Keskustelua sähköautoista

-Teme-

Vakionaama
Sopiiko 15" vanne paikoilleen eikä jarrusatula käy kiinni?
Ei varmasti sovi. Edessä jarrulevyn halkaisija on 13,5", mutta takana rumpu että sinne voisi sopia
Tuossa vaan oli aiemmin se kommentti että miksi autoihin laitetaan ulkonäkörenkaat, mitkä tulkitsin sisältävän ison vannehalkaisijan ja matalaprofilin renkaat
 

Wespa

Aktiivinen jäsen
Tulipa nyt sitten eilen viimein ajettua ekaa kertaa sähköautolla, en ole aiemmin edes ollut kyydissä, vanhemmat ostivat äskettäin vitos-Rellun. Olipahan omituinen tuntuma kun jarrupoljin on ihan on-off ja ”kaasua” sai painaa ihan tosissaan ennen kuin alkoi tapahtua yhtään mitään, tosi pitkä liikerata polkimessa. Omissa bensa-autoissa menee ihan toisinpäin, kaasupolkimeen kun koskee niin heti alkaa tapahtua, ja jarrupedaalia pystyy moduloimaan hyvin, heti ei töksähdä. Tottumiskysymys varmasti, mutta ei kyllä nyt oikein puhutellut itseäni. Ohjaustuntuma oli ihan asiallinen nykyautoks, tunnoton toki niin kuin nykyään mutta ei nyt ihan huono kuitenkaan. Laatuvaikutelma varsin hyvä kokonaisuudessaan.
 

tet

Hyperaktiivi
Olipahan omituinen tuntuma kun jarrupoljin on ihan on-off ja ”kaasua” sai painaa ihan tosissaan ennen kuin alkoi tapahtua yhtään mitään, tosi pitkä liikerata polkimessa. Omissa bensa-autoissa menee ihan toisinpäin, kaasupolkimeen kun koskee niin heti alkaa tapahtua, ja jarrupedaalia pystyy moduloimaan hyvin, heti ei töksähdä. Tottumiskysymys varmasti, mutta ei kyllä nyt oikein puhutellut itseäni.

Jos se on tuollainen, kyse on spesifisesti Rellun ominaisuudesta, ei sähköautojen yleisesti. Ja nuokin ominaisuudet saattavat olla säädettävissä asetuksista.
 

Wespa

Aktiivinen jäsen
Ekaa kertaa risteyksestä liikkeellelähtiessä meinasi vähän kummastuttaa että noh miksei auto liiku, varsinkin kun oli juuri ajellut 300km 2l bensaturbolla varoen liiallista kaasujalan oikaisua ensiliukkailla. ;D

Edit. Enemmänkin sähköautoja testaillut tuttu totesi että ainakin Nissan Ariyassa ja siinä Toyotan konsonanttihirviössä oli ollut samaa fiilistä koeajolla, ja sitten taas Etelä-Afrikan kainalontuulettajan autoissa vissiin ei niinkään. Vaikea uskoa että tuo nyt ihan pelkästään Renaultin juttu olisi ja sitä ei arvosteluissakaan mainittaisi..
 
Viimeksi muokattu:

Esäätäjä

Vakionaama
Ekaa kertaa risteyksestä liikkeellelähtiessä meinasi vähän kummastuttaa että noh miksei auto liiku, varsinkin kun oli juuri ajellut 300km 2l bensaturbolla varoen liiallista kaasujalan oikaisua ensiliukkailla. ;D
Olisko siellä ollut joku eco tai chili mode päällä, pösöissä on ainakin niin että ajomoodin valinnasta huolimatta "kaasu pohjassa" tulee täydet.
Teslassa taas rajaa tehot koko alueella.
 

pamppu

Vakionaama
Olikos vitosrellussa one pedal drive? Sehän ainakin Polessa tekee tuon tyhjän kaasupolkimen alkuun, kun siinä täytyy olla varaa portaattomaan hidastuvuuden hallintaan. Voittamaton ominaisuus kun tottuu. Jos vaihtaa asetuksen rullaukselle, niin sitten lähtee hipaisemalla.

Tokkiinsa siis jo tuo R5 oli se joku 90kW versio,niin eihän se mikään raketti ole millään mittarilla.
 

Wespa

Aktiivinen jäsen
Juu ei ollu one-pedal drive käytössä, eco ja taisin sportiakin kokeilla, sama oli siinäkin. Eihän tuon kuulukaan mikään raketti olla ja kyllähän se liikahtaa sitten kun poljinta survoo, se oli vaan tosiaan todella oudon tuntuinen kun se pedaalin alkuliikerata on ihan tyhjää ja ylipäänsä että poljinta pitää käyttää niin laajalta alalta, bensakoneilla tottunut ajamaan niin sukkasillaan. :poliisi:
 

juukeli

Aktiivinen jäsen
Ei ole R5 yhden polkimen ajoa. Kyllä esim. Zoe reagoi kaasupolkimeen nopeammin mitä iso turbodiesel, joten ihmettelen hieman. Toki tehoa vähemmän, mutta ei ole sitä polttiksen viivettä. Teslalla en taas pidä normimoodista koska polkimen vaste turhan herkkä.
 

pAy

Vakionaama
Olipahan omituinen tuntuma kun jarrupoljin on ihan on-off ja ”kaasua” sai painaa ihan tosissaan ennen kuin alkoi tapahtua yhtään mitään, tosi pitkä liikerata polkimessa. Omissa bensa-autoissa menee ihan toisinpäin, kaasupolkimeen kun koskee niin heti alkaa tapahtua, ja jarrupedaalia pystyy moduloimaan hyvin, heti ei töksähdä.

Omalla sähköautolla kun ajanut ja sitten välillä bensa autoilla niin bensa autolla ei tunnu tapahtuvan juuri mitään muuta kuin moottorin ääni nousee, ennen sähköautolla ajoa moottorin ääntä ei huomannut lainkaan ja kiihtyivät hyvin. Jarrupolkimissa ei huomattavaa eroa paitsi uudessa tietysti tehokkaampi. Asetuksista saa myös säädettyä jarrupolkimen ja kaasun vastetta.
 

Esäätäjä

Vakionaama
Muhkea kulutus Citroën e-jumpyssä 🤔
Lähtötilanne täyteen ladattuna näyttää toimintamatka arvauksesi 290km.
N. 170km kilometrin ajon jälkeen näyttää - - - km ja akun prosentit 7. Ajo sisälsi yhden yön yli seisomisen, n. 65km ajoa ehkä 60-70 kmh nopeudella ja 105km moottoritietä gps nopeudella 105 kmh.
Kulutus märällä moottoritiellä nastarenkailla 32-33 kWh/100km.

Ilmanvastus toki suuri tälläisessä mutta 2 asteen lämpötilassa mielestäni vähän turhan suuri kulutus.
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Omalla sähköautolla kun ajanut ja sitten välillä bensa autoilla niin bensa autolla ei tunnu tapahtuvan juuri mitään muuta kuin moottorin ääni nousee, ennen sähköautolla ajoa moottorin ääntä ei huomannut lainkaan ja kiihtyivät hyvin.
Tästä tulikin mieleen eilen Jumbon parkkihallissa eräs Tesla, jolla tuntui olevan todella digitaliset polkimet. Oli varsin paha ruuhka-aika, autoja ja ihmisiä liikkui tuolla parkkihallissa melkoisesti ja jokaisen muutaman metrin siirtymän tämä kaveri polkasi kaasua todella reippaasti, ihan vain kohta survaistakseen sen jarrupolkimen vuorostaan pohjaan. Eikä tuo ollut kerta tahi kaksi, vaan tuota jatkui koko parkkihallin pituudelta ainakin sen matkaa mitä tuota näin, koska tuo varsin erikoinen ajotyyli kiinnitti huomioni. Mitään ei kuitenkaan tapahtunut, että sen puolesta ok, mutta...
 

Esäätäjä

Vakionaama
Tästä tulikin mieleen eilen Jumbon parkkihallissa eräs Tesla, jolla tuntui olevan todella digitaliset polkimet. Oli varsin paha ruuhka-aika, autoja ja ihmisiä liikkui tuolla parkkihallissa melkoisesti ja jokaisen muutaman metrin siirtymän tämä kaveri polkasi kaasua todella reippaasti, ihan vain kohta survaistakseen sen jarrupolkimen vuorostaan pohjaan. Eikä tuo ollut kerta tahi kaksi, vaan tuota jatkui koko parkkihallin pituudelta ainakin sen matkaa mitä tuota näin, koska tuo varsin erikoinen ajotyyli kiinnitti huomioni. Mitään ei kuitenkaan tapahtunut, että sen puolesta ok, mutta...
Taisi olla kiire johonkin ja käämit oli palanut pahan kerta 😅
Jossain muuallapäin maailmaa torvi soisi taukoamatta sitä harmitustaan.
 

Ton1A

Vakionaama
Teslalla en taas pidä normimoodista koska polkimen vaste turhan herkkä.
Mulla oli pitkään Teslan oston jälkeen kakkosautona Opel Ampera. Alunperin sen rauhallinen kaasuvaste ei häirinnyt ollenkaan, mutta kun pääsääntöisesti ajeli Teslalla, oli miltei pakko laittaa Amperan SPORT-tila päälle joka ajon aluksi kun muuten tuntui niin oudolta.
 

korsteeni

Jäsen
Taisi olla kiire johonkin ja käämit oli palanut pahan kerta 😅
Jossain muuallapäin maailmaa torvi soisi taukoamatta sitä harmitustaan.
minulle sattui hämeenlinnassa, tuli autoon kuskin puolelta olin ajanut hänen mieltymystään vastaan liian hitaasti. muija onneksi ehti ottaa oikeasta kädestäni kiini, muuten se kuumakalle olisi kuollut siihen. hetken päästä se kiilasi sitten meidät seinää vasten autollaan, no sittenhän siitä tulikin poliisiasia, sai aikamoiset rapsut, en vaatinut mitään, onnekseni estyin lyömästä.
 

kotte

Hyperaktiivi
Miksi olisi? Matalaprofiilisillahan jää enemmän tilaa moottorille ja mahdolliselle alennusvaihteelle.
Ajattelin vain, että renkaan joustoa voisi käyttää hyödyksi, kun jousittamaton massa kasvaa pyöräkokonaisuuden osalta.

Toisaalta esimerkiksi klassisessa "sammakkomallisessa isossa Citroenissa" etupyörien jarrut olivat vetoakseleiden ja vakionopeusnivelen jatkona rungon puolella. Tuolla tavoin saisi jousittamattoman massan minimoitumaan ja moottorit olisi voisi jarrujen yhteydessä keskemmällä autoa.
 

Wespa

Aktiivinen jäsen
Toisaalta esimerkiksi klassisessa "sammakkomallisessa isossa Citroenissa" etupyörien jarrut olivat vetoakseleiden ja vakionopeusnivelen jatkona rungon puolella. Tuolla tavoin saisi jousittamattoman massan minimoitumaan ja moottorit olisi voisi jarrujen yhteydessä keskemmällä autoa.
Ja kunnollisissa Alfa Romeoissa oli myös takana jarrut noin. Luulisi että sähköautoihin tuo olisi ihan no-brainer varsinkin rumpujarrujen kanssa?
 

Ton1A

Vakionaama
Copilot kertoi näin
1763374211654.png
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Jotenkin silleen tuota flux-moottoria jos lähtee innovoimaan, niin pitäisi olla "vain" pari kitkapintaa ja joku tapa puristaa tuota pakkaa kasaan, niin siinähän sulla olisi levyjarrukin samassa nipussa :hattu:

2025-Evolito-Exploded-Motor-white-text.png
 

HeTi

Aktiivinen jäsen
Tästä tulikin mieleen eilen Jumbon parkkihallissa eräs Tesla, jolla tuntui olevan todella digitaliset polkimet. Oli varsin paha ruuhka-aika, autoja ja ihmisiä liikkui tuolla parkkihallissa melkoisesti ja jokaisen muutaman metrin siirtymän tämä kaveri polkasi kaasua todella reippaasti, ihan vain kohta survaistakseen sen jarrupolkimen vuorostaan pohjaan. Eikä tuo ollut kerta tahi kaksi, vaan tuota jatkui koko parkkihallin pituudelta ainakin sen matkaa mitä tuota näin, koska tuo varsin erikoinen ajotyyli kiinnitti huomioni. Mitään ei kuitenkaan tapahtunut, että sen puolesta ok, mutta...
Muistui mieleen tapaus missä Teslan omistaja oli jättänyt auton parkkihallin pesulaan.
Pesulan "pojat" oli sitten käyneet vähän parkkihallissa polkemassa autoa, kaikki oli kuitenkin tallentunut
auton kameraan mistä omistaja oli huomannut. Taisi olla jotain otsikoita iltapäivälehdissä.
 

-Teme-

Vakionaama
Ekaa kertaa risteyksestä liikkeellelähtiessä meinasi vähän kummastuttaa että noh miksei auto liiku, varsinkin kun oli juuri ajellut 300km 2l bensaturbolla varoen liiallista kaasujalan oikaisua ensiliukkailla. ;D

Edit. Enemmänkin sähköautoja testaillut tuttu totesi että ainakin Nissan Ariyassa ja siinä Toyotan konsonanttihirviössä oli ollut samaa fiilistä koeajolla, ja sitten taas Etelä-Afrikan kainalontuulettajan autoissa vissiin ei niinkään. Vaikea uskoa että tuo nyt ihan pelkästään Renaultin juttu olisi ja sitä ei arvosteluissakaan mainittaisi..
omassa kiesissä on iso ero eri profiileilla miten polkimet reagoi.
Pappa-moodissa eli economy? tms auto reagoi kaasuun laiskasti ja kiihtyminen maltillista, sekä rekuperaatio myös, kiihtyminen ei tosin tässä autossa ole mitä raketin kaltaista muutenkaan. Vaihtamalla ajomoodia esim sporttiin, auto muuttuu täysin, pienikin kosketus kaasupolkimeen tuottaa välittömän vasteen ja polkimen nosto vuorostaan voimakkaan rekuperaation.
Näitä sitten voi säätää oman mieltymyksen mukaan
 

Jule

Vakionaama
aika traktorilta auto näyttäisi jos siihen vaihtaa 20” -> 15” vanteet
255/45R20 -> 255/70R15 takana profiilin korkeus 179mm 🥴 kun 20” vanteilla normaalimpi 115mm
235/55R20 -> 235/65R15 edessä
Tuohan on nimenomaan ulkonäkö ja makuasia, jolla on hyvin vähän minkään käytännön asian kanssa tekemistä.

15" vanne olisi kyllä teknisesti täysin toteutettavissa oleva rakenne, jos suunnitteluosasto sellaisen piirtäisi, eikän suurikokoisilla vanteilla ole mitään käytännön funktiota, aivan kuten ei ole "alumiini" vanteillakaan, jotka ovat oikeita kilpavanteita lukuunottamatta pääsääntöisesti raskaampia kuin teräsvanteet.

Mä tykkäisin klassisista "läskeistä" renkaista, ja harrastepelissä sellaiset ovatkin, mutta toisaalta 70-luvun suunnittelussa renkaat olivat alunalkaenkin pienemmillä vanteilla.
 

Wespa

Aktiivinen jäsen
15" vanne olisi kyllä teknisesti täysin toteutettavissa oleva rakenne, jos suunnitteluosasto sellaisen piirtäisi, eikän suurikokoisilla vanteilla ole mitään käytännön funktiota, aivan kuten ei ole "alumiini" vanteillakaan, jotka ovat oikeita kilpavanteita lukuunottamatta pääsääntöisesti raskaampia kuin teräsvanteet.

Aika pieni pitää jarrusatulan (ja -levynkin) olla että sopii fyysisesti 15” vanteen sisään, ei oikein sovi yksiin sen kanssa että nykyautot painavat ihan tolkuttomasti. Jos paino olisi lähempänä puoltatoista kuin kahta ja puolta tonnia niin sitten piisaisi pienemmätkin.

Joo on tosiaan alumiini- ja ”alumiini”-vanteita, valmistustapahan tuossa on keskeinen, takovanteet ovat kevyet ja kestävät, valamalla tehdyt sitten taas painavammat eivätkä niin kestävät.
 

Arisoft

Hyperaktiivi
Ilmanvastus toki suuri tälläisessä mutta 2 asteen lämpötilassa mielestäni vähän turhan suuri kulutus.

Itse huomasin Hangon reissulla tavattoman suuren kulutuksen. Lähtötilanne oli se, että auto oli pakkasessa ilman esilämmitystä. Menomatkalla keskikulustus oli 20 ja yli luokkaa kun se yleensä on lähempänä 15. Epäilin jo että jarru laahaa mutta paluumatkalla tulin huomanneeksi, että olin säätänyt kabiinin lämmityksen yhden asteen suuremmalle kuin yleensä. Kun lämmityksen pienensi niin kulutuslukema alkoi tippumaan. Sillä oli yllättävän suuri vaikutus kun ulkoilma oli aiempaa kylmempää.
 

Esäätäjä

Vakionaama
Itse huomasin Hangon reissulla tavattoman suuren kulutuksen. Lähtötilanne oli se, että auto oli pakkasessa ilman esilämmitystä. Menomatkalla keskikulustus oli 20 ja yli luokkaa kun se yleensä on lähempänä 15. Epäilin jo että jarru laahaa mutta paluumatkalla tulin huomanneeksi, että olin säätänyt kabiinin lämmityksen yhden asteen suuremmalle kuin yleensä. Kun lämmityksen pienensi niin kulutuslukema alkoi tippumaan. Sillä oli yllättävän suuri vaikutus kun ulkoilma oli aiempaa kylmempää.
Tuossa pakussahan on suoraan vastuksella jäähdytinnesteeseen eli sekin hukkaa hieman, mutta ei tuolla alle 20kWh/100km pääse kesälläkään. 22-25 nopeudesta riippuen.
 

Arisoft

Hyperaktiivi
Tuossa pakussahan on suoraan vastuksella jäähdytinnesteeseen eli sekin hukkaa hieman, mutta ei tuolla alle 20kWh/100km pääse kesälläkään. 22-25 nopeudesta riippuen.

Pakun muotoinen sähköauto kulutta väkisinkin enemmän ja varsinkin jos sillä ajaa satasta tai yli niin kulutushan on tosi reipas väistämättä. Pienemmällä varmasti pääsisi ajamalla 70 vauhdilla. Ainakin omassa henkilöautossa 120 nopeudella ajettuna kilometrit häviää rangesta ihan silmissä. Perille pääsee vain jos rangea on tuplasti se mikä matkaa, koska auto lienee oppinut tekemään arvionsa 80 keskinopeudelle.
 

-Teme-

Vakionaama
Huomaa että talvinopeusrajoitukset auttaa rangen kanssa. Tku-Tre-Tku meni ilman välilatausta pari viikkoa. Verrokkina vastaavissa olosuhteissa kesärajoituksin piti lisätä n.15kW energiaa akkuun
 

Arisoft

Hyperaktiivi
Huomaa että talvinopeusrajoitukset auttaa rangen kanssa. Tku-Tre-Tku meni ilman välilatausta pari viikkoa. Verrokkina vastaavissa olosuhteissa kesärajoituksin piti lisätä n.15kW energiaa akkuun

No nythän voit tuosta kalkyloida kumpi on kannattavampaa. Kaahata ja ladata vai mennä kerralla perille? Tuntuu että hieman voisi saada ajan säästössä etua jos ajaa lujaa ja sitten lataa. Matkan pituus toki huomioiden.
 

-Teme-

Vakionaama
No nythän voit tuosta kalkyloida kumpi on kannattavampaa. Kaahata ja ladata vai mennä kerralla perille? Tuntuu että hieman voisi saada ajan säästössä etua jos ajaa lujaa ja sitten lataa. Matkan pituus toki huomioiden.
Jotenkin ottaa luonnon päälle ajaa 100km/h rajoituksella 80km/h ja toimia liikkuvana sikaanina ja aiheuttaa tarpeetonta haittaa ja vaaratilanteita muille tielläliikkujille, ollessani ohitusautomaattina.
Ennemmin ajan sitä sallittua nopeutta kuin jonon kerääjänä
 

Arisoft

Hyperaktiivi
Jotenkin ottaa luonnon päälle ajaa 100km/h rajoituksella 80km/h ja toimia liikkuvana sikaanina ja aiheuttaa tarpeetonta haittaa ja vaaratilanteita muille tielläliikkujille, ollessani ohitusautomaattina.
Ennemmin ajan sitä sallittua nopeutta kuin jonon kerääjänä

Vaaratilanteita? Meinaatko että pääset satasta ajamaan tuon matkan ohittamatta yhtään 80 nopeudella kulkevaa?
 

Arisoft

Hyperaktiivi
No jokainen tuolleen 20km/h alle sallitun on nk.liikenteen tukko ja kyllä siitä useimmat pyrkii ohittamaan. Osa aika isolla riskillä kans

En ole kokenut että ohittaminen silloin kun kun nopeusero on kohtuullinen olisi mitenkään vaarallista. Tiehän on täynnä näitä tukkoja ja useimmat aika pitkiä ja ajavat vielä vähän lujempaakin kuin sen 80 niin että ohittamien kestää kauemmin kuin pitäisi.

Välillä käy niinkin että kun ajan 80 tiellä 80 nopeudella niin ohi lähtee jokunen täysperävaunullinen kuorma-autokin. Jos ammattikuskit pystyy tuollaisella ohittamaan turvallisesti niin eiköhän se onnistu henkilöautollakin.
 
Back
Ylös Bottom