Keskustelua sähköautoista

jmaja

Hyperaktiivi
No, hyvä vain jos on käytettynä ostamassa. 64kWh akulla olevaa 2022-2023 mallia saa jo 20kEur nurkille kohtuu pienillä kilsoilla.

Mihin nähden MG4 on pitänyt hintansa huonosti? Mielestäni pitänyt oikein hyvin. Toki ekana vuonna tippui reilusti, mutta sen jälkeen ei oikeastaan yhtään. Ostin MG4 Std:n 10/23. Listahinta 27 900 ja päälle metalliväri, talvirenkaat ja toimituskulut. Maksoin 30 tonnia. Lux eli 64 kWh olisi ollut 5 tonnia kalliimpi.

Nyt Nettiauton halvin MG4 on 18 500. Alle 20 tonnin autoja alkoi näkyä jo syksyllä 24. Ei Ruotsissakaan tuon halvempia näy.

Siis listahinnasta on lähtenyt 34% 2,5 vuodessa. Vaikkapa ID3 tai Tesla M3 olisi 10/23 maksanut yli 40 tonnia. -23 ID3:ia saa alkaen 21 tonnia eli samaan hintaan kuin MG4 Lux, joka oli melkein kymppitonnin halvempi uutena.

Myös Tesla M3:n hinta on tippunut enemmän eli noita saa -23 alkaen 26 tonnia.
 

pokeri

Aktiivinen jäsen
Mihin nähden MG4 on pitänyt hintansa huonosti? Mielestäni pitänyt oikein hyvin. Toki ekana vuonna tippui reilusti, mutta sen jälkeen ei oikeastaan yhtään. Ostin MG4 Std:n 10/23. Listahinta 27 900 ja päälle metalliväri, talvirenkaat ja toimituskulut. Maksoin 30 tonnia. Lux eli 64 kWh olisi ollut 5 tonnia kalliimpi.

Nyt Nettiauton halvin MG4 on 18 500. Alle 20 tonnin autoja alkoi näkyä jo syksyllä 24. Ei Ruotsissakaan tuon halvempia näy.

Siis listahinnasta on lähtenyt 34% 2,5 vuodessa. Vaikkapa ID3 tai Tesla M3 olisi 10/23 maksanut yli 40 tonnia. -23 ID3:ia saa alkaen 21 tonnia eli samaan hintaan kuin MG4 Lux, joka oli melkein kymppitonnin halvempi uutena.

Myös Tesla M3:n hinta on tippunut enemmän eli noita saa -23 alkaen 26 tonnia.
"Hedin myy useita automerkkejä, joista osa ei käy kunnolla kaupaksi. Etenkin kiinalainen MG on osoittautunut taakaksi, sillä käytettyjen MG-sähköautojen jäännösarvo on romahtanut huomattavasti nopeammin kuin on odotettu." tuommosta lukee iltalehden jutussa
 

jmaja

Hyperaktiivi
"Hedin myy useita automerkkejä, joista osa ei käy kunnolla kaupaksi. Etenkin kiinalainen MG on osoittautunut taakaksi, sillä käytettyjen MG-sähköautojen jäännösarvo on romahtanut huomattavasti nopeammin kuin on odotettu." tuommosta lukee iltalehden jutussa
No niinhän siinä sanotaan, muttei kerrota mikä MG eikä mitä on odotettu. Liittyisikö tuohon 35% EU:n lisätulliin MG:lle? MG4:n hinnat pomppasivat todella kovaksi ja sitten jäi vain Limited Edition, jota myytiin taas jollain tavalla halvalla eli jopa 25 tonnilla.
 

Mikki

Hyperaktiivi
Kiinalaisia merkkejä tulee ja menee. BYD olisi itselle ainoa mitä uutena voisin harkita.

Mutta käytetty MG tai Xpeng voi olla ihan järkiostos. Hyvähän se vain olisi jos Ruotsin varastot tuotaisiin tänne ja myydään edullisesti.
 

Jule

Vakionaama
Noissa leasing autoissa on joskus ihan käsittämättömiä ne mitä ne laskeva5t sille autolle arvoksi liisarisopimuksen päättyessä.

Naapuri-isäntä laittoi Leafin 3v leasingilla, kun 3v oli täynnä, meinasi että Leaffi on paras ja yritti ostaa sen leasing auton omaksi, mutta se lunastushinta olisi ollut jotain ihan käsittämätöntä, niin että osti 13tkm vähemmän ajetun ja vajaan vuoden uudemman samasta liikkeestä 5 tonnia halvemmalla. Käytännössä ihan vastaava auto, vain musta, ja vanteet kai vähän muuttunut kun vuosimalli vaihtu.
 

Ton1A

Vakionaama
Työkaverilla oli samankaltainen tapaus, myöskin Leafin kanssa. Olisi halunnut ostaa liisarinsa, kun tiesi sen siihen asti ongelmattomaksi peliksi. Leasing-firmasta ei vaan kukaan vaivautunut vastaamaan useampaankaan yhteydenottoon... Tarjous tuli vasta kun kaveri oli kyllästynyt odottamaan ja oli ostanut vastaavan käytetyn Leafin tilalle.
 

pokeri

Aktiivinen jäsen
No niinhän siinä sanotaan, muttei kerrota mikä MG eikä mitä on odotettu. Liittyisikö tuohon 35% EU:n lisätulliin MG:lle? MG4:n hinnat pomppasivat todella kovaksi ja sitten jäi vain Limited Edition, jota myytiin taas jollain tavalla halvalla eli jopa 25 tonnilla.
MG 4 kyseessä, Hediini ottaa turskaa tuossa reilusti, toivottavasti pysyy pystyssä
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Noissa leasing autoissa on joskus ihan käsittämättömiä ne mitä ne laskeva5t sille autolle arvoksi liisarisopimuksen päättyessä.
Ja juuri se tekee niistä liisareista varsin houkuttelevia, koska näin saadaan se kk-maksu matalammaksi. Ja eritoten jos on vähäkään merkkejä ilmassa että se auton oikeasti toteutuva arvoalenema voisi olla selkeästikin suurempi mitä kalkuloivat, niin se liisari saattaa tulla jopa huomattavasti pätkällä ostettua edullisemmaksi. Toki jos autoon pitää ruksia mukaan läjä lisävarusteita, niin ne nostavat tuota liisarin kk-hintaa joskus jopa varsin reippaastikin ja näin se vaaka saattaa jälleen keikahtaa s.e. pätkällä ostaminen onkin jälleen se kokonaisedullisempi vaihtoehto. Ja jos sitten kuitenkin haluaa jatkaa samanlaisella liisarikauden päätyttyä, niin ostaa sellaisen sitten käyettynä halvemmalla mitä sen oman liisarin loppuerä olisi.
 

jmaja

Hyperaktiivi
MG 4 kyseessä, Hediini ottaa turskaa tuossa reilusti, toivottavasti pysyy pystyssä
Mistä tuollainen tieto löytyy? Hyvin vaikea kyllä ymmärtää miten MG4:n arvo on voinut tippua 9000 € arviota enemmän, kun eihän noi ole tippununeet kuin 10-12 tonnia 2,5 vuodessa. Siis luultu, ettei tipu kuin pari tonnia tuossa ajassa vai lähtöhinta ollut paljon kovempi?

Miten sitten ID:tä ja Teslaa leasanneet eivät ole vielä pahemmissa ongelmissa?
 

-Teme-

Vakionaama
Tulipa tuosta Porsche Cayanne Turbosta mieleen, että miten tuossa sähköautossa saatu Turbo toimimaan? Tuskin ahtopaine vaikuttaa akkuihin tai sähkömoottorin mitenkään tehoa tuottavasti 🤔 luokitellaanko launch control turboksi?
Cayenne Turbo Electric (Täyssähkö):
  • Teho: Jopa 850kW / 1156 hv (hetkellinen Launch Control -teho) ja 1500 Nm vääntö.
  • Suorituskyky: Kiihtyy 0 - 100 km/h vain 2.5 sekunnissa.
 

Wespa

Aktiivinen jäsen
Se on pelkkä markkinointinimi, ei tuolla siis ole oikeiden Turbojen kanssa tietenkään mitään tekemistä. Olisi saanut jäädä tekemättä, samoin kuin nuo nelioviset saisivat mieluummin olla Audeja kun ei niillä ole oikein mitään tekemistä kevyistä urheiluautoistaan tunnetun merkin kanssa..
 

Mikki

Hyperaktiivi
Ensimmäinen varsinainen pidempi Model Y Standard Long Rangella takana. Kirkkonummelta Pohjanmaalle, 395km ajoa.

16,6kWh/100km. Tampereella pieni kusitauko ABCllå ja latausta 10min ja toinen pieni tauko Juustoportilla Jalasjärvellä, missä haettiin juustoja ja supercharger latausta 14min

Perillä akussa 68%. Kyllä tällä kesällä pärjää vähintäänkin hyvin. Kun latasi jostain 50-60% paikkeilta, niin teho oli aluksi 120kW luokkaa ja 85% tasolla oli 75kW nurkilla latausteho.
 

Esäätäjä

Vakionaama
Tuo oli siis jokunlainen autoilijoiden mielikuvagallup? Kauankohan MG on Ruotsin markkinoilla ollut, tässähän ei ollut sähköautoista kyse vaan yleensä automerkeistä. Siihen kun tuodaan uusi Kiinalainen sähköautomerkki niin aika odotettu tulos...
Mitenkähän muut Kiinalaiset merkit sijoittuivat?
 

pokeri

Aktiivinen jäsen
Tuo oli siis jokunlainen autoilijoiden mielikuvagallup? Kauankohan MG on Ruotsin markkinoilla ollut, tässähän ei ollut sähköautoista kyse vaan yleensä automerkeistä. Siihen kun tuodaan uusi Kiinalainen sähköautomerkki niin aika odotettu tulos...
Mitenkähän muut Kiinalaiset merkit sijoittuivat?
MG ollu 5vuotta ruottissa, tänne tuli ruottin kautta pari vuotta myöhemmin.
Kuulemma tekniikan maailma ei osaa laittaa autoja paremmuus järjestykseen niin käyttäjät osaa?
 

vmakela

Vakionaama
Mihin nähden MG4 on pitänyt hintansa huonosti? Mielestäni pitänyt oikein hyvin. Toki ekana vuonna tippui reilusti, mutta sen jälkeen ei oikeastaan yhtään. Ostin MG4 Std:n 10/23. Listahinta 27 900 ja päälle metalliväri, talvirenkaat ja toimituskulut. Maksoin 30 tonnia. Lux eli 64 kWh olisi ollut 5 tonnia kalliimpi.

Nyt Nettiauton halvin MG4 on 18 500. Alle 20 tonnin autoja alkoi näkyä jo syksyllä 24. Ei Ruotsissakaan tuon halvempia näy.

Siis listahinnasta on lähtenyt 34% 2,5 vuodessa. Vaikkapa ID3 tai Tesla M3 olisi 10/23 maksanut yli 40 tonnia. -23 ID3:ia saa alkaen 21 tonnia eli samaan hintaan kuin MG4 Lux, joka oli melkein kymppitonnin halvempi uutena.

Myös Tesla M3:n hinta on tippunut enemmän eli noita saa -23 alkaen 26 tonnia.
En kait kommentoinut sanallakaan onko pitänyt hyvin tai huonosti arvonsa. Kerroin vain että vähän käytetty MG4 on oikein järkevä valinta.
 

Espejot

Hyperaktiivi
Yöaikaan olen muutaman kerran käyttänyt 22 kW K-latausta. Pitää vain laittaa herätys 7 aikaan että ei mene kalliille hinnalle.
Sähköauton edityksellisiin ominaisuuksiin - kahvitaukojen lisäksi - kuuluu siis aikanen herätys. Tuleekohan kaupan päälle myös aamukävely...
 

Luukku

Vakionaama
Toukokuun sähköt talous + autot 101,96€ + 3,50€ (työpaikan lataus)
Polttoaineet 30€ (ruohonleikkuri)
Edit: Elenian siirron perusmaksu 39,58€ sisältyy edelliseen.
 

-Teme-

Vakionaama
30.000km tuli sähköautoilun täyteen. Ajelu alkoi syyskuun alussa 2025 ja nyt 9kk myöhemmin edellä mainittu kilometrimäärä on kasassa.
Marraskuussa tehtiin kahden vuoden määräaikaishuolto, sen maksoi vielä myyjäliike. Keväällä iski jyrsijä ongelma ja ne pirulaiset olivat nakertaneet voimalinjakaapelin eristystä ja siitä tuli kuukauden seisokki autolle, eli kilssat ovat tulleet periaatteessa kahdeksan kuukauden ajosta. Tuo voimalinja korjaus onneksi meni vakuutukseen ja siitä tuli 200€ omavastuun osuus maksettavaksi.
19.5kWh on keskimääräinen kulutus, eli sillä laskettuna eli n.5900kWh energiaa kulunut. Kotilatauksella n.4700kWh jolloin ihan kaikkea ajoa ei ole sillä pystynyt kuittaamaan
Kaupallisille asemille maksettu latauksista 382,52€ ja kotilatauksella kulut n.575€ (sisältäen energia, siirto ja verot)
Eli yhteensä n.1160€ energiakuluihin, jolloin kustannus n.3,86€/100km
Nuo kaupallisten asemien lataukset nostaa kuluja merkittävästi, valitettavasti joka ajoon ei vain saa mahdollistettu kotilatausta
 

Arisoft

Hyperaktiivi
Nuo kaupallisten asemien lataukset nostaa kuluja merkittävästi, valitettavasti joka ajoon ei vain saa mahdollistettu kotilatausta

Niiden hinnat nousivat alkuvuosista reippaasti. S-marketillakin sai joskus 25 sentillä pikalatausta puhumatakaan Lidlistä jonka ilmaisilla latureilla kävin ihan yhtenään ensimmäiset satatuhatta kilometriä. Nyt sellaiseen 25 sentin hintaan pääsee joillain klubitarjouksilla esim. Autoliitto. Kuitenkin voi olla tyytyväinen jos pääsee selvästi halvemmalla kuin polttomoottorin bensakuluilla vaikka joku yli 40 senttiä per kWh onkin jo aikamoinen hintalisä kotilataukseen.
 

-Teme-

Vakionaama
Yön yli 11kW lataus vielä onneksi 20snt/kWh
Pitää vain etsiä hotelli minkä läheisyydessä on K-kauppa, nyt tosin hotlassa jossa kiinteä 10€ lataushinta. Onneksi tuli ajettua silleen että oli 9% akkua jäljellä että lataa n.60kWh yhteensä
 

Mikki

Hyperaktiivi
15snt on Superchargerien alkaen hinnat yöaikaan. Noissa on toki vähän vaihtelua latausaseman mukaan.

Tuo on tosi sopuhinta teholatauksesta
 

Lurkus

Vakionaama
Niiden hinnat nousivat alkuvuosista reippaasti. S-marketillakin sai joskus 25 sentillä pikalatausta puhumatakaan Lidlistä jonka ilmaisilla latureilla kävin ihan yhtenään ensimmäiset satatuhatta kilometriä. Nyt sellaiseen 25 sentin hintaan pääsee joillain klubitarjouksilla esim. Autoliitto. Kuitenkin voi olla tyytyväinen jos pääsee selvästi halvemmalla kuin polttomoottorin bensakuluilla vaikka joku yli 40 senttiä per kWh onkin jo aikamoinen hintalisä kotilataukseen.
Olin kattovinaan että karisman lidlissä oli pikalaturin hinta 25 senttiä kwh. Voi olla että katoin väärin.

Katsoin uudestaan ja on tosiaan, mutta näköjään väliaikainen tarjous. Olivat kuitenki 300kw latureita. Tyhjiä kaikki, enkä tosin itsekään ladannut.
 

Arisoft

Hyperaktiivi
Olin kattovinaan että karisman lidlissä oli pikalaturin hinta 25 senttiä kwh. Voi olla että katoin väärin.

Yhdellä itäsuomen pitkällä reissulla viime syksynä latailin paljon Lidlissä ja olin tyytyväinen kun maksoi vain 19 senttiä. En silloin ajatellut asiaa sen enempää mutta myöhemmin sitten selkisi, että niillä oli silloin kampanaja koko suomessa tuohon edulliseen hintaan. Sittemmin hinta on noussiut takaisin 29 senttiin mikä sekin on minulle sopivampi kuin 39 ABC:llä.
 

pamppu

Hyperaktiivi
Maksaa se Tojon akkukin.


Uuden akun hinta ei sinänsä ole kiinnostava, kun takuun ulkopuoliseen vanhaan autoon laitetaan aina käytetty, jos laitetaan. Tai sitten otetaan se jäännösarvo takkiin ja paalataan auto. Kukaan ei ota tuommoista uuden akun summaa omaan piikkiinsä, koska jälleenmyyntiarvo vanhalla autolla olis silti vaan kymppitonni. Halvempi on ottaa takkinsa jäännösarvo.

Mutta tuosta jutusta poimin taasen tämän:

TOYOTAN sähköautoissa on vakiona 8 vuoden tai 160 000 kilometrin akkutakuu. Kukkosen mukaan auto on huollettava täsmällisesti, jotta akkuturva säilyy miljoonaan kilometriin asti.

– Se ei siedä huoltovälin ylitystä ajallisesti tai ajomäärän osalta. Jokainen huolto uusii turvan taas seuraavalle aikavälille, Kukkonen kertoo.

Tuo 15 tonnin välein huoltoajan kyttääminen ja se, että se ei siedä mitään ylityksiä. Tuo on se, johon tojokauppa saattaa hyytyä, vaikka Touringi muuten kiinnostais. (Toyota-kauppiaat huhuu????) Tommonen pari kertaa vuodessa huollon kyttääminen ja aikatauluun sovittaminen on ihan peestä kun yhdellä viikonloppukeikalla tulee tonni mittariin tai joku kesälomareissu voi syödä puolet huoltovälistä kahdessa viikossa. Tuo on iso ongelma, tojota ei sovi kuin maalle kauppakassiksi.
 

Mikki

Hyperaktiivi
Joo on kyllä aivan käsittämätöntä että sähkäriä pitäisi valohoitaa useita kertoja vuodessa jos sillä ajaisi reilusti.

Tuo lipsahtaa varmasti helposti pitkäksi, jos ajaisi vaikka sen 60tkm vuodessa ja kolmen kuukauden välein pitäisi huoltaa. Yksi väli olisikin 4kk ja takuu caput 🙈

Ja 43tonnin akku on kusetusta jos ei edes koko auto maksa enempää.
 
Viimeksi muokattu:

korsteeni

Aktiivinen jäsen
........joku kesälomareissu voi syödä puolet huoltovälistä kahdessa viikossa. Tuo on iso ongelma, tojota ei sovi kuin maalle kauppakassiksi.
sinulta meni nyt mittasuhteet sekaisin, 140€/2=70€ jonkun kesälomasession lisäksi on marginaalinen ja maalta kauppaan on ihan eri juttu kilometreissä kun kaupungissa tai työmatka kaupungissa 5-10km tai maalta 100-150km
siis sopii kaupunkipyörityksiin paremmin
mutta simputustahan tuo huoltosessio on, ei jatkoon ihan periaatteessa
 
Back
Ylös Bottom