Keskustelua sähköautoista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mikki
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
missä menee tekoälyn ja tietokoneen raja, kännykkä on tietokone mutta mikä moduli on se tekoäly.
jos tietokoneet eivät olisi kehittyneet niin tätäkin keskustelua käytäisi kirjeillä käsinkirjoittaen.

missä menee tekoälyn ja tietokoneen raja, kännykkä on tietokone mutta mikä moduli on se tekoäly.
jos tietokoneet eivät olisi kehittyneet niin tätäkin keskustelua käytäisi kirjeillä käsinkirjoittaen.

Sillä että onko joku ratkaisu tehty mekaanisesti, elektronisesti vai neuroverkkoja käyttäeän ei loppukäyttäjälle hetkellisesti ole merkitystä.

Mutta kehitykseen ja ratkaisun elastisuuteen se vaikuttaa tosi paljon.

Fyysinen toteutus, standardoidut rajapinnat ja ympäristöllinen hahmottaminen vaativat yrilaista lähestymistä jos tarkastellaan asiaa eri näkökulmista.

Suurin ero on reaktiossa ärsykkeen ja vasteen välillä. Kun mekaanisesti saadaan aikaan aina sama lopputulos ei elekronisesti tähän voida enää täysin luottaa ja neuroverkkoja käyttäen johtopäätelmä voi olla täysin erilainen.

Missä sähköautossa on vain induktiomoottori(t), ei muuta tyyppiä edes toisessa päässä autoa? Ja miksi induktiomoottori ei tue yhden polkimen ajoa, ei kai tuohon mitään teknistä syytä pitäisi olla?
Teslan Model S ja X saivat kestomagneettimoottorin etumoottoriksi vuonna '19, ns. Raven-päivityksessä. Sitä ennen niissä oli joko yksi tai kaksi induktiomoottoria. Induktiomoottori ei pysty jarruttamaan kovin pienellä kierrosluvulla, omassa raja on noin 8 km/h. Tuon loppupysähdyksen voisi kyllä aivan hyvin tehdä jarruilla, ja auto osaakin tehdä sen jos adaptiivinen vakkari on päällä ja edessäoleva auto pysähtyy. Pelkästään kaasu nostamalla noin ei käy.

Teslan Model S ja X saivat kestomagneettimoottorin etumoottoriksi vuonna '19, ns. Raven-päivityksessä. Sitä ennen niissä oli joko yksi tai kaksi induktiomoottoria. Induktiomoottori ei pysty jarruttamaan kovin pienellä kierrosluvulla, omassa raja on noin 8 km/h. Tuon loppupysähdyksen voisi kyllä aivan hyvin tehdä jarruilla, ja auto osaakin tehdä sen jos adaptiivinen vakkari on päällä ja edessäoleva auto pysähtyy. Pelkästään kaasu nostamalla noin ei käy.

Juu, mutta ei ole molemmissa päissä induktiokonetta kuitenkaan. Ei tuo oman auton kestomagneettikonekaan seisoksiin asti jarruta, kyllä siinäkin joku minimikierrosraja on, josta eteenpäin mennään kitkajarruille.

Eli kyse ei tainnut sittenkään olla siitä, että spesifisesti induktiomoottori ei tue. Tein kai väärän päätelmän viestistäsi.

Grok pitäisi olla kanssa?

Mutta herranjestas miten Volvo EX60 on yrittänyt kopioida Teslaa, mutta katsokaapa videolta miten kauhean paska tuossakin on käyttöliittymä... Niin ja "nappeja" on about saman verran kuin Teslassa.

Olen kerranki mr.Teslan kans autoasioissa samaa mieltä, Teslaa ei kannata kopioida 😁

Lentoturmat ovat vähentyneet yli 90% verrattuna 1970 lukuun. Isossa osassa lienee se huono renki. Automaatio ja autopilotti.
70-luvulla alkoi koneisiin tulla INS:t ja myöhemmin GPS:t. Sitä ennen navigoitiin pelkästään merkintälaskun ja majakoiden avulla.

En usko, että autopilotti on on tuossa kovinkaan merkittävä tekijä. Paljon tullut turvalaitteita, kuten autoihinkin, koulutus on paljon parempaa ja turvallisuusajattelu erittäin tiukkaa.

Itse en kyllä vastusta kehitystä, mutta en kaipaa auton ajavan puolestani.

Kun tuota itseajavuutta vastustetaan niin kiivaasti, niin ....

jospa jollain tavalla autot olisi alusta lähtien ollut täysin itseajavia ilman rattia ja polkimia, niin kuvitteletteko että siitä oltaisiin lähdetty "kehittämään" eteenpäin autoa ja oltaisiin poistettu äly ja laitettu tuollaiset manuaaliset ohjaimet tilalle? 😂

Parasta olisi kun autot liikkuisi itsenäisesti ja myös keskustelisi autojen välillä liikenteen sujuvoittamiseksi. Tuota kohden ollaan menossa kiihtyvällä vauhdilla.

Itseaiheutettu ongelma. Minulla oli 12 vuotta sitten Skoda Octaviassa mm. törmäyksenesto ja prosessointeho varmaan jossain C64 tasolla vs. nykypäivä. Ei tarvittu mitään koodausta siihen.
.......................
ihan mielenkiinnosta onko käytännön esimerkkiä kuinka tuo toimi, osasiko väistää, kuinka nopea reagoimaan vs nykypäivä

Parasta olisi kun autot liikkuisi itsenäisesti ja myös keskustelisi autojen välillä liikenteen sujuvoittamiseksi. Tuota kohden ollaan menossa kiihtyvällä vauhdilla.
Painotaloissa ja paperitehtaissa on jo pitkään paperirullat liikkuneet itsenäisesti. Ruohonleikkurit tekee työnsä itsenäisesti. Uskon myös, että liikenne voisi olla turvallisempaa, jos kaikki autot ajaisivat itsenäisesti eikä ihminen pääsisi ohjaamaan yhtäkään autoa. Ajonopeudet pysyisivät rajoissa. Olisi se aika huikeeta istua vaan matkustajaksi, aluksi varmasti pelottaisi.

Itseohjautuvat autot eivät kehity ilman että autot vain lähtevät liikenteeseen. Tietty määrä riskiä pitää hyväksyä.

Tesla FSD hyväksynnät Hollannissa, Virossa, Liettuassa, Belgiassa, Tanskassa ei ole mitään uutisoitua negatiivista aiheuttanut.

Joten ihmettelen mitä Tragicom jarruttelee, kun täällä olisi innokkaita testaajia myös, jotka tietenkin kantavat täyden vastuun auton liikkumisesta.

Kyllä muakin ajaminen innostaa mutta sitä pääsee toteuttamaan parhaiten radalla ja maastossa. Työporukan kanssa käytiin lantikoilla rypemässä ja kivikossa, niin olihan se hienoa.

Tai onhan se makeeta vääntää UAZ käyntiin kammella mutta en sitä käyttöautoon kaipaa.

Sen sijaan nuo ajoavustimet on vielä nykyään siitä hienoja että niitä ei ole pakko käyttää. Jos tulee hieno mutkatie vastaan niin ihan voi vetää niin kuin sielu sietää. Sillä bonuksella että jos jostain puskasta tulee peura vastaan antaa automatiikka vähän etua tilanteen ratkaisemiseksi.

Toivon vielä että EU:n regulaatiokin saadaan kohtuulliseksi, kun nojataan automaatioon, eikä tarvitse pimputella kuljettajalle kaikista mahdollisista riskeistä. Usko on kyllä tämän suhteen koetuksella muista kokemuksista johtuen.

Mutta kaikissa autoissa tää tulee vastaan ennemmin tai myöhemmin. Käyttövoimasta riippumatta.

Tässä rallitouhuja katsellessa tuli mieleen, että onko tulevaisuuden rallit tekoälyt vastaan toiset vai kuinkas täällä ajattelevat sen näkevät? Tietty oisin voinut tuonkin kysyy joltain tekoälyltä :)

ihan mielenkiinnosta onko käytännön esimerkkiä kuinka tuo toimi, osasiko väistää, kuinka nopea reagoimaan vs nykypäivä
Jos oikeasti kiinnostaa tuo vanha tekniikka ja vastaukset noihin kysymyksiin niin löydät lisää aiheesta VAG:n kohdalla nimellä Front Assist.

Pointti oli se, että tuosta ”mullistavasta” toiminnosta on jo vuosia eikä siihen tarvittu tekoälyä, Teslaa eikä sähköautoa.

Tutustuin hieman aiheeseen ja mm. vuoden 2022 Enyaqin Front Assist on tekoälypohjainen perustuen neuroverkkoihin ja koneoppimiseen eli sekin on ns. so last season hommaa näköjään.

Kaikki autot tekee nykyään siis samat temput sillä ainoalla erolla, että Teslan tekninen toteutus on kameran varassa ja muut käyttää kameran, tutkan tai Lidarin yhdistelmää. Osa osaa jo väistää näköjään penkankin puolelle (Volvo), mikä tuli jo yllätyksenä.
Sitä kun on päässyt autonhankintakuplasta irti niin ei paljoa jaksa perehtyä tuollaisiin asioihin.

Ja jos autonvalintaan vaikuttaa se osaako se ajaa itsekseen vai ei niin kannattaa ainakin käydä koeajamassa ennen päätöstä. Itse en pitänyt Teslan autopilotista siinä muodossaan missä se oli vuonna 2022, mutta Skodan Travel Assist on erittäin mukava ja tämä on melko yleinen konsensus käyttäjillä.

Kun tuota itseajavuutta vastustetaan niin kiivaasti, niin ....

jospa jollain tavalla autot olisi alusta lähtien ollut täysin itseajavia ilman rattia ja polkimia, niin kuvitteletteko että siitä oltaisiin lähdetty "kehittämään" eteenpäin autoa ja oltaisiin poistettu äly ja laitettu tuollaiset manuaaliset ohjaimet tilalle?
Minä en vastusta, mutta en ymmärrä suurta tarvetta tuolle, kun haluan itse ajaa. Tunnen ihmisiä, jotka eivät käytä edes vakkaria.

Moottori on keksitty, silti monet ajavat pyörällä ja purjehtivat.

Automaatti on keksitty, silti monet haluavat manuaalin.

Kertauskaveri oli Helkama-autolla -95. Kertoi silloin Mitsubishin testiautosta, joka osasi väistää esteitä. Sille ei saanut Suomeen ajolupaa, koska rattiin ei saanut tuolloin automatiikka koskea.

Sama👍

Se joka kokee ajamisen vaikeaksi eikä pysty siihen kunnolla keskittymään ei pidä ajaa ollenkaan, lääkärin kuuluu ottaa kortti pois (myös teslakuskilta)

Eihan ajaminen vaikeaa ole, vaan aivan uskomattoman pitkästyttävää, ja mihin tahansa pitkästyttävään on vaikea keskittyä.

Ennen autoja pystyi itsekin korjaamaan, nykyään ei sitten niinkään. Kun itse olen ohjelmistoalalla ja tiedän, miten helposti vikoja pääsee läpi (vika vai ominaisuus?)

Kyllähän autoja korjataan itse siinä missä ennenkin, viat ovat vaan paljon harvemmassa ja erilaisia. Nuo huonoon softaan liittyvät viat ovat tietysti oma ongelmansa, ja sitä nykyaikaa, josta ei enää pois päästä. Sähköautoihin ne eivät tosin erityisesti liity.

Osaakos toikaan suomalaisia paikan- ja tiennimiä? Osaahan Googlekin hienosti navigoida ja ottaa puhekomentoja (kuten musiikin valinta Spotifystä) ja osaa hyvin lukea suomenkieliset viestitkin, mutta on aivan toivoton osoitteiden antamisessa puhumalla.

Oikeastaan ainoat puhekomennot jota olen koskaan antanut on juurikin ajaessa komentanut googlea navigoimaan, eikä mulla ole suomenkielisten osoitteiden kanssa ollut ongelmia.. Tai ongelmat ovat olleet lähinnä siinä päässä että miten helvetissä sanotaan Nordenskiöldinkatu? Kyllähän mä sen tietysti onnistun sanomaan, kun sen jostain lukee, mutta ei mulla tuollaiset päässä pysy.

Teslan FSDtä ei voi edes samana päivänä verrata ainakaan yhdenkään Eurooppalaisen merkin ajoavustimiin.

Se FSD on vain täysin eri tasolla ja oikeastaan oikeasti pelottaa millä etumatkalla Tesla ja jotkut Kiinalaiset on suhteessa näihin VW/MB/Stellantis konserneihin.

Itseä harmittaa että autossa se valmius on, mutta ei saa käyttää. Tympiä juttu.

Olisi niin kiva kokeilla kahden viikon päästä: "Hei Grok, suunnittele reitti Ivaloon, niin että yövytään Oulussa. Etsi keskihintainen hotelli Oulusta, missä on vapaata tilaa. Laita reitin varrelle kahvi ja lataustauot noin 2 tunnin välein. Lähde ajamaan"

Viimeksi muokattu:
Olisi niin kiva kokeilla kahden viikon päästä: "Hei Grok, suunnittele reitti Ivaloon, niin että yövytään Oulussa. Etsi keskihintainen hotelli Oulusta, missä on vapaata tilaa. Laita reitin varrelle kahvi ja lataustauot noin 2 tunnin välein. Lähde ajamaan"
Jos päätiet kelpaa niin varmaan osaa, mutta itse kun vähän tykkään omia polkuja kulkea niin ainakin nykyinen navigointi halusi kummallisia lenkkejä väkisin tehdä Teslan laturille. Toivottavasti "äly" ei ole yhtä puolueellinen laturivalintojen suhteen.

Oulussa on muuten aika huonosti latausasemia hotelleissa. Lapland Hotel pitää varata etukäteen ja lataus maksaa 20€, Sokoksella on latausasemia.
Yleisesti Sokoksella on mielestäni paras latausverkosto hotellien osalta. Merkityksellinen tälleen kun joka kuukausi tulee useampi yö vietettyä hotelleissa

Edit: tälle olisi ollut oma ketjunsa, mutta tuli mieleen @Mikki postauksesta

Oikeastaan ainoat puhekomennot jota olen koskaan antanut on juurikin ajaessa komentanut googlea navigoimaan, eikä mulla ole suomenkielisten osoitteiden kanssa ollut ongelmia..
Siis saat Googlen ymmärtämään vaikka "Äyräpääntie 6" puhumalla? Kokonaan suomeksi? Mulla tuntuu ymmärtävän vain englantia ja ei mitään toivoa saada kadunnimiä oikein.

Juu, mutta ei ole molemmissa päissä induktiokonetta kuitenkaan. Ei tuo oman auton kestomagneettikonekaan seisoksiin asti jarruta, kyllä siinäkin joku minimikierrosraja on, josta eteenpäin mennään kitkajarruille.

Eli kyse ei tainnut sittenkään olla siitä, että spesifisesti induktiomoottori ei tue. Tein kai väärän päätelmän viestistäsi.
En tiedä puhutaanko me samaa kieltä, mutta rautalangasta:

Model S ja X, ennen vuoden 2019 'Raven' tekniikkapäivitystä:
  • Takavetomallissa suuri induktiomoottori takana
  • Nelivetomallissa pieni induktiomoottori edessä, takana joko pieni induktiomoottori ('tavallinen' neliveto) tai suuri induktiomoottori (Performance)
  • EI siis ole kestomagneettimoottoria ollenkaan
  • Ei moottorijarrutusta alle noin 8 km/h nopeudella
Model S ja X, 2019-2021 'Raven'
  • Etumoottori vaihtuu kestomagneettimoottoriksi, perustuu Model 3 takamoottoriin
  • Takamoottori kuten edellä
  • Moottorijarrutus nollanopeuteen asti
  • Auto on pääsääntöisesti etuvetoinen ja käyttää takamoottoria tarvittaessa
    • Vastaavasti Model 3 ja Y ovat pääsääntöisesti takavetoisia, koska niissä induktiomoottori on edessä
Model S ja X, 2022 - 2026 'Palladium'
  • Kaikki moottorit kestomagneettimoottoreita, Long Range kaksi ja Plaid kolme moottoria
... ja lisätään tähän vielä, että vuonna '21 oli pitkä tuotantokatko, ekat 'Palladium' autot tulivat Eurooppaan joulukuussa '22.

Copilot muotoili tämän näin:

Induktiomoottori ei pysty tuottamaan vakaa‑ ja hallittua regeneratiivista momenttia aivan nollanopeuteen asti, koska sen magnetointi syntyy vain staattorin syöttämästä virrasta. Kun mekaaninen nopeus lähestyy nollaa, roottorin induktio romahtaa.
Kestomagneettimoottorissa tätä ongelmaa ei ole, koska roottori on aina magnetoitu.

Siis saat Googlen ymmärtämään vaikka "Äyräpääntie 6" puhumalla? Kokonaan suomeksi? Mulla tuntuu ymmärtävän vain englantia ja ei mitään toivoa saada kadunnimiä oikein.
No piti nyt kokeilla, ja kyllä se tuli tekstinä näytölle ihan oikein, ja ohjeisti ajamaan espooseen.

Oli näköjään edellisestä äänikomennosta niin paljon aikaa että pyysi luvan käyttää mikrofonia ensin, muuten olisi mennyt täysin niin kuin "pitääkin"

No piti nyt kokeilla, ja kyllä se tuli tekstinä näytölle ihan oikein, ja ohjeisti ajamaan espooseen.

Oli näköjään edellisestä äänikomennosta niin paljon aikaa että pyysi luvan käyttää mikrofonia ensin, muuten olisi mennyt täysin niin kuin "pitääkin"
Oho! Mikähän mulla on vikana? Autossa ei siis ole navia, vaan käytän Android Autoa. Nopealla nettihaulla tuli ohje, että pitäisi vaihtaa Google Assistanttiin oletuskieleksi suomi. Oletuksena oli US englanti. Vaihtoehdoissa ei löytynyt suomea. Melkein kaikki muut Euroopan kielet oli.

En tiedä puhutaanko me samaa kieltä, mutta rautalangasta:

Tosiaan, ajatusvirhe. En muistanut, että vanhoissa Tesloissa oli oikosulkukone molemmissa päissä. Vasta myöhemmin tulivat nämä, joita mainostavat synkronireluktanssikoneiksi. Tosin kestomagneettikoneitahan nekin osin ovat, vaikka myös reluktanssia hyödyntävät.

Varmasti eroa on kestomagneettikoneen ja oikosulkukoneen välillä siinä miniminopeudessa, jolla regenerointi on mahdollista. Mutta nollaan ei vedä se kestomagneettikonekaan. Ainakaan tavallinen, tiedä sitten noista Teslan "hybrideistä" (IPM-SynRM).

Painan ratin napista ja vaihdan ACC:n > Travel Assist.
Automaattinopeuden olen kytkenyt pois, koska välillä tulee virhetulkintoja ja ajan aina hieman yli mitä tolpassa lukee niin ei sovi minulle.
En käytä myöskään nopeustunnistusta koska ajaisi mittarin mukaan ja alle rajoituksen. Travel Assist pitää kaistan keskellä? Käsi ratilla vai kapasitiivinen?

Oho! Mikähän mulla on vikana? Autossa ei siis ole navia, vaan käytän Android Autoa. Nopealla nettihaulla tuli ohje, että pitäisi vaihtaa Google Assistanttiin oletuskieleksi suomi. Oletuksena oli US englanti. Vaihtoehdoissa ei löytynyt suomea. Melkein kaikki muut Euroopan kielet oli.
Sama täällä, puhelimen maps ymmärtää kyllä Äyräpääntien hyvin mutta autoon yhdistettynä Android auto ehdottelee monenlaisia englanninkielisiä sanoja...
Android auton asetuksista suomenkieltä ei löydy. Gemini painikkeesta tulee ekan kerran pitkä suomenkielinen ohjeistus keskittyä liikenteeseen yms., mutta sanaakaan suomea ei silti ymmärrä....se siitä.

En käytä myöskään nopeustunnistusta koska ajaisi mittarin mukaan ja alle rajoituksen. Travel Assist pitää kaistan keskellä? Käsi ratilla vai kapasitiivinen?
Pitää hämmästyttävän hyvin, ei seilaa.
Kapasitiivinen eli käsi ratilla, ei tarvi tehdä korjausliikkeitä todistaakseen olevansa paikalla. Ei riitä tosin pari sormea vaan vähän tukevamman otteen ja ajelee itekseen nätisti melko pitkään ennenku alkaa vinkumaan, mutta riittää pieni puristus ratista todisteeksi.

Sama täällä, puhelimen maps ymmärtää kyllä Äyräpääntien hyvin mutta autoon yhdistettynä Android auto ehdottelee monenlaisia englanninkielisiä sanoja...
Android auton asetuksista suomenkieltä ei löydy
Niinpä osaakin. En ole aiemmin yrittänyt puhumalla google mapsiin. Mutta tuota tarvitsee vain ja ainoastaan ajaessa eli Android Autossa.

Kapasitiivinen eli käsi ratilla, ei tarvi tehdä korjausliikkeitä todistaakseen olevansa paikalla. Ei riitä tosin pari sormea vaan vähän tukevamman otteen ja ajelee itekseen nätisti melko pitkään ennenku alkaa vinkumaan, mutta riittää pieni puristus ratista todisteeksi.

Onpas antiikkinen...Teslassa riittää kun pitää kädet lähellä rattia, koskematta siihen. Kuljettajan valppautta seurataan kameralla.

Siksi en meinannut ymmärtää mitä tuo kapasitiivinen ratti edes tarkoittaa. Onkohan taas insinöörit kehittänyt hienon ratkaisun, mitä ei edes tarvitse olla olemassa 😂

Ja poikkeaman voi asettaa nopeusrajoitukseen, itse pidän +8km/h. Mutta Tesla tekee kanssa välillä mokia siinä, että ratin rullalla pitää säätää nopeus.

Onpas antiikkinen...Teslassa riittää kun pitää kädet lähellä rattia, koskematta siihen. Kuljettajan valppautta seurataan kameralla.

Siksi en meinannut ymmärtää mitä tuo kapasitiivinen ratti edes tarkoittaa. Onkohan taas insinöörit kehittänyt hienon ratkaisun, mitä ei edes tarvitse olla olemassa 😂

Ja poikkeaman voi asettaa nopeusrajoitukseen, itse pidän +8km/h. Mutta Tesla tekee kanssa välillä mokia siinä, että ratin rullalla pitää säätää nopeus.
Siis onko sulla nyt tuommonen ohjaus?

Onpas antiikkinen...😂 Teslassa riittää kun pitää kädet lähellä rattia, koskematta siihen.

Ei muuten riitä. Aika-ajoin on nyvittävä rattia kun alkaa muuten motkottamaan. Tämä siis Highlandilla. Tuntui että joskus reilu vuosi sitten oli hetken aikaa sellainen että riitti että kädet oli lähellä rattia, niin antoi ajella ilman valitusta. Mutta tämä "korjaantui" jossain softapäivityksessä.

Ja EAP sekoilee nopeusrajoitusten kanssa niin älyvapaasti ettei tuota viitsi käyttää kun jossain motarilla jossa rajoitukset ei jatkuvasti vaihdu. Tosi mukava kun vaikka satasen rajoituksen vaihduttua kahdeksaan kymppiin auto jarruttaa kyllä automaattisesti, mutta kiihdyttääkin yhtäkkiä ennen kameratolppaa takaisin sataseen, vaikka nopeusrajoituksen tunnistuskin näyttää että ollaan edelleen 80 alueella.

Takaisin
Ylös Bottom