Koneellinen ilmanvaihto ja naapurin savut

mhkk

Jäsen
Tästä varmasti on useampia aiheita jo olemassa, mutta kuitenkin.
Se naapuri joka ei takkaa osaa polttaa asustelee naapurissa ja tuloilma otetaan tietysti sieltä puolen..

Koneena on Vallox 110MV ja 2xG4 ja 1xF7 aktiivihiili nyt koneessa.

Onko tässä järkevintä vetää 16metriä kanaavaa toiselle puolelle vai kokeilla sähkö ym. suodattimia? Paljon muuten voi olla teoreettisesti matkaa tuloilman otosta, ilmanvaihtokoneeseen tuossa mallissa?
 

Mikki

Hyperaktiivi
Kyllä melkeinpä lähtisin sitä raitisilmakanavaa kääntämään toisaalle, jos naapuriin on osunut kitupolttaja/uusavuton savuttaja. Kanava ei niin hirmuisesti maksa kuitenkaan.

Vähän ärsyttävä hommana, mutta jos raitisilmanotto yläpohjan kautta menee, niin tehtävissä kyllä. Jos nykyinen kanava on 160mm, niin pidemmän kanavan tekee sitten 200mm putkesta, niin ei vastusta kovin.
 

tuna

Vakionaama
Ennenkuin lähtee kanavaa rakentamaan niin kannattaa käydä haistelemassa siellä talon toisella puolella, onko se haju niin merkittävästi pienempi että maksaa vaivan... Kyllä meillä ainakin on koko tontti savussa silloin kun on ollakseen.

Mutta IV-koneen pysäytys on ollut lääke joka toimii.
 

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Savun laskeutumiseen vaikuttaisi paljon, jos piippuun laittaisi pienen jatkeen. Silloin savu ei tulisi heti rakennuksen jälkeen alas. Puolentoista metrin peltitorvenpätkä ei paljon maksaisi. Samalla veto paranisi ja tiedä vaikka savutuskin vähenisi.

Itse tämmöisellä yritin avotakan vetoa parantaa

jatkettu-savupiippu-jpg.65508
 

HotZone

Vakionaama
Eliksairin elektrostaattinen kanavasuodatin poistaa savun. Aktiivihiilen kanssa ei napurin savuamista käytännössä huomaa. Aiemmin oli EU7 paperikasetti ja aktiivihiili. Sen läpi tosiaan savu tuli rajusti sisään.
 

tuna

Vakionaama
Täällä yksikennoinen Elixair ja kaksi kerosta ajtiivihiilimattoa. Ei riitä lähellekään. Sähkösuodatin poistaa vain nokea, ei palokaasuja.
 

Mikki

Hyperaktiivi
Aktiivihiilimatot on aika höpönlöpöä. Jos aktiivihiilisuodatusta kaipaa niin lapa jäähän ja päätyyn asti:


Olen visioinut että rakentaisi filmivanerista avattavan laatikon tuollaiselle ja laittaisin sen raitisilmakanavaan väliin. Kyllö muuten taatusti suodattaisi eri lallla kuin aktiivihiilimatto. Tuossa on kilotolkulla aktiivihiiltä.

Luulen että hiilien vaihtovälikin olisi vuosia kun ilmavirrat jää suodattimen kapasiteetin alle reilusti jolle kuitenkin 2v vaihtoväliä lupaillaan.
 
Viimeksi muokattu:

tuna

Vakionaama
Parin vuoden ajan minäkin tuumailin pääni puhki suodatinratkaisuja. Kunnes sitten ymmärsin, että suodatustarvetta ei ole kun ilmanvaihdon pysäyttää. Noin puoli tuntia on se maksimisavutus jonka ajan stopissa pitämällä ongelmasta pääsee eroon. Eli siis juu, on niistä suodattimista sen verran apua että polton jälkeinen lievä haju poistuu tuloilmasta.

Kolme vuotta on ratkaisu toiminut muuten mainiosti, mutta voc-anturin olen kerran vaihtanut kondenssin aiheuttaman vikaantumisen takia.
 

Kamis

Aktiivinen jäsen
Kolme vuotta on ratkaisu toiminut muuten mainiosti, mutta voc-anturin olen kerran vaihtanut kondenssin aiheuttaman vikaantumisen takia.
Oletko löytänyt sopivan anturin savun hajun tunnistamiseen?
Sillä sellaista ”sähkönenää”, anturia joka ihmisen lailla tunnistaisi kituvan alkupolton savun hajun olen kaivannut. Sen voisi pistää automaagisesti ohjaamaan ilmanvaihtokonetta.

Tähän asti olen käsin ilmanvaihdon pysäyttänyt taikka koneen minimiin vaihtanut kun katku on nenään kantautunut
Näin pääsääntöisesti etätyöläisenä ilmavaihdon joutuu pahimmillaan pysäyttämään useamman kerran päivässä.
20-30min tauko ilmanvaihdossa yleensä riittää
 

maukka89

Jäsen
Meinaatko erillistä kanavasuodatinta, nyt koneessa jo aktiivihiilisuodatin.

Toki en tiedä onko näistä mihinkään.
Vaikuttaako tuo suodatinpaketti ilmamääriin mitenkään jos itsekin kokeilisi laittaa tuon koneeseen? Joskus tietyillä keleillä painuu savut alaspäin niin josko vähän apua saisi tuosta.
 

AKivija

Aktiivinen jäsen
Ennenkuin lähtee kanavaa rakentamaan niin kannattaa käydä haistelemassa siellä talon toisella puolella, onko se haju niin merkittävästi pienempi että maksaa vaivan... Kyllä meillä ainakin on koko tontti savussa silloin kun on ollakseen.

Mutta IV-koneen pysäytys on ollut lääke joka toimii.
Kannattaa harkita toisen tulokanavan rakentamista jos talon toisella puolella ei haise. Laitoin aikanaan sekä pohjois että eteläseinälle tuloputket ja ullakolle vaihtoventtiilin. Voipi kesähelteillä ottaa pohjoisesta ja talvella/ keväällä eteläseinältä; on aikamoisia lämpötilaeroja joissakin olosuhteissa.
 

roots

Hyperaktiivi
Aktiivihiilimatot on aika höpönlöpöä. Jos aktiivihiilisuodatusta kaipaa niin lapa jäähän ja päätyyn asti:


Olen visioinut että rakentaisi filmivanerista avattavan laatikon tuollaiselle ja laittaisin sen raitisilmakanavaan väliin. Kyllö muuten taatusti suodattaisi eri lallla kuin aktiivihiilimatto. Tuossa on kilotolkulla aktiivihiiltä.

Luulen että hiilien vaihtovälikin olisi vuosia kun ilmavirrat jää suodattimen kapasiteetin alle reilusti jolle kuitenkin 2v vaihtoväliä lupaillaan.
Tuo olis asiallinen värkki, tässä tuon tyylistä suunnitellu monta vuotta ilman aktiivihiiltä roikkumaan UI putken jatkoksi.

1676370763948.png
 

Liitteet

  • 1676370698145.png
    1676370698145.png
    52,4 KB · Katsottu: 133

mhkk

Jäsen
Aktiivihiilimatot on aika höpönlöpöä. Jos aktiivihiilisuodatusta kaipaa niin lapa jäähän ja päätyyn asti:


Olen visioinut että rakentaisi filmivanerista avattavan laatikon tuollaiselle ja laittaisin sen raitisilmakanavaan väliin. Kyllö muuten taatusti suodattaisi eri lallla kuin aktiivihiilimatto. Tuossa on kilotolkulla aktiivihiiltä.

Luulen että hiilien vaihtovälikin olisi vuosia kun ilmavirrat jää suodattimen kapasiteetin alle reilusti jolle kuitenkin 2v vaihtoväliä lupaillaan.
Tätähän voisi jopa kokeilla, toki ei sitten enää kaukana ole 16 metriä kanavaa.
Noista Elixairin sähkösuodattimista on myös kahdenlaisia kokemuksia.
 

Mikki

Hyperaktiivi
Tätähän voisi jopa kokeilla, toki ei sitten enää kaukana ole 16 metriä kanavaa.
Noista Elixairin sähkösuodattimista on myös kahdenlaisia kokemuksia.

Tuollaisessa rajussa tuloilman suodatuksessa aktiviihiilillä voisi olla kyllä muitakin etuja. Aktiivihiilten pinta-ala suodatuksessa on aivan hillitön, jos sitä on tuollaisen tuubin ympärillä 4cm paksuudella ja ilma liikkuu suht hitaasti läpi.

Karkeasuodatin kietaistuna tuubin ympärille on myös melkoinen pinta-alaltaa, että varmaan ei tukkeudu nopeasti.
Ja voisikohan IV-koneesta ottaa koko suodattimen pois sitten vaivaamasta ja ahdistamasta?
 

tuna

Vakionaama
Kannattaa harkita toisen tulokanavan rakentamista jos talon toisella puolella ei haise. Laitoin aikanaan sekä pohjois että eteläseinälle tuloputket ja ullakolle vaihtoventtiilin. Voipi kesähelteillä ottaa pohjoisesta ja talvella/ keväällä eteläseinältä; on aikamoisia lämpötilaeroja joissakin olosuhteissa.
Kyllä savua on ihan koko tontilla, ei väliä mistä ilman ottaisi. Talon kummallakin puolella on puukiukaan omistavat naapurit mutta vielä pahempi riesa on alueen ahkerat takanlämmittäjät. Tällaisilla keleillä kun ilma on lämpimämpää kuin maanpinta, savut levittyvät koko kylään nousematta ylöspäin.
 

tuna

Vakionaama
Oletko löytänyt sopivan anturin savun hajun tunnistamiseen?
Sillä sellaista ”sähkönenää”, anturia joka ihmisen lailla tunnistaisi kituvan alkupolton savun hajun olen kaivannut. Sen voisi pistää automaagisesti ohjaamaan ilmanvaihtokonetta.
BME680 toimii riittävän hyvin. Absoluuttimittaukseen siitä ei ole mitään iloa kun lukema paitsi kohisee rajusti, myös biasoituu voimakkaasti olosuhteiden vaihtuessa. Mutta etuna on nopeus - äkillinen muutos naapurin iskiessä kipinän takkaan erottuu tunnin liukuvasta keskiarvosta välittömästi. Kone ehtii sammua lähes aina ennenkuin sisällä haistaa vielä mitään. Toisaalta turhiakin sammutuksia tulee mutta eipä ne mitään haittaa.
 

Kamis

Aktiivinen jäsen
BME680 toimii riittävän hyvin. Absoluuttimittaukseen siitä ei ole mitään iloa kun lukema paitsi kohisee rajusti, myös biasoituu voimakkaasti olosuhteiden vaihtuessa. Mutta etuna on nopeus - äkillinen muutos naapurin iskiessä kipinän takkaan erottuu tunnin liukuvasta keskiarvosta välittömästi. Kone ehtii sammua lähes aina ennenkuin sisällä haistaa vielä mitään. Toisaalta turhiakin sammutuksia tulee mutta eipä ne mitään haittaa.
Kiitoksia vinkistä.

Täytyypä tilata tuo ja laittaa kokeiluun.
Saattaa olla, ettei tämän talven savuille ehdi mutta jos pääsi alkuun ja valmistuisi ennen uutta lämmityskautta.
 

Sukke

Aktiivinen jäsen
BME680 toimii riittävän hyvin. Absoluuttimittaukseen siitä ei ole mitään iloa kun lukema paitsi kohisee rajusti, myös biasoituu voimakkaasti olosuhteiden vaihtuessa. Mutta etuna on nopeus - äkillinen muutos naapurin iskiessä kipinän takkaan erottuu tunnin liukuvasta keskiarvosta välittömästi. Kone ehtii sammua lähes aina ennenkuin sisällä haistaa vielä mitään. Toisaalta turhiakin sammutuksia tulee mutta eipä ne mitään haittaa.

Miten tämmöinen saadaan käyttöön? Jos esim. haluaisin lukeman Home Assistantiin? Ja mistä teet mittaukset?

Aina toisinaan tulee savut voimakkaana sisälle. Eihän se pahin vaihe pitkään kestä, mutta aikansa siitä haittaa aina on.

Luultavasti saisin tulevaan IV-koneeseen ohjauksen modbusin kautta. Ja jos ei modbus auta, kai tuosta IV-koneesta uskaltaisi katkaista virrat kauko-ohjattavalla pistorasialla kokonaan.
 

mhkk

Jäsen
Riittääkö kanavan koko ja eristys jos tämän tekisi valmiiksi eristetyllä 200/160 kanavalla? 16-18 metriä tulokanavaa.
 

pökö

Kaivo jäässä
Kiitos, riittääkö tuo 200/160 eristetyn kanavan 20~mm (villa)eristys kun menee kylmässä tilassa?
Ullakolla kanava eristetään lähinnä kesähelteen takia. Jos nyt teet piiiitkän kanavan niin se voi tuoda hellettä sisälle.

Panosta mielummin hajun estoon.
 

tuna

Vakionaama
Miten tämmöinen saadaan käyttöön? Jos esim. haluaisin lukeman Home Assistantiin? Ja mistä teet mittaukset?
Pirun sitkeillä hermoilla ja perslihaksilla. Noin vuoden päivät sitä pikkuhiljaa kehittelin, ensin keräten monta kuukautta mittadataa ja pikku hiljaa kehitellen ohjauslogiikkaa toimivammaksi. BME680-moduuli on I2C-väylällä kiinni RaspberryPi Zero W:ssä, jossa Boschin tarjoamaan kirjastoon perustuva pikku konsolisovellus sillä suorittaa mittauksia 3 sekunnin syklillä. Alun perin samainen raspi ohjasi suoraan wifi-pistorasiaa jonka kautta IV-kone otti sähkönsä, nyttemmin se vain puskee HomeAssistant-serverillä olevaan InfluxDB-kantaan mittaukset. HomeAssistant sieltä taas poimii mitadatat ja hoitaa ohjauslogiikan. IV-koneessa on nyt Shelly Plus1 joka tehon syötön katkonnan lisäksi mittaa jälkilämmityspatterin päälläoloa, koska koneen sammuttaminen patterin kuumana ollessa laukaisee ylilämpösuojan - eli sähköjen katkaisua täytyy lykätä sen verran patterin poiskytkeytymisestä että se ehtii jonkin aikaa jäähtyä. Ilmanlaadun mittauspaikka on ulkoseinällä, raitisilmaritilän lähistöllä.

Anturia ei siis voi ajatella käyttävänsä absoluuttisena hajumittarina, tässä tämän hetken absoluuttilukemat:
1677092558583.png

Mutta suhteutettuna viimeisimmän lukeman liukuvaan tunnin keskiarvoon, löytää oikeat hetket sammutukseen aika nätisti.
1677092650226.png
 

Sukke

Aktiivinen jäsen
Pirun sitkeillä hermoilla ja perslihaksilla. Noin vuoden päivät sitä pikkuhiljaa kehittelin, ensin keräten monta kuukautta mittadataa ja pikku hiljaa kehitellen ohjauslogiikkaa toimivammaksi. BME680-moduuli on I2C-väylällä kiinni RaspberryPi Zero W:ssä, jossa Boschin tarjoamaan kirjastoon perustuva pikku konsolisovellus sillä suorittaa mittauksia 3 sekunnin syklillä. Alun perin samainen raspi ohjasi suoraan wifi-pistorasiaa jonka kautta IV-kone otti sähkönsä, nyttemmin se vain puskee HomeAssistant-serverillä olevaan InfluxDB-kantaan mittaukset. HomeAssistant sieltä taas poimii mitadatat ja hoitaa ohjauslogiikan. IV-koneessa on nyt Shelly Plus1 joka tehon syötön katkonnan lisäksi mittaa jälkilämmityspatterin päälläoloa, koska koneen sammuttaminen patterin kuumana ollessa laukaisee ylilämpösuojan - eli sähköjen katkaisua täytyy lykätä sen verran patterin poiskytkeytymisestä että se ehtii jonkin aikaa jäähtyä. Ilmanlaadun mittauspaikka on ulkoseinällä, raitisilmaritilän lähistöllä.

Anturia ei siis voi ajatella käyttävänsä absoluuttisena hajumittarina, tässä tämän hetken absoluuttilukemat:
katso liitettä 85066
Mutta suhteutettuna viimeisimmän lukeman liukuvaan tunnin keskiarvoon, löytää oikeat hetket sammutukseen aika nätisti.
katso liitettä 85067

Vähän niinkuin pelkäsinkin eli ei ole välttämättä omille taidoille sopiva projekti.

Osaisin varmasti taikoa sopivan laskennan, jos saisin vaan datan Home Assistantiin / Node Rediin saakka. Mutta I2C-väylät, Boschin kirjastot ja konsolisovellukset menee tukevasti oman osaamisen ulkopuolelle. Varmasti ratkaistavissa, mutta ei ole oikein aikaa ottaa uutta harrastusta.

IV-koneeksi on tulossa Swegonin R5, jota ajattelin yrittää modbusilla käskeä. On minulla kyllä kolmen Shellyn rele-lähdötkin käyttämättä. Ilmeisesti noita voisi käyttää ohjaukseen myös.

Ihmettelen, ettei tänä talvena ole savuja ole tainnut tulla kuin ehkä jonkun ykköskerran sisään. Ilmeisesti puun poltto ei ole alueella merkittävästi lisääntynyt, vaikka niin arvelin tapahtuvan.

Mielenkiintoista olisi kyllä lukea tuosta sinun ratkaisusta enemmän ja miksei ohjeistuksen kanssa. Vastaavasta valmiista tuotteesta olisi kyllä valmis maksamaankin.
 

mhkk

Jäsen
Tarkoituksena tosiaan nyt vetää otto toiselle puolelle n. 15 metriä 160mm kanavalla johon 50mm kivivillaa päälle.

Varmaan reikänauhalla kiinni, pääsevätkö liikaa elämään jos kiinnittää villan päältä?
Onko jollain tiedossa onko ns. virallista ohjetta kanavien toisiinsa liittämiseen poppareilla tai koti kannakointiin?

Ja vaatiiko tuloilman muuttamisen jälkeen koneen säädön?
 

will3x

Tulokas
Tarkoituksena tosiaan nyt vetää otto toiselle puolelle n. 15 metriä 160mm kanavalla johon 50mm kivivillaa päälle.

Varmaan reikänauhalla kiinni, pääsevätkö liikaa elämään jos kiinnittää villan päältä?
Onko jollain tiedossa onko ns. virallista ohjetta kanavien toisiinsa liittämiseen poppareilla tai koti kannakointiin?

Ja vaatiiko tuloilman muuttamisen jälkeen koneen säädön?
hei, täysin identtistä muutosta olen minäkin tekemässä kitupolttavan idiootin vuoksi. kiinnostaisi tietää vastaukset kysymyksiisi ja kuinka päädyit toteuttamaan? onnistuiko?
 

HotZone

Vakionaama
Joskus olen tainnut itsekin tästä samasta asiasta tarinoida. yhtäkaikki smat kokemukset vuosia sitten.
Pistin sähköstaattisen Elixairin kanavafiltterin kotelosuodattimen (EU7) tilalle ja tuossa Elixairissa kun oli myös aktiivihiili.
Jos ei tehostuksella konetta käyttänyt niin käytännössä ei huomannut että naapuri kittuuti koivuvalkeaa grillissä.
Ne pienet hiukkaset on se juttu ja niihin ei EU/F7 suodatin riitä. Pitää olla sähköstaattinen. Aktiivihiilisuodatin pitää vaihtaa kerran kuussa jos siitä haluaa olevan jotain hyötyö, se kun kuluu käytössä.

Nyt on menty jo vuosi sähköstaattisella eikä paluuta ole. Vaivaahan sen kennojen pesusta ja kuivattelusta on mutta se vaikuttaa sisäilman laatuun paljon. Ne mikrohiukkaset on muuten se mikä kasvattaa riskiä sydän ja verisuonitaudeille kuten myös aivosairauksille.

Minulla on tuo E416 malli mutta ehkä olisi 2-kerroksiseen voinut tuon isomman ottaa niin tehostuksellakin olisi puhudistusteho ollut täydellinen. https://suomenradonkeskus.fi/tuotteet/genano-elixair-e416-e1250/
Ainakin aiemmin näiden hinnat vaihteli järjettömän paljon. Kuvittelin saaneeni edukkaasti mutta olisi jostain muualta saanut vielä 30% halvemmalla kuin sieltä mistä ostin. Tuosta linkin puljusta en tiedä mitään ja hinta näyttää tolkuttomalta.
 
Back
Ylös Bottom