Keskustelua sähköautoista

jmaja

Hyperaktiivi
Jos näin olisi, tämä ongelma ratkeaisi syksyllä, kun kysyntä laskee varastojen täyttyessä.
Kaikki ei varmasti näin toimi ja eri tahot heräävät eri aikaan saatavuusongelmaan. Itse heräsin siihen vasta reilu kuukausi sitten. Kai se aika loogista on ostaa ainakin vuoden tarpeeseen, kun luvatut toimitusajat ovat pahimmillaan ylikin vuoden. Miten muuten sitä varmistaisi toiminnan ensi vuodeksi?

Ainakin minun käyttämissä komponenteissa hinnat eivät ole juuri nousseet. Mutta voi tietysti olla eri suurissa erissä. Minä ostan 100-5000 kpl erissä. Varsin eri tilanne on ollut puutavarassa, jonka hinnat nousivat Suomessa 50-80% muutama viikko sitten, mutta jenkeissä tippui jo 70% toukokuusta.

jmaja

Hyperaktiivi
Kyllä juuri noita triplettejä on odoteltu tehtaalta se puolitoista vuotta
Milloin? Eikös noiden alennusmyynti alkanut syksyllä 2019 ja silloin tilanneet saivat autonsa heti tai muutamassa kuukaudessa. Kesällä 2020 Seatina ei olisi saanut VW oli niukkaa, mutta Skodana olisi saanut alle puolen vuoden. Skodia löytyi myös nopeammin muiden valitsemilla varusteilla.

VesA

In Memoriam
Milloin? Eikös noiden alennusmyynti alkanut syksyllä 2019 ja silloin tilanneet saivat autonsa heti tai muutamassa kuukaudessa. Kesällä 2020 Seatina ei olisi saanut VW oli niukkaa, mutta Skodana olisi saanut alle puolen vuoden. Skodia löytyi myös nopeammin muiden valitsemilla varusteilla.
Olen seurannut näitä tilanneiden faceryhmää.. siellä aina riemuitaan kun auto on maassa. Toimitus on kaikinpuolin ollut melko sekavaa - tilausajalla / paikalla jonossa on ollut aika epäselvä suhde siihen milloin auton saa, mutta marraskuussa 2019 tilattuja autoja on toimiteltu tänä keväänä. Niitä tilattiin varmaan toista tuhatta ja rekisteriin on tullut 30-40 kuukaudessa silloin alkuaikoina. Veikkaan että koko sekavuus johtuu siitä että näitä kolmea merkkiä teki sähkiksinä vain yksi pieni tehdas Sloveniassa ? Tehtaan linjasto tuskin teki peräkkäin mustan Skodan ja sitten valkoisen Volkkarin - eli sieltä tuli aina erä jotain mitä voi samalla linjastolla tehdä nopeasti ja muut odottivat. Nythän se tekee ehkä tästä syystä enää Volkkaria ja senkin tuotannolle on lopetuspäivä jota en muista - mutta jos nämä menevät edelleen kaupaksi vaikka hinta on taas kova niin ehkä tuotanto jatkuu id1/2-mallia odotellessa. On näitä Volkkarin kaupassa esillä nykyään.

jmaja

Hyperaktiivi
mutta marraskuussa 2019 tilattuja autoja on toimiteltu tänä keväänä.
Oho! Millaisella sopimuksella auto on tilattu. Itse en kyllä riemuitsisi noin pahasti myöhästyneestä autosta ellei mukaan tulisi reilua lisäalennusta myöhästymisestä. Onhan nyt taas jo saatavilla aikalailla uudempaa tekniikkaa, kuten ID3.

VesA

In Memoriam
Oho! Millaisella sopimuksella auto on tilattu. Itse en kyllä riemuitsisi noin pahasti myöhästyneestä autosta ellei mukaan tulisi reilua lisäalennusta myöhästymisestä. Onhan nyt taas jo saatavilla aikalailla uudempaa tekniikkaa, kuten ID3.
ID3 on jo aikamoinen möhkäle isolla akulla täynnä kaikenlaisia maantieajoon tarkoitettuja turhuuksia - se korvaa Golffia perheen ainoana autona, sisätiloiltaan jopa pärjää Passatille, kun nuo kolme ovat kaupunkikäyttöön sopivia kauppakasseja - kakkos- tai kolmosautoja ilman turhan suurta akkua koko ajan mukana raahattavaksi. Volkkari osui tuohon rakoon kyllä ihan vahingossa, muut vastaavat ( niitä oli joka merkillä ) ovat tippuneet kyydista kauan sitten. Ehkä sille Slovakian tehtaalle ei ollut muutakaan tekemistä.

vmakela

Vakionaama
Kaikki ei varmasti näin toimi ja eri tahot heräävät eri aikaan saatavuusongelmaan. Itse heräsin siihen vasta reilu kuukausi sitten. Kai se aika loogista on ostaa ainakin vuoden tarpeeseen, kun luvatut toimitusajat ovat pahimmillaan ylikin vuoden. Miten muuten sitä varmistaisi toiminnan ensi vuodeksi?

Ainakin minun käyttämissä komponenteissa hinnat eivät ole juuri nousseet. Mutta voi tietysti olla eri suurissa erissä. Minä ostan 100-5000 kpl erissä. Varsin eri tilanne on ollut puutavarassa, jonka hinnat nousivat Suomessa 50-80% muutama viikko sitten, mutta jenkeissä tippui jo 70% toukokuusta.
Itse ostan keloja, useita tuhansia vuodessa. Nimikkeitä muutama tuhat, euromääräisesti 8-numeroisella summalla vuodessa maailman suurimpien jakelijoiden kautta. Ei nuo mouserit ja digikeyt, farnell ja rs ym nousekaan, koska ovat muutenkin kalliita paikkoja ostaa isossa määrin.

kaihakki

Vakionaama
Kävin tänään Vantaan Seat centerissä. Seat Mii ja VW e-Up valmistus on lopetettu. Oli vielä kolme Seat Miitä varastossa.
Katselin näytteillä olevan auton rakennetta ja konehuonetta. Kysyin, voiko tätä hinata. Voi, jos etupyörät eivät pyöri.
Konehuonekatselmus kertoi selkeää tarinaa. Mitään ei voi itse tehdä ja on parempi, ettei avaa koko konepeltiä.
Kiinnostus sähköautoihin loppui tähän. Mennään bensavehkeillä, kuten ennenkin.

juu-zo

Aktiivinen jäsen
Kävin tänään Vantaan Seat centerissä. Seat Mii ja VW e-Up valmistus on lopetettu. Oli vielä kolme Seat Miitä varastossa.
Katselin näytteillä olevan auton rakennetta ja konehuonetta. Kysyin, voiko tätä hinata. Voi, jos etupyörät eivät pyöri.
Konehuonekatselmus kertoi selkeää tarinaa. Mitään ei voi itse tehdä ja on parempi, ettei avaa koko konepeltiä.

Mitäs sinä sinne konehuoneeseen haluaisit itse tehdä? Tai kysytään vielä näin että mitä sinä sinne konehuoneeseen haluaisit tehdä mitä nyt pystyt uuteen polttomoottori autoon tekemään?

HelaKammo

Vakionaama
Juuri näin, tulpat tai puolat voi vaihtaa, jotain pintapuolista ehkä korjata. Ei nykytekniikan vehkeisiin ihan perus työkalut riitä tai saati osaaminen. Joku sanoo, että ihmisethän näitä korjaa, niin korjaa, erkoiskoneistamot ja uudelleenkasaamot jossain... Myyjäliikeet tekee vain huoltoa, sekä jonkun ison osan vaihdon.

Tuli se todettua, että isonkin konsernin koneet tehdään maailmalla, tai sitten ne pari kotimaista pajaa korjaa ne auton hinnalla.

Sähköautossa, mitä näistä on? On se vetonivelkoneisto ja jarrut, jotka voi edelleen korjata itse. Kuka korjaa kotona tasauspyörästön tai laatikon(jota näissä ei ole)? Kulutusosia voi edelleen vaihtaa vaikka itse. Sähkömoottorit näissä lienee lähes ikuisia?

jmaja

Hyperaktiivi
Juuri näin, tulpat tai puolat voi vaihtaa, jotain pintapuolista ehkä korjata. Ei nykytekniikan vehkeisiin ihan perus työkalut riitä tai saati osaaminen. Joku sanoo, että ihmisethän näitä korjaa, niin korjaa, erkoiskoneistamot ja uudelleenkasaamot jossain... Myyjäliikeet tekee vain huoltoa, sekä jonkun ison osan vaihdon.
Itse omat autot aina korjanneena en näe mitään suurta muutosta ensimmäisestä -73 autosta nykyiseen perheen uusimpaa -16 autoon. Tai on siinä sellainen merkittävä ero, että -16 autossa on kamalasti päästöjen vähentämiseen liittyvää tekniikkaa ja siihen liittyen hyvin herkästi tulevia varoituksia ja vikavaloja. Varsin tyypillinen tilanne, että auto toimii aivan normaalisti, mutta vikavalot vilkkuu ja katsastuksesta ei mene läpi. Ennen ongelma myös sitten tuntui tai kuului ajossa.

Itse moottorit, startti, laturi jne. kestävät aivan erilailla kuin vanhemmissa autoissa. Viat ovat sitten usein elektroniikassa eli lähinnä antureissa, joita ei ole mielekästä korjata, vaan vaihtaa.

Sähköautossa elektroniikka on selvästi kalliimpaa, siis lähinnä akun latauksen ja moottorin ohjauksen tehoelektroniikka, joten ehkä sitä sitten taas jo kannattaakin korjata. Samoin akuista vaihtaa kennoja.

pelzi_

Vakionaama
Jep, kaikenlaista voi tehdä mutta polttomoottoriautoon verrattuna ei tarvitse.

Jarrut tuppaa kyllä jumittumaan käytön puutteessa.

Epäilen että tätä tiettyä kansanosaa varten tulee mallit missä on öljylle astia, pohjassa roppu ja jokin käristin joka muuttaa öljyn mustaksi, sitä ennen ei sähköauto kelpaa. Myös säännöllisesti syttyvä vikavalo ilman varsinaista syytä voisi olla hyvä, korjaantuu sitten valohoidolla.

kaihakki

Vakionaama
Mitäs sinä sinne konehuoneeseen haluaisit itse tehdä? Tai kysytään vielä näin että mitä sinä sinne konehuoneeseen haluaisit tehdä mitä nyt pystyt uuteen polttomoottori autoon tekemään?
Kyse on siitä, että olen lähes 50 vuotta huoltanut ja korjannut kaikki autoni. Minulla on ollut täydellinen hallinta auton toimintaan. Sähköautoissa tämä hallinta on mennyttä. Pitää totutella ajatukseen, että joku muu hallitsee minun autoani. Varmaankin on lähdettävä siitä, että ostaa uusia autoja ja myy ne takuuajan päättyessä johonkin hintaan.

Filvas

Jäsen
Kaikki itselle vierashan on aina outoa ja vaikeaa. Ei se bensamoottorin sielunelämäkään varmasti avaudu ensimmäisellä kerralla kun konepelti aukeaa.

Myyjä ei sitä varmaan suosittele, mutta Miitä voi kyllä hinata jos laittaa "vaihteen" vapaalle (N). Parkkilukko vaihdekepissä on ihan käsivoimalla toimiva mekaaninen laitos. Auto itsessään on pääosin sama kuin se on ollut vuodesta 2012: ei mitään kovin monimutkaista teknologiaa.

jmaja

Hyperaktiivi
Minulla on ollut täydellinen hallinta auton toimintaan.
Rohkenen epäillä, jos mukana on myös 2010-luvun tai edes 00-luvulla uusina markkinoille tulleita autoja. Aika paljon noissa on laitteita, joita harvempi täydellisesti hallitsee. Itse tässä olen valitettavasti joutunut opettelemaan NOx- ja hiukkaspoistolaitteiston toimintaa. Ja aika mystiikkaa on välillä -05 autonkin tekniikka, vaikka tuo on ollut minulla jo 12 vuotta. Mutta samanlaista opettelua oli aikoinaan kaasareiden ja katkojan kärkien, sitten ensimmäisten ruiskujen ja sytytystenohjainten kanssa jne. Selkeä muutos on lähinnä tietokoneen tulo mukaan autojen huoltoon.

juu-zo

Aktiivinen jäsen
Kyse on siitä, että olen lähes 50 vuotta huoltanut ja korjannut kaikki autoni. Minulla on ollut täydellinen hallinta auton toimintaan. Sähköautoissa tämä hallinta on mennyttä. Pitää totutella ajatukseen, että joku muu hallitsee minun autoani. Varmaankin on lähdettävä siitä, että ostaa uusia autoja ja myy ne takuuajan päättyessä johonkin hintaan.
Millaista hallintaa tarkoitat? Millä tavalla siis hallitset sitä autoa paremmin jos käyttövoimana polttomoottori? En siis vain saanut oikein vieläkään ajatuksesta kiinni.

siwer

Vakionaama
Kyse on siitä ihmeellisestä harhasta, että autojen ymmärrettävyyteen ja hallittavuuteen rakastunut on pari vuosikymmentä uskotellut itselleen että kun tämä uusi ylimonimutkainen täysin mysteerinen musta laatikkokin kuitenkin syö yhä bensaa ja tupruttaa käryä putken päästä, niin se on kuitenkin jollain tavalla yhtä lailla Auto^tm kuin ne vanhatkin olivat. Siinä on edes jotain tuttua. Ja voi siihen kuitenkin öljyt vaihtaa itse.

Sähköauto sitten vie ne viimeiset hallinnan symbolit, bensankäryn ja öljyiset kädet. Siksi kannatan tuota pelzin ehdotusta öljypropusta ja öljynkäristimestä. Lisäksi vikavalon satunnaisen syttymisen voisi kuitata avaamalla jotain "korjaa tästä" -nuppia josta tirskahtaisi aina käsille vähän jotain öljyistä mönjää.

kaihakki

Vakionaama
Millaista hallintaa tarkoitat? Millä tavalla siis hallitset sitä autoa paremmin jos käyttövoimana polttomoottori? En siis vain saanut oikein vieläkään ajatuksesta kiinni.
Uusin autoni on vuodelta 2011. Yhtään korjausta ja huoltoa en ole koskaan teettänyt missään. Olen aina pärjännyt omalla osaamisella. Tästä on kyse. Eikä yhtään ongelmaa 50 vuoden aikana ole jäänyt ratkaisematta. Autoja on ollut kymmeniä ajan saatossa.

siwer

Vakionaama
Uusin autoni on vuodelta 2011. Yhtään korjausta ja huoltoa en ole koskaan teettänyt missään. Olen aina pärjännyt omalla osaamisella. Tästä on kyse.
Eli se kaikki hirveä elektroniikka- ja monimutkaisuushärdelli on ollut niin toimintavarma, että se ei ole hajonnut.

Mitä luulisit sähkömoottorin ja -invertterin toimintavarmuudeksi?

VesA

In Memoriam
Ei niille sähköautoille oikein voi tehdä mitään huoltoja sinne konehuoneen puolelle. Ei siellä ole öljyä, hihnoja, tulppia, suodattimia.. mitään tavallisia riesoja lukuunottamatta jäähdytysjärjestelmää jossa sentään kiertää vielä pakkasneste. Alustassa on sitten samat riesat kuin muissakin. Sähköauton määräaikaishuollossa vaihdetaan raitisilmasuodatin ja ehkä jarruneste - loppu on 'tarkistuksia'. Ehkä herkistellään jarruja kun ne käytön puutteessa jumivat, mutta jarrupalatkin ovat lähinnä ikuiset.

kaihakki

Vakionaama
Eli se kaikki hirveä elektroniikka- ja monimutkaisuushärdelli on ollut niin toimintavarma, että se ei ole hajonnut.

Mitä luulisit sähkömoottorin ja -invertterin toimintavarmuudeksi?
Periaatteessa erittäin hyvä toimintavarmuus. Voi olla, että ongelmia ei tule pitkiin aikoihin. Akut kuitenkin pitkässä juoksussa tulee eteen.

Harrastelija

Vakionaama
Kait sähköautoissakin on jonkinlainen ”perä” jossa öljyä jolla pääsee käsiä sotkemaan? Vai onko niissä ”100% lukko” ilman perää? Käsittääkseni joka renkaalla ei ole omaa moottoria.
Valmistaja varmaan ilmoittaa että on ikiöljyt? Tiedäpä häntä. Minulla on silloin tällöin öljyt vaihdettu ikiöljyistä huolimatta.

jmaja

Hyperaktiivi
Minulla ei ole vielä ollu polttisauton kanssa noita murheita.
Eikös sullakin ollut tai ole ollut 607? Sen kanssa ei ole ollut murheita? Mulla on mennyt toistakymmentä anturia, jäähdyttäjän puhallin ja tuulilasinpyyhkijän moottori. 605:ssa ei mennyt puoliakaan tuossa määrästä, vaikka auto oli pidempään.

kaihakki

Vakionaama
Tarvitaan kyllä paljon kokemuksia, ennen kuin voidaan sanoa, että sähkärit ovat tosi luotettavia. Lisäksi pitäisi olla jonkinlainen käsitys siitä, paljonko erilaiset rempat maksaa. Ainakin Seat Miin konehuone on sen näköinen, että elektroniikkaa on paljon. Jos ostaa tällaisen käytettynä, esim. 5 vuotiaana, jolloin takuut ovat finaalissa, olisi hyvä tietää, millaisiin huolto- ja korjauskustannuksiin on syytä varautua.

jmaja

Hyperaktiivi
On sähköautossa toki tasauspyörästö ja alennusvaihde, joissain myös varsinaisia vaihteita. Varmasti voi vaihtaa öljyt jos tahtoo.
Eipä niitä polttiksiinkaan enää vaihteistoihin juuri vaihdeta, ainakaan huolto-ohjelmien mukaan mentäessä. Ainakin jo -99 autossa oli jätetty tuo pois huolto-ohjelmasta ja uudemmissa myös automaateista.

pelzi_

Vakionaama
Jep, mutta voi vaihtaa jos välttämättä haluaa. Samaten kaikki hajoavat osat voi vaihtaa purkuosiin tai uusiin. Elektroniikkaa voi myös kotona korjata, toisin kuin esim. moottorikoneistus johon vaadittavat vehkeet ei mahdu edes ovesta sisään. En oikeasti tajua missä ero.

pökö

Kaivo jäässä
Eikös sullakin ollut tai ole ollut 607? Sen kanssa ei ole ollut murheita? Mulla on mennyt toistakymmentä anturia, jäähdyttäjän puhallin ja tuulilasinpyyhkijän moottori.
Ei ollut tuollaisia korjauksia. Jäähdyttäjän ropelli tosin äänteli välillä muttei minun aikanani pysähtynyt.

jmaja

Hyperaktiivi
Ainakin Seat Miin konehuone on sen näköinen, että elektroniikkaa on paljon.
Ihan veikkauksena väittäisin, että uudessa polttiksessa elektroniikkaa on enemmän kuin sähkiksessä. Riippuu tietysti miten laskee, mutta polttiksissa on nykyään tolkuton määrä antureita ja ohjausyksikköjä.

Esimerkiksi tuota -16 autoani kun diagnostiikkaohjelmalla katsoo, sieltä löytyy useita kymmeniä ohjainyksiköitä ja joidenkin niiden takana vielä iso kasa lisää. Esimerkiksi moottorin ECU on vain yksi tuolla listalla, mutta sen takaa löytyy vaikkapa urea-systeemin ohjainyksikkö jne.

pelzi_

Vakionaama
Ainakin vikaantuvaa elektroniikkaa antureineen, toimilaitteineen, kastuvine liittimineen ja johtosarjoineen noissa uusissa polttomoottoriautoissa riittää.

Siksi ajelen vielä toistaiseksi 90-luvun alun dieselillä jossa ainoa välttämätön sähköinen osa on polttoaineen katkaisuventtiili, mutta 90-luvun alun sähköautojakin on kaksi ja eiköhän uusiakin sähköautoja perheeseen vielä tule, ja eiköhän uudehko Toyota aikanaan lähde, sitä tuskin olisi tullutkaan jos ei oltais saatu perintönä. Toisaalta siinä ei ole kyllä mitään vikoja, niin puoliskolla on kova työ keksiä tekosyy hävittää se.

Sähköautosta ei harmi kyllä järkevästi saa elektroniikkavapaata vaikka oliskin DC-moottori, mutta ei tarvitsekaan, koska jo Elcatin moottorinohjain on erinomaisen luotettava eikä ole alttiina kastumiselle. Myös laturit yhä toimii, joskin alimitoitettu kela piti käämiä uudelleen.

Eipä Elcateissa ole muita vikoja ollutkaan, 12V laturi joskus savusi kun sen ylijännitesuojadiodi ei kestänyt korotettua akkujännitettä, sekin siis user error, ja itse laturi yhä toimii.

Viimeksi muokattu:

VesA

In Memoriam
Ihan veikkauksena väittäisin, että uudessa polttiksessa elektroniikkaa on enemmän kuin sähkiksessä. Riippuu tietysti miten laskee, mutta polttiksissa on nykyään tolkuton määrä antureita ja ohjausyksikköjä.

Esimerkiksi tuota -16 autoani kun diagnostiikkaohjelmalla katsoo, sieltä löytyy useita kymmeniä ohjainyksiköitä ja joidenkin niiden takana vielä iso kasa lisää. Esimerkiksi moottorin ECU on vain yksi tuolla listalla, mutta sen takaa löytyy vaikkapa urea-systeemin ohjainyksikkö jne.
Ei siellä seat miin pellin alla mitään ihmeellistä ole - moottorin pyöritysboxi ja pienitehoinen akkulaturi. Toki ne paksut oranssit kaapelit ovat näyttäviä. Ja sitten siellä on sähköllä käyvä ilmastoinnin kompura, sähköllä käyvä jäähdytysvesipumppu ja 12V akku, ainoa näkyvästi liikkuva osa on jäähdyttimen ropelli. Paljon vähemmän siellä johtoa on kuin bensa-autossa.

pelzi_

Vakionaama
Niin, jo esim. automaattilaatikko on älyttömän monimutkainen verrattuna koko sähköautoon.

Asian ei nyt sinänsä pitäisi olla yllätys, akkua lukuun ottamatta sähköautossa ei ole ollut mitään erityistä tai teknisesti kovin vaativaa yli 100 vuoteen.

HelaKammo

Vakionaama
Niin, jo esim. automaattilaatikko on älyttömän monimutkainen verrattuna koko sähköautoon.

Asian ei nyt sinänsä pitäisi olla yllätys, akkua lukuun ottamatta sähköautossa ei ole ollut mitään erityistä tai teknisesti kovin vaativaa yli 100 vuoteen.
Ja kertoohan se jotakin, että karkeasti 3-5 vuodessa on saatu kaikkien valmistajien osalta ihan käyttökelpoisia malleja ulos.

Jos miettii millaisia laitoksia nuo uudet koneet rullanokkineen ja muuttuvine venttiilinajoituksen muutoksineen on, niin tuotekehitys on kestänyt. Ja nykyiset polttikset on 100 tkm jälkeen sisältä aika karseita, suorasuihkutuksen ja kaiken tuloksena... Karstaa ja kulumaa riittää.

siwer

Vakionaama
Sähköauton suurin riski on, että joku valmistaja suunnittelee yltiömonimutkaisen tai muuten paskan, vaikkei tarvitsisi, kun tarvitsee tehdä jotain uutta. Tämä riski tosin on polttomoottoriautoillakin jo vaihtelevasti realisoitunut mikä pehmentää iskua.

Mutta lastentauteja tietysti voi olla. Oleellista on että tekniset mahdollisuudet tehdä erittäin luotettava kone ovat varsin hyvät.

Nykyisenkaltainen polttomoottoriauto on kertaluokkaa monimutkaisempi ja kun siinäkin on kerta niin hyvin onnistuttu niin ei pitäisi olla mitään ongelmaa sähköautossa.

Sähköauton ajoinvertteri on perusluotettavuudeltaan ja monimutkaisuudeltaan samaa suuruusluokkaa polttomoottoriauton sytytystulppien ohjausboksin kanssa. Ero on siinä että kaikki muu ketjusta sitten puuttuu. Erityisesti kaikenlaiset kemialliset anturit kuten happimittaus ovat tyypillisiä epäluotettavuuskohtia haastavan ympäristön vuoksi. Nämä loistavat poissaolollaan, samoin lämpöasiat paljon helpompia. Merkittävin ympäristön haaste on tärinä ja roiskuvat suolavedet, ja siihen kelpaa suoraan ne opit mitä polttisautojen elektroniikasta tiedetään viimeiset 30 vuotta.

Viimeksi muokattu:

Ton1A

Vakionaama
Sähkömoottori on rakenteeltaan hyvin yksinkertainen, oli se sitten kestomagneettimoottori tai induktiomoottori. Samaten sähköauton voimansiirto on aivan naurettavan yksinkertainen, vertaa sitä sitten mihin tahansa polttomoottoriauton voimansiirtoon. Kuvassa joku VW:n DSG-versio:

1627542986395.png

Tässä taas joku VW:n sähkömallin koko voimansiirto, ei tarvita kytkimiä tai vaihteita, pelkkä kiinteä alennusvaihde sekä tasauspyörästö riittää. Nelivetoa ei tehdä tilankäytöllisesti hankalalla kardaaniakselilla, vaan yksinkertaisesti laitetaan kummallekin akselille omat moottoriyksikkönsä.

1627543133461.png

Back
Ylös Bottom