Keskustelua sähköautoista

-Teme-

Vakionaama
Käytettyjen hinnoissa on tapahtunut selvä muutos muutaman vuoden aikana. Vanhojen hinnat ovat nousseet. Vanhojen pitäminen vaikka remppaakin teettäisi, on halpaa hommaa ja hyvin budjetoitavaa. Varaosatkin yli 15v autohin ovat lähes ilmaisia ja niitä pystyy vielä omin nokkineen huoltamaankin.
Suomesta voi vielä tulla pohjolan Kuuba.
Oma vaihturi nosti absoluuttista arvoaan vuodessa 1000€ vaikka kilsoja tuli mittariin 25.000km sinä aikana.
Käytännössä hyöty oli vielä suurempi, koska autoon olisi mennyt 3000-4000€ huoltoihin, renkaisiin yms ja rahoituksen jäljellä oleva osuus oli vähentynyt huomattavasti vuodessa, jolloin rahoitettava osuus ostettavaan autoon pieneni suhteessa siihen mitä vuotta aiemmin oli.
 
Viimeksi muokattu:

Espejot

Hyperaktiivi
Elikkä sähkärit ei mene paalaukseen ollenkaan, vaan ne puretaan jossain vaiheessa ja myydään varaosina netissä.
Mutta kun sähkäri alkaa olemaan +10v niin voi olla osaaa vaikea saada koska elektroniikakin happanee... vrt 16v vanhan jääkaapin emolevyä ei löytynyt EU alueelta edes kunnostettuaja.
 

kaihakki

Vakionaama
Juu. Niin minäkin ajattelen. Siksi nykyisen Rellu Zoen kanssa on ajatus, että ajan sen loppuun ja sitten varaosiksi eBayhin. Ikää on nyt 8v ja kohta yli 10v ja sille ei enää ostajaa taida löytyä. Ei lihoiksi vaan ja osat myyntiin käytettyjen osien markkinoille.
 

jmaja

Hyperaktiivi
vrt 16v vanhan jääkaapin emolevyä ei löytynyt
Tuon jääkaapin käypä arvo on kymppejä ja sen 10+ v auton tonneja. Aivan eri korjausinto ja kysyntä osille. Toki harvemmin hajoavia tai ei aivan välttämättömiä voi olla mahdotonta saada. Eipä mun aikaisempaan autoon saanut sähköistä ikkunanostinta alkuperäisenä eikä tarvikkeena auton ollessa n. 15 v. Toki oli viimeistä vuosimallia ko. autoa eli suurin osa oli paljon vanhempia.
 

Espejot

Hyperaktiivi
Tuon jääkaapin käypä arvo on kymppejä ja sen 10+ v auton tonneja. Aivan eri korjausinto ja kysyntä osille. Toki harvemmin hajoavia tai ei aivan välttämättömiä voi olla mahdotonta saada. Eipä mun aikaisempaan autoon saanut sähköistä ikkunanostinta alkuperäisenä eikä tarvikkeena auton ollessa n. 15 v. Toki oli viimeistä vuosimallia ko. autoa eli suurin osa oli paljon vanhempia.
Ja silti jääkaappin saa ostettua kompuran. Elektroniikka on sikäli hanklaa että virtapiirit ei ole aina yleispäteviä ja kun mallit vaihtuu usein ja tekniikka menee eteenpäin niin varastointikustannukset nousee ja sähköisten varaosien valmistus lopetetaan herkästi kustannussyitä. Muistaakseni Kemppi tarjoaa varaosia 10v valmistunmisen jälkeen mutta esim MLP ohjaus maksaa 1500EUR paikkeilla eli enmän kuin mikä koneen arvo on. Tässä näen riskin että EV:n autojen hankaloituu nopeammin kuin polttisten koska poltisetn osat on pääosin mekaanisia.
 

pamppu

Vakionaama
Eihän sähköauton ja polttiksen elektroniikan määrässä olennaista eroa ole. Vain korkeajänniteosissa, mutta niiden saatavuus jää nähtäväksi. Nimim. Pirun kalliin ecun polttikseen vaihtanut.
 

Husky

Hyperaktiivi
Varsin poikkeuksellinen tapaus. Itse en tuollaisia rahoja autoihin laita, mutta yleisesti kalliimmat autot tippuvat vielä halvempia enemmänkin prosentuaalisesti.

Vertaatko tuossa nyt maksamaasi kokonaishintaa kaikkine varusteineen siihen mitä autosta saisi myymällä vai jotain muuta? Mikä auto?

Sen sijaan olen ostanut useita 4-vuotiaita uutena 35-40 k€ maksaneita autoja 11-16 k€. Toki ne ovat olleet niitä huonoiten arvonsa pitäneitä eli minulle loisto-ostoksia. Olen myös ostanut tasan vuodenikäisen auton yli 30% alle uuden.
Ei nyt ehkä liiallisiin yksityiskohtiin viitsi mennä.
Mutta juuri sen ikäisiä (20kk) polttiksia on tullut ostettua ja vertaan mitä 1. omistaja on maksanut ja mitä minä maksan.
Suomesta voi vielä tulla pohjolan Kuuba.
Suomi on jo nyt Kuuba jolle variksetkin nauraa selän takana. On äärimmäinen häpeä, että tänne roudataan rikkaampien loppuunajettuina pitämiä kotteroita.
 

Espejot

Hyperaktiivi
Jääkaapin kompuroissa ei taida olla juuri kehitystä ja samoja kompuroita käytetään lukuisissa eri merkeissä.
Niinpä. Nopea kehitys ja mallisarjojen eliniän lyheneminen vaikuttaa vääjäämättä varaosasaatavuuteen. Mitä uudempi auto niin sitä vaikeampi sähköisiä osia on kunnostaa, keskimäärin.
 

pamppu

Vakionaama
Niinpä. Nopea kehitys ja mallisarjojen eliniän lyheneminen vaikuttaa vääjäämättä varaosasaatavuuteen. Mitä uudempi auto niin sitä vaikeampi sähköisiä osia on kunnostaa, keskimäärin.
Vielä suurempi riski voi olla tämä varaosien koodaaminen, jolloin ei käy mikään muu kuin marmorin osa ja se on ylihinnoiteltu. Varsinkin sitten 10+ ikävuosilla se lopettaa koko auton ennenaikaisesti, kun osaa ei saa ehkä lainkaan ja purkuosabisnes on blokattu.

Milloin joku EU heräis kieltämään ton touhun.
 

Espejot

Hyperaktiivi
Vielä suurempi riski voi olla tämä varaosien koodaaminen, jolloin ei käy mikään muu kuin marmorin osa ja se on ylihinnoiteltu. Varsinkin sitten 10+ ikävuosilla se lopettaa koko auton ennenaikaisesti, kun osaa ei saa ehkä lainkaan ja purkuosabisnes on blokattu.

Milloin joku EU heräis kieltämään ton touhun.
Niin, ja tämä nostaa korjauskustannuksia muutenkin. Mulla muistaakseni uusi umpio piti koodata 2011 autoon mikä nosti umpion hintaa muistaakseni 2500€.
 

kotte

Hyperaktiivi
Jos jääkaapin tai pakastimen elektroniikkavaraosia ei ole enää saatavilla, jää silti jäljelle mahdollisuus korvata vioittunut osa yleiskäyttöisellä ohjauskontrollerilla. Noinhan toimitaan "romuralliautojen" ja muiden erillisalueilla käytettävien kilpavärkkien virittelyssä. On otaksuttavissa, että sähköautoihinkin olisi tulevaisuudessa saatavilla moisia geneerisiä elektroniikkakorvikkeita.

Toki elektroniikan roolin kasvu tekee asiasta vaikempaa (ja tyypillisesti sitä vaikeampaa, mitä varustellumpi malli on kyseessä). Rajoituksena tietenkin on, että korvaavien osien tulisi monissa tapauksissa täyttää myös tarvittavat tyyppihyväksynnät, koska suppean ja varsinkaan laajemman uuden tyyppikatsastuksen läpäiseminen on kallista ja tekee hommasta yleensä kannattamatonta, jos sellaista edellytetään.
 

Husky

Hyperaktiivi
Vielä suurempi riski voi olla tämä varaosien koodaaminen, jolloin ei käy mikään muu kuin marmorin osa ja se on ylihinnoiteltu. Varsinkin sitten 10+ ikävuosilla se lopettaa koko auton ennenaikaisesti, kun osaa ei saa ehkä lainkaan ja purkuosabisnes on blokattu.

Milloin joku EU heräis kieltämään ton touhun.
EU:han on jo heräämässä, mutta toisin päin kuin olisi järkevää ja mitä sinäkin meinaat. Katsos vanhat kaatopaikalle ja uutta tilalle. Throw-away periaate.
Kaliforniassa on tietääkseni jo menty pitkälle vanhojen korjaamisen blokkaamisessa. Koskee raskasta kalustoa.
 

mobbe

Vakionaama
Olihan jutun Kia EV6:lla ajettu kolmessa vuodessa 180t-km eli ehkä joo joku normaalissa ajossa oleva auto olisi varmempi vaihtoehto
Onko väärin sanottu jos väittää että Kian käyttäjä on omalla latauksen perseilyllään käytännössä tuhonnut akkupaketin minusta ei.Pikalatausta on todennäköisesti huolella käytetty .Kennon grafiitti on jo pitkään kuorrutettu piillä jolla on ominaisuus laajeta jopa 400 prosenttia kovalla virralla ladattaessa eli akun kennoissa tapahtuu jo mekaanista liikettä plus metallisen litiumin muodostuminen.Muutaman modulin vaihtaminen tuskin pitkää jatkoaikaa antaa kun loput modulitkin on jo enenmmän tai vähemmän vaurioituneet.Auton valmistajaa ja akun valmistajaa ei pitäisi moittia jos autoa ei osata käyttää.
 
Viimeksi muokattu:

Husky

Hyperaktiivi
Onko väärin sanottu jos väittää että Kian käyttäjä on omalla latauksen perseilyllään käytännössä tuhonnut akkupaketin minusta ei.Pikalatausta on todennäköisesti huolella käytetty .Kennon grafiitti on jo pitkään kuorrutettu piillä jolla on ominaisuus laajeta jopa 400 prosenttia kovalla virralla ladattaessa eli akun kennoissa tapahtuu jo mekaanista liikettä plus metallisen litiumin muodostuminen.Muutaman modulin vaihtaminen tuskin pitkää jatkoaikaa antaa kun loput modulitkin on jo enenmmän tai vähemmän vaurioituneet.Auton valmistajaa ja akun valmistajaa ei pitäisi moittia jos autoa ei osata käyttää.
Noni. Olenkin koko ajan epäillyt näitä pikalatauksia.
Tullut assosiaatio 12V + pikalataus hitsausmuuntajalla
 

Esäätäjä

Vakionaama
Onko väärin sanottu jos väittää että Kian käyttäjä on omalla latauksen perseilyllään käytännössä tuhonnut akkupaketin minusta ei.Pikalatausta on todennäköisesti huolella käytetty .Kennon grafiitti on jo pitkään kuorrutettu piillä jolla on ominaisuus laajeta jopa 400 prosenttia kovalla virralla ladattaessa eli akun kennoissa tapahtuu jo mekaanista liikettä plus metallisen litiumin muodostuminen.Muutaman modulin vaihtaminen tuskin pitkää jatkoaikaa antaa kun loput modulitkin on jo enenmmän tai vähemmän vaurioituneet.Auton valmistajaa ja akun valmistajaa ei pitäisi moittia jos autoa ei osata käyttää.
Ei sähköauton akun pikalatauksesta pitäisi hajota, kapasiteetin voimakkaampi heikkeneminen olisi varmaan normaalia kulumista mutta ei yksittäisten akkukennojen.
Ei pikalataus kyllä mitään perseilyä ole vaan normaalia käyttöä joka runsaasti käytettynä tietysti jättää jäljet mutta ei riko.
 

kotte

Hyperaktiivi
Voiskohan koko akuston sijoittaa eräänlaisen vedellä täytetyn kumipussin sisään? Tuo jäähdyttelisi akkua tovin ja höyryn voisi varmaan kanavoida sivummalle. ;)
 

Husky

Hyperaktiivi
Aion, voiV näitä, varmana taas made in china

Sanon edelleen että veronmaksu loppuu ennenkuin pihaan tulee made in china
 

Jule

Vakionaama
Suomi on jo nyt Kuuba jolle variksetkin nauraa selän takana. On äärimmäinen häpeä, että tänne roudataan rikkaampien loppuunajettuina pitämiä kotteroita.
Siis se että köyhät ihmiset ei elä yli varojensa on nyt jotenkin häpeällistä?

Jos tilanne olisi se että me oltaisiin varakkaita, ja silti ajeltaisiin käytettynä tuoduilla autoilla voisi ehkä ollakin noloa, mutta kun me ei olla varakkaita, vaan näin eurooppalaisesti sellaista harmaata keskikastia, jota myös meidän autotkin kuvastavat aika hyvin.

Toki jos me muutettaisiin meidän yhteiskuntaa reilusti enemmän ihmisistä tehoja repiväksi, se taloudellinen statuskin saataisiin ylemmäs, mutta mitään helppoa keinoa tuohon ei ole olemassa, me ollaan kuitenkin jo ihan geologisesti altavastaajan asemassa, ja työtä pitää tehdä enemmän kuin paremmassa paikassa asuvien.
 

Husky

Hyperaktiivi
Ei jatketa tuota tässä ketjussa vaan veroketjussa.

Mutta nyt TM:ssä näkyi kuva/tietoa, että MB:ltä tulee ensi vuonna uusi täyssähkö GLC. Auton näköinen eikä mikään ihme avaruusalus. Toivottavasti ininä on saatu pois, niin jalankulkijat ei naura tai luule että hyttynen tulee.

Vetopaino varmaan enempi kuin polttiksen 2500kg, jos tehokin isompi ja aina kehutaan sähkisten voimansiirtoa.

Ja se hyvä puoli jälkijunassa tulemisessa, että voi jättää toisten tekemät virheet pois.
 
Back
Ylös Bottom