassa kyllä kuorma-auto myös, mitä ei olisi voinut uskoa todeksi että maailma tällaiseksi menee. Kolmas vaihtoehto on myös lopettaa liikkuminen ja harrastukset ja samallahan voi sitten lopettaa vihreän siirtymisen tuen maksamalla veroja eli työnteon :)
 

Lurkus

Vakionaama
Satkun alueella 90 km/h ajava aiheuttaa tasaiseen liikennevirtaan häiriötä kasvavien ohitusten myötä. Ei se mielestäni paranna liikenneturvallisuutta.
Veikkaan että eivät paljoa satkua ajelisi muutenkaan. Harva tutkimus kertoo nopeuden lisäämisen lisäävän turvallisuutta.
 

Euroshopperi

Aktiivinen jäsen
Aiemmassa viestissä viitattiin akkujen lataamiseen polttiksella (en tarkoita jarrutusenergian avulla lataamista)
Mä en nyt tiedä, onko sulla minkälainen käsitys, että miten tuo Toyotan HSD hybridi liikkuu?
Mutta sellaista Toyotan hybridiä ei ole, jossa voisi valita, että lataako polttis akkua, vai ei. Se lataa aina vuorottaisesti. Eli se lataa tai purkaa täysin katkotta koko käynnissä olon ajan. Käydessään vakiokierroksilla yliteholla, ylimääräinen ladataan akkuun parhaalla hyötysuhteella, jos etenemiseen menee tehosta vain pienempi osa. Plugarissa sattuu olemaan suurempi puskuri akussa ja se voidaan käyttää pois, jolloin sinne jää n 3,5 kWh ja sen kohdalla alkaa taas tuo vuorottainen lataus/purkaminen tauotta. Tavallisessa hybridissä on myös tuo EV tila, joka pakottaa sähkötilaan, mutta aika lyhyen pätkän sillä pääsee, kunnes pakottaa käyntiin polttiksen ja täyttää taas puskurin. Eli nuo molemmat lataa ja purkaa käytännössä tauotta ja plugareihin saa vähän pidemmän purkaustauon valittua napista, mutta silti se on tauotonta purkua/latausta. Vaihteiston siirto N asentoon saattaa tosin siirtää purkamisen vain 12 V akun puolelle, mutta sekin on vain siirretty vaikutus, koska se ladataan takaisin ajoakusta, kun vaihde kytketään takaisin päälle.

Edit. Paljonhan tuo termi ”Itselataava” on naurua eripuolilla aiheuttanut, mutta on siinä jotain yhtymäkohtaakin tuohon HSD toimintaan. Tuon Atkinson kierron idea on just ladata sillä max 41 % hyötysuhteella niin paljon kuin mahdollista ja koneet on mielummin vähän isommalla tilavuudella, jotta tehoa saadaan kohtuu hyvin harkittu määrä käyttöön. Ladata ei oikeestaan muuten kannata kuin just tuolla max hyötysuhteella ja suurinpiirtein tasaisesti ajaen 6-70 km/h nopeudella moottori käy, vie autoa eteenpäin ja lataa samanaikaisesti n 1/2-osan matkasta. Lopun matkasta voi sitten suorittaa ladatulla sähköllä moottori sammutettuna. Käydessään tasaisilla kierroksilla kulutus on luokkaa 10 L/100 km ja siis 100 km kuluu 5 L bensaa. Mun mielestä ”Itselataava” tuohon kyllä käy, vaikka onkin kömpelöhkö sanoituksena. Ja noinhan nuo Toyotan hybridit toimii. Siinä saa Kokkolan pojat miettiä laskureita purkaussykleille, kun tosiaan tauotta puretaan ja ladataan koko auton ikä ja tavallisen hybridin akun koko luokkaa 1-2 kWh.
 
Viimeksi muokattu:

Euroshopperi

Aktiivinen jäsen
No kyllä Outlander phev aika herkästi vaan käynnistää kylmänä.
Kyllä RAV4 käynnistyy yhtälailla herkähkösti just kylmänä. On tuo tullut havaittua, että sen saa lähtiessä kyllä talvella pihalta helposti käymään. Mulla kun on lämmin talli, niin ei normaalisti huomioi koko asiaa ja ajaessa akku lämpenee jonkun verran. Pihaan auton jättäminen talvisin kyllä nyppii muutenkin, niin ei tule oikein noteerattua noita ulkolämpötilojen haittoja.
 

rawpower

Aktiivinen jäsen
Jokos tämä oli täällä. Hyvää settiä taas kerran asiantuntijoilta. Vahvisti kyllä omaakin näkemystä siitä, että käytettyä hybridiä + 100tkm alkaa olla aika riski ostaa. Varsinkin jos sillä on ajettu pelkällä sähköllä lähes kokoajan. Bensalla mennään siis seuraavat 4-6vuotta :cool:

 

Husky

Hyperaktiivi
Olisikohan nuo ukkelit olleet juuri TM:ssä ja kommentoivat sitä, että hybridin akut lujilla ja 100tkm alkaa olla varsin paha.

Eiköhän ollut tämä ketju, missä herätti ihmetystä se kun pohdin viitsisikö omistaa noin paljon ajettuja akkuja (joille ei tehtaan mielestä voi olla takuuta ja ne rajattu huolenpitosopimuksen ulkopuolelle, toisin kuin esim dieselpolttis ja jälkikäsittely)
 

Tinkero

Aktiivinen jäsen
Näissä uusissa isoakkuisissa hybrideissä kuten vaikkapa Audi A3 jossa ilmoitettu range 140km voisi olettaa akkujen keston olevan huomattavasti parempi. Räikeästi yksinkertaistetulla laskukaavalla 140km * 3000 latauskertaa = 420tkm.
 

Esäätäjä

Vakionaama
Näissä uusissa isoakkuisissa hybrideissä kuten vaikkapa Audi A3 jossa ilmoitettu range 140km voisi olettaa akkujen keston olevan huomattavasti parempi. Räikeästi yksinkertaistetulla laskukaavalla 140km * 3000 latauskertaa = 420tkm.
On toki parempi kesto jos vaikka päivittäinen ajo vie 25% eli 35km tuosta ilmoitetusta.
 

RauskiH

Vakionaama
Vahvisti kyllä omaakin näkemystä siitä, että käytettyä hybridiä + 100tkm alkaa olla aika riski ostaa.
Näiden toteutuksessa ja kestävyydessä tuntuu olevan isoja eroja, esim. Ampera/Volt näyttää kestävän todella hyvin. Omassa Amperassa on lähes 200tkm mittarissa ja autolla ikää 12v. Akun kapasiteetista on tippunut vähän yli 5%. Ajo on ollut pääasiassa sähköllä kun life time bensan kulutus on vain 1,8l/100km. Uskon että tässä akkua pelastaa se että 16,5kwh akusta on uutenakin otettu ulos vain 10,7kw, muistaakseni yläpään puskuri on 15 ja alhaalla 20%
 

VesA

In Memoriam
Näiden toteutuksessa ja kestävyydessä tuntuu olevan isoja eroja, esim. Ampera/Volt näyttää kestävän todella hyvin. Omassa Amperassa on lähes 200tkm mittarissa ja autolla ikää 12v. Akun kapasiteetista on tippunut vähän yli 5%. Ajo on ollut pääasiassa sähköllä kun life time bensan kulutus on vain 1,8l/100km. Uskon että tässä akkua pelastaa se että 16,5kwh akusta on uutenakin otettu ulos vain 10,7kw, muistaakseni yläpään puskuri on 15 ja alhaalla 20%
Akuista olisi ihan mahdollista valmistaa kestäviä. Silloin toistakymmentä vuotta sitten akkutekniikassa asiat jouduttiin tekemään varman päälle - niihin laitettiin reilusti materiaaleja ja kalvot olivat paksuja. Energiatiheys oli sitten vastaavasti huonompi ja akku paljon kalliimpi.

Nyt akku on suoritusarvoiltaan parempi - ja halvempi, mutta myös paljon vähemmän varman päälle tehty. Ja siis herkempi kaikenmoisella epäonnelle ja kulumiselle.
 

pjr

Aktiivinen jäsen
Vahvisti kyllä omaakin näkemystä siitä, että käytettyä hybridiä + 100tkm alkaa olla aika riski ostaa. Varsinkin jos sillä on ajettu pelkällä sähköllä lähes kokoajan.
Opel Ampera on ihan toimiva ratkasu.

"Sparkie" -nimen saanu Chevrolet Volt(sama kulkine kun Opel Ampera) jolla tahkottu jo yli 800tkm.. alkuperäisellä akulla. Tai no puhtaasti sähköllä oli ajettu 267tkm 785tkm:n kohdalla.
 

harb

Aktiivinen jäsen
Näissä uusissa isoakkuisissa hybrideissä kuten vaikkapa Audi A3 jossa ilmoitettu range 140km voisi olettaa akkujen keston olevan huomattavasti parempi. Räikeästi yksinkertaistetulla laskukaavalla 140km * 3000 latauskertaa = 420tkm.

Jos akku ajetaan samalla tavalla tyhjäksi päivittäin, kun nykyään hybridien kanssa on usein tapana niin pääongelma pysyy samana. Tietysti vaatisi että päivittäinen ajomatka ilman latausta on yli 140km, joka taas toteutuu harvemmilla ihmisillä.

Ja tuo ei ratkaise muita hybrideihin liittyviä ongelmia itsessään, itseasiassa pahentaa osaa niistä kun polttomoottoria käytetään vielä harvemmin.

Mutta onhan tuosta paljon positiivisia vaikutuksia kun suurella osalla käyttäjistä ei akkua tarvitse jatkuvasti ladata nollasta - sataan (bufferit tietysti huomioiden)

Toivottavasti ovat myös oppineet aiempien generaatioiden virheistä ja osaavat paremmin ohjata optimaaliseen toimintaan esim kylmällä säällä, niin että kaikki komponentit pysyvät kunnossa.
 

Esäätäjä

Vakionaama
Jos akku ajetaan samalla tavalla tyhjäksi päivittäin, kun nykyään hybridien kanssa on usein tapana niin pääongelma pysyy samana. Tietysti vaatisi että päivittäinen ajomatka ilman latausta on yli 140km, joka taas toteutuu harvemmilla ihmisillä.

Ja tuo ei ratkaise muita hybrideihin liittyviä ongelmia itsessään, itseasiassa pahentaa osaa niistä kun polttomoottoria käytetään vielä harvemmin.

Mutta onhan tuosta paljon positiivisia vaikutuksia kun suurella osalla käyttäjistä ei akkua tarvitse jatkuvasti ladata nollasta - sataan (bufferit tietysti huomioiden)

Toivottavasti ovat myös oppineet aiempien generaatioiden virheistä ja osaavat paremmin ohjata optimaaliseen toimintaan esim kylmällä säällä, niin että kaikki komponentit pysyvät kunnossa.
Kaiken kaikkiaan nuo sähköautoa lähentyvät hybridit tulee kokonaiskuluiltaan aika kalliiksi polttomoottoriin liittyvien huoltojen vuoksi, toki halvemmaksi kun 2 auton pito. 2 autoa on toisaalta monessa perheessä jo nyt normaalia.

Että edelleen tuo hybridi näyttää enemmän ja enemmän välivaiheelta joka tulee poistumaan aikanaan kun suurin osa on sen ekan hybridin rattiin oikeasti joutunut. Seuraava sitten on täyssähkö kun pelko sähköön vähenee.
 
K

korsteeni

Vieras
hybridissä saa polttiksen haitat ja menettää sähköauton hyödyt
hieman annan siimaa jos asuu kaupungissa omakotitalossa jossa voi ladata ja lataa joka kauppareissulla marketeissa ja ajomatka on max 10 km eikä tarvitse pakkasilla autoa (hybridillä lasin sulana pitäminen läähämällä) ja tarvitsee joskus käydä taajaman ulkopuolella eikä välitä auton arvon romahtamisesta, ja suostuu ajelemaan dynaamisesti jatkuvaa kW pisimmälle kilpailua niin mikäs siinä, voihan silläkin keplotella.
 

Batman

Aktiivinen jäsen
hybridissä saa polttiksen haitat ja menettää sähköauton hyödyt
hieman annan siimaa jos asuu kaupungissa omakotitalossa jossa voi ladata ja lataa joka kauppareissulla marketeissa ja ajomatka on max 10 km eikä tarvitse pakkasilla autoa (hybridillä lasin sulana pitäminen läähämällä) ja tarvitsee joskus käydä taajaman ulkopuolella eikä välitä auton arvon romahtamisesta, ja suostuu ajelemaan dynaamisesti jatkuvaa kW pisimmälle kilpailua niin mikäs siinä, voihan silläkin keplotella.
Mutta jos ei omista hybrdiä, niin näistäkään asioista ei tarvitse murehtia :cool:
 

Euroshopperi

Aktiivinen jäsen
Yllättävän monella näkyy olevan hybridi ajopelinä täälläkin. Ehkä kaikki hybridit ei sitten ole pelannut ihan oletetuilla tavalla, kun noinkin paljon on ollut ongelmia monilla.
 

Jule

Vakionaama
Monellako niitä ongelmia on sitten lopulta ollut?

Yleisesti ottaen autojen ongelmat ovat suunnitelmallisia. Se että autoon tulee vikaa ei itsessään ole katastrofi, vaikkei toivottavaa olekaan. Katastrofi siitä tulee kun sen korjaaminen on tehty hankalaksi, tai tarkoituksellisen kalliiksi.
 

VesA

In Memoriam
Monellako niitä ongelmia on sitten lopulta ollut?

Yleisesti ottaen autojen ongelmat ovat suunnitelmallisia. Se että autoon tulee vikaa ei itsessään ole katastrofi, vaikkei toivottavaa olekaan. Katastrofi siitä tulee kun sen korjaaminen on tehty hankalaksi, tai tarkoituksellisen kalliiksi.
Niin.. kyllä vaikka tuo Bemarin touhu vähän liikaa haiskahtaa. Nykyisillä akkuhinnoila uudelleenkennottaminen maksaa murto-osan koko paketin marmorihinnasta ja tässäkin tapauksessa Bemarin pitäisi vaihtaa akku refurbattuun jollain kohtuusummalla.
 

Euroshopperi

Aktiivinen jäsen
Meinaatteko, että esim uudemman mallisten Toyotan käytettyjen hankkiminen loppuu kokonaan. Lähes kaikki mallit on ollut jo muutaman vuoden käytännössä pelkästään hybridejä. Ne latautuu ja purkautuu tauotta tehden jompaa kumpaa koko sen ajan, kun ne on virta päällä. Plug in malleja on niistä nykyään 3 mallia saatavilla ja ne samaa tauotta latausta, tai purkamista myös, mutta harvemmalla syklillä, koska kapasiteettia on vähän enemmän. RAV4 plugarin 18,1 kWh akkua ei pureta kuin 20 % alapäässä ja yläpää taisi jäädä luokkaa 10-20 % vajaaksi. Auto tosin itse ilmoittaa, että Rangea 0 km ja akkua jää 30 % käyttämättä. Pikalatausta ei myöskään noihin ole ja suurin virta sisään tulee jarrutuksen kautta, jos on tullakseen. Eli nettokapasiteettia on vain 14,5 kWh max käytössä. Huollot on hybrideillä samanhintaisia, kuin bensamoottorisillakin suurinpiirtein ja jos joku ropo on eroa, niin 2 L/100 km pienempi kulutus vs bensa kuittaa huoltokustannukset 15 000 km huoltovälillä kokonaan hybridillä. Näitä on sillä tavalla helppo verrata, kun molempia on omassa ajossa ollut jatkuvasti vuodesta 2008 lähtien. Ensimmäinen Lexukse RX hybridi oli just vuoden 2008 malli, jossa on tuo sama sähkövikaiseksi katastrofiksi mainostettu sähköliitin ja hyvin se näyttää kulkevan ajossa vieläkin. Eikä sitä ole kuulemma korjailtu sen osalta.
Sähköautot on vielä niin alkutaipaleella, etten ole niihin uskaltanut käsiäni upottaa vaan pidän kaikkia vielä täysin koemalleina, joita ostajat testaa vapaaehtoisesti lyömällä rahat täysin haaveilun pohjalta kiinni. No tässä tietysti puhutaan vain samanlaisten tyhjänkanssa ajatelmien pohjalta, kun ei sähköautoa ittellä ole. Hybrideistä sensijaan on kertynyt tarpeeksi ihan omakohtaistakin kokemusta. Olikohan nyt 3 Lexusta ja 4 RAV4:sta ihan oman perheen ajossa hybrideinä.
 

lorvi

Jäsen
ei tästä kauaa kun autoissa oli katkojankärjet ja lähetyssaarnaaja, jokamies osasi/pystyi korjaamaan ja saamaan ne likkeelle
hinausautoja tarvittiin vain kolaripaikoilla
sitten tuli elektroniikka autoihin ja pikkuhiljaa hinausautot joiden laveteilla kuljetettiin opeleita huoltoon ja myöhemmin näiden risteyksissä sammuvien ja muun kehityksen tuomien harmien takia
nyttemmin nuo qasqait saadaan pienillä miltei povitaskussa kulkevilla virtalähteillä käyntiin
hinausauton lavetilla ei yllätys vaan ole kuitenkaan useimmin sähköauto vaikka näin olettaisi
vimosten uutisten mukaan norjassa ei juurikaan muuta enää rekisteröidäkään kun sähköautoja
 

tet

Hyperaktiivi
Sähköautot on vielä niin alkutaipaleella, etten ole niihin uskaltanut käsiäni upottaa vaan pidän kaikkia vielä täysin koemalleina, joita ostajat testaa vapaaehtoisesti lyömällä rahat täysin haaveilun pohjalta kiinni.
...
Hybrideistä sensijaan on kertynyt tarpeeksi ihan omakohtaistakin kokemusta. Olikohan nyt 3 Lexusta ja 4 RAV4:sta ihan oman perheen ajossa hybrideinä.

Hieman ristiriitainen väittämä, koska hybridi = sähköauto + polttomoottoriauto. Jos on hybridistä kokemusta ja tyytyväisyys niihin, niin sähköauton tekniikka on silloin toimivaksi itse todistettu.
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
hieman annan siimaa jos asuu kaupungissa omakotitalossa jossa voi ladata ja lataa joka kauppareissulla marketeissa ja ajomatka on max 10 km eikä tarvitse pakkasilla autoa (hybridillä lasin sulana pitäminen läähämällä) ja tarvitsee joskus käydä taajaman ulkopuolella eikä välitä auton arvon romahtamisesta, ja suostuu ajelemaan dynaamisesti jatkuvaa kW pisimmälle kilpailua niin mikäs siinä, voihan silläkin keplotella.
No ihan noin radikaalia ei sentään, vaikka Hki:ssä OK-talossa asunkin ja päivittäiset ajomatkat jää varsin usein alle 50km. Siksi katselinkin jo nykyiselle dinoliemiselle Citroën Berlingo XL uutta vaihtoehtoa Ford Tourneo Connect PHEV, vaihtoajankohta luokkaa vuoden sisään tms. Ja hyvältähän tuo näytti, autossa on riittävästi insinörtin mieltä hivelevää uutta tekniikkaa, vaikka tämä nykyinenkin on ihan tappiin varusteltu, mallisarja korkeampi versio ja lisävarustelistaltakin ruksittu mukaan about aivan kaikki mahdollinen, niin onhan tuo tekniikka tässä 4v jo mennyt eteenpäin aimo askelin. Ja tuohon PHEV kun luvattiin jopa 100km range sähkön voimin, niin käytännössä tuollahan olisin ajellut kaikki arkiajoni, myös talvisin. Vaan pettymys olikin sitten valtaisa kun tuon lopulliset tekniset tiedot julkaistiin tässä hiljan. Eihän tuolla saa nyppiä tuota 1500kg asuntovaunuamme lainkaan, vetomassat dinoliemisessä Tourneossa 1500kg, mutta tämä PHEV nyppiikin enää vain säälittävät 1300kg => ei jäänyt mitään muuta vaihtoahtoa kuin hylätä tuokin ajatus ihan kokonaan, sääli :parku:

No mistä ja milloin sitten tulee se meidänkin tarpeet täyttävä PHEV markkinoille, vai onko se kenties suoraan jopa täyssähköinen. Varsin heikolta vaan vielä näyttää kun tuollaista ei ole vielä edes näköpiirissä, ei millään merkillä luokkaa 40k€ hintalapulla varustettuna, ei ainakaan vielä seuraavan 2-3v aikana.
 

Tinkero

Aktiivinen jäsen
No ihan noin radikaalia ei sentään, vaikka Hki:ssä OK-talossa asunkin ja päivittäiset ajomatkat jää varsin usein alle 50km. Siksi katselinkin jo nykyiselle dinoliemiselle Citroën Berlingo XL uutta vaihtoehtoa Ford Tourneo Connect PHEV, vaihtoajankohta luokkaa vuoden sisään tms. Ja hyvältähän tuo näytti, autossa on riittävästi insinörtin mieltä hivelevää uutta tekniikkaa, vaikka tämä nykyinenkin on ihan tappiin varusteltu, mallisarja korkeampi versio ja lisävarustelistaltakin ruksittu mukaan about aivan kaikki mahdollinen, niin onhan tuo tekniikka tässä 4v jo mennyt eteenpäin aimo askelin. Ja tuohon PHEV kun luvattiin jopa 100km range sähkön voimin, niin käytännössä tuollahan olisin ajellut kaikki arkiajoni, myös talvisin. Vaan pettymys olikin sitten valtaisa kun tuon lopulliset tekniset tiedot julkaistiin tässä hiljan. Eihän tuolla saa nyppiä tuota 1500kg asuntovaunuamme lainkaan, vetomassat dinoliemisessä Tourneossa 1500kg, mutta tämä PHEV nyppiikin enää vain säälittävät 1300kg => ei jäänyt mitään muuta vaihtoahtoa kuin hylätä tuokin ajatus ihan kokonaan, sääli :parku:

No mistä ja milloin sitten tulee se meidänkin tarpeet täyttävä PHEV markkinoille, vai onko se kenties suoraan jopa täyssähköinen. Varsin heikolta vaan vielä näyttää kun tuollaista ei ole vielä edes näköpiirissä, ei millään merkillä luokkaa 40k€ hintalapulla varustettuna, ei ainakaan vielä seuraavan 2-3v aikana.
VW Caddy PHEV tuloillaan jos tuon mallista autoa haluaa.
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
VW Caddy PHEV tuloillaan jos tuon mallista autoa haluaa.
Joka on nimenomaan 1:1 tasan sama auto kuin tuo Ford Tourneo Connect PHEV. Siis aivan samanlainen yhteistyömalli kuten on Citroën Berlingo, Peugeot Rifter, Opel Combo, Toyota Proace City ja varmaan myös kohta tulee uusi Fiat Doblokin.
 

Tinkero

Aktiivinen jäsen
Joka on nimenomaan 1:1 tasan sama auto kuin tuo Ford Tourneo Connect PHEV. Siis aivan samanlainen yhteistyömalli kuten on Citroën Berlingo, Peugeot Rifter, Opel Combo, Toyota Proace City ja varmaan myös kohta tulee uusi Fiat Doblokin.
Mutta ainakin auto-datan mukaan vetomassaa volkkarissa tarvitsemasi 1500kg.
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Mutta ainakin auto-datan mukaan vetomassaa volkkarissa tarvitsemasi 1500kg.
No niin piti tuossa Fordissakin olla, koska polttis-versioissakin on (ihan niin kuin Caddyissakin on), mutta eipä ole PHEV-versiossa ja vielä jos haluat pidemmän L2-version 7-paikkaisena, niin silloin vetopaino onkin todella juhlavat tasan 0kg, jep jep :confused:

Väittäisin siis että Auto-Datassa on tuossa kohtaa virhe.
 

Esäätäjä

Vakionaama
No niin piti tuossa Fordissakin olla, koska polttis-versioissakin on (ihan niin kuin Caddyissakin on), mutta eipä ole PHEV-versiossa ja vielä jos haluat pidemmän L2-version 7-paikkaisena, niin silloin vetopaino onkin todella juhlavat tasan 0kg, jep jep :confused:

Väittäisin siis että Auto-Datassa on tuossa kohtaa virhe.
Oliko näissä tekniikka niin että lähtee aina sähköllä niinkuin moni hybridi, silloin se vetopaino on tuosta liikkeellelähtökyvystä kiinni. Kun 1500kg perässä ja siitä sähkömoottori käyntiin on se ylämäkeen lähtö aika raju vetäsy.
 

Esäätäjä

Vakionaama
Tuosta i3 tuli mieleen juuri viimeisin räntäsade kun Pirkkalassa kaveri heilutteli i3 vieressä jotain kannua, oli kai rex versio.
Pimeällä kun autot menee huonolla näkyväisyydellä 100kmh jonossa ohi, oli aika mahdoton edes periaatteessa reagoida ja auttaa abc:lle kaveria.
Tiukoille oli päästänyt kun kauppakeskusten laturien ohi oli juuri ajanut ja bensakin lopussa? Oliko ajatus vaan abc ladata.
 

Luukku

Vakionaama
Tuosta i3 tuli mieleen juuri viimeisin räntäsade kun Pirkkalassa kaveri heilutteli i3 vieressä jotain kannua, oli kai rex versio.
Pimeällä kun autot menee huonolla näkyväisyydellä 100kmh jonossa ohi, oli aika mahdoton edes periaatteessa reagoida ja auttaa abc:lle kaveria.
Tiukoille oli päästänyt kun kauppakeskusten laturien ohi oli juuri ajanut ja bensakin lopussa? Oliko ajatus vaan abc ladata.
Joskus epämiellyttävä sähköautokokemus on itseaiheutettua, mutta olihan tuo joillekin ohikulkijoille nautinnon hetki.
 

Husky

Hyperaktiivi
Yllättävän hankala on pimeässä silti hahmottaa satasen alueella tuotakaan. Joskus ollut mopoauto ja siinä tulee se parin sekunnin juttu, ettei meinaa uskoa silmiään ja äkkiä tulee tilanne päälle.

Tuossa tulikin 10 kuukauteen ensimmäinen kunnon vetokyvyllä oleva vm2022 auto myyntiin ja muutenkin sopiva. Myyjä käyttää tilannetta hyväksi ja käsijarruttaa homman ettenemistä, "täytyy vielä puunata sitä ja tarkistaa yksityiskohtia, että ootas nyt hetki". Tuleeko ensimmäinen auto, jossa syntyy huutokauppa ja pitää maksaa enemmän kuin pyydetään, jos haluaa saada? Polttis tietysti kyseessä

No, kysyntä tulee kasvamaan entisestään, kun havahdutaan näihin 68k€-auto-ja-24k€-akunvaihto-uutisiin laajemminkin.
Ei ole riitalautakuntakaan kelkassa, kun sanoo, että akkujen oletusikä on enempi kuin 100tkm. Miten se voisi enempää olla, jos valmistajan mukaan se on kestoikä.

 

pamppu

Vakionaama
Noistahan nyt sitten pitäisi ottaa oppia ja äänestää jaloilla. Jos Porsche tosiaan on ilmoittanut akun kestoiäksi 100 tonnia, niin jäis ostamatta. No jää kyllä Porschet muutenkin ostamatta, mutta se on vielä eri asia… Ja sama oli se mersu, jossa mukamas jotain kotelon vääntymyttä pelliä ei voi korjata vaan koko akku on pakko vaihtaa. Se on valmistajalta täysin ala-arvoinen temppu, puhdasta per*#@ilyä ja rahastusta ja vaikka minäkin olen joskus Vehon tiloissa liikkunut ostohousut jaloissa, niin nyt saavat pitää tunkkinsa.

Eihän ne opi jos tommosen annetaan jatkua.
 

Husky

Hyperaktiivi
Ei ole luvannut kun olen kysynyt.

Ei tuo voi pitää paikkaansa.

Olen viimeaikoina ostellut 1-2v vanhoja, mutten usko että on muuttunut tuo asia uusiin.

Jos oikeasti on kuten sanot, niin sitten tulee harkintaan.
 
Back
Ylös Bottom