Kondenssivesikaukalo?

PolyEsko

Aktiivinen jäsen
Nuo itsesäätyvät kaapelit. Eipä niissä mitään termostaattia ole, vaan eikös niiden vastus lisäänny vain lämpötilan kasvaessa ja virta sitten pienene vastaavasti U=RI --> I= U/R kaavan mukaan. Tuo vastuksen lisääntymien ei ole mikään kovin jyrkkä, joten edellä olleen käyrän mukaan mennään. Eli turvallisempi ja hieman energiaa säästävä tuo itsesäätyvä on, mutta lämmittää ja kuluttaa kuitenkin sähköä vielä kesähelteilläkin, jos ei ole erillistä kytkintä tai termostaattia.

Eikös tuo säätö ollut sitten myös kaapelin eri kohdalla omansa, siis jos kaapelin alkupää on kuumassa, niin se lämmittää vain vähän ja jos loppupää on kylmässä, niin se puskee enempi Watteja metriä kohti?
 
Viimeksi muokattu:

kimmok

Aktiivinen jäsen
Itsesäätyvä osaa olla lämmittämättä niitä kohtia mitkä ovat lämpiviä ja osaa myös hajota vaikka 10cm matkalta.
Tosta ulkoyksikön pohjan tulpaamisesta olen sitä mieltä että en suosittele koska jos sitä ei valvota kerran päivässä niin siinä on kennon jäätymis riski olemassa.
 

kimmok

Aktiivinen jäsen
Eiköhän joku autotuulilasi liima ole siihen tarpeeksi hyvä.muovi on liimauskohdasta syytä karhentaa hiekka paperilla tai pyyhkiä tinnerillä jolloin se myös karhenee.
Sikafleksiltä esim. Olikohan linjaauto käytössä perintenen 221,255fc.
221 soveltui lasikuidun ja teräksen liimamiseen.255fc käytettiin ikkunoiden liimamiseen.
Joku oli valkoinen numeroa en muista millä liimattiin.kylkipellit taisiolla 255.
Kyllä siihen käy monia liima kittejä niitä on vaikka kuinka paljon.
Nuo sika tuotteet muistaan edellisestä elämästä ja toimivat silloin linjaauton korissa vähintään 15v.
Tosta kourusta kannattaa tehdä ns. Päästävä niin jäätyessään ei riko sitä vaan jää nousee siitä kourusta ylös. Laittaisin muoviseen kouruun pohjalle 1.5m vastuksen kiertämään kourua jos sen haluaa kiinnittää niin ruostumattomasta pellin palat vastuksen päälle samalla saa kourun väästävään muotoon.
Jossain oli ruostumaton pelti vain pudotettu vastuksen päälle toimii samalla lämmönjakajana reikä oli tehty viemärin kohdalle.pohja vastuksen pää työnnettiin viemäriin lähtöön viemäri putkeen voi laitta itse säätyvän jos haluaa nin viemärin voi eristää armafleksin eriste putkella 9mm riittää mutta linnut voi kiinnostua siitä jos sitä ei suojaa millään.
 

blobbo

Aktiivinen jäsen
Testasin tuota 4 metrin kaapelia, jonka laitoin putkeen. Siitä reilu 3 metriä on putkessa ja loppu ihan ulkoilmassa. Nimellisteho siis 40W. Heti virtojen kytkemisen jälkeen lähti ottoteho noin 90 watista ja laskeutui 2-3 minuutissa tasolle 40w. Kävin tämän jälkeen kahvilla, ja noin vartin kohdalla teho oli 20W ja pysyi siinä seuraavat 15 minuuttia. Näyttäisi siis minimissään kuluttavan puolet nimellistehosta. Jälkikäteen pohtien olisi tuohon kyllä varmaan riittänyt 2 metrin piuhakin, mutta kun tuo nyt sattui olemaan valmiina, niin tuli se laitettua.
 
Viimeksi muokattu:

HotZone

Aktiivinen jäsen
Kaapeli oli päivän pakastimessa ja lopputulema oli että kaapelin resistanssi on 720ohm eli se on 73W tehoinen. Mittanauhja antoi vastuksen pituudeksi 6m joten se on n. 12W/m. Näin siis kaapelin ollessa -18 asteen lämpötilassa.

Kaapeli tulisi yhteensä kaksi metriä joten 24W olisi kulutus. Kaapeli sattuu olemaan silikonista joten se uudelleen päättäminen ei ehkä ole helpoin homma turvallisesti. Menee siis uuden kaapeli ostamiseksi. No onpa sentään kaukalo.


Koneen pohjan ylimääräisten reikien tulpaamisessa en näe mitään ongelmia. Minulla oli +10v tuottalinen ratkaisu Panasonicissa ja nyt on ollut nelisen vuotta Mitsussa. Ei mitään ongelmia tämän suhteen kummassakaan. Laitteen pohjalla on kuitenkin lämpökaapeli mikä pitää keskimmäisne ison reiän sulana ja siitä reiästä putken pämpökaalikin tulee pätkän matkaa ylös aina kennoon asti.
 

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Kaapeli oli päivän pakastimessa ja lopputulema oli että kaapelin resistanssi on 720ohm eli se on 73W tehoinen. Mittanauhja antoi vastuksen pituudeksi 6m joten se on n. 12W/m. Näin siis kaapelin ollessa -18 asteen lämpötilassa.

Kaapeli tulisi yhteensä kaksi metriä joten 24W olisi kulutus. Kaapeli sattuu olemaan silikonista joten se uudelleen päättäminen ei ehkä ole helpoin homma turvallisesti. Menee siis uuden kaapeli ostamiseksi. No onpa sentään kaukalo.


Koneen pohjan ylimääräisten reikien tulpaamisessa en näe mitään ongelmia. Minulla oli +10v tuottalinen ratkaisu Panasonicissa ja nyt on ollut nelisen vuotta Mitsussa. Ei mitään ongelmia tämän suhteen kummassakaan. Laitteen pohjalla on kuitenkin lämpökaapeli mikä pitää keskimmäisne ison reiän sulana ja siitä reiästä putken pämpökaalikin tulee pätkän matkaa ylös aina kennoon asti.
Siis ja nimenomaan vain yksi reikä. Vesi pitää saada kulkemaan mahdollsimman paksuna purona, hajautus jäähdyttää enemmän.
 

HotZone

Aktiivinen jäsen
^totta. Ehkä vielä harkitsen josko jättäisi Ahlselin altaan asentamatta ja pisäisin suoraan koneeseen kiinni samanlaisen putkiliitoksen kuin toisessa ILPissä jo on. Saisin ulkona olevan kaapelin lyhenemään 2m -> 0.5m. Tehoakin kuluisi silloin tuohon vajaa kymmenisen Wattia.

Koneen pohjalla kulkeva alkuperäinen vastus kyllä pitää pohjalla sen verran uraa paljaan että vesi poistuu, vai poistuuko?
Toinen ILP ja sen edeltäjä missä pohjasta lähtevä putki on(ollut) on vain yläkertaa varten missä lämmön tarve on paljon pienempi ja siksi myös vettä kondensoituu vähemmän.
Toisaalta se vesi ei kyllä on aika paljon plussalla...
 

HotZone

Aktiivinen jäsen
Miten muuten pistäisitte sen veden viemäröiden jos vaihtoehdot on
1. pyykinpesukoneen hajulukkosuppiloon pesukoneen poistoletkun kaveriksi
2. suoraan haaralla kyseisen hajulukkosuppilon alapuolelle

=>
1. ongelma on että koska alakerrassa ja erityisesti kodinhoithuoneessa on alipanetta talvella (savupiippuilmiö), putken kautta vedetään jäistä ilmaan kodinhoitohuoneeseen
2. Viemäri hengittää putken kautta ILPiin.
 

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Miten muuten pistäisitte sen veden viemäröiden jos vaihtoehdot on
1. pyykinpesukoneen hajulukkosuppiloon pesukoneen poistoletkun kaveriksi
2. suoraan haaralla kyseisen hajulukkosuppilon alapuolelle

=>
1. ongelma on että koska alakerrassa ja erityisesti kodinhoithuoneessa on alipanetta talvella (savupiippuilmiö), putken kautta vedetään jäistä ilmaan kodinhoitohuoneeseen
2. Viemäri hengittää putken kautta ILPiin.
Vesilukko sisäpuolelle ? Ei se isoa mutkaa tarvinne.
 

HotZone

Aktiivinen jäsen
Niinhän sitä luulisi. Mulla on Enervent-3 kondessiletkussa vesilukko tehtynä läpinäkyvästä letkusta eli näkee hyvin veden määrän. Ei mitään hyötyä koska se on aina tyhjä.
Epäilen samaa ILPin ulkoyksikön veden poistolle tapahtuvan. Jos pistää vesilukon ja siitä viemäriin, se lukkon täysin turha alkukesän jälkeen kun on kuitenkin kuivunut.

Onkohan pumpulle mitään haitaa jos viemäri on yhteydessä pumpun sisälle, siis ulkoyksikköön?

... Vai onko vähemmän haittaa jos vedenpoisto tuleekin sisälle kodinhoitohuoneeseen huonetilaan mistä vaikkapa peskoneen hajulukkoon (mikä täyttyy joka päivä) ? Tällöin tietysti imetään jonkin verran korvausilmaa pumpun tippapellistä sisälle kodinhoitohuoneeseen.
Alipaine on pakkasilla melkoinen. Tällehän ei voi 2-kerroksisen alakerrassa mitään ilman että yläkerrassa oli raju ylipaine.
 
Ylös Bottom