Kuvia

H

Hemmo

Vieras
Olen katsellu muitten laittamia ilmaläpsäyspumppujen kuvia,
niin aattelin jotta ossoo tuon panna muutaman kuvan minäkii.
Saa nähä onnistuinko.....

Nämä kaksi on palvellu meikäläisen kortteerin viilennyksessä ja lämmityksessä.
Ja hyvin

Lämmintä syyskesää kaikille.

A

Artturi-Ilmari

Vieras
  • Keskustelun aloittaja
Vs: Kuvia

Houhou.

Sellaista vaan notta kuvistasi päätellen ulkoyksiköt ulkoverhouksessa kiinni. Mulle tulossa Toshiba ensi viikolla, talo hirsirunkoinen ja lautaverhoiltu ja olen sitä pohtinut notta mahtaako kovasti jyristellä sisään, mutta kun talonympärys vielä vaatii myöhemmin laittoa, niin ajattelin tuuria uhmaten kuitenkin seinään yksikön pläjäytellä.. Annas kattoo kuin äijän käy :)

Luukku

Vakionaama
Äänet

Mulla on molemmat ulkoyksiköt suoraan ulkoverhouksessa kiinni.Ensimmäiseen laitoin kumivaimentimet jotka tein vaan kumiputken palasesta(hydrauliikkaputken),toiseen oikein ostin sellaiset tehdastekoiset ja nyt olen huomannut että ne kumiputken palaset ovat paremmat.Ääntä tuskin huomaa ensimmäiseltä yksiköltä kun taas toinen murisee aika hyvin,tosin ei häiritsevästi.Kumin laadullakin on aika suuri vaikutus näköjään.

H

Hemmo

Vieras
  • Keskustelun aloittaja

Mitsusta (invertteri) ei kuulu sisälle mitään.
Chunlanin (on/off) käynnin kuulee talvella (kumit kovettuvat), mutta paikka on sellainen ettei se pahemmin häiritse.

Olen kyllä suunnitellut Chunlanille lisävaimennuksia, kunhan aika antaa myöten.
Molemmissa Etolan joustavimmat kumit. Ilppi-asentajat kuuluvat hakevan samoja kumeja.

Lisäksi pyrin jo asennusvaiheessa valitsemaan ulkoyksiköiden paikat siten, ettei haittaisi vaikka jotain hurinaa kuuluisikin.

A

Artturi-Ilmari

Vieras
  • Keskustelun aloittaja

Juu sijoitushan se olisi ehkä helpoin tapa vaikuttaa mahdolliseen ääneen, mutta kun ei valinnanvaraa niin hirveästi loppujen lopuksi ole. Nyt ulkoyksikkö tulossa lähestulkoon ruokahuoneen ja keittiön väliseinän kohdalle ulos, vierekkäin seisovien pakastimen ja jääkaapin "taakse". Kiitokset kovasti vastauksista. Kun vaan jo laite saapuisi. Talo esteettömällä etelärinteellä, joten viilennyskäyttöäkin laitteelle näillä keleillä olisi...

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen

Itse olin aikonut asentaa ulkoyksikön kivijalkaan kiinnitettäen. => ei runkoääniä
(seinät on puuelementtejä ja verhoilu puuta => runkoääniä olisi odotettavissa jos laittaisin verhoiluun kiinni)

En tiedä löytyykö sopivia kiinnikkeitä tällaiseen asennukseen?

Kivijalka ei tule maanpinnan yläpuolelle kuin ehkä 20 cm eli se teline pitäisi kiinnittää myös hiukan maanpintaa alempaa kivijalkaan kiinni. Liitteenä kuva kiinnityspaikasta.

Aika matalalle se taitaa tulla, jotta ei näy keittiön ikkunasta.

Sisäyksikkö tulisi tuohon terassin oven yläpuolelle olohuoneen puolelle.

tet

Hyperaktiivi

janti sanoi:
Kivijalka ei tule maanpinnan yläpuolelle kuin ehkä 20 cm eli se teline pitäisi kiinnittää myös hiukan maanpintaa alempaa kivijalkaan kiinni. Liitteenä kuva kiinnityspaikasta.

Kuinka matalalle? Alle tarvitaan ainakin puoli metriä tilaa, mieluusti 70 senttiä, koska sulamisvedet jäätyy siihen alle. Jos tila on tiukalla niin toki riittää kun saat ämpärin mahtumaan alle, kunhan muistat käydä säännöllisesti vaihtamassa tyhjän ämpärin ja viedä sen "jäälyhdyn" sisään sulamaan. :D

Y

Yittiläinen

Vieras
  • Keskustelun aloittaja

janti sanoi:
Itse olin aikonut asentaa ulkoyksikön kivijalkaan kiinnitettäen. => ei runkoääniä
(seinät on puuelementtejä ja verhoilu puuta => runkoääniä olisi odotettavissa jos laittaisin verhoiluun kiinni)

En tiedä löytyykö sopivia kiinnikkeitä tällaiseen asennukseen?

Sisäyksikkö tulisi tuohon terassin oven yläpuolelle olohuoneen puolelle.

Aika matala kivijalka nyky taloihin :(

Kuvia omasta kiinnikkeestäni. :)

Valmistettu HST:stä 30x30x3 + 20x20x2

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen

Juu taitavat kaikki ulkoyksiköt olla lähes saman korkuisia ~55 cm.

Tuo ikkunakarmin alareuna on maanpinnasta noin 80-90 cm korkeudella.
(sitten kun asennushiekka ja laatoitus on paikoillaan)

=> Jotta ulkoyksikkö ei ikkunasta näkyisi tulee se asentaa noin 20-30 cm korkeudelle maanpinnasta.

Pulkan sinne alle pystyisi sujauttamaan, mutta amme ei taida mahtua.

Tuo lipan alle asennus voisi tuoda mukaan mielestäni enemmän ongelmia.
http://lampopumput.info/foorumi/index.php/topic,680.msg7742.html#msg7742

Toisaalta ilman kosteus ei ole ilmeisesti tuolla 2 m korkeudella niin suuri kuin maan pinnalla => jäätä/huurretta muodostuu vähemmän ulkoyksikkön kennoille.

H

Hemmo

Vieras

janti:
Mielestäni tuo 20cm on kyllä ehdottomasti liian vähän.
Muutaman vuoden käyttökomuksella voin sanoa:
-Sopivissa syksyn ensipakkasissa saat olla hakkaamassa jääkamia ulkoyksikön alta ahkeraan.
-Toinen huomionarvoinen seikka on lumen tulo talvella. Pääseekö lumi tuiskukelillä peittämään laitteen?

Kyllä 100-70cm on mielestäni alimpia korkeuksia, jos laite sijaitsee ns. vapaalla seinustalla sään armoilla.

Ehkä jossain etelärannikolla lumen korkeus ei ole haittana. Paitsi kovalla tuiskukelillä.

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen

Ei se ulkoyksikkö ihan taivasalle tulisi. ;)

Olohuoneen ikkunat avautuvat luoteeseen. Tälle seinälle siis pumpun ulkoyksikön pitäisi tulla olohuoneen ja keittiön väliin (ks. aiempi pohjakuva).

Lumisateelta pitäisi olla pumpun suojassa.
  • Räystäs tulee noin 1,5m ulos seinästä.
  • Talo suojaa luonaistuulelta. Sieltähän ne lumimyrskyt yleensä tulevat/tuulevat.
  • Huoneistojen välinen aita (~2m) taas suojaa pohjoistuulelta (eipä tuiskua siitäkään suunnasta).

Rakennus tulee noin 102m merenpintaa korkeammalle (moreeniselänne).
Ilma on ilmeisesti normaalisti hiukan kuivempaa ja lämpimämpää tällä alueella.
=> Vähemmän kosteutta = vähemmän jäätä. :D

Tässä tutkimus jolle perustin väittämäni:
http://tapulikaupunki.net/jpk/hyvinkaa.html

edit: ILP:n ulkoyksikön jäätymiseen vaikuttaa merkittävästi absoluuttiinen kosteus ja kastepistelämpötila. => Kennostoon alkaa siis keräytyä kuuraa kun kennon pintalämpötila laskee alle ilman kastepistelämpötilan.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Huurre
http://fi.wikipedia.org/wiki/Kuura

J

Julli

Vieras

janti sanoi:
Rakennus tulee noin 102m merenpintaa korkeammalle (moreeniselänne).
Ilma on ilmeisesti normaalisti hiukan kuivempaa ja lämpimämpää tällä alueella.
=> Vähemmän kosteutta = vähemmän jäätä. :D

Tässä tutkimus jolle perustin väittämäni:
http://tapulikaupunki.net/jpk/hyvinkaa.html
"Alavilla paikoilla suhteellinen kosteus oli n. 90 %, relatiivisesti korkeilla paikoilla n. 60 %."
Vai onko niin että ILPille ratkaisevampaa on absoluuttiinen kosteus ja kastepistelämpötila?

Teorian sijasta myös maalaisjärjellä pärjää pitkälle. ;D

H

Hemmo

Vieras

Kuten julli sanoi, maatiasjärki on tarpeen. Teoriat voi unohtaa.
Voit kyllä laittaa laitteesi talosi seinässä mihin sen nyt haluat :D

Mutta tuosta kuvasta päätellen en edelleenkään laittaisi ihan maanrajaan.(20cm)
Sekun tuo lumi tuiskussa aikas veijari löytämään juuri tuommoisen "umpipaikat" ;D

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen

Kiitoksia kaikille kommenteista.

Taidan katsoa talven 2007 tuota sijoituspaikka asiaa tarkemmi.
Katsotaan tuleeko siihen suunniteltuun paikkaan lunta/tuiskua.

=> ILPin hankinta ja asennus siirtyy siis kevääseen (3-5/2007).

T

tuokki

Vieras

Hemmo sanoi:
Kuten julli sanoi, maatiasjärki on tarpeen. Teoriat voi unohtaa.
Voit kyllä laittaa laitteesi talosi seinässä mihin sen nyt haluat :D

Mutta tuosta kuvasta päätellen en edelleenkään laittaisi ihan maanrajaan.(20cm)
Sekun tuo lumi tuiskussa aikas veijari löytämään juuri tuommoisen "umpipaikat" ;D

Olen samaa mieltä, kyllä vähintää puoli metriä maan pinnasta on syytä olla. Mielellään vielä enemmän. Olin itse yllättynyt miten paljon sitä jäätä sitten alle tuli, kun tuli (alussa näytti ettei jäätä tule juuri nimeksikään). En puhu tässä mistään kuurasta / huurteesta. Sitä tulee tietenkin kennoihin, mutta kun tätä sulatetaan tulee siitä yllättävän paljon vettä. Optimaalista olisi, että vesi menisi suoraan viemäriin, mutta tämä vaatisi vähintään lämpökaapelin tämän viemäri putken sisälle. Ilman lämpökaapelia viemäriliitäntä jäätyy umpeen nopeasti. Jos vesi jää lämpöpumpun sisään (jääkasa ulottuu maasta ILP:iin asti / alusta muusta syystä päässyt jäätymään) se alkaa kerrostua laitteen pohjalle. Pahimmassa tapauksessa jää rikkoo lahduttimen lamelleja, tai nousee niin korkealle, että tuuletin ei pääse pyörimään (tuulettimen moottori voi myös tässä rikkoutua). Täällä oli "hauskoja" kuvia siitä minkälaisia jäämöykkyjä näistä laitteista voi tulla (kuvat jouduttiin poistamaan hakkerointi tapauksen vuoksi).

T: Tuomas

Ps. Kannaa siis miettiä laitteen valinnassa miten hyvin se on "sovitettu" pohjolan oloihin. Miltei kaikki laitteet on suunniteltu huomattavasti lämpimämpiä olosuhteita varten. Toimivuus täällä riippuu sitten siitä miten ohjelmiston muutokset ja lämpökaapelin sijoitukset yms. ovat onnistuneet. Alan tuntevilla asentajilla on myös usein sisäpiirin tietoa mitä jippoja tietylle laitteelle pitää tehdä, jotta jäätä ei muodostu vääriin paikkoihin (jostain Panasonicista piti poistaa letkun pidike pohjasta ja toisesta mallista piti poistaa ritilä laitteen takaa, jotta se ei huurru umpeen). Usein puhutaan vain laitteen hinnasta ja pyritään vähättelemään ammattitaitoisen asennukse tärkeyttä.

Back
Ylös Bottom