Kuinka käytän ILP:a oikein?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja silkris
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
S

silkris

Vieras
Hei!
Neuvoja kaipaisin tuon seinäkoristeen :-\ oikeaoppiseen käyttöön. Tähän asti (2v) olen käyttänyt sitä niin että olen käynnistänyt sen syksyllä ja sammuttanut keväällä :)
Tuo komistus sijaitsee puolitoistakerroksisen puutaloni alakerrassa seinällä yläkerran portaikon vieressä. Talossa on sähköpatterilämmitys ja kaksi takkaa joista alakerran takkaa pidän lämpöisenä polttamalla pesällisen klapeja joka toinen päivä. Siten uunin kylki pysyy tasaisen lämpöisenä. Yläkerrassa tulia tulee pidettyä harvakseltaan, lähinnä tunnelmaa luomassa kun on joku riskimpi kantamassa klapeja vinttiin
Sähköpattereita säädettiin toissatalvena pienemmälle alakerrassa.
Tämmöisiä ohjeita olen antanut itselleni kertoa:
-sähköpatterit pidetään kokonaan pois päältä. Jos joku huone ei lämpene ILP:lla niin sinne patteri päälle (no tottakai..)
-jos takkaa lämmitetään niin ILP pois päältä tai pelkkä puhallintoiminto päällä ( Fujitsussa (ASYA) ei taida sellaista olla, vai?)
-takkaa ei pidä lämmittää jos käytetään ILP:a (typerä ohje)
-lomareissun ajaksi pelkkä ILP päälle, lämpö säädetään matalammalle ( entäs jos sillävälin tuleekin tulipalopakkaset?)

Eli miten säädän sähköpatterit ja ILP:n kun pidän takkaa lämpimänä läpi talven?

Vs: Kuinka käytän ILP:a oikein?

Minä olen säätänyt ILP:n lämmön asteen verran ylilämmölle (23'C). Sähkölämmitys on 21,5...22'C. Eli jos ILP kykenee, se lämmittää 23 asteeseen ja muut lämmöt sähköllä eivät kytkeydy. Jos ILP potku loppuu, katkeaa lämmön lasku sähkölämmityksien havahtumiseen. Jos takkaa lämmittää ja se kykenee lämmöt nostamaan yli 22'C, niin sähkölämmöt katkeavat. Jos lämpö nousee yli 23'C, niin ILPpi lopettaa lämmityksen.

Haen tuolla sitä, ettei tarvitse koko ajan säätää. Tärkeintä on kuitenkin päästä tilanteeseen, jotta ILP tuottaa suoran sähkön sijaan lämpöä aina. Ostopuilla taitaa puuenergia olla kalliimpaa kuin leudon kelin ILPpilämpö.

Jos haluaa, etteivät patterit lämpeä yhtään kovemmalla pakkasella, pitää ero ilpin ja patterin säädöissä olla vähintään viiden asteen luokkaa. Ainakin, jos sattuu vähänkään vanhemmassa talossa asumaan, jossa eristykset eivät ole matalaenergialuokkaa. Tämän olen karvaasti saanut kokea vaikka vielä muutama vuosi sitten elin luulossa, että vähempi ero riittää.
Lattian ja katon välille tulee meidän vanhassa tönossä -15°C ulkolämpötilassa helposti kolme astetta ja patterin termostaatti paksujen verhojen takana ikkunan alla on vielä pari astetta kylmemmässä. Eli koska ilpin LT-mittaus on siellä "kuumassa" ja patterin "kylmässä", käy helposti niin, että patteri ottaa varkain melko isonkin siivun lämmitystaakasta, jos LT-pyynneissä ei ole tarpeeksi suurta eroa.
Mukavuustaso on toki suurempi, jos LT-pyyntiero on pienempi ja päinvastoin.

Itse asun rintamamiestalossa ja meillä on oikeastaan ihan turha yrittää pitää pattereita siten päällä ettei ne lämmitä (ikkunan alla on aina sen verran kylmempää). Eli meillä on patterit kokonaan pois päältä niin kauan kuin pirtissä tarkenee ja vasta kun tulee vilu laitan patterit päälle tai lisään takkaan puita.

itselläni on lattialämmitys sekä yläkerran patterit KOKONAAN kiinni, kun ilpillä ja takalla lämmitän.
Ja se näkyy sähkölaskussa, mutta ei tunnu sisätilan lämpöjen heittelynä.
Pitkien lomailujen viikon tai yli aikana, annan ilpin käydä ihan normiasetuksilla.
Varmuudeksi säädän sähkölämmityksen n +7 asteseen, ettei ihan pakkaselle mene, jos ilppi jonkin vian vuoksi sammuu.

Muuten ilpin asetukset manuaalilla pyynti +21 ja puhallus 3:lla, asteikolla 1-5
Asetuksiin en koske mitenkään kun takkaa lämmitän.
Ja hyvin toimii.

Rassaaja sanoi:
Jos haluaa, etteivät patterit lämpeä yhtään kovemmalla pakkasella, pitää ero ilpin ja patterin säädöissä olla vähintään viiden asteen luokkaa. Ainakin, jos sattuu vähänkään vanhemmassa talossa asumaan, jossa eristykset eivät ole matalaenergialuokkaa. Tämän olen karvaasti saanut kokea vaikka vielä muutama vuosi sitten elin luulossa, että vähempi ero riittää.

Joo, kyllä minäkin olen huomannut, että termareita on joutunut kääntämään huomattavasti pienemmälle, jotteivät patterit lämpene turhaan. Patterihan on ihan kylmä pinnasta, jos se ei lämpene lainkaan.

Sillä lailla olen saanut esim. alakerran makuuhuoneen termarin säädettyä, että jos oven pistää kiinni, niin huoneen lämpö ei tipu kuin ehkä pari astetta pakkasillakaan (tunnin-parin aikana), vaikkei ilppi sinne pääse vaikuttamaan. Sitten kun oven aukaisee niin melko nopeasti elektroninen termari sulkee sähköpatterin.

Semmoisenkin tosiasian huomasin aikoinaan, että jos termari on pikkuisen liian isolla, niin riippuen huoneen sijainnista ja muista tekijöistä, niin voi olla ettei ilpin lämpö pääse huoneeseen sammuttamaan patteria, koska patterin aiheuttaman lämmön ilmavirtaus estää ilpin ilmavirtauksen pääsyn huoneeseen.

Kyseessä rintamamiestalo.

Takaisin
Ylös Bottom