Kuumavesivaraajan termostaatti

XHAUTAJAR

Tulokas
Moro

Lämmitysjärjestelmässä on vähän nyt parannettavaa ( CTC- VILP, + aurinkolämpökeräin+ kuumavesivaraaja) lämmitettävänä 200m2 taloa sekä erillinen 60m2 saunarakennus.

Mutta siis itse ongelma on nyt tuo 500L lämminvesivaraaja ja sen ohjaamisen parantaminen.

Nyt on siis 3x1000w lämmitysvastus termostaatti ja se on 24/7 päällä ei välissä kelloa tai shellyä, jompikumpi pitää laittaa ja pian.

Kello on tutumpi juttu, mutta miten tuo Shellyn asentaminen? .. vaihtoehtoja on monia, mikä olisi se oikea, osaisiko joku auttaa?
Verkkoa olen tuonne järjestämässä, niin saisi tuon lämpöpumpunkin siihen kiinni haistelemaan pörssisähkön hintaa,.

kun lämminvesivaraajan lämmitysvastus on vain ihan itsessään päällä, niin termostaatti ohjaa vastusta lämpenemään noin 5 min välein auki- kiinni.. onko termari siis susi? Käykö tieni uutta termostaattia hankkimaan voi olisiko jotain, mitä voisi tehdä? Eikö tuon lämmityksen pitäisi huilata niin kauan että lämpö varaajassa oikeasti laskee, eikä tuolleen "huohottaa"

Vilp tietty hieroo lämpöä myös tuohon varaajaan, ja aurinkon paistaessa myös tuo aurinkolämmön talteenottosysteemi (Sunex Logo- ohjaimella)

Riihis

Aktiivinen jäsen
Theben kellokytkin ja kontaktori on aika halpa ja helppo "passiivinen" ohjausjärjestelmä. Yötunneille kun laittaa ajastimen, niin lähes aina halvimmat pörssitunnit. Ja saa lämmittää pidemmät jaksot yhtäsoittoo, kuin pahimmillaan 15min välein päälle-pois.

Arisoft

Hyperaktiivi
Kello on tutumpi juttu, mutta miten tuo Shellyn asentaminen? .. vaihtoehtoja on monia, mikä olisi se oikea, osaisiko joku auttaa?
Verkkoa olen tuonne järjestämässä, niin saisi tuon lämpöpumpunkin siihen kiinni haistelemaan pörssisähkön hintaa,.

Shelly asennetaan ihan samalla tavalla kuin kello. Se on vastaavanlainen ohjausrele jonka perään tulee kontaktori ohjaamaan kolmea vaihetta.

termostaatti ohjaa vastusta lämpenemään noin 5 min välein auki- kiinni

Eihän se virhe ole jos veden lämpö pysyy sopivana. Eli mitä mittari sanoo?

Nopea sykli kertoo siitä että termostaatissa on pieni hystereesi ja että lämpöä kuluu tasaisesti jonnekin.

Shellyn kanssa voisit laittaa sinne oman lämpömittarin ja Shelly ohjaisi sitä haluamallasi tavalla. Nykyinen termostaatti jäisi vain ylikuumenemissuojaksi ja se laitettaisiin siis aika kuumalle asetukselle jos vain voi.

Harrastelija

Vakionaama
Jos on joku yösähkötyyppinen talo alunperin niin siellä voisi olla kytkin jolla valitaan toimintatapa.
Sammutettu
Jatkuva
Yösähkö

Fiksuin ratkaisu olisi jos kytkimessä olisi yksi asento lisää: Shelly.
Mutta tommonen kytkin vie enemmän tilaa keskuksesta. Eli olisiko paras laittaa shelly tuon jatkuva moodin ”taakse”?
Täällähän on paljon porukkaa jotka ovat lisänneet shellyjä. Varmaan kommentoivat miten tehneet.

@XHAUTAJAR Onko tuossa käyttöveden kierto jolloin varaaja jäähtyy koko ajan. Kuuma hanavesi kiertää putkissa koko ajan. Ja jos lämmitystapa on ”jatkuva” niin pätkii lämmitystä.
Tuollaisessa tapauksessa voisi auttaa myös kellokytkin siinä käyttöveden kiertopumpussa (eri kuin lämmityksen kiertovesipumppu). Pumppu pyörii vain aikoina jolloin kuumaa vettä eniten käytetään. Esim yöllä voisi olla sammutettuna.

XHAUTAJAR

Tulokas
  • Keskustelun aloittaja
Tupa on rakennettu hakkeen polton varaan aikanaan, jaettavaa lämmintä on siis riittänyt silloin.

Eli katkaisijaa yösähkölle ei ole, mutta ehkäpä tuollainen ohjauskytkin saisi kyllä olla. ja jos ja kun kellokytkintä on hankkimassa, niin kyllä tuo käyttöveden kierrätyspumpun ajoittainen sammuttaminen voisi hyvinkin olla kyvä juttu.

tässähän siis on sellainen pieni tuntematon asia, eli vesiputket tuolta tallinperukasta taloon, itselläni ei mitään tietoa, miten ne on eristetty, ja onko ajatus ollut kovinkin "lämpöä kyllä riittää, eriste on kallista" eli miten tuo 20M putki rakennustan välillä on eristetty, moilemmissa päissä on kaikki putket hyvin lähellä toisiaan, mutta se nyt ei paljoa kerro.

Tuo varaajan termostaatti siis kytkee lämmityksen ihan samalla tavalla pois ja päälle, oli pyynti vaikka juurikin nostettu 50 >max. sama 5 min päälle-pois sykli on tällöinkin.
Ainakin oletan että 500l:n varaaja ei pitäisi jatkuvasti onnistua millään kulutuksella muuttamaan noin rajusti lämpöään, tai sitten termostaati hystereesi on luokkaa 0.01 astetta. Varaaja noin vuodelta 2013

Tämä jos mikä saa arvelemaan, että joko termari on rikki tai sitten varaajan lämpövastuksessa on jokin ylikuumenemissuoja, joka katkoo tuota ja itse vain luulen, että se johtuisi lämpötilasta. Itse kotelo ei mitenkään mainittavammin kuumene. Milläs tästä varmuuden saisi.

Arisoft

Hyperaktiivi
Tämä jos mikä saa arvelemaan, että joko termari on rikki tai sitten varaajan lämpövastuksessa on jokin ylikuumenemissuoja, joka katkoo tuota ja itse vain luulen, että se johtuisi lämpötilasta. Itse kotelo ei mitenkään mainittavammin kuumene. Milläs tästä varmuuden saisi.

Mitä se lämpömittari sanoo? Jospa se onkin alilämpöinen ja tosiaan ei lämmitä tarpeeksi.

Kai se lakkaa lämmittämästä jos pyyntiä laskee tarpeeksi?

Matias

Aktiivinen jäsen
Tuo varaajan termostaatti siis kytkee lämmityksen ihan samalla tavalla pois ja päälle, oli pyynti vaikka juurikin nostettu 50 >max. sama 5 min päälle-pois sykli on tällöinkin.
Ainakin oletan että 500l:n varaaja ei pitäisi jatkuvasti onnistua millään kulutuksella muuttamaan noin rajusti lämpöään, tai sitten termostaati hystereesi on luokkaa 0.01 astetta. Varaaja noin vuodelta 2013
Jos vastuksena on 2" putkierteellä oleva sauvavastus jonka keskellä on termostaatin kapillaari tms anturin putki niin tuollainen tilanne syntyy jos kapillaarin suojaputki tai vastus on taipunut ja ne koskettaa toisiaan.
Yleensä kolmivaihevastuksissa tapahtuu yksittäisen vastussauvan taipumista jos käytetään osateholla ,esim siten että vain kaksi vastusta lämpenee ja kolmas on kylmä.Vastussauvat on tuettu toisiinsa lähellä vastuksien taivutuskohtaa ja epätasainen sauvojen kuumeneminen aiheuttaa taipumista.

Back
Ylös Bottom