Kostea sää ja pumpun toiminta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja timbba
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

timbba

Vakionaama
Aattelinpa jakaa hiukkasen omia kokemuksia tästä nyt vallallaan olevasta kosteasta säästä. Itsellä Panasonicilla huomasin sen, että jos pyynnin tiputti vähän alemmas jolloin saatiin ottotehoja samalla alemmas, niin käytännössä torppa pysyy ihan yhtä lämpimänä kuin olisin pitänyt pyynnin yhtä astetta korkeammalla. Sähköäki kuluu vähemmän. Toki oma pumppu on niin tismalleen oikea mitoitus ku olla vaa voi :).

Ai miksi? No ihan siksi, että kun ottotehot meni alemmas, niin kenno huurtui hitaammin ja karkeasti sanoen lämmitysjaksot tuplaantui ellei enemmänkin. Eli sulatuksia harvemmin ja se mitä kukaan ei oikein huomioi omissa koticopeissa, niin oikeasti sulatuksilla cop ei ole 0 vaan negatiivinen (kun ainakin panalla kylmä ilma puhalletaan huoneistoon). Itse olen yrittänyt tuota huomioida omassa uudessa datassani, mutta vaikeaa se toki on.

Muilla kokemuksia?

Vs: Kostea sää ja pumpun toiminta?

timbba sanoi:
(kun ainakin panalla kylmä ilma puhalletaan huoneistoon).
Käykö panassa sisäpuhallin sulatuksessa? Fujitsussa se ei käy (ei ainakaan tässä mun versiossa).

Näissä muutaman 3-5 asteen sumuisissa keleissä meillä mennään vielä ihan minimitehoilla ja sulatusvälit on tunteja, katkokäynnin rajoilla oikeastaan ollaan. huurtuminen on hidasta.

pökö sanoi:
Käykö panassa sisäpuhallin sulatuksessa? Fujitsussa se ei käy (ei ainakaan tässä mun versiossa).

Ei sulatuksen aikana, mutta sitten kun sulatus on loppunut niin sitten kyllä jo aika nopeasti laittaa puhalluksen päälle. Tuo sisäyksikön kenno menee vaan jopa pakkasen puolelle (pitkä sulatusväli), joten sieltä puhalletaan jollain lepuutus/ykkösnopeudella hetken aikaa kylmää ilmaa huoneistoon.

pökö sanoi:
Näissä muutaman 3-5 asteen sumuisissa keleissä meillä mennään vielä ihan minimitehoilla ja sulatusvälit on tunteja, katkokäynnin rajoilla oikeastaan ollaan. huurtuminen on hidasta.

Juu, yleensä meilläkin näin. Mutta sitten kun on todella kosteaa ja vaikka vähä kylmempääki (esim +1), niin on aivan eri asia onko ottoteho sanotaanko tälleen esimerkin omaisesti että 300W vai 400W. Tuo jälkimmäisempi vetää kennon tukkoon moninkertaisesti nopeammin. Eli jos tähä 400W oravanpyörään joutuu, niin melkein parempi tiputtaa pyyntiä ja tuo 300W ottoteho antaa suunnilleen saman antotehon kuin 400W sulatukset huomioiden.

Tähän käyttötilanteeseen liittyen itellä ollut mielessä vähän kehittää ohjausta siihen suuntaan, että jos sääennuste lupaa lauhtuvaa keliä, niin silloin voitaisiin hieman antaa huone lämmön jopa tipahtaa, kun tiedossa on että jonkusen tunnin päästä voidaan ottaa ilpistä sitten tehoja erimalliin.
Netto vaikutus euroissa toki vaatimaton, mutta oispa taas askeleen ilppitehtaita edellä :)

Panassa muuten tuo ulkoyksikön puhaltimen ohjaus vois mennä vähän eri logiikalla. Nyt se on sidottu ilmeisesti suoraan kompuran kierros alueeseen.
Olen nimittäin havainnut juuri samoja juttuja kuin Timba, että tietyssä toiminta pisteessä sulatus välit tihenee.

jep, pitäisi olla tuo ulkoyksikönkin puhaltimen nopeus manuaalisesti säädettävä.
nyt kun tuossa nollan ja muutaman lämpöasteen tienoilla pumppu käy pienillä tehoilla niin myös puhallin pyörii hiljaa, jos sen saisi pyörimään täysiä niin voisi olla ettei kenno menisi niin kylmäksi että alkaisi jäätämään..
ja vielä kun pumppu on minullakin semmoisessa paikassa ettei haittaisi pieni äänen lisäyskään eikä isompi puhallus..

Takaisin
Ylös Bottom