Kondenssivettä lattialle.

vesala

Jäsen
Onko kenellä ollut ongelmana että runsaasti kondessivettä valuu lattialle?

Nyt, näin kesäheltienä kun kone jatkuvasti vileenttää niin kondessivesi valuu koneen takaosasta ulos lattialle. Ongelma tuntuisi olevan että alipaine ylemmässä kammarissa on niin iso ettei vesi jaksa valua putken kautta pois, vaan imeytyy takaisin putkesta ylös. Esim jos hetkeksi pistää koneen pois päältä niin vesi lurahtaa putkien kautta ulos.

Huoltomies kävi tutkimassa laitetta mutta ei löytänyt mitään vikaa. Teki pienen ilma-reiän ylempään kondessiputkeen. Suositteli että suodattimet vaihdetaan että saisi paremmin ilmaa, mutta tämä ei auttanut.

Olen tarkistanut ettei putket ole tukossa. Sekä ylemmästä että alemmasta putkesta valuu kiltisti vettä kun kataa laitteeseen. Yritin myös alentaa tuulettimen tehoja, aluksi tämä tuntui auttavan mutta nyt kone taas vuotaa vettä.
Onko kenellä muulla ollut vastaavaa ongelmaa?

/Vesala

EDIT: kuva lisätty,
Osasto missä alipaine punaisena,
Letku mistä vesi "pitäisi" valua olus sinisellä

Liitteet

• IMG_0128.jpeg
    IMG_0128.jpeg
    73,7 KB · Katsottu: 71
Viimeksi muokattu:

kimmok

Vakionaama
Onko paljon vaakakondensiletkua/putkea.
Jos matkalle tulee vahingossa vesipullo, niin vesi kyllä poistuu kaatamalla mutta ei poistu tippa kerrallaan lisäämällä.
En tiedä mutta johtuviako veden pinta jännitteen aiheuttamasta ilmiöstä.

pökö

Kaivo jäässä
Ongelma tuntuisi olevan että alipaine ylemmässä kammarissa on niin iso ettei vesi jaksa valua putken kautta pois, vaan imeytyy takaisin putkesta ylös. Esim jos hetkeksi pistää koneen pois päältä niin vesi lurahtaa putkien kautta ulos.
Avaa kammarin ikkuna niin alipaine poistuu

Megawatti

Jäsen
Minulla jossain vaiheessa valui kondenssivesi etupaneelien ruuvien kohdalta lattialle. Huomasin että laite oli aivan hiukan vinossa tai "etukenossa". Asentajat kävi vielä katsomassa ja korjasivat laitteen asentoa jonka jälkeen vuoto loppui. Joten tarkista myös että laite ei ole lievässä "takakenossa" sinun tapauksessa.

vesala

Jäsen
  • Keskustelun aloittaja
Minulla jossain vaiheessa valui kondenssivesi etupaneelien ruuvien kohdalta lattialle. Huomasin että laite oli aivan hiukan vinossa tai "etukenossa". Asentajat kävi vielä katsomassa ja korjasivat laitteen asentoa jonka jälkeen vuoto loppui. Joten tarkista myös että laite ei ole lievässä "takakenossa" sinun tapauksessa.
Hyvä vinkki kyllä. Tarkistin äsken ja vatupassi sanoo että kone on muuten suorana mutta ehkä ihan snadisti etukenossa - aste tai kaksi.

vesala

Jäsen
Tarkista vielä ilmanvaihtokoneen ulkoritila. Olisiko jossain ulkoseinällä.
Sekin voi olla tukossa.
Katolla kolme piippua. Seinässä yksi ritilä. Veikkaan että sisääntulo on toi seinässä oleva ritilä, ku kangas on jonkin verran imeytynyt sisään - voisiko tämä olla oikein? Voiko tuohon itse vaihtaa kankaan/suodattimen? Millä avainsanoilla pitiäisi lähtee k-rautaan etsimään tarvikkeita?

Liitteet

• IMG_1655.jpeg
    IMG_1655.jpeg
    371 KB · Katsottu: 67
  • IMG_1654.jpeg
    IMG_1654.jpeg
    234 KB · Katsottu: 67

Mikki

Hyperaktiivi
Ei ulkoritilässä mitään suodatinta tai edes verkkoa saa olla!

Ja ikkuna auki jostain jos talossa mahdoton alipaine on. Siitä ei varmasti mitään haittaa ole.

Ja jos hyönteisiä et halua Iv koneen suodattimeen niin vaihda ulkosäleiköksi tämmöinen:

pökö

Kaivo jäässä
Öhm... eikai ikkuna voi jättää auki? Vai voiko? Eikö kone silloin ime ilmaa väärästä paikasta? Eli, ottaa ilmaa talon sisältä kun pitäisi ottaa ulkoilmaa sisään.
Tarkoitatko ilmalämpöpumppua vai mitä konetta?
Jos ilmanvaihtokonetta niin se ottaa ulkoa aina, ja jos ilppiä niin se ottaa sisältä aina, kummankaan toimintaa avoin ikkuna ei vaikuta.

Mutta jos joku ilpin poistoputken puhkaisia kohkaa alipaineesta niin ikkuna auki ja alipainetta ei enää ole. Tuo ilpin tippaputken puhkaisu oli harvinaisen pölhö teko, jotain muuta olisi ammattilaisen pitänyt keksiä.

vesala

Jäsen
Aaah... nyt minä ymmärsin hölmösti. Sori, otan uudestaan :).

Talossa ei siis ole alipainetta. Se on ok.

Alipaine on koneen sisällä. Punaisella merkattu.
Letku joka kuuluisi viedä veden pois sinisellä.
Kone siis ryysii veden takaisin ylös ja vesi sit valuu jostain takaa ulos - ei hyvä.

Noiden edessä on normaalisti pelti. Jos avaisin pellit niin alipaine hävisi, mutta niin ei tietenkin voi jättää konetta.

Liitteet

• IMG_0128.jpeg
    IMG_0128.jpeg
    73,7 KB · Katsottu: 49

vesala

Jäsen
Olettaen että tämä on ilmavaihdon ulkoritilä.

Onko kaikki sitä mieltä että tässä ei pitäisi olla suodatinta? Pitäisikö olla pelkkä verkko?

Rööri on aina ollut tuommonen - en tiiä onko rakentaja lisännyt itse siihen suodatinkangasta.

/V

FYI, löysin IV piirrustukset ja siellä sanotaan että tuuletus röörissä pitäisi olla USAV-200, näyttää samalta.

Liitteet

• IMG_1655.jpeg
    IMG_1655.jpeg
    371 KB · Katsottu: 58

pökö

Kaivo jäässä
Alipaine on koneen sisällä. Punaisella merkattu.
Letku joka kuuluisi viedä veden pois sinisellä.
Kone siis ryysii veden takaisin ylös ja vesi sit valuu jostain takaa ulos - ei hyvä.
Onko se letku liian pieni jolloin se on täynnä vettä eikä ilmaa mahdu mukaan?

vesala

Jäsen

Onko kaikki sitä mieltä että tässä ei pitäisi olla suodatinta? Pitäisikö olla pelkkä verkko?

Rööri on aina ollut tuommonen - en tiiä onko rakentaja lisännyt itse siihen suodatinkangasta.

/V

FYI, löysin IV piirrustukset ja siellä sanotaan että tuuletus röörissä pitäisi olla USAV-200, näyttää samalta.
Toisaalta... suodatin Nilanin sisällä on aina ihan täynnä ötököitä. Mistäköhän ne imeytyy sisään jos ulkoisessä röörissäkin on suodatin. ...hmm.

Suokuokka

Aktiivinen jäsen
Mä nyt en muuta osaa sanoa, kuin että Nilanin ohjeiden mukaan tulokanavan ulkoritilässä = talon seinällä ei saisi olla suodatinta tai verkkoa, vasta siinä tuloilmakanavan koneen päässä. Täällä yli 10v ajan menty näin eri taloissa, eikä ongelmaa ole ollut.

pjr

Aktiivinen jäsen

Kyllä siellä se verkko töhnäkerroksen taustalla näkyy(ylälaita). On tainnut rakentajalta unohtua ko. verkon poisto. Tulee vakiona ulkoritilän mukana ja on muistaakseni pistehitseillä reunoista kiinni. Lienee ok jossain alapohjan tuuletuksessa tms. missä ilmaa ei siirry ihan samaan tahtiin kun iv-koneen kanssa.
Onhan tuo verkko hyvä suodattamaan suurimmat hyttyset, mutta menee suht nopeasti tukkoon kun ilmassa leijailee kaikenlaista.

Näkyykö kuvista, että juuri tuo on iv-koneen ilmanotto? Helpo varmistaa kun laittaa koneen täydelle teholle niin pitäs käden tuohon laittamalla tuntua jonkinlainen imu jos ei ihan täysin tukossa ole.

Unohdin nimittäin itsekkin tuon verkon poistaa ja lopputulos oli aikalailla sama.

Harrastelija

Vakionaama
Ulkoritilän raoista näkyy vaaleaa… onkohan joku laittanut suodatinkankaan verkon paikalle?
Joutuu kyllä vaihtamaan kankaan useamman kerran vuodessa.

Vaikuttaisi olevan 200mm putki. Onko tuota Mikin mainitsemaa ritilää 200mm versiona?
Ilmeisesti varsinainen putkisto on 160mm? Ohjeistushan on että ulkoilmaritilan putkesta tehdään isompi kuin varsinainen putkisto. Väliin tulee sitten supistaja. Tuolla kompensoidaan ritilän aiheuttamaa painehäviötä. Samalla myös ilman virtausnopeus pienenee eikä siten ”imuroi” kaikkia ritilän lähettyville eksyneitä itikoita sisäänsä.

Skata

Vakionaama
Kuten edellä todettu ulkoa tuo verkko pois, ahdistaa / jäätyy myös talvella.
Toisaalta... suodatin Nilanin sisällä on aina ihan täynnä ötököitä. Mistäköhän ne imeytyy sisään jos ulkoisessä röörissäkin on suodatin. ...hmm.
Tuo on mielenkiintoinen kysymys. Mutta edelleen, tuo verkko ulkoa pois ja suodattimien säännöllinen putsaus ja vaihto. Kesällä tuon voi tehdä useamminkin.

Vesi siis kerääntyy tuonne kuvaasi punaisella merkkaaminen tasoon? Kuten @Megawatti totesi laite ei saa olla takakenossa. Tuskinpa se laite sieltä kondenssivesiputkesta imaisee vettä (vaatisi aikamoisen alipaineen ja sen kyllä huomaisit, ja kuten totesit alipainetta ei liikaa ole). Tuo sinisellä merkkaama putkihan tulee kompuratasolle missä on tilaa vaikka kuinka. Sinisellä merkkaamasi kondenssiputkihan vie vedet sinne s-mutkalla olevaan pidempään kondessiputkeen, onhan se putki varmasti auki? Ja varmasti kyllä on, sillä muutenhan kompurataso tulvisi. Kuulostaa, että kondenssivesi ei vain tällä hetkellä ohjaudu oikein sinne siniseen poistoputkeen. Mitään ikkunaa ei tarvitse Nilan-taloudessa pitää auki. Korkeintaan ennen nuohousta hetkellisti (tuolloinhan iv sammutetaan muutenkin), jotta se normaali alipaine tasoittuu.

Kimsking

Jäsen
Minä ja @vesala samana päivänä kirjoitettiin samasta aiheesta.
Mulla se vesi vaan jää hengailee ja, kun kannen avaan niin vesi pakenee ja lorisee lattiakaivoon. Kannet kiinni vaan tiputtaen vettä.

Skata

Vakionaama
Minä ja @vesala samana päivänä kirjoitettiin samasta aiheesta.
Joo luon teidän kirjoitukset. Mutta ilmeisesti kummallakaan ei asunnossa mitään poikkeuksellista alipainetta ole (esim. ovet aukeavat ihan normaalisti)? Milläs iv-asetuksilla ajatte koneitanne ja koska suodattimet on putsattu? @vesala iv-varmasti ahdistaa, onko sulla @Kimsking toi ulkoputki auki vai verkotettu?

Skata

Vakionaama
Muuten vaikuttaako tuo Jatkuva 1asiaan? Se ollut nyt päällä
Tuossa iv on tasapainossa, itse käytän aina Jatkuva2. Kuinka vanha/uusi laite? Millä poistoteholla laite käy? Ja edelleen, ulkoritilässä ei saa olla verkkoa, ötökät tukkivat ja korvausilmaa tulee vähemmän = alipaine kasvaa.
Mutta ymmärsinkö oikein, sulla vesi kerääntyy kompuratasolle? Valuuko sullakin vesalan tapaan laitteen takaa vai pysyykö kompuratasolla?

Kimsking

Jäsen
Jatkuva 1 tulo3 poisto 3.
Vesi vaan jää siihen ylemmälle kompuratasolle ja valuu sitten pois letkuja pitkin, kun avaa luukun/luukut.
Just vaihdoin ulkoota tulevan suodattimen. Oli siinä pölyä ja ötököitä.
Ulkoritilässä ei ole verkkoa.
Noin 10v vanha vehje.

Skata

Vakionaama
Jatkuva 1 tulo3 poisto 3.
Ootko koittanut 2/2? Itse oon käyttänyt tuota (laite 2011 asennettu). Avasin äsken pellit (montakohan kertaa oon tuon tehnyt vain tän foorumin takia :D ). Kompressoritaso rutikuiva. Tuolta ylemmältä tasolta konsenssiputkesta vesi virtaa normisti alas. Tuollahan on tuloilmapatteri ja T5 lauhdutinarvo kertoo sen lämpötilasta. Jäähdytyksellä näillä keleillä mulla on näyttänyt (iv 2/2) 12-14°. Ja kun ulkona on vielä kosteaa, niin varmasti kondenssia syntyy. Mutta näytti toimivan ihan ok.
Tuolta tulevaa kondessiletkun alkupäätähän ei pysty näkemään. Pienellä rassilla aikoinani putsasin tuon alatasolta lähtevän putken. Jos epäily olisi, et tuo ylätasolta tuleva kondenssiputki olisi jotenkin tukossa, niin rassilla vois varmaan kokeilla avata, kunhan ei liian pitkälle sitä tunge, en tiedä millainen tila tuolla takana on. Mut jos vesi tulee kompuratasolle, niin eiköhän se putki auki ole. Ja niiden peltien sisällähän on alipaine, sen kyllä huomaa aina kun peltejä avaa mutta se on taas eri asia kuin, että talossa olisi liiallista alipainetta.

vesala

Jäsen
No niin!

Ongelma oli toi ulkoritilä. Kiitos kaikille vinkistä!

Irrotin ritilän seinästä ja siellä oli erikseen laitettu verkko ja suodatinkangas. Kangas oli ihan tukossa ja jopa mureni käsittelyssä. Jätin metalliverkon paikalle - sen verran ohut verkko etten usko että haittaa. Nyt, Nilan on työstänyt koko päivä viilennystä ilman että kondenssivettä valuu ulos (hurraa!).

Huomasin myös tulo-ilman olevan 7.9° ennen operaatiota. Nyt tulo-ilma on 12.9°. Viittaa siihen että ilma kulkee paremmin koneen läpi ja kylmyys menee huoneisiin, eikä jää koneen sisälle. Oletan että korkeampi lämpötila myös vaikuttaa siihen ettei kondenssi-vettä synny niin paljon.

Itse luulen että syy oli alipaine. Luulen että Nilan imi niin paljon ilmaa kondenssi putken kautta ettei vettä mitenkään päässyt läpi.

Myös, ihan kuin kone olisi hiljaisempi tän jälkeen.

Tässä siis ennen ja jälkeen kuvat.

Liitteet

• 2025-07-27 09.37.00.jpeg
    2025-07-27 09.37.00.jpeg
    355,2 KB · Katsottu: 40
  • 2025-07-27 09.46.50.jpeg
    2025-07-27 09.46.50.jpeg
    356,7 KB · Katsottu: 47

kimmok

Vakionaama
Voit kokeilla työntää sen koneeksi vesiletkun sisään ohuen letkun ja sen päät Pittää olla ylä tasolla reilusti vedenpinnan yläpuolella ja älä tasolla myös ei vedessä vaan vesi pinnan ylä puolella.
Saa kokeilla testi ei palkan maksa, mutta tulos pitää tuoda julki.

Harrastelija

Vakionaama
Sopivalla ilmalla verkko huurtuu (jäätyy) umpeen.
Mm tuon vuoksi ulkoritilän pitää olla isompi kuin varsinaiset putket.
Vastustaa vähemmän jolloin ilman virtausnopeus ei juuri kasva. Tuo nopeuden kasvu aiheuttaa alipainetta ja sen seurauksena kosteus muuttuu herkemmin huuruksi joka pahimmilla keleillä tukkii jopa koko ritilän vaikka ei olisi verkkoakaan.
Mutta mitä isompi ritilä (suhteessa varsinaiseen putkistoon) niin sen vähemmän huurtuu. Eikä tule niin imuriefektiäkään joka imee ritilän lähelle eksyneet itikat sisuksiinsa.

ajal

Jäsen
Kyllästyin siivoamaan hyönteisiä suodattimista, joten suunnittelin ja tulostin itselleni ison ritilän. Sisällä vielä isoreikäisempi paineentasauslevy, jotta imu tulee suunnilleen tasaisesti koko verkon alueelle. Vapaa pinta-ala yli 2x putken halkaisija. Toimii!
20240501_141915.jpg

Riihis

Aktiivinen jäsen
2m/s tai vähemmän lienee säleikön sallittu nopeus. En jaksa mistään D2 varmistaa, mutta in/outin manuaalissa oli siinä kohtaa pallura käyrästössä :)

Riihis

Aktiivinen jäsen
No niin!

Ongelma oli toi ulkoritilä. Kiitos kaikille vinkistä!

Irrotin ritilän seinästä ja siellä oli erikseen laitettu verkko ja suodatinkangas. Kangas oli ihan tukossa ja jopa mureni käsittelyssä. Jätin metalliverkon paikalle - sen verran ohut verkko etten usko että haittaa. Nyt, Nilan on työstänyt koko päivä viilennystä ilman että kondenssivettä valuu ulos (hurraa!).

Huomasin myös tulo-ilman olevan 7.9° ennen operaatiota. Nyt tulo-ilma on 12.9°. Viittaa siihen että ilma kulkee paremmin koneen läpi ja kylmyys menee huoneisiin, eikä jää koneen sisälle. Oletan että korkeampi lämpötila myös vaikuttaa siihen ettei kondenssi-vettä synny niin paljon.

Itse luulen että syy oli alipaine. Luulen että Nilan imi niin paljon ilmaa kondenssi putken kautta ettei vettä mitenkään päässyt läpi.

Myös, ihan kuin kone olisi hiljaisempi tän jälkeen.

Tässä siis ennen ja jälkeen kuvat.
Ota verkko kans pois, onnistuu säleikköä irroittamatta. Kärkipihdeillä tms. säleen välistä verkkoon kiinni, ja reilu vetäisy

sevepee

Tulokas
Kyllästyin siivoamaan hyönteisiä suodattimista, joten suunnittelin ja tulostin itselleni ison ritilän. Sisällä vielä isoreikäisempi paineentasauslevy, jotta imu tulee suunnilleen tasaisesti koko verkon alueelle. Vapaa pinta-ala yli 2x putken halkaisija. Toimii!
katso liitettä 107942
Tämähän näyttää vallan kätevältä! Olisikohan mahdollista saada tiedostoa jakoon? Voisi itse printtailla samanlaisen.

Back
Ylös Bottom