Kumpi ilppi

N

NR

Vieras
Mitä enemmän yrittää vertailla ja lukea, sitä vaikeammaksi valinta tulee.
Nyt ollessani jo lähes sekoamispisteessä, loppusuoralle on päässyt Fujitsu ASY12LC, LD ja Toshiba Daiseikai 10.

Toshibasta saamani tarjous on kallein, asennettuna 2000e, Fujitsu LD 200,- edullisempi ja LC vielä 100 edellisestä.

Kertokaa raatilaiset mielipiteenne, mikä noista olisi järkevin hinta/laatu suhteeltaan tai heittäkää joku harkitsemisen arvoinen vaihtoehto.

Talossa on n. 140m2 lämmitettävää alaa yhdessä tasossa, varaava lattialämmitys, varaava takka ja kattosähkö. Ostanko polttopuita koko rahalla?

Boosman

On EEV jaMuuttuva nop. UY puhallin ja mitä kaikkea
Vs: Kumpi ilppi

Juu nyt kun itsellä on kokemusta pumpusta ja lukenut tätä foorumia kovasti, niin suosittelen pumppua jo vanhemmillenikin, tosin se vois olla edukkaampi kuin nykyinen ja hieman pienempi tehoinen koska heillä on pienempi talon n.124 neliöö-öljyllä-. ja ainut pumppu mitä suosittelen heille on just Argon (sanyo,technibel) pumppu ja vieläpä ruotsista ostettuna. on kyl tosi halpoja sielä.. ps.Tilaa argo..

K

kttake

Vieras
  • Keskustelun aloittaja

Mun kokemuksen mukaan Toshiba oli varma valinta.
Uskoin ainakin itse testeihin ja suosituksiin, niistä löytyy perusteet ::)

D

Drummer

Vieras
  • Keskustelun aloittaja

NR sanoi:
Mitä enemmän yrittää vertailla ja lukea, sitä vaikeammaksi valinta tulee.
Nyt ollessani jo lähes sekoamispisteessä, loppusuoralle on päässyt Fujitsu ASY12LC, LD ja Toshiba Daiseikai 10.

Toshibasta saamani tarjous on kallein, asennettuna 2000e, Fujitsu LD 200,- edullisempi ja LC vielä 100 edellisestä.

Kertokaa raatilaiset mielipiteenne, mikä noista olisi järkevin hinta/laatu suhteeltaan tai heittäkää joku harkitsemisen arvoinen vaihtoehto.

Talossa on n. 140m2 lämmitettävää alaa yhdessä tasossa, varaava lattialämmitys, varaava takka ja kattosähkö. Ostanko polttopuita koko rahalla?

Jos oikeasti haluat säästää niin osta polttopuita koko rahalla; varmasti kannattavampaa rahallisesti kuin ilpin hankinta! Jos laiskottaa polttaminen, niin osta ilppi. Merkillä tuskin on väliä. Mutta kun kaikki täällä tuntuvat puolustavan omaa valintaansa niin täytyyhän minunkin ;D Fujitsulla on 5 vuoden täystakuu, joka on aikamoinen etu muihin pumppuihin nähden. Et myöskään löydä siitä juurikaan negatiivisia kommentteja; ainoa jonka minä olen nähnyt koskee AWYZ-malleista puuttuvaa 24h kelloa (on amerkikkalaismainen PM/AM-kello), joka mielestäni ei ole edes vika. Ei jäädy, eikä takkua ;)

N

NR

Vieras
  • Keskustelun aloittaja

Tämä nyt menee jo vähän aiheen ohi mutta...

Kuinka paljon olette laskeneet arvoa ilman puhdistukselle (tai oikeammin kai suodatukselle) joka ikäänkuin tulee hinnassa mukana? Missään esitteissä tai muuallakaan en ole nähnyt kirjoitetun kuinka isoon tilavuuteen se näissä ilpeissä riittää jotta siitä olisi jotain hyötyä. Kaikenmaailman hienoja tekniikoita ja sanoja kyllä näyttää olevan. Riittääkö teho ja puhdistuuko se ilma todella lämmityksen ohessa vai pitääkö puhalluksen olla täysillä että ilmaa kiertää riittävästi suodattimien läpi. Makuuhuoneessa meillä humisee Elixair 400 jo neljättä vuotta ja siitä voin sanoa, että toimii.

Entäs sitten jäähdytystoiminto? Yhdellä normipumpulla ei kuitenkaan koko taloa viilennetä kesän kuumimpaan aikaan. Tälle en ainakaan itse laske mitään arvoa vaikka olisihan kiva sanoa kavereille että onpa ilmastointi talossa...

K

kuumakalle

Vieras
  • Keskustelun aloittaja

jos haluut hyvän ja halvan niin ostat teho ja laatusuhten PARHAIMMAN ;D

Ultimate 26 Super Inverter
on ollut käytössä jo monta vuotta ja on hiljainen,tehokas ja marimekon kuosissa.
tossa seinällä on ja on kuin ei olisi mitään(hyvä jos tuntee ilman virtauksen)
sähkölaskusta en tiedä mutta oli tossa jo -25 ja hyvin tarkeni.
takusin en viittinyt puttua kun korjaan itse ja asensinkin ton seinälle.(50e paineistus) ::)
monessa pumpussa on toi 5v takuu.
kello on mulla ranteessa ja aamulla koira tulee herättämään minut aaamukahville....surku kun ei osaa vielä keittä sitä :-\

D

Drummer

Vieras
  • Keskustelun aloittaja

NR sanoi:
Entäs sitten jäähdytystoiminto? Yhdellä normipumpulla ei kuitenkaan koko taloa viilennetä kesän kuumimpaan aikaan. Tälle en ainakaan itse laske mitään arvoa vaikka olisihan kiva sanoa kavereille että onpa ilmastointi talossa...

Sinulla täytyy olla todella alitehoinen pumppu jos talo ei jäähdy. Viime kesän helteillä minulla oli päällä aivan minimitehot, ja jäähdytti vähän liikaakin välillä!

H

hanski

Vieras

Minulla on ollut nyt Fyjitsu 1.5 vuotta eikä mitään ongelmia, hyvin on lämpö riittänyt ja jäähdytys riittää tosiaan koko taloon. pumpussa tuntuu tehoa piisaavan niin lämmitykseen kuin jäähdytykseen.Fujitsu ainakin on varma valinta..

A

Artturi-Ilmari

Vieras

Jäähdytyksestä ei ole kokemusta kuin yhdeltä loppukesältä, mutta kovin hienosti tuntuu toimivan 10-toshussa. 70-80neliötä alakerrassa ja mukavan ilman tuotti sinne. Itse asiassa en niinkään suosinut itse viilennystä vaan kuivatusta. Asteita oli 24 tai 25 koko ajan, mutta olo mukava kun kosteus vain ulkona. Torppa kuitenkin Erittäin kuumalla etelärinteellä ilman minkäänlaista puiden yms varjoa.

K

kuumakalle

Vieras

mulla taas oli olohuoneessa kokokesän luistelurata (-7'c)
no sähköähän meni mutta naapurin lapsilla oli hauskaaa ;D ;D ;D
käänsin myös ton lattian pakkasen puolle
yhtän sarajapeliä ei pelattu mutta tulevana kesänä olisi tarkoitus pelata ;)

N

NR

Vieras

kuumakalle sanoi:
mulla taas oli olohuoneessa kokokesän luistelurata (-7'c)
no sähköähän meni mutta naapurin lapsilla oli hauskaaa ;D ;D ;D
käänsin myös ton lattian pakkasen puolle
yhtän sarajapeliä ei pelattu mutta tulevana kesänä olisi tarkoitus pelata ;)

Luistimilla en pysy mutta mitäpä jos kääntää kondensioputken pään puhaltimen imupuolelle ja lumettaisi koko kämpän? 50km hiihto taloa ympäri televisiota katsellessa ja tankkauspiste kätevästi aina 20 metrin välein jääkaapin kohdalla. Kaksitasoratkaisuissa portaikosta saisi alppilajien suorituspaikan mutta valitettavasti meillä ei ole sellaista.
;D

C

Cud

Vieras

Minulla on Fujitsu 12 LD ja olen siihen tyytyväinen. Poltan takassa joka päivä ja se tasoittaa lämmön tehokkaasti. Lämpö on paljon tasaisempi nyt kuin ennen, eli mukavuus on ihan eri tasoa ja säästö on oikeesti vain plussaa. Oli tuuria koska tilasin 9:n mutta ne olivat loppu joten sain 12 samaan hintaan. Siinä säästyi 200. Jos hintaero on vain 100€ niin hanki toi LD, mulla on toi LC tallissa ja on sekin ihan hyvä laite mutta valitsisin kuitenkin toi LD taloon koska siinä on enemmän säätömahdollisuuksia. Ero ei kuitenkaan ole huimaava. Toi ilmoittamasi hintataso on minun mielestä hieman korkea kun vertaan siihen mitä itse maksoin, eli ehkä sulla olisi vielä mahdollisuus tinkiä? Kannattaa kysyä useammasta paikasta. Löysin itse firma joka myi pumput yli 400€ halvemmalla kuin lähin toimittaja ja asennus sain 3 viikkoa nopeammin! Hyvää jälkeä tekivät.

Samppa

Ylläpitäjä
Ylläpidon jäsen

Mitäpä jos kuumakalle päästäisi hieman höyryjä, ennen kuin enempää päästää verbaalista lahjakkuuttaan valloilleen. ;D

K

kuumakalle

Vieras

;D SAMPPA ;D

olen ihan otettu....no laskuhumala on jo saavutettu ja sydämmeni lyönnit ovat jo tasaanutuneet :D

Samppa

Ylläpitäjä
Ylläpidon jäsen

Olkaa hyvä vain ;D

Havaitsinkin tuossa, jotta hieman jälkijättöisesti kommentoinkin ko. asiaan. Vaan eipä siinä, jos ensi kesänä sarjapelejä järjestät, niin laita tuloksia näkysälle.

H

Hemmo

Vieras

No helkutti! :D
Kuumakalle:
Piäsiskös tämmönen diakonaalityylillä hiihtelevä ikämies vielä kevätlumila mukkaa?
Kisoihi.
Alakutalavesta en kerkiä.
Livahti näemmä jo ylikunnon puolelle.

Valmentaja miäräs ensin joulun jälkeen semmosen korkeenpaekan leirin.
Hemohessit on jo varattu!

K

kuumakalle

Vieras

hemmo ;D

meiltä puuttuukin semmoinen etuhaampaaton takapakki vasemalta takatolpalta :D
ja jos on ylikuntoo niin vetäse toppahousuihin semmoinen 10kg levypaino niin annat meidän pojille vähän tasoitusta

tere tulemast kädettömien seuraan..

W

Wesku

Vieras

Nonni. Nyt pitäisi päättää seuraavista malleista joku omaan käyttöön(älkää tarjotko muita, en jaksa enää alkaa perehtymään):

Mitsu FA 35
Sanyo Clover Inverter 124 EHDXN
Toshiba RAS13

Kaikki tuntuvat olevan hyviä, Mitsu ja Sanyo erittäin hiljaisia(quietilla) ja Sanyo antaa eniten tehoa, eli se 3,5kW -15 asteessa.

Toshibaa taas kehuu moni ja tuntuu aina sijoittuvan testeissä vähintään mitalisijalle. Myös asentajan suosikki vaikka vaihtoehtoina olivat myös nuo 2 + pari muuta tunnettua peliä. Johtuuko katteista tms ?

Mitsun ongelmista ei paljoa ole kuullut, Sanyon jäätymisestä huhuja ja Tossut taas todistettavasti jäätyneet(jossain keskustelussa täällä siitä mainittiin). Kaikki kuitenkin tuottavat miellyttävää lämpöä ja saavat uunian lämmöt liikkeelle ja ovat taloudellisia kovissakin pakkasissa. Ainoa automaattisammuja ja toivottavasti sen jälkeen myös-käynnistyjä on Sanyo. Tiukimmin pakkasta kestää Toshiba -25 asteeseen.

Talo on 2 kerr n.140m2, jossa suora sähkö + 2 kaakeliuunia alakerrassa. Lämmitystarve olisi koko taloon, jäähdytys lähinnä ylös, jossa makuuhuoneet. Alakerrassa k, rt ja oh. Laitteen pystyisi sijoittamaan mukavasti portaikkoon puhaltaen sekä alas, että ylös. Kykeneekö nämä laitteet puhkumaan 2 suuntaan samanaikaisesti ?

Niin ja siis eteläisessä Suomessa ollaan.

Kertokaapa nyt mikä noista olisi mielestänne se paras, riittävän tehokas ja huolettomin vaihtoehto. Muuta en itse haluaisi tehdä kuin painella kaukosäädintä seuraavat 10v laitteen pelittäessä ongelmitta.

Kiitos.

m1xa

Aktiivinen jäsen

kaikkihan noista ihan hyviä.. Itse tietenkin suosin jostain kumman syystä daiseikaita :p ,vetäkää vaikka pitkää tikkua niin on helppo ja yksinkertainen päätös :D

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen

Jäähdytys vaatimuksien vuoksi tulisi hankkia vaikka pari pienempää pumppua. ;)

Esim. alakertaan invertteri lämmityksen ja yläkertaan on/off lähinnä jäähdytykseen.

V

Viltsu

Vieras

Älä Wesku unohda sitä seikkaa, että testissä oli Tossun 10 malli eli tuo Ras-13 menee samoille viivoille kuin tuo Sanyo 124.

Mielestäni joko Tossu tai Sanyo ja laite portaikkoon.

I

i-see

Vieras

Anna rahan ratkaista. Jos et kolikkoa heitä, niin ota hankintahinnaltaan edullisin.

W

Wesku

Vieras

heh, no klapeja tulee kyllä muutenkin osteltua, kun on pihalla puusauna + no edellämainitut kaakeliuunit.

Onko tuo uusin Daiseikai RAS13 sitten jo niin lähellä tuota Sanyon tehoa, että menee jo kolikon heitoksi ?

Ulkoyksikköhän on jonkin verran suurempi tuossa Sanyossa kuin noissa kahdessa muussa, josta ilmeisesti johtuu myös hieman kovempi teho kovalla pakkasella.

Ilmeisesti tuossa viimeisimmässä 06 tehdyssä testissä on Sanyon vehje ollut hmmm Volkswagen Passat Toyota Corollien seassa, eli tarkoitan sitä, että hieman järeämpi kuin nuo muut testatut ?

Ei tuo Sanyo nyt kuitenkaan mikään hirveä virtasyöppö ole muihin verrattuna. Puhutaan nyt lähinnä joistain kymmenistä wateista eikä todellakaan kilowateista. Se lämmönmittaus kakesta on myös hyvä puoli samoin kuin erinomaiset ilmanpuhdistusominaisuudet ja laitteen itsensä helppo puhdistettavuus.

Toshiban(ja Mitsun) puolesta puhuu sen "yleismaailmallinen" luotettavuus, käyttäjien tyytyväisyys ja asentajan suosikkiasema vaikka myisi kyllä minkä tahansa näistä laitteista jos vai haluan. On mies vaan vankasti sitä mieltä, että Toshibaa hänen ei tarvitse tulla rassailemaan takuuaikana ja tuskin paljon muutenkaan. Ei Mitsussakaan mitään vikaa ole, mutta taidan nyt kuitenkin päätyä jompaan kumpaan näistä kahdesta. Paljonkos tuolla Tossulla oli lämmöntuotto siellä -15 asteessa, kun Sanyo vielä puhkui sitä 3,5kW ?

En ole Janti niinkään nyt jäähdytyksen perässä tässä vaan nimenomaan (lisä)lämmityksen. Jäähdytys ja kosteudenpoisto tulee sitten kaupan päälle ikäänkuin ja kone saa jäähdyttää sen minkä sitten jäähdyttää sitten kun siihen tarvetta on. Veikkaan, että kun sen laittaa yöksi puhaltamaan makuuhuoneen suuntaan, niin on siellä paljon vähemmän lämpöä kuin viime kesän +27 parhaimmillaan. Matkaa kun ei ole kuin tuo 4-5m makkarin ovelle.

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen

Wesku Kyllä se yläkerran jäähdyttäminen tuolla porrasasennuksella hankalaa voipi olla vaikka tuo etäisyys ei ole kuin 4-5 metriä. Voihan se viileä ilma sinne yläkerran huoneisiin kovalla puhalluksella mennäkin. ;)

Tästäkin asiasta (2-kerroksisen viilennyksestä) on ollut useaan otteeseen puhetta tällä kanavalla ja löytyy tähän varmaan kokeneempia henkilöitä vastaamaankin. :-X
Tässä jokin keskustelu (Fa-25 ja Asuja voisivat tietää enemmän) http://lampopumput.info/foorumi/index.php/topic,204.msg1726.html#msg1726

W

Wesku

Vieras

Kyllä itse uskon, että menee aika hyvinkin. Ylemmäs jos vielä sijoitan, eli yläkerran seinälle, niin silloin puhallus alakertaa on kyllä aika tuskaisen vaikeaa. Tuohon puoleenväliin kun sen pukkaa, niin silloin puhaltaa siitä nätistä sekä ylös että alas. Jäähdyksen kannalta alakerta on hieman vaikeampi tapaus kuin yläkerta, mutta jos nyt riittävästi laittaa puhkua pahimmissa ahdistuskeleissä, niin eiköhän se asumismukavuus kummasti kohene tuollakin ratkaisulla. Kosteudenpoistohan se lienee suurin tekijä siinä mukavuudessa kesällä eikä niinkään pelkät lämpöasteet.

Tuosta paikasta voin vielä säätää sen puhalluksen aika ylöskin, joten ei se lämpö/kylmä tule törmäämään portaisiin. Tästä on nyt puhuttu jo parinkin asentajan kanssa ja tuo se paikka olisi heidänkin mielestään selkeästi paras. Tottakai 2 pumppua olisi paras rartkaisu, mutta siinä vaiheessa lompakko narahtaa veilä 1000 eurolla lisää ja se alkaa olla jo hieman liikaa se. Kuitenkin lisälämmityksestä on kyse eikä toimiston asiakastiloista.

V

Viltsu

Vieras

Wesku, tarkemmin harkittuani tätä sinun Ilppi valintaongelmaa. Tulin siihen johtopäätökseen, että älä osta mitään Ilppiä ainakaan ennenkuin tuo TM testi tulee julkisuuteen.

Perustelut:
R&R testissä on juuri tuo ongelma, että siinä on eri lämmitysteholuokan Ilppiä samassa taulukossa ja sinne on lisätty P-hyväksynnän saaneita tuotteita jälkeenpäin.

Viimeisessä julkaisemassaan tuloksessa (Energimyndigheten) he ilmoittivat, että Toshiba olisikin 10 EAVP-E, jota kyllä vähän ihmettelen. Jos näin kuitenkin on niin suuremman 13-malli pitäisi teoriassa antaa lämpötehoa vähintään 400 W enemmän. Tämä perustuu Service manuaalin käyriin jossa Toshiba esittää käyrillä Ras-10-13-16 käyttäytyvät toisiinsa nähden samalla tavalla.

Passat-Toyota vertailu
Jos lähestytään tuota oikeaa vertailukohtaa lämmityksen normitehojen mukaan.
Sanyo124 normiteho on 4,8kW sitä verrataan ras-10 normiteho on 3,2 kW.
Ras-13 normiteho on 4,2 kW ja Ras-16 normiteho on 5,5 kW.
Sama pätee muihinkin testissä oleviin merkkeihin. Siis ei ole ollut tarkoitus verrata valmistajien saman teholuokan laitteita keskenään.
Nämä nimellistehot on ilmoitettu alkuperäisessä testissä effect kohdassa.
Lisätaulukossa ilmoitetaankin samassa kohdassa SP P-testin mukainen teho +7 asteessa.

Scanoffice teki testin VTT:llä omilla tilaajan ilmoittamilla kriteereillä. Pöytäkirjassa sanotaan, että tulokset pätevät vain kyseiselle testatulle laitteelle. Eihän tässä mitään vikaa ole.

Värmepumpsforumilla oli, että SP:n P-testissä oleva Sanyon 124 ei ollutkaan toiminut Ahlsell:in haluamalla tavalla tehojen suhteen ja oli havaittu jään muodostusta kennon yläosaan. Laite oli haettu pois ja viety viriteltäväksi muualle.

Aiemmin oli sokea usko siihen, että nämä pohjoismaiden viralliset laboratoriot ovat se luotettava lähde. Nyt elämme tätä päivää ja maksumies tilaa haluamansa testit niillä tavoilla kun itse haluaa. Testilaitteina ovat ne jotka maksajat osoittavat.

Tämän hetken ilmalämpöpumppumyynti on erittäin paljon kiinni näistä Copin kymmenyksistä ja lämpötehojen pienistä eroista.
Kun näitä eroja voidaan osoittaa saadaan laitteesta parempi hinta, kate ja volyymi.

Kysymys kuuluu seuraavasti voitko luottaa siihen, että ostamasi Sanyon 124 toimii kuten tuo testissä ollut laite?

Puolueeton testi on minun mielestäni tämmöinen vanhan tavanmukainen. Testaaja valitsee satunnaisesti esimerkiksi 20 laitetta, joista testataan satunnaisotannalla 10 laitetta. Tulokset julkistetaan näiden laitteiden tuloksista keskihajonnan perusteella, jolloin paras ja huonoin tulos saadaan karsittua pois. Valitettavasti näitä testejä ei taideta enää nykypäivänä paljon tehdä.

W

Wesku

Vieras

"Kysymys kuuluu seuraavasti voitko luottaa siihen, että ostamasi Sanyon 124 toimii kuten tuo testissä ollut laite?"

En voi enkä aio luottaa. Kyllä tässä nyt vahvasti ollaan kallistumassa tähän uuteen Daisekai Toshibaan RAS-13. Ero tehossa on kuitenkin niin marginaalinen, että sille ei voi kovin paljoa antaa painoa.

Luotettavuus on se mikä ratkaisee, kun en todellakaan ole mikään puuha-pete perusinsinööri, joka mielellään itse säätelee, korjailee ja virittelee pönttöään. Minulle riittää pelkkä kaken kanssa huiskiminen ja tässä mielessä tuo Tossu kyllä vaikuttaa parhaalta.

Mitsussa ei taatusti ole mitään pahaa hämminkiä, mutta ei se ihan potkussa pärjää tuolle Tossulle.

Aikon

Jäsen

Viltsu sanoi:
Värmepumpsforumilla oli, että SP:n P-testissä oleva Sanyon 124 ei ollutkaan toiminut Ahlsell:in haluamalla tavalla tehojen suhteen ja oli havaittu jään muodostusta kennon yläosaan. Laite oli haettu pois ja viety viriteltäväksi muualle.

Kuten Sanyon omassa ketjussa sanoin juttelin Ahlsellin kaverien kanssa ennen hankintaa. Tuo Ruotsin testi meni siten että oli huomattu ongelma ja tuolloin koko laitteen markkinoille tuloa on lykätty ja sitä on kehitetty. Ei siis vain viritelty mallia testiä varten kuten väität.

Itse voin talven mittaan sitten kommentoida täällä palstalla kuinka laite selviää talvesta.
Säästölukemia voi tarkastella tarkemmin vasta myöhemmin, mutta mitä sähkömittaria olen tutkaillut niin edullisesti on syksy/alkutalvi selvitty.

[quote author=Wesku]
Kyllä tässä nyt vahvasti ollaan kallistumassa tähän uuteen Daisekai Toshibaan RAS-13.
[/quote]

Onnittelut, Tossu varmasti myös hyvä valinta! Mikä oli hintaero 124 (kysyitkö tarjouksen?) ja RAS13 välillä?

W

Wesku

Vieras

Äläs nyt Aikon vielä onnittele. Kyseessä oli vasta väliaikapiste, jossa Tossu johdossa.

Tämän hetken tieto

Mitsu FA 35, 2150e
Sanyo(Shiki Sai kan), 2200e
Toshiba Daiseikai RAS 13 GAVP-E, ?

Nämä kaikki siis "kauko käteen"-periaatteella.

Selvittelin sähkölaitokselta viimeisen 3 vuoden kulutustietoja ja pyörii talvesta riippuen siellä 20 000kWh:n nurkilla. Ei huonosti, kun kyseessä on kuitenkin vanha talo ja vielä pihasaunakin, jossa peruslämmitys.

Polttaminen(polttopuun) kannattaa aina..

Mielenkiintoista muuten nähdä miten tuo lukema muuttuu masiinan asennuksen jälkeen ja säästyykö polttopuuta. Varmaan ainakaan lämpimimmillä keleillä ei jaksa enää roudata klapeja liiteristä jos pumpulla pärjää.

Aikon

Jäsen

Tulet yllättymään hinnasta kun kysyt tuolta mun vinkkaamasta paikasta!
Melkein veikkaan että sulla on sitten Sanyo ;D

H

Heikki

Vieras

Minulla on ollut Toshiba Daiseikai RAS 13 nyt alun toista vuotta ja sähkönkulutus ennen pumppua 15 v keskiarvona 17100 kwh.
Vuodessa säästöä on kertynyt noin 5000 kwh eli lämmityssähkön osuus ( arvio n 10000 kwh/vuosi ) on puolittunut.
Hintatasosta ei minulla ole tarkempaa arviota ja sehän onkin aina myyjän ja ostajan välinen asia ja riippuu jonkinverran myös kohteesta mutta kyllä sen pitäisi olla samaa luokkaa noiden verrokkien kesken. Jos paikka on helppo ja putkipituudet kohtuulliset niin tinkimällä pitäisi asettua 2000 pintaan ja jopa alle.

tet

Hyperaktiivi

Wesku sanoi:
Kyllä itse uskon, että menee aika hyvinkin. Ylemmäs jos vielä sijoitan, eli yläkerran seinälle, niin silloin puhallus alakertaa on kyllä aika tuskaisen vaikeaa. Tuohon puoleenväliin kun sen pukkaa, niin silloin puhaltaa siitä nätistä sekä ylös että alas.

Ohessa Sanyon huoltomanuaalista poimitut kuvaajat jäähdytys- ja lämmitysmoodien puhallusetäisyyksistä. Kuten kuvaajista näkee, ei jäähdytyksellä pysty puhaltamaan ylöspäin. Täydellä puhalluksella ja ylimmällä suuntauksella "ilmavirtauskeilan" yläreuna (vai liekö keskikohta ???) on 4,5:n metrin päässä laitteesta jo metrin laitteen asennuskorkeuden alapuolella.

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen

tet on tässä mielestäni oikeassa ja juuri tähän perustin tuon aiemman mielipiteeni aika paljolti. ;)

tet

Hyperaktiivi

Wesku sanoi:
Ei tuo Sanyo nyt kuitenkaan mikään hirveä virtasyöppö ole muihin verrattuna. Puhutaan nyt lähinnä joistain kymmenistä wateista eikä todellakaan kilowateista.

Niin siis... ???

Virtasyöppöyttähän ei ratkaise laitteen maksimi ottoteho, jos sitä tarkoitit. Laitteen ottotehohan on aina ja joka olosuhteissa lämmitysteho jaettuna COP:illa. Jos samoissa olosuhteissa käytetään kahta eri pumppua joiden COP on kyseisissä olosuhteissa sama, ne vievät tasan saman määrän sähköä vaikka nimellistehot olisivat aivan erilaiset.

Back
Ylös Bottom