Keskustelua PKS ja Omavoima Priima sähkötuotteista

huugo

Vakionaama
Ilmat alkaa kylmetä.
Ilmat kylmenee on fakta ja hinnoissa.

Kylmeneekö enemmän kuin oletettu markkinalla on se kysymys. Sataako enemmän tai vähemmän? Hajoaako ydinvoimaloita tai siirtoyhteyksiä enemmän kuin markkinakonsensus. Jne.

Nykyinen tieto on jo hinnoissa. Kelin kylmeneminen ei ole uutta tietoa.

Husky

Hyperaktiivi
Q1 on kusetusmarginaalin kanssa alentunut tasolle 10.6s nyt. On lähellä, että tekisi hätäratkaisun ja ottaisi. Onko kööri sitä mieltä, että olisi mahdollista tuosta alentua vielä?

Mitähän päässä liikkui kun ei tullut syyskuun alussa lukittua 0.5s alempaa hintaa, voi kerpele mitä toistuvaa sähläystä. Jos suomalaiskansallisesti vääntää asian positiiviseksi, niin onneksi kalliimmat bisnekset onnistuneet paremmin niin hyvä että näin päin

grendy

Vakionaama
Q1 on kusetusmarginaalin kanssa alentunut tasolle 10.6s nyt. On lähellä, että tekisi hätäratkaisun ja ottaisi. Onko kööri sitä mieltä, että olisi mahdollista tuosta alentua vielä?

Mitähän päässä liikkui kun ei tullut syyskuun alussa lukittua 0.5s alempaa hintaa, voi kerpele mitä toistuvaa sähläystä. Jos suomalaiskansallisesti vääntää asian positiiviseksi, niin onneksi kalliimmat bisnekset onnistuneet paremmin niin hyvä että näin päin
Järkyttävä hinta kun vertaa tän vuoden Q1 hintaan.

Husky

Hyperaktiivi
Järkyttävä hinta kun vertaa tän vuoden Q1 hintaan.
Itse en aio tehdä kiinnitystä mikä on selvästi yli tämän vuoden q1 keskihinnan (8,98c).
No, onko tämä tulkittavissa että oletatte, että PKS KV putoaa tuolle 9s tasolle ja odotatte sitä vai meinaatteko ottaa pörssin tai kiinteän tms?

PS. klo 9.46 tuli ilmoitus että hintavahti alittunut ja hinta on 9.778s. Kun menin PKS:n palveluun vartin myöhemmin, niin jo oltiin hinnassa 10.562s. Johan pomppas ja äkkiä!

heebo1974

Aktiivinen jäsen
No, onko tämä tulkittavissa että oletatte, että PKS KV putoaa tuolle 9s tasolle ja odotatte sitä vai meinaatteko ottaa pörssin tai kiinteän tms?

PS. klo 9.46 tuli ilmoitus että hintavahti alittunut ja hinta on 9.778s. Kun menin PKS:n palveluun vartin myöhemmin, niin jo oltiin hinnassa 10.562s. Johan pomppas ja äkkiä!
Välilllä noi vaihtelee ihan minuutin välein. Eli jos haluaa varmistaa kiinnityksen, niin automaatilla vaan.

grendy

Vakionaama

Se että tartuin Cheap Energyn kiinteään 8,39snt/kWh hintaan tammikuulle voidaan tulkita niin, että menetin uskoni siihen että PKS voisi tarjota sydäntalveksi mitään järkevää :).. Puhutaan kuitenkin täysin kiinteä 8,39snt vs ~10snt kulutusvaikutus.

dillon

Jäsen

Pörssillä mennään jos ei hyvää kiinnistyshintaa tule.

En usko että tämä talvi tulee olemaan merkittävästi kalliimpi kuin edellinen.

Husky

Hyperaktiivi
Välilllä noi vaihtelee ihan minuutin välein. Eli jos haluaa varmistaa kiinnityksen, niin automaatilla vaan.
Ok, itse kun olen katsellut niin on aina sen aikavälin ollut vakiohinta. Esim nyt tänäänkin ollut tasan sama pitkään eli 11.15 kun katsoin niin oli 10,487s ja edelleen yli 3h myöhemmin sama. F5:lla päivittelen ruutua, mutta pitäisi sen sillä päivittyä.
Sillä tuo aamuinen hyppy heti ylöspäin vähän yllätti.

Harmi kun tuolla ei ole päiväkohtaista graafia, vaan on vain aloitus ja tämänhetkinen.

Viimeksi muokattu:

heebo1974

Aktiivinen jäsen
Minun pokka petti ja löin Joulukuun kiinni.
1732097099698.png

Hanrahan

Tulokas
Jos kiinnitän tänään joulukuun vaikkapa 50%, niin säilyykö edelleen mahdollisuus kiinnittää loput 50% (seuraavien 9 päivän aikana)?

Aika vauhdikkaasti tuo joulukuu liikahti alaspäin, ihan pohjaongintamielessä kyselen.

tj86430

Vakionaama
Jos kiinnitän tänään joulukuun vaikkapa 50%, niin säilyykö edelleen mahdollisuus kiinnittää loput 50% (seuraavien 9 päivän aikana)?

Aika vauhdikkaasti tuo joulukuu liikahti alaspäin, ihan pohjaongintamielessä kyselen.
Minulla on sellainen käsitys, että kuukausi voi olla kiinnitetty tai kiinnittämättä, ja 50% kiinnitys on myös kiinnitetty. Ja kiinnitettyä kuukautta ei voi enää mitenkään muuttaa. Eli luullakseni 50% kiinnitettyä ei voi myöhemmin kiinnittää lisää.

PolyEsko

Vakionaama
Minulla on sellainen käsitys, että kuukausi voi olla kiinnitetty tai kiinnittämättä, ja 50% kiinnitys on myös kiinnitetty. Ja kiinnitettyä kuukautta ei voi enää mitenkään muuttaa. Eli luullakseni 50% kiinnitettyä ei voi myöhemmin kiinnittää lisää.
minä joskus kyllä ymmärsin, että sen kiinittämättä jääneen 50% voisi myöhemmin kiinnittää silloisella hinnalla, vaan miten sitten onkaan?

RPekka

Aktiivinen jäsen
Voi toki kiinnittää 50% ensin ja toisen 50% myöhemmin. Esimerkiksi jos vuosineljänneksestä kiinnittää vain 50% niin ne 2. ja 3. kuukauden siitä voi kiinnittää erikseen. Neljänneksen ensimmäistä kuukautta, tammi-, huhti-, heinä- ja lokakuu, ei voi kiinnittää muutoin kuin vuosineljänneksen yhteydessä, joko 50% tai 50+50 tai 100%.

Espejot

Hyperaktiivi
Näyttää siltä että ensimäinen kiinitys marraskuuulle 6,124snt/kWh lyö puoli senttiä näpeille... riippuu toki tuulen määrästä ja huvittaako OL3 tehdä sähköä.

Viimeksi muokattu:

huugo

Vakionaama
Näyttää siltä että ensimäinen kiinitys marraskuuulle 6,124snt/kWh lyö puoli senttiä näpeille... riippuu toki tuulen määrästä ja huvitaako OL3 tehdä sähköä.
Tosiaan kiinnityksen kanssa OL3:n ongelmat on ilon hetki (koska hintapiikkejä ja vaihtelua). Ilman kiinnitystä se on suu toisin päin (koska keskihinta nousee) :)

juhis

Jäsen
Tänään mentiin joulukuun kiinnityksen osalta alle 8 sentin, tällä hetkellä 7,7 c/kWh, johon oma automaatti tarrasi kiinni. Päälle tulee tietty marginaali.
Myös Q1 osalta mentiin alle 10 sentin, nyt 9,9 c/kWh

1732609550492.png

Espejot

Hyperaktiivi
Näyttää vahvasti siltä että kiinityksestä tulee marrakuulla takkiin n. 0,5 snt eli jotain 4-5 EUR.

Viimeksi muokattu:

Samppa

Ylläpitäjä
Ylläpidon jäsen
No aikas edukas kiinnityshän sinulla on ollut (~6 snt). Minulla on 6,5s + marginaali sun muut. Takkiin tulee noin 20€. Tälle vuotta ei montaa onnistunutta kiinnitystä tullut. Keväällä meni 3kk alle 4s kiinnityksellä ja siinä vähän pärjäsi. Mutta taitaa olla kuitenkin puhdas pörssi liki aina se halvin

Espejot

Hyperaktiivi
No aikas edukas kiinnityshän sinulla on ollut (~6 snt). Minulla on 6,5s + marginaali sun muut. Takkiin tulee noin 20€. Tälle vuotta ei montaa onnistunutta kiinnitystä tullut. Keväällä meni 3kk alle 4s kiinnityksellä ja siinä vähän pärjäsi.
Kiinitys 6,14snt... nyt spotti on 5,76snt ja laskin että vamaan laskee tosta vielä jonkun kymmenyksen. Paits jos tuulet menee huoltoon niin sitten voi spotti nousta mutta epäilen.
Mutta taitaa olla kuitenkin puhdas pörssi liki aina se halvin
Pitkässä juoksussa kyllä. Kiinityksissä häviää yleensä aika maltillisesti mutta jos sähköntuotannossa ongelmia niin voipi voittaa sitten enemmän. Mulla on joululle 7,9st kiinitys ja voi olla että sekin menee miinukselle. On nähtävästi niin että mitä lähemäs kiinityksen sulkeutumista tullaan niin sitä huonomat mahikset on voittaa koska sää on jo silloin tarkentunet. Paremman arpalipun voi saada kiinitämällä aikasemmin koska sääennuste epävarmempi IMO.

Viimeksi muokattu:
Back
Ylös Bottom