Koneellinen poisto

L

lorvi

Vieras
Vs: Koneellinen poisto

kylmäfuusiolämpökeskus sanoi:
Ja ihmisten elinikäodote oli 49 vuotta ja lapsikuolleisuus 10x....

Oi niitä aikoja. Eikä ollut homettakaan. Muka. Ainakaan ei ole muistikuvissa.

Mutta sitten tuli itsensä Belsebuubin keksimä muovi ja LTO!

"Pullotalossa on demonista asua. Kokeile vaikka ite jos et usko. Veä vaikka muovipussi päähäs. Onko kivaa? Eikö? No niin olet varmasti mun kaa samaa mieltä pullotalosta"

Avaa ikkuna ja vedä syvään henkeä jotta saat happea.
 

pökö

Kaivo jäässä
Vs: Koneellinen poisto

lorvi sanoi:
Silloin kun minä olin koulussa ei ollut homekouluja.
Ilmeisesti kävit koulua kultaisella kuuskytluvulla kun koulusi oli uusi rakennus, ei uudet ole heti valmistuttuaan homeessa ;)
 
L

lorvi

Vieras
Vs: Koneellinen poisto

pökö sanoi:
Ilmeisesti kävit koulua kultaisella kuuskytluvulla kun koulusi oli uusi rakennus, ei uudet ole heti valmistuttuaan homeessa ;)

Pieleen meni arvaus, -50 luvulla kävin koulua mikä oli jo silloin vanha rakennus, siihen tehtiin- 90 luvulla täysremppa ja 2000 luvulla julistettiin homekouluksi ja lakkautettiin. Se myytiin pilkkahinnalla, mutta nyt kun se uuden omistajan toimesta kunnostettiin, ei hometta eikä mitään siihen viittaavaakaan löytynyt mistään. Se olikin poliittista hometta millä saatiin syy lakkauttaa koulu.
Elämä on
 
L

lorvi

Vieras
Vs: Koneellinen poisto

Millainenkohan ilmastointi noissa parakkikouluissa on kun kaikki ovat tyytyväisiä kun muuttavat parakkiin vai johtuuko tyytyväisyys siitä kun on tiedossa että uusi koulu on tulossa.
Ihme kun parakkeihinkin osataa järjestää ilmastointi eikä home/sisäilma ongelmia ole ja sitten oikeisiin rakennuksiin ei.
 

jiikoo

Vakionaama
Vs: Koneellinen poisto

lorvi sanoi:
Kyllä, juuri sitä aikaa ja lisäksi ei ollut LTO koneita. Nythän jokaisella opettajalla on hartiakivut vedosta ja silmät vuotaa sisäilman takia ym. ym.

Jonnekkin 1960-luvulle saakka käytännössä jokaisessa suomalaisessa pirtissä oli koneellinen poisto. Se oli sellainen kivestä tai tiilestä muurattu laite joka toimi klapeilla.

Joskus olen ollut itsekkin satoja vuosia vanhassa kouluissa opiskelemassa. Niissä se "ilmastointi" toimii erinomaisen hyvin kun ikkunaa vain aukaisee luokkahuoneen tai opetustilan seinästä. Jos satoja vuosia systeemi on toiminut erinomaisen hyvin niin ihan turhaa sitä toimivaa alkaa korjaamaan. Sama systeemi toimii taatusti seuraavatkin vuosisadat ihan hyvin.

Nykyinen rakentamisen laatu on Suomessa paikoin kyllä täyttä roskaa. Joskus kerrostalotyömään ohimennessä itsekkin olen kiinnittänyt huomiota esimerkiksi siihen että villat on täysin suojaamatta ja täysin märkiä. Näin tilanne saattaa jatkua kuukausia. Joku viikko ne on sitten vetäneet pinnat umpeen niiden märkien villojen päälle. Siinä ei tarvitse ihmetellä muutaman vuoden päästä miksi koka paska on homeessa.

Joskus rakennusalalla toimiva ammattilainen kertoi miten kerrostalotyömaillakin vesieristeet pistetään yhteen huoneistoon viimeisten päälle määräysten mukaan ja vesieristepaksuudella joka taatusti täyttää suositukset. Lopuista huoneistoista sitten vesieristeitä pistetään puolet siitä mitä pitäisi. Kun toisen firman tarkastaja käy tarkistamassa vesieristeet niin luonnollisesti näytteet käsketään ottaa siitä tietystä huoneistosta. Hesarista taisin lukea tapauksesta jossa raksamies kertoi miten aikataulun painaessa päälle lattiavaluakin saatetaan kuivatella lämmityspaneeleilla muutaman neliön alalta vaikka samaan aikaan valettua lattiaa olisi kuinka paljon. Sitten vain ulkopuoliselle betonivalun kosteuden tarkastajaa käsketään tehdä kosteusmittaus siitä kuivatusta kohdasta. Sehän on tietenkin kuiva ja ei muuta kuin lattiaa pinnoittamaan.
 

HelaKammo

Vakionaama
Vs: Koneellinen poisto

lorvi sanoi:
Millainenkohan ilmastointi noissa parakkikouluissa on kun kaikki ovat tyytyväisiä kun muuttavat parakkiin vai johtuuko tyytyväisyys siitä kun on tiedossa että uusi koulu on tulossa.
Ihme kun parakkeihinkin osataa järjestää ilmastointi eikä home/sisäilma ongelmia ole ja sitten oikeisiin rakennuksiin ei.
Useissa näkemissäni on opettajan pöydän vieressä huonekohtainen LTO, joka vaihtaa ilmaa vähintään riittävästi. Seinässä reikä alhaalla ja ylhäällä. Joku hiukan keskivertoa isompi kuutiokone, jossa jälkilämmitys ja muutama lautasventtiili katossa, poisto koneen vieressä. Rumia, mutta ajaa asiansa, säätämisestä en taas tiedä, saattaa olla haasteellinen tasapainottaa luokkien kesken.
 
L

lorvi

Vieras
Vs: Koneellinen poisto

HelaKammo sanoi:
saattaa olla haasteellinen tasapainottaa .....

Näissä vanhemmissa rakennuksissa on nyt pari päivää ollut jo myös aika haasteellista tasapainottaa ilmanvaihtoa. Vaihtuu muuten pirun hyvin tällä tuulella. Ehkäpä niissä pullotaloissakin alkaa lämpö siirtyä yläkerttaankin.
 
L

lorvi

Vieras
Vs: Koneellinen poisto

pökö sanoi:
Mieti vaihtoehtoja tuolle koneelliselle poistolle. Mikä tahansa LTO tuo rahaa takaisin kovaa vauhtia .
Tuosta on omaa kokemusta.
Paremminkin vie veronmaksajienkin rahat
Tässä lisää näkemystä painovoimaisen ilmanvaihdon koneellistamisesta
http://www.esaimaa.fi/Mielipide---Sana-on-vapaa/2012/12/18/60-vuotias+rakennus+ei+ole+vanha/2012114873209/68
 

pökö

Kaivo jäässä
Vs: Koneellinen poisto

Eli joku äijä kysyy toiselta äijältä että onko Pallon päiväkodissa sisäilmaongemien syynä koneellinen ilmanvaihto? Lisäksi sama äijä on nähnyt samannäköisen rapatun talon jossa ei ole koneellista ilmanvaihtoa, eikä ongelmaa, ja koska talot näyttää samalta niin toisessakaan ei pitäisi sisäilmaongelmaa kun on noin nuori talo, mutta kun on kone laitettu niin on myös automaattisesti ongelma.

No, mitä sitten?
 
L

lorvi

Vieras
Vs: Koneellinen poisto

pökö sanoi:
Eli joku äijä kysyy toiselta äijältä että onko Pallon päiväkodissa sisäilmaongemien syynä koneellinen ilmanvaihto? Lisäksi sama äijä on nähnyt samannäköisen rapatun talon jossa ei ole koneellista ilmanvaihtoa, eikä ongelmaa, ja koska talot näyttää samalta niin toisessakaan ei pitäisi sisäilmaongelmaa kun on noin nuori talo, mutta kun on kone laitettu niin on myös automaattisesti ongelma.

No, mitä sitten?

No voi jeesus.
Jos jokaiseen päiväkotiin ja kouluun, mihin on painovoimainen ilmastointi muutettu koneelliseksi LTO ksi on tyllut sisäilmaongelmat ja homeet, niin sitä sitten.
Nuo on muuten juuri niitä ÄIJIÄ jotka niistä asioista päättää
 

pökö

Kaivo jäässä
Vs: Koneellinen poisto

No onko muka oikeasti ja todistetusti jokaiseen päiväkotiin ja kouluun tullut home vasta ilmanvaihtokoneen jälkeen vai miksi tällaista jankutat?
Ei ilmanvaihtokone kenenkään taloa lahota, joku muu sen aiheuttaa. Eihän koneita saisi edes myydä jos ne tuon tekisi.
Sulla on painovoimainen joka toimii, se on hyvä juttu. Jossain matalassa tasakattoisessa koulussa se ei toimi ja se on huono juttu. Jos sulle tai tuohon kouluun laitetaan iv-kone, niin kumpikaan kohde ei sen takia pilaannu millään tavalla.
 
L

lorvi

Vieras
Vs: Koneellinen poisto

pökö sanoi:
No onko muka oikeasti ja todistetusti jokaiseen päiväkotiin ja kouluun tullut home vasta ilmanvaihtokoneen jälkeen vai miksi tällaista jankutat?
Ei ilmanvaihtokone kenenkään taloa lahota, joku muu sen aiheuttaa. Eihän koneita saisi edes myydä jos ne tuon tekisi.
Sulla on painovoimainen joka toimii, se on hyvä juttu. Jossain matalassa tasakattoisessa koulussa se ei toimi ja se on huono juttu. Jos sulle tai tuohon kouluun laitetaan iv-kone, niin kumpikaan kohde ei sen takia pilaannu millään tavalla.

Aloin ihan miettimään asiaa, ja on sitä miettineet viisaammatkin, en tiedä yhtään kohdetta(päiväkotia, koulua yms) mihin on painovoimainen muutettu LTO ksi, missä ei olisi sisäilma ongelmaa.
Pistää muuten juuri nuo ÄIJÄTkin mietteliääksi.

Minun omia ratkaisuja ei kannata tähän sotkea, ne on vain yhden taviksen omia juttuja millä ei ole sen kummempaa painoarvoa.
 

pökö

Kaivo jäässä
Vs: Koneellinen poisto

Miksi LTO-systeemi aiheuttaa sisäilmaongelman?
Kerro nyt vielä se niin osataan varautua ja ennakoida jos vaikka tulee evakuointi eteen ;)

Olen muuten itse ollut useammassa kohteessa töissä joissa on IV-asennuksia tehty juuri siksi että sisäilmaongelmista päästäisiin eroon. Mikä noihin sitten on sisäilmaongelman aiheuttanut,sitä en tiedä, mutta jos talon rakenteissa on ongelmia niin ei koneellinen ilmanvaihto niitä tietenkään korjaa .
 
L

lorvi

Vieras
Vs: Koneellinen poisto

pökö sanoi:
Miksi LTO-systeemi aiheuttaa sisäilmaongelman?
Kerro nyt vielä se niin osataan varautua ja ennakoida jos vaikka tulee evakuointi eteen ;)

Olen muuten itse ollut useammassa kohteessa töissä joissa on IV-asennuksia tehty juuri siksi että sisäilmaongelmista päästäisiin eroon. Mikä noihin sitten on sisäilmaongelman aiheuttanut,sitä en tiedä, mutta jos talon rakenteissa on ongelmia niin ei koneellinen ilmanvaihto niitä tietenkään korjaa .

En kerro, kun en tiedä.Voin vain arvailla, yksi voisi olla alimitoitus, myös käyttövirhe saattaa tulla kyseeseen. Niissähän voi olla vaikka kellokytkimet, kun käyttö vähäistä-koneet seis ja silloin ei olekaan mitään ilmastointia, rakenteet käytön jäljiltä vielä kosteat ym. Kokemuksesta tiedän ettei oikeaa säätöä ole olemassakaan, se on aina vähintäänkin vähän pielessä ym, ym.
 

pökö

Kaivo jäässä
Vs: Koneellinen poisto

Siinähän mahdollisia syitä tuli muutama. Ehkäpä säästösyistä koneita ajetaan huonosti suunnitelluilla viikko-ohjelmilla ja ilmanvaihto on vajavaista.
 
L

lorvi

Vieras
Vs: Koneellinen poisto

pökö sanoi:
Miksi LTO-systeemi aiheuttaa sisäilmaongelman?
Kerro nyt vielä se niin osataan varautua ja ennakoida jos vaikka tulee evakuointi eteen ;)

Olen muuten itse ollut useammassa kohteessa töissä joissa on IV-asennuksia tehty juuri siksi että sisäilmaongelmista päästäisiin eroon. Mikä noihin sitten on sisäilmaongelman aiheuttanut,sitä en tiedä, mutta jos talon rakenteissa on ongelmia niin ei koneellinen ilmanvaihto niitä tietenkään korjaa .

Kyllä se kone vaan pilaa sisäilman, pisti silmään ihan asiantuntijan lausunto.
 

Liitteet

  • DSCN0448.JPG
    DSCN0448.JPG
    200,7 KB · Katsottu: 595

pökö

Kaivo jäässä
Vs: Koneellinen poisto

Olet sinä sitkeä ;D.
Kumpi noista on asiantuntija, Se ruokahuoltopäällikkö kenties?
Eristämättömät iv-huoneet varmaan hikoilee, kannattais tehdä kunnolla.
Samalla korjataan vesikattoa, sen vuodot ei tietenkään aiheuta mitään murheita ;)
 
L

lorvi

Vieras
Vs: Koneellinen poisto

pökö sanoi:
Olet sinä sitkeä ;D.
Kumpi noista on asiantuntija, Se ruokahuoltopäällikkö kenties?

Kyllä olettaa sopii, kun sairaalan keittiöön asennetaan ilmastointikone että sen on joku asiantuntija suunnitellut-antanut suunniteltavaksi-asiantuntija asentanut-asiantuntija valvonut homman ja konekin asiantuntijoiden suunnittelema ja tekemä.
Minä vain totean, mikä mättää?

Ja hintaahan noilla on, yhdelle koululle budjetoitu uusittavaksi kone, siis pelkkä kone -50 000€, siis kahden perheauton hinta lietsosta missä on ehkä levyvaihtimet- kyllä hitossa pitäs toimia ja mikä siinä muuten maksaa?

Veronmaksajien rahojen tuhlausta koko LTO.
 
L

lorvi

Vieras
Vs: Koneellinen poisto

pökö sanoi:
Voi olla vaikka suunnittelu- tai asennusvirhe jota ei rakennusvalvonta ole huomannut.

Nyt tultiinkin sitten aasinsillan kautta asian ytimeen.
Jos suunnittelu- tai asennusvirhe - se maksaa joka virheen on tehnyt, ei me veronmaksajat.
Jos rakennusvalvonta tehnyt virheen, niin sieltä kyllä löytyy vastuuhenkilö, eikun laskua perään.

Miksi muuten ei ole tullut ilmi yhtään (poikkeus vahvistaa säännön) sisäilmaongelmaista hometaloa/koulua/ym. mitä ei ole vielä ehditty(taloudellisista syistä) varustaa ilmastointikoneilla ?

Vastaan itse, niissä ei ole vastaavanlaisia sisäilmaongelmia.

Miksi nämä ilmi tulleet räikeät ongelmatapaukset ovat lähes kaikki muutaman vuoden sisällä saneerattuja (asennetu ilmastointikoneet)?
Kyllä tuosta "sokea reettakin" aistii syy-yhteyden.
 

jrz

Aktiivinen jäsen
Vs: Koneellinen poisto

Tähän vielä lisäisin, että täällä Savon sydämessä on julkisella sektorilla ollut käytäntönä, että koneellinen iv suljetaan virka-ajan ulkopuoliseksi ajaksi säästösyistä. Siis kun rakennukset kuivuisivat juuri kuivuisivat, se estetään. En usko, että tämä on ollut rakennusvalvonnan tai suunnittelun tarkoitus, mutta epäsuorasti voisin todeta seuraavaa: Olen aina ihmetellyt kuinka vaikeaa on saada suunnittelu insinööriä ajattelemaan kriittisesti. Taulukosta katsotaan ohjearvo, joka voi olla sitten kuinka perseellään tahansa. Suunnitellaan sen mukaan, että arvot excelissä on mitä valmistajat on ilmoittaneet. Kun, sitten haluaisit rakennukseen iv-koneen, jota voisi säätää pienemmälle ilman, että iv-konetta tarvitsisi sammuttaa kokonaan, ei sitä osata tai haluta toteuttaa.

Esimerkki todellisesta elämästä: Entinen työhuoneeni sijaitsi pienehkössä museoidussa 40-luvun kevytbetonirakennuksessa. Rakennukseen saneerattiin isolla rahalla toimistotilat ja labroja. Alapohja oli perustettu hiekkamaahan ja vesieristykset bitumilla ulkopintaan. Sisälattiaan laitettiin muovimattoa. Ilmanvaihto uusittiin ja mitoitettiin rajusti. Tuloksena oli, että ilma oli kyllä raikasta, mutta turhan kylmää vedosta johtuen. Talo alipaineistui niin rankasti, että ulko-ovea ei lapsi saanut auki ja muovimatot nousivat irti lattiasta alle kaksi vuotta remontin jälkeen. Muovimatot uusittiin, sama tulos uudelleen. Alipainetta ei saatu pienennettyä, koska iv-koneiden säätäminen ei kuulemma ollut mahdollista enää alaspäin. Lautasventtiilein kuristaminen ei ollut mahdollista melun ollessa jo nytkin "reiluhkoa suhinaa". Sitten kaiken kukkurana osan korvausilmasta huomattiin tulevan lattiakaivojen kautta. Mekaniikka suunnittelija demosi tätä ja laittoi sytyttimen kaivonkansiritilä eteen ja liekki sammui tuulen voimasta. Inssi vain totesi, ettei siitä ole mitään haittaa! Mihinkähän tutkimukseen väitteensä perusti. Muistan kuinka sama inssi totesi, kun toimistotilojen suunnitteluvaiheessa kritisoin huonekorkeutta (paikoin alle 2m, alaslaskettujen iv-kanavien vuoksi), ja esitin "Työhuonesuositukset"-dokumentin, että "Ne on vaan suosituksia, Ei määräyksiä."

Onko se nyt niin vaikeaa tehdä asiat kunnolla, kun ei kuitankaan maksa yhtään enempää? :(
 

kotte

Hyperaktiivi
Vs: Koneellinen poisto

lorvi sanoi:
Miksi muuten ei ole tullut ilmi yhtään (poikkeus vahvistaa säännön) sisäilmaongelmaista hometaloa/koulua/ym. mitä ei ole vielä ehditty(taloudellisista syistä) varustaa ilmastointikoneilla ?

Vastaan itse, niissä ei ole vastaavanlaisia sisäilmaongelmia.

Aika harvinaisia vaan ovat muut kuin LTO-perustaiset tulo-poisto ratkaisut muissa kuin hyvin vanhoissa kouluissa. Ohessa joitakin esimerkkejä: http://www.rakennustieto.fi/lehdet/ry/index/lehti/P_340.html.
 

tepa

Aktiivinen jäsen
Vs: Koneellinen poisto

jrz sanoi:
Alipainetta ei saatu pienennettyä, koska iv-koneiden säätäminen ei kuulemma ollut mahdollista enää alaspäin. Lautasventtiilein kuristaminen ei ollut mahdollista melun ollessa jo nytkin "reiluhkoa suhinaa".

On helppo vastata ettei ole mahdollista, jos ei osaa tai ei kiinnosta :) Voihan sitä tulopuolta kasvattaa halutessaan, ja varmasti olisi konettakin saanut säädettyä tavalla tai toisella. Pätevää työvoimaa on vaikea löytää. Hieman on kyllä heikkoa ollut sekin, että tuollaiset räikeät virheet on hyväksytty tilaajan puolesta. Tietysti jos tämä inssi sattui olemaan tilaaja niin palataan takaisin tuohon työvoiman löytämiseen.


lorville: on vähän heikon oloinen päätelmä tuo että iv-kone -> home. Se kone ei homehduta mitään vaan kosteus, eikä tuo vettä tuota. Jos yritetään seikkailla vielä tällä maalaispäättelysektorilla, niin on noita painovoimaisella oleviakin homeessa pilvin pimein. Jos vesi tulee seinistä ja katosta sisälle, se on ihan sama mitä hormin päässä on. Lopulta tulee vielä käyttäjä ja pilaa kaiken mitä vain säätämään pystyy.

Töistä hyvä esimerkki käyttäjien nokkeluudesta: Läpi talven jokainen työntekijä haluaa eri lämpöistä sisäilmaa, termaria veivataan äärilaidasta toiseen ja laitteisto on sysipaska. Kesäisin, kun ulkona on +30, avataan tilan isot ikkunat (ei mitään räppänöitä) ja valitetaan että on kuuma. Jäähdytyksessä olisi niin paljon potkua että se saisi tuon huonetilan lähelle kymmentä astetta, jos vain ne pirun ikkunat pidettäisiin kiinni läpivedon sijaan. Jälleen laitteisto on kuitenkin sysipaska.
 
L

lorvi

Vieras
Vs: Koneellinen poisto

tepa sanoi:
lorville: on vähän heikon oloinen päätelmä tuo että iv-kone -> home. Se kone ei homehduta mitään vaan kosteus,

Esille tulleista tapauksista ei kyllä kukaan käsittääkseni voi toisenlaista päätelmää tehdä, esimerkkiä hieman kehiin millainen olisi oikea päätelmä?
 

HelaKammo

Vakionaama
Vs: Koneellinen poisto

lorvi sanoi:
Esille tulleista tapauksista ei kyllä kukaan käsittääkseni voi toisenlaista päätelmää tehdä, esimerkkiä hieman kehiin millainen olisi oikea päätelmä?
Painovoimaisessa on alipane aina, vaihtelee vain sen mukaan, miten ulkona olosuhteet vaihtuu, oikeastaan vielä aivan vääriin aikoihin. Miten koneellinen tulo OIKEIN tehtynä voisi tilannetta pahentaa, jos tuloilma johdetaan hallitusti oikeasta paikasta? P**kan imeminen rakenteista on aina väärä tapa, oli sitten LTO tai ei.
 
L

lorvi

Vieras
Vs: Koneellinen poisto

HelaKammo sanoi:
Painovoimaisessa on alipane aina, vaihtelee vain sen mukaan, miten ulkona olosuhteet vaihtuu, oikeastaan vielä aivan vääriin aikoihin. Miten koneellinen tulo OIKEIN tehtynä voisi tilannetta pahentaa, jos tuloilma johdetaan hallitusti oikeasta paikasta? P**kan imeminen rakenteista on aina väärä tapa, oli sitten LTO tai ei.

Mistä minun pitää se tuloilma ottaa ettei LTO n sisälle kodensoidu koskaan, missään olosuhteissa vettä. Valmistaja, Parmair on huomannut myös veden muodostumisen laitteeseen kun on siihen oikein lukolla(mutka putkessa) varustetun poistoputken laittanut mistä kondenssivesi lorottelee olos. Ei se koristeena ole.
Ja mitä tapahtuukaan kostean laitteen sisällä.... yllätys... sinne muodostuu hometta.
Tämä kaikki käytännössä todettua.
 

pökö

Kaivo jäässä
Vs: Koneellinen poisto

Eipä ole sisältä homehtunutta iv-konetta tullut eteen, en silti väitä etteikö sellainen jossain ole.
Vesi kondensoituu tuossakin parmairissa poistopuhaltimen puolelle joten jos siitä homeitiöitä irtoaa niin ne puhalletaan talosta ulos jäteilman mukana, asuntoon ne ei tuloilman mukana tule.
 

HelaKammo

Vakionaama
Vs: Koneellinen poisto

Home vaatii kasvualustaa, sekä otolliset lämpötilaolot. Missä olosuhteissa sitten LTO:ssa sellaiset pääsee olemaan, kenties silloin, kun laitetta ei ole huollettu ollenkaan. Silloin kun vesi kondensoituu, on lämpötila myös matala, ja kondessi päätyy putkia pitkin pois. Jotain perustavanlaatuista on, jos itse LTO on homeen aiheuttaja, saati, että LTO:sta tuleva home aiheuttaisi ne rakennuksen asukkaiden oireet.
 

tepa

Aktiivinen jäsen
Vs: Koneellinen poisto

lorvi sanoi:
Esille tulleista tapauksista ei kyllä kukaan käsittääkseni voi toisenlaista päätelmää tehdä, esimerkkiä hieman kehiin millainen olisi oikea päätelmä?

En minä tiedä mikä on oikea päätelmä, korkeintaan se että kosteus rakenteissa aiheuttaa hometta. Jos tietäisin, niin kuka täällä arpoisi syytä ongelmaan. Sen kyllä tiedän, ettei iv-kone sitä tee, ei sieltä tule vettä eikä hometta pihalle.

Kuten tuossa jo muutamat mainitsivatkin, se vesi kondensoituu poistopuolelle, ei haittaa mitään ja juoksee yksinään pois. Tulopuolelle kondenssia pääsee syntymään äärimmäisen harvoin jos koskaan, tuloputkistot ovat yleensä kiiltävän puhtaat vielä 20v jälkeenkin jos ei ole jäähdytetty ilmanvaihdon kautta. Home tulopuolella olisi jotain niin harvinaista, että saattaisi iltalehti tekaista jutun jo.
 
L

lorvi

Vieras
Vs: Koneellinen poisto

Oikeassa olette, vesi kondensoituu lähinnä poistopuolelle, mutta mikään ei estä sitä kondensoitumista myös tulopuolelle olosuhteiden ollessa kondensoitumiselle suotuisat (kastepiste).

>Home vaatii kasvualustaa, sekä otolliset lämpötilaolot.> Eikö kriteerit täyty? Tulopuoli pätkii jo -5 asteen jälkeen.

> tuloputkistot ovat yleensä kiiltävän puhtaat vielä 20v jälkeenkin jos ei ole jäähdytetty ilmanvaihdon kautta<
Jos esilämmitysvastusta tms. ei käytetä, koko talvikausi on jäähdyttämistä. Oikeassa olet että tuloputket ovat aina puhtaat, mutta sitten onkin se suodatin. Se on uutena vähän aikaa tuore, mutta jos se vaihdetaan kerran vuoteen (minä vaihdoin kaksi-kolme kertaa vuodessa), on se aika etovan näköinen, kun ajattelee että tuon läpi tullutta ilmaa sitä hengitetään.
Suodinasia ei ole mustavalkoinen, sehän kerää epäpuhtaudet joilta säästymme mutta toisaalta kun se kerää ne itseensä, niin siinä ne rikastuu ja muuttaa muotoaan ja ne pienimmät hiukkaset, mitkä ovat niitä vaarallisimpia terveyden suhteen ajautuvat jatkuvasti tuloilman mukana sisätiloihin. Jos ja kun tuo suodin kaikenlisäksi kostuu (syksyisin kaikki ilma on "märkää" useina päivinä), niin siinä se on, hengitä sitä sitten.
Toinen huomion arvoinen seikka on kun kone sammutetaan (mitä ei suositella, mutta monet tekevät), ei olekaan minkäänlaista ilmastointia. Putkistojen ja suotimien läpi ei virtaa, ei sitten yhtään ilma jollei sitä puhaltimella sinne paineta.

Nämä ovat ihan minun käytännössä havaitsemiani huomioita, ei kannata ottaa hernettä nenään, ei ainakaan molempiin sieraimiin ettei tukehdu.
 

lmfmis

Vakionaama
Vs: Koneellinen poisto

lorvi sanoi:
Suodinasia ei ole mustavalkoinen, sehän kerää epäpuhtaudet joilta säästymme mutta toisaalta kun se kerää ne itseensä, niin siinä ne rikastuu ja muuttaa muotoaan ja ne pienimmät hiukkaset, mitkä ovat niitä vaarallisimpia terveyden suhteen ajautuvat jatkuvasti tuloilman mukana sisätiloihin. Jos ja kun tuo suodin kaikenlisäksi kostuu (syksyisin kaikki ilma on "märkää" useina päivinä), niin siinä se on, hengitä sitä sitten.

Onko tuo tietoa vai mutua?

Jos suodattimissa on tuollainen puristusvaikutus eli partikkeli saadaan läpi väsyttämällä niin se on mielenkiintoista...

Olen vain ymmärtänyt että mekaaninen suodatin menee perinteisesti "tukkoon" jolloin suodatuskyky kasvaa, mutta läpäisy huononee.

Kasvualustanahan se on aika huono...."ilmakuivattu"
 
L

lorvi

Vieras
Vs: Koneellinen poisto

lmfmis sanoi:
Onko tuo tietoa vai mutua?

Jos suodattimissa on tuollainen puristusvaikutus eli partikkeli saadaan läpi väsyttämällä niin se on mielenkiintoista...

Olen vain ymmärtänyt että mekaaninen suodatin menee perinteisesti "tukkoon" jolloin suodatuskyky kasvaa, mutta läpäisy huononee.

Kasvualustanahan se on aika huono...."ilmakuivattu"

Tuo nyt ei pitäisi olla uutta kellekään että suodattimista menee muutakin kuin ilmaa läpi, niitähän on eri tasoisia.
Se läpimenevä voi olla myös kaasua, kun kunnon ötökkäparvi osuu suotimeen ja kuolee siihen, voisiko parempaa kasvualustaa olla ja siitä ne kaasuina tulee sisälle. Harmi kun en ottanut kuvaa em suotimesta.

Ei minulla mitään vihaa LTO koneita vastaan ole, ajatten vain kriittisesti enkä usko ihan kaikkea mitä "bisnesmiehet" lupaa. Sehän on hyvä niille, koneita, säätöä loputtomiin, käyntejä, suotimia, sähkönkulutusta, automatiikkaa ym. pitää olla mitä myydä.

Ja jostainhan se on pakko johtua kun ongelmat alkavat saneerauksen jälkeen kun koneet on asennettu painovoimaisen tilalle.
 

tepa

Aktiivinen jäsen
Vs: Koneellinen poisto

lorvi sanoi:
Jos esilämmitysvastusta tms. ei käytetä, koko talvikausi on jäähdyttämistä. Oikeassa olet että tuloputket ovat aina puhtaat, mutta sitten onkin se suodatin. Se on uutena vähän aikaa tuore, mutta jos se vaihdetaan kerran vuoteen (minä vaihdoin kaksi-kolme kertaa vuodessa), on se aika etovan näköinen, kun ajattelee että tuon läpi tullutta ilmaa sitä hengitetään.
Suodinasia ei ole mustavalkoinen, sehän kerää epäpuhtaudet joilta säästymme mutta toisaalta kun se kerää ne itseensä, niin siinä ne rikastuu ja muuttaa muotoaan ja ne pienimmät hiukkaset, mitkä ovat niitä vaarallisimpia terveyden suhteen ajautuvat jatkuvasti tuloilman mukana sisätiloihin. Jos ja kun tuo suodin kaikenlisäksi kostuu (syksyisin kaikki ilma on "märkää" useina päivinä), niin siinä se on, hengitä sitä sitten.
Toinen huomion arvoinen seikka on kun kone sammutetaan (mitä ei suositella, mutta monet tekevät), ei olekaan minkäänlaista ilmastointia. Putkistojen ja suotimien läpi ei virtaa, ei sitten yhtään ilma jollei sitä puhaltimella sinne paineta.

Nämä ovat ihan minun käytännössä havaitsemiani huomioita, ei kannata ottaa hernettä nenään, ei ainakaan molempiin sieraimiin ettei tukehdu.

Talvikausi ei vastaa jäähdyttämistä, tuloilmaa lämmitetään silloin poistoilmalla jolloin sen suhteellinen kosteus laskee. Tuloilmapuolella on todennäköisesti alhaisin kosteusprosentti koko pytingissä. Jäähdyttäessä tuloilman lämpötilaa lasketaan, jolloin suhteellinen kosteus on tapissaan. Suodattimesta en myöskään ihan ymmärrä, toki siitä tulee pienimmät hiukkaset läpi, mutta eihän tuo eroa suodattamattomasta muuten kuin siten että ne isot hiukkaset puuttuu. Sen vain näkee konkreettisesti suotimessa mitä kaikkea ulkoa tulee, jos se olisi imaistu sisätiloihin isompaan ilmatilaan niin ettet sitä samaa epäpuhtautta erota, onko ilma silloin puhtaampaa?

Varsinkin kaupungeissa katupölyaikaan suodattimet tukkeutuu nopeasti, mutta ilman niitä saa kyllä yskiä ihan riittävästi. Löytyy myös kerrostalon painovoimaisesta tuloilmasuotimet, ovatko nämä yhtä pahoja kuin iv-koneen suotimet? Yleensä jos ötököitä jossain suodattimessa on, ne ovat kyllä kuivia korppuja eikä siellä mitään kasvustoja ole. Eikä ne kaasut siitä häviä jos se ötö kuolee nurkkaan suotimen sijaan. Jos tämä olisi ongelma, olisivat sisäilmayhdistykset/astmaatikot aika meteliä pitämässä, mutta tuollaisia havaintoja ei taida olla.

Ei tässä mitään palkokasvia kaasuttimessa kai kenelläkään ole :)
 
L

lorvi

Vieras
Vs: Koneellinen poisto

tepa sanoi:
Suodattimesta en myöskään ihan ymmärrä, toki siitä tulee pienimmät hiukkaset läpi, mutta eihän tuo eroa suodattamattomasta muuten kuin siten että ne isot hiukkaset puuttuu

Voin olla väärässä, mutta minun näkemyksen mukaan suodattamaton ilma ei tule niiden suodatettujen epäpuhtauksien läpi, joten se on terveellisempää.
Tähä sananlaskunpätkä paikallaa "joukossa tyhmyys tiivistyy"- suodattimessa epäpuhtaudet rikastuu
Kaupunki ilma on etenkin näin keväällä kun katupöly on vielä liikennesaasteiden lisänä keskustoissa poikkeustapaus, mutta enpä silti suomessa ole hengityssuojainten käyttöä nähnyt kadulla kulkiessa.

Kirjoitusvirheitä korjatessa tuli vielä mieleen että voisiko ajatella laittaa naamalle samanlaisessa kunnossa olevan hengityssuojaimen, kun noissa koneissa on vaihdettaessa, ja hengitellä sen läpi, huh.
 

jiikoo

Vakionaama
Vs: Koneellinen poisto

lorvi sanoi:
Voin olla väärässä, mutta minun näkemyksen mukaan suodattamaton ilma ei tule niiden suodatettujen epäpuhtauksien läpi, joten se on terveellisempää.
Tähä sananlaskunpätkä paikallaa "joukossa tyhmyys tiivistyy"- suodattimessa epäpuhtaudet rikastuu
Kaupunki ilma on etenkin näin keväällä kun katupöly on vielä liikennesaasteiden lisänä keskustoissa poikkeustapaus, mutta enpä silti suomessa ole hengityssuojainten käyttöä nähnyt kadulla kulkiessa.

Kirjoitusvirheitä korjatessa tuli vielä mieleen että voisiko ajatella laittaa naamalle samanlaisessa kunnossa olevan hengityssuojaimen, kun noissa koneissa on vaihdettaessa, ja hengitellä sen läpi, huh.

Ei se paskainen ilma siitä tiivisty ainakaan sen paskaisemmaksi jos siitä otetaan paskaa pois ajamalla se suodattimen läpi. Suurin osa niistä tuloilman epäpuhtauksista jää siihen suodattimeen. Eikä se suodattimeen saakka päätynyt hyttynen tai mäkäräinenkään mitään riskiä aiheuta. Sehän kuivuu siihen. Ulkona metsät ja pihat on täynnä niitä eläviä ja kuolleita hyönteisiä ja ties mitä öttiäisiä eikä siihen raikkaaseen ulkoilmaan silti kukaan kuole. Eri asia jos sinne suodattimeen päätyisi joku kuollut rotta tai vaikka naapurin kissa ja se alkaisi mädäntyä ja levittää taudinaiheuttajia. Tosin sitä vartenhan siellä ilman ottoaukossa on joku ritilä ettei niin pääse käymään.

Käyttäähän ihmiset esimerkiksi Pekingissä hengityssuojamia ilmansaasteiden vuoksi. Eikä todellakaan sen takia että ilmansaasteet konsenroituisivat suodattimen kautta hengittämällä kauhkorakkuloihin. Armeijassa varusmiespalveluksen käyneille lienee tuttu myös se armeijan ("nasse") kaasunaamari. Senkään käyttöä ei harjoitella sen vuoksi että sen läpi hengittäessä taistelukaasut konsenroituisivat sotilaan keuhkoihin.

Jos bakteerikammo tai muu fobia vaivaa niin voihan sinne ilmastointilaitteeseen värkkästä vaikka suodattimen jälkeen jonkinlaisen UV-valolla toimivan desifiointilaitteen.
 
L

lorvi

Vieras
Vs: Koneellinen poisto

jiikoo sanoi:
Ei se paskainen ilma siitä tiivisty ainakaan sen paskaisemmaksi jos siitä otetaan paskaa pois ajamalla se suodattimen läpi. Suurin osa niistä tuloilman epäpuhtauksista jää siihen suodattimeen.

Kyllä se puhdas ilma on paskaisempaa, kun se painetaan se paskaisen suodattimen läpi. Kyllä suotimen läpikin menee sitä epäpuhtautta, ja kun näin sanon, niin myös perustelen.
Elixairin metallisen sähkosuotimen kun laittaa pesuun, niin veden päällä on musta kerros sitä suotimen läpi mennyttä paskaa.
Kun parmairin kennon pitää pesuun, ihan sama juttu.
Se on sitä suotimien läpi mennyttä epäpuhtautta, vai onko parempia ehdotuksia mistä se on tullut.
Ja pölynimuri.....no en viitsi enää.

Tämä ilmansuodinhan on vain yksi niistä monista sisäilma ongelmien mahdollisista aiheuttajista.
 

pökö

Kaivo jäässä
Vs: Koneellinen poisto

lorvi sanoi:
Tämä ilmansuodinhan on vain yksi niistä monista sisäilma ongelmien mahdollisista aiheuttajista.
Eli vähemmän olisi murheita kun vedetään maantiepöly suodattamatta sisään?
 
Back
Ylös Bottom