Kotiautomaation Disaster Recovery:t kaikilla muilla paikallaan ?

dbwarrior

Vakionaama
Moi

Meinasi käydä huolella ohraisesti, kun lähes valmiin Home Assistant HAOS setupin läppärin HDD alkoi menemään read only tilaan.
Oli aivan tuurissaan että tästä selvittiin kloonaamalla levyn pinta toiselle levylle ddrescue työkalulla Ubuntu USB ympäristössä.

No nyt kun tämä DR:n puute taas muistutti itsestään tuli mieleen alkaa pohtimaan että mites tuo pitäisi hoitaa.
Ajattelin että pitääpä kysysellä miten minua fiksummat on tuollaiset ratkoneet :)

Varmaan ajastettua backup:ia käyttää porukka käyttää, mutta onko joku vienyt pidemmälle ?

hemaris

Aktiivinen jäsen
Moi

Meinasi käydä huolella ohraisesti, kun lähes valmiin Home Assistant HAOS setupin läppärin HDD alkoi menemään read only tilaan.
Oli aivan tuurissaan että tästä selvittiin kloonaamalla levyn pinta toiselle levylle ddrescue työkalulla Ubuntu USB ympäristössä.

No nyt kun tämä DR:n puute taas muistutti itsestään tuli mieleen alkaa pohtimaan että mites tuo pitäisi hoitaa.
Ajattelin että pitääpä kysysellä miten minua fiksummat on tuollaiset ratkoneet :)

Varmaan ajastettua backup:ia käyttää porukka käyttää, mutta onko joku vienyt pidemmälle ?
Minulla menee backup aina aamuöllä sekä Raspissa (HA yellow) olevalle SSD:lle ja toinen kopio myös kotiverkossa olevaan NASsiin. Ihan HA:n omilla toiminnoilla ja niin että kolmea päivää vanhemmat kopiot poistetaan.

-Teme-

Vakionaama
Niin ja niiden varmuuskopioiden palatutus kannattaa myös tarkastaa :)

oma pläni menee näin:
Duplicati + cron: Sovelluskonfiguraatiot ja tilatiedostot (n8n, HA, Node-RED, Zigbee2MQTT, Mosquitto, ESPHome). Duplicati antaa salauksen, deduplikoinnin ja inkrementaalisuuden, mikä sopii pienille mutta usein muuttuville tiedostoille.
HA-konfiguraatio, HA oma backup työkalu luo tar pallot ja vetää 3 viimeisintä backuppia OneDrive pilveen. Lisäksi duplicati ajaa rsyncin → NAS. HA pitää 3 paikallista kopiota, NAS säilyttää 7 versiota
Tietokannat (PostgreSQL HA-recorder, TimescaleDB, InfluxDB). Suoraviivainen pg_dump / influxd backup -tyyppinen ote, koska tietokannat osaavat tehdä konsistenttejä snapshotteja itse.

AI serverissä, jossa myös tietokannat pyörii on 2 levyä jotka ovat peilattuna keskenään.
HA serverissä ei ole kuin 1 levy
NVR serverissä on vain 1 levy, mutta käyttää NAS asemaa video tallennukseen
7 slotin NAS asemassa on tällä hetkellä 3 levyä RAID 5 muodossa (n.40TB tallennustilaa käytössä)

Back
Ylös Bottom