Keskustelua sähköautoista

Esäätäjä

Vakionaama
Kävin vuoden vaihteessa koeajaan sähköpakun, tämä oli Citikan e-jumpy joka myös Pöson e-expert tai Oopelin tai kohta Toyotakin. Huomiota herätti 50kwh akulla ja 75kwh akulla olevien mallien hinnan ero. 25kwh lisää akun kapasiteettia maksaa n. 3000 € lisää verolliseen hintaan, ei kauheasti tarvi miettiä kumman ottaisi.

kaihakki

Vakionaama
Jotta pysyttäisiin tän foorumin aihepiirissä, niin taitaa tää lämpöpumppuhullutuskin Suomessa olla nykyisen hallituksen syytä, fiksut saksalaisetkin käyttävät mieluummin ympäristöystävällistä Venäjän maakaasua lämmitykseen kuin sähköä. Edes lämpöpumpattuna
Lämpöpumppujen käyttö on järkevää. Etenkin VILPpien, koska ne siirtää pihalta lämpöä sisälle, joka tulee takaisin seinien läpi pihalle. Eli luontoa ei häiritä ollenkaan. Hinnoittelussa taas näkyy normaali hinnoitteluperiaate. Selvitetään asiakkaan saama hyöty ja nostetaan hinta sille tasolle, että kauppa just ja just käy. Elikkä normaalia markkinatalousformaattia. Siksi laadukkaat VILPit maksaa n. 10 keuron paikkeilla ja MLP:t vieläkin enemmän. Samaan aikaan ILPpejä myydään halvimmillaan alle tonnin. Kuitenkin VILPin valmistuskustannukset tuskin ovat paljoa enempää kuin ILPeillä.

VesA

In Memoriam
Kyllä varmaan joku Nibe 2120 on kallis tehdä koska niitä ei ikinä tehdä kuin muutama kappale Suomen ja Ruotsin markkinaan, mutta Mitsupohjaiset Nibe-splitit jotka on tehty Aasian jäähdyttimistä ovat varmaan senverran pitkää sarjaa että teko on jo aika halpaa.

t0ntza

Aktiivinen jäsen
Etenkin VILPpien, koska ne siirtää pihalta lämpöä sisälle, joka tulee takaisin seinien läpi pihalle.
VILP on samanlaista viherpesua kuin nämä veronkierto-töpselihybridit jotka muka kuluttavat vain litran tai kaksi satasella. Toisen todellisen luonteen paljastaa Lapin talvi ja toisen ajoreissu sinne. VILP on hieno keksintö jos talvi on aina leuto, mutta suojakelin kiristyessä paukkupakkaseksi tehontarve vaatimattomasti vain kymmenkertaistuu. Ilmastonmuutos kai hoitaa tänkin huolen

burmanm

Vakionaama
VILP on samanlaista viherpesua kuin nämä veronkierto-töpselihybridit jotka muka kuluttavat vain litran tai kaksi satasella.

Eli jos keskimäärin vuotuinen sähkönkulutus lämmitykseen tippuu kolmannekseen, niin kyseessä on vain viherpesu? Tässä ei ole mitään logiikkaa.

Mikki

Hyperaktiivi
Eli jos keskimäärin vuotuinen sähkönkulutus lämmitykseen tippuu kolmannekseen, niin kyseessä on vain viherpesu? Tässä ei ole mitään logiikkaa.

Joo aika erikoista ajattelua. Nämä on niitä juttuja juuri, että "sähköautolla ei pääse -30C pakkasessa ajaaan lappiin --> ei voi ostaa edes kakkosautoksi".

VILP on ihan hieno keksintö ja uskon että niillä on valoisa tulevaisuus lämmityslaitteina. Valmistajien pitäisi vain ryhdistäytyä laadun parantamisessa, kun tuntuu että monet laitteet kompuroi sekä kylmässä päässä että lämpimällä kelillä.

Sähköautoissa on vähän samanmoinen tilanne, että tekniikka alkaa olemaan aika hyvällä tasolla, mutta konsepti hakee vielä lopullista muotoaan ja nämä nykyiset autot on vielä vähän sinnepäin.

Mutta kehityksen vauhti on sähköautoissa kova. Uskon että seuraava sukupolvi esim. näiden "ID3/4" jälkeen tulee olemaan jo aika kova luu perheen ykkösautoksikin.

t0ntza

Aktiivinen jäsen
Kunhan nyt taas vähän kärjistin. Joitakin viestejä sitten linkkasin noita Amperan elinikäisiä keskikulutuksia jotka alkoivat ykkösellä tai kakkosella. Olen sitä mieltä että töpselihybridit ovat ihan yhtä hyviä tai p4skoja kuin ilmasta pumppaavat lämpöpumput, molempiin voisi uskoa samaan aikaan

t0ntza

Aktiivinen jäsen
Oikeastaan huomattiin että mäntäkone ei ole hyvä höyryn kanssa. Onhan noita höyryturbiinejä maailma täynnä, käytännössä kaikki voimalaitokset joissa lämpö pitää saada muuttumaan pyöriväksi liikkeeksi

jmaja

Hyperaktiivi
Onhan noita höyryturbiinejä maailma täynnä
Ja oli niitä myös moottoreina varsin pitkään polttomoottorin keksimisen jälkeen. Vaikka toisen maailmansodan taistelulaivoissa poltettiin öljyä, mutta moottoreina höyryturbiinit.

Ei siis kehitys loppunut. Tuleekohan takaisin laivoihin vai saako dieseleissäkin poltettua kaiken saman töhnän mitä kattilassa voisi polttaa?

jmaja

Hyperaktiivi
Mäntämoottori, siis diesel-syklillä, on kaiketi hyötysuhteeltaan paras muuttamaan hiilivetypohjaisen polttoaineen energian pyörimisliikkeeksi.
Aika lähelle pääsee kattila + höyryturbiini. Niillähän saa nykyään ainakin 45% hyötysuhteen polttoaineen lämpöarvosta sähköksi. Välissä tietysti pyörimisenergiaa hieman enemmän kuin sähköä. Ongelmana tuossa voi hyvinkin olla rajoitukset tehoalueelle ja pyörimisnopeudelle, mutta sehän ei haittaisi rahtilaivoissa, jotka ajavat vakionopeutta avomerellä.

vmakela

Vakionaama
Kunhan nyt taas vähän kärjistin. Joitakin viestejä sitten linkkasin noita Amperan elinikäisiä keskikulutuksia jotka alkoivat ykkösellä tai kakkosella. Olen sitä mieltä että töpselihybridit ovat ihan yhtä hyviä tai p4skoja kuin ilmasta pumppaavat lämpöpumput, molempiin voisi uskoa samaan aikaan
2,6L/100km. Loput sähköllä. Ei ampera.

pamppu

Hyperaktiivi
2,6L/100km. Loput sähköllä. Ei ampera.
Paljonko sähköä päälle? Eli mikä säästö verrattuna polttomoottoriin?

Itse hapottelen pluggarien ja täyssähkön välillä. Lopputulos etten taida lähiaikoina ostaa mitään, kun en pysty muodostamaan päätöstä :)

Veetuttaa kyllä nuo dieselien verot kun nykyään autot seisoo niin paljon ja taitaa seisoa jatkossakin. On vähän ajotarpeet muuttuneet. Taitaa olla silti halvinta maksaa vaan kiltisti se tonnin extraa vuodessa veroja...

Lappanen

Hyperaktiivi
Jos tulee useampi päivä tai viikko seisotettua ja noita kertyy useita jaksoja vuodessa, kannattaa harkita liikennekäytöstäpoistoa. Katkeaa verot ja vakuutusmaksut sille ajalle kun on poistettu liikennekäytöstä, poiston ja käyttöönoton saa tehtyä netin kautta nopeasti. En tiedä mitä maksaa vai maksaako mitään nykyään, joskus vuosia sitten kun pihassa makoili parikin kesäharrasteautoa jotka talveksi poistin liinenteestä ja silloin se taisi maksaa jotain 5e paikkeilla.

VesA

In Memoriam
Eri liikennemuotojen verokohtelu olisi aika jännä vedonlyöntikohde. Hallitushan laittaa rahaa myös jo siihen että vähän raskaampi liikenne siirtyisi pois diiselistä - ensin kaasuun. Ja koska kaasuauto on kalliimpi pitää eiköhän tuotakin kannusteta dieselveroilla.

Espejot

Hyperaktiivi

Itse hapottelen pluggarien ja täyssähkön välillä. Lopputulos etten taida lähiaikoina ostaa mitään, kun en pysty muodostamaan päätöstä :)

Veetuttaa kyllä nuo dieselien verot kun nykyään autot seisoo niin paljon ja taitaa seisoa jatkossakin. On vähän ajotarpeet muuttuneet. Taitaa olla silti halvinta maksaa vaan kiltisti se tonnin extraa vuodessa veroja...

Arvon alenema lykkää TMA:ta liian pitkälle IMO.

siwer

Vakionaama
Sähköauto = jees.
Uudet autot = perseestä.

Sähköautot = uusia autoja. Mielestäni tässä suurin ongelma. Uusissa polttomoottoriautoissa samat ärsyttävyydet. Ihmiset valittaa silloin kun ne piirteet on sähköautossa, mutta ovat sokeita samoille vioille uusissa polttomoottoriautossa.

Yltiömonimutkaisuus, jatkuva huollon tarve jossa vaihdellaan 1000-2000e moduuleita koko ajan (alkuun onneksi takuuseen), ei itse huollettavissa, iso ulkoa, pieni sisältä ("kolariturvallisuus"), painava, valot toimii miten sattuu tai huonosti suunnitellut heijastuskuviot, soittelee torvea itsestään (Opel Amperasta tämä kokemus), ja niin edelleen.

Sähköauto tosiaan "hakee muotoaan". Se on vaikeaa; toiset haluaisivat muutosta mutta kaikki vähän erilaista. Perusvarminta on kopioida "tuttua ja turvallista" mutta kun sekin on hanurista niin sekään ei asiakkaita kauheasti tyydytä. Kukaan ei oikein tiedä mitä oikeasti haluaa.

jmaja

Hyperaktiivi
Näin se tietysti on. Onkohan musta vanhemmiten tullu vaan helev.n saita :) 8v jo pitäny tota samaa...
Vai fiksu? Autoon ei kannata "sijoittaa", vaan ajaa sellaisella, jolla omistaminen ei ole riesa ja homma hoituu. Itsellä näyttää vaihtoväli kasvavan yli 10 vuoden. Aikanaan päätin ostaa 4-vuotiaita ja pitää 6 vuotta, mutta ovat venyneet eli viimeisen myin 21-vuotiaana ja seuraava myyntivuorossa on nyt 16-vuotias, jota varmaan pidän vielä muutaman vuoden.

Ehkä vielä enemmän juuri nyt kannattaa olla ostamatta. Uudemmat polttikset ovat ongelmapesiä tiukkojen päästömääräysten kourissa ja sähköautojen sekä plugareiden hinnat tulevat varmasti reilusti alas lähivuosina tekniikan kehittyessä ja halvempien uusien tullessa markkinoille.

jmaja

Hyperaktiivi
ei itse huollettavissa,
Kaikki on suhteellista. Itse autoni huoltaneena -87 alkaen (tuolloin -73 auto) en näe tässä suurta muutosta. Paljon höpistään, ettei voi itse huoltaa ja korjata. Erilaista se korjaaminen on, mutta ei lainkaan mahdotonta. Ihan yhtä paljon olen korjannut kuin ennenkin. Nykyään tietysti pitää olla sopivat testauslaitteet, mutta niitähän saa. Itse ostin merkkitesterin -08 ja sama rauta toimii edelleen uusimpaan -16 autoon.

Onneksi hitsaaminen on jäänyt vähemmälle, mutta sitäkin tuli tehtyä hiukan tuohon kesällä myytyyn 30 vuoden tauon jälkeen.

Espejot

Hyperaktiivi
Näin se tietysti on. Onkohan musta vanhemmiten tullu vaan helev.n saita :) 8v jo pitäny tota samaa...

Jos auto maksaa 30 000 EUR niin säästöä pitäisi tulla 3000 EUR/v niin ollaan nollatilanteessa 10v kulttua. Nopea vilkaisu esim hybridi tarjontaan kyllä toteaa TMA:n yli 10v reilusti. Sähköautojen tarjonta on niin niukkaa että ehkä kakkosautoksi.

Viimeksi muokattu:

siwer

Vakionaama
Moni puhuu "säästöistä" mutta oikeasti haluaa jotain muuta (esim. jostain minulle käsittämättömästä syystä ns. "uuden auton").

Jos todella haluaa säästöjä, kannattaa ostaa vanhoja käytettyjä autoja, valita luotettavaksi tunnettu merkki/malli, ja vähäkulutuksisesta päästä. Tämä peli on sikäli helppoa, että autojen kulutus ei ole viimeiseen 15 vuoteen muuttunut juuri mihinkään, ja yli 10-vuotiaista on niin kova ylitarjonta että alle tonnin luokasta löytyy lähes rajattomasti autoja jotka vastaa polttoainekustannuksiltaan uusia, ja huoltokustannukset todennäköisesti pienemmät.

Esim. mun Toyota-linja on toiminut ihan hyvin. 400 euron Toijotalla meni 60000km, huoltoihin ja osiin n. 100 euroa ja itse laitettuna yht. muutama tunti. Sitten valtava upgradetus 700 euron eko-Toijotaan jonka kulutus paperilla 4.9 l/100 ja todellisuudessa mitattu 5.7 l/100 kun kaahailee 110 km/h. No siihen menin laiskuudessa ja varmuudenhimossa investoimaan uuteen jakohihnaan töineen 400 euroa, en ole ikinä noin paljon rahaa tuhlannut mihinkään autoon liittyvään. Noissa on myös kohtuu pienet verot ja vakuutukset. Pointti näissä halvoissa romuissa on että jos tulee joku iso monen tonnin vika, senkus vaan dumppaa koko auton ja ostaa toisen. Toistaiseksi ei ole näin tarvinnut tehdä. Toki ne jossain vaiheessa ruostuu pölyksi, siinä 400 000 km kohdilla...

Eihän tämä tietenkään seksikästä ole, eli riippuu siitä mitä hakee.

En kertakaikkiaan ymmärrä miksi haluaisin ostaa vaikkapa 50 000 eurolla polttomoottoriauton. Sähköauton voisin ostaakin mutta sen olis kanssa syytä olla hyvä. Katotaan joskus 5 vuoden päästä.

Ja mitä nyt kukin "kakkosautolla" tarkoittaa, mutta sähköauton ostaminen vähäiseen käyttöön on sulaa hulluutta, investointi on kallis ja säästöt tulee ajamalla. Sähkärihän on nimenomaan ykkösauto, ja sitten kakkosautona voi olla se vanha toimintavarma polttorötiskö joka voi seisoa vaikka liikennekäytöstä poistettuna ja jolla voi sitten tehdä sen Lapin-reissun tai vetää sen peräkärrylastin rautakaupasta.

jmaja

Hyperaktiivi
Esim. mun Toyota-linja on toiminut ihan hyvin. 400 euron Toijotalla meni 60000km, huoltoihin ja osiin n. 100 euroa ja itse laitettuna yht. muutama tunti. Sitten valtava upgradetus 700 euron eko-Toijotaan
Kuulostaa jo hiukan turhan halvoilta minun makuun. Tuolla hinnalla mennään ilmeisesti n. 20-vuotiaisiin? Ei ainakaan nettiautosta juuri uudempia alle tonnin Toyotoja löydä.

Maksaa kuitenkin vakuutus, ajoneuvovero ja polttoaineet sen verran, että itse olen pitänyt järkevämpänä ostaa uudempia. Eli niitä 4-vuotiaita olen yleensä ostanut 11-14 tonnilla. Kun pitää 10-17 vuotta jää arvonalenema alle tonniin/vuosi, jonka olen valmis maksamaan. Ei noihin ole paljoa mennyt korjauskuluihin.

Valtava ero kun nuo ostamani autot ovat maksaneet uutena 35-40 tonnia + varusteet. Joku muu siis on maksanut n. 25 tonnia ensimmäisestä 4:stä vuodesta ja 80-180 tkm pelkkänä arvonalenemana.

siwer

Vakionaama
Kuulostaa jo hiukan turhan halvoilta minun makuun. Tuolla hinnalla mennään ilmeisesti n. 20-vuotiaisiin? Ei ainakaan nettiautosta juuri uudempia alle tonnin Toyotoja löydä.
Ensinmainittu oli 1988, nykyinen on 1996. Mikäs tuossa. Valmistajan suunnittelema käyttöikä on ohi jo 10-vuotiaalla. Ysärillä turhan elektroniikan määrä oli vielä jotenkuten hallinnassa.

ollikuhta

Vakionaama
Yhdellä autolla päässyt noin 20snt/km kuluihin, oli hankittaessa pari vuotta vanha ja 60tkm ajettu, myytäessä sit 350tkm. Vaati sen ettei tullut mitään ylimääräsiä vikoja, öljyt ja jarrupalat vaihtoi itse. Yleensä tullut noin 25 snt/km autoilun kustannukseksi 30tkm vuosisuoritteella. Autossa tärkeintä on että vie luotettavasti paikasta A paikkaan B ennakoitavassa ajassa, tämän takia sähköautoa ei tule ennen kuin latausinfra on kokonaan toisella tasolla.

VesA

In Memoriam
Halpoja autoja ostaessa merkillä on väliä:

- on autoja jotka ovat koko ajan enempi/vähän rikki jostain - mutta joista hajoaa aina samat paikat ja sen takia osia saa hakemalla ( esmes VAG )
- sitten on sellaisia jotka tekevät erikoisia asioita, mutta joita ei tarvitse juuri korjata - ja siksi osia on hankalampi löytää ( esmes Stellantis -ranskikset )
- ja sitten sama kovennettuna ( japsit )

K

korsteeni

Vieras
Ensinmainittu oli 1988, nykyinen on 1996. Mikäs tuossa. Valmistajan suunnittelema käyttöikä on ohi jo 10-vuotiaalla. Ysärillä turhan elektroniikan määrä oli vielä jotenkuten hallinnassa.
toyota linja alkaa olla elettyä elämää, en tiedä missä raja menee runkonumeron ensimmäisen merkinnän (J) suhteen. jos se on joku muun niin täyttä paskaa on paketissa
kustannuksista hieman, autoni (toytota) maksoi 18 vuotta sitten 32k€, sen pääoma tma on mennyt umpeen 8 vuotta sitten, ollen 3200€/v
koskaan sitä ei ole käytetty huollossa, öljyt vaihdettu itse max60000 välein, öljynputsari erikseen viime kesänä kun se ruostui puhki
varaosia mennyt
- urahihna 49€
- jarrupalat 49,90€
- etujarrusylinterin kumi joka vaurioitui metsäkeikalla, oli sopiva miljoonalaatikossa jäänyt jostain
- tuulilasi 300€
- akku 69€
- 5x tuulilsin pyyhkimet
kaikki edellä työt tehty itse omassa tallisssa
kesä/talvirenkaat alkuperäiset 235x16
-maalipinta virheetön kun auto on pesty vain kerran

en nyt ymmärrä kuinka voisin edes kuvitella ostaa jonkun auton joka yleensäkään olisi parempi kuin tämä nytyinen puhumattakaan edullisempi

kuitenkin kun nuo panelit virtaa pukkaa on mielessä käynyt sähköauto tämän "syömähampaan" rinnalle oppiin

Liitteet

• IMG_20200907_123602.jpg
    IMG_20200907_123602.jpg
    135,2 KB · Katsottu: 144
K

korsteeni

Vieras
Jos TMA perustuu ilmaiseen työvoiman käyttöön niin vertailu menee vaikeaksi.
Minulla ei tietoa onko japaninailen työvoima , valmistus, perustunut ilmaiseen työvoimaan, ainakaaan veropuoli, suomalainen, ei ole ilmaista työvoimaa, veroa tuo 32k€ hinta sisälsi autoveron ja alvin

.....mikä vertailu?

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Espejot

Hyperaktiivi
Minulla ei tietoa onko japaninailen työvoima , valmistus, perustunut ilmaiseen työvoimaan, ainakaaan veropuoli, suomalainen, ei ole ilmaista työvoimaa, veroa tuo 32k€ hinta sisälsi autoveron ja alvin

Hyvä että maksat veroa valtiolle DIY-harrastuksista.... kunnon kansalaiset on harvassa.

K

korsteeni

Vieras
Hyvä että maksat veroa valtiolle DIY-harrastuksista.... kunnon kansalaiset on harvassa.
en minä autoa ole itse tehnyt, japanilailaiset, no selitän uudelleen
tyo 32k€ on ostohinta ja jaoin sen 10 joka tekee 3200€/v....yleensä näissä mielletään että ..........no en jankuta, artikuloin kait väärin, en osaa edes selittää tuota paremmin, jos kuka ei juymmarra niin voihan tuon poistaa

ei tämä ole mikään harrasteajoneuvo

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

vmakela

Vakionaama

Sähköä 18-30kWh/100km jos pelkästään sähköllä ajetaan. Kaikki alle 30km kesällä ja alle 25km matkat talvella. Sen jälkeen 5L/100km bensan kulutus tyhjällä akulla.

VesA

In Memoriam
Kun nyt on näitä vaihtoehtoja omassa pihassa - eli ei tarvitse valita sitä ainokaista niin että sillä voi sekä ajaa kaupugissa että vettä 44 jalan Swan tammikuussa Inarinjärveen purjehtimaan, niin tarve sellaisille ajoille joissa joutuisi ottamaan pihasta jonkun muun auton koska range ei riitä ovat todella harvassa - vaikka tuossa range on vähän toistasataa kilsaa. Kyllä syy ottaa vaikka kaasupassatti on sitten siinä että tavara on vaikka 2,5m pitkä eikä mahdu pikkuautoon sisään. Eli plugarillakin, varsinkin kun niiden ranget kasvavat, pärjäisin pitkälle pelkällä sähköllä.

repomies

Hyperaktiivi
en minä autoa ole itse tehnyt, japanilailaiset, no selitän uudelleen
tyo 32k€ on ostohinta ja jaoin sen 10 joka tekee 3200€/v....yleensä näissä mielletään että ..........no en jankuta, artikuloin kait väärin, en osaa edes selittää tuota paremmin, jos kuka ei juymmarra niin voihan tuon poistaa

ei tämä ole mikään harrasteajoneuvo

Minä voin taivutella rautalankaa. Espejotti viittasi siihen että olet jaksanut harrastella huollot ja korjaukset itse. Mielestäni lista ei ollut kovin pitkä tai hankalan näköinen, mutta hieman tuota älyttömän pitkää öljynvaihtoväliä sekä suodattimen vaihdon viivyttelyä hämmästelen itse. Toiset ehkä tykkää ottaa enempi riskejä, mutta minun autoissani ei suodattimet ehdi ruostua puhki, ja tiivisteiden vaihtoihin en vanhojen jarrusatuloiden osalta lähde näissä tusina-autoissa joiden vaihtosatulat maksaa noin satasen. On se vaihtosatula vaan niin paljon parempi kuin se vanhalla ja ruosteisella männällä varustettu "korjattu" joka aiheuttaa kuitenkin ongelmia seuraavan palojen vaihdon yhteydessä vuotamalla sen jälkeen. Eikä ole vielä tullut vastaan toijjotaa josta jarrumäntä ei ruostuisi. Pahimmillaan noista ruostuu jarruputket puhki, niitäkään ei ole japanialainen mitenkään turhan kestäviksi suunnitellut. Mutta kymmenen vuotta nekin menee vielä suht helposti.

Lasin vaihto ei keskimääräiseltä teeite-henkilöltä onnistu. Ainakaan yksin. Siitä hatun nosto.

K

korsteeni

Vieras
Minä voin taivutella rautalankaa. Espejotti viittasi siihen että olet jaksanut harrastella huollot ja korjaukset itse. Mielestäni lista ei ollut kovin pitkä tai hankalan näköinen, mutta hieman tuota älyttömän pitkää öljynvaihtoväliä sekä suodattimen vaihdon viivyttelyä hämmästelen itse. Toiset ehkä tykkää ottaa enempi riskejä, mutta minun autoissani ei suodattimet ehdi ruostua puhki, ja tiivisteiden vaihtoihin en vanhojen jarrusatuloiden osalta lähde näissä tusina-autoissa joiden vaihtosatulat maksaa noin satasen. On se vaihtosatula vaan niin paljon parempi kuin se vanhalla ja ruosteisella männällä varustettu "korjattu" joka aiheuttaa kuitenkin ongelmia seuraavan palojen vaihdon yhteydessä vuotamalla sen jälkeen. Eikä ole vielä tullut vastaan toijjotaa josta jarrumäntä ei ruostuisi. Pahimmillaan noista ruostuu jarruputket puhki, niitäkään ei ole japanialainen mitenkään turhan kestäviksi suunnitellut. Mutta kymmenen vuotta nekin menee vielä suht helposti.

Lasin vaihto ei keskimääräiseltä teeite-henkilöltä onnistu. Ainakaan yksin. Siitä hatun nosto.
tässä ei vaan ne jarrusylinterit ole ruostuneet, en voi asialle mitään, tietysti ne kumit voisi puhkoa. suodattimen nopeaa ruostumista ihmettelen, ei kovin montaa vuotta siinä ollut, ei ole aiemmin ruostuneet. huoltoja ei yksinkertaisesti ollut, kysyn mitä siinä huollettaisi? ei ole katkojankärkiä, iridium tulpat menee kokemuksella auton iän, jakohihnaa ei ole, maksullisessa huollossa tarkistettaisiin jäähdytys/jarruneste pinnat mitkä ei kyllä ammattihenkilöä tarvitse, jos noita ei jaksa itse, niin heikko on kunto, jarruputket ei ole ruostuneet mistään kohdin eikä jarrulevyissäkään sanomista. ihmettelen kuinka kauan nivelten kumiosat vielä kestää, ovat vielä ihan elastisia
olen kymmenkunta tuulilasia autoihin vaihtanut, voisko nyt yksinkertaisempaa hommaa olla vaihtaa itse
ps
ne muuten siellä lasiliikkeessäkin vaihtaa sen lasin itse

Esäätäjä

Vakionaama
olen kymmenkunta tuulilasia autoihin vaihtanut, voisko nyt yksinkertaisempaa hommaa olla vaihtaa itse
ps
ne muuten siellä lasiliikkeessäkin vaihtaa sen lasin itse
Empä koskaan ole huomannut katsoa kuinka noita lasiliimoja on yleisesti saatavilla ja joku erikoistyökalu siihen liiman leikkaamiseen tarvitaan ettei maalipinta siitä hajoa?
Toisiin tarvitaan vielä joku tiivistesarja kun vanha ilmeisesti tuhoutuu irroitettaessa.

oem

Aktiivinen jäsen
Liimattu lasi taitaa olla osa kantavaa rakennetta estämässä ettei auto mene littuun kuin tulitikkurasia ilman sisälaatikkoa.:hattu:

Viimeksi muokattu:
Back
Ylös Bottom