Lämmitys/sulatussykli

J

Jihala

Vieras
Viime viikon pakkaset innoitti taas syvällisempään tarkasteluun Argon sulatuslogiikasta.
Ja tässä päätelmät:
-10 asteeseen asti automaattisulatus, sykli alle tunnista hulvattomaan

-10--18 astetta, sulatus tasan 2 tunnin välein. Jos lämmitys käy offina, resetoi syklin. Tämä käy minulla usein, takka lämpiää näissä pakkasissa päivittäin

-18 ja alle, 35 minuuttia lämmitys ja 8 minuutin sulatus. Ja täällä takalla ei saa pumppua offille.

Ja tässä vajaa pari vuorokautta mittausta näistä olosuhteista.

tet

Hyperaktiivi
Vs: Lämmitys/sulatussykli

Nyt ei kyllä aivan täsmää omiin lukuihini. Olen keräilly taulukkoon sulatusväleistä tietoa, lähinnä tarkoituksena haarukoida ulkoilman kosteuden vaikutusta asiaan.

Tuosta -18 asteen rajasta olen samaa mieltä, sen alapuolella sulatusjakso on aina se vakio noin 40 minuuttia. Sen sijaan tuo 10-18 asteen pakkasilla saamasi 2h ei näy omissa lukemissani. Olen kirjannut sulatusjaksojen pituudet 5 min tarkkuudella. Tuolla lämpötila-alueella -10 -> -18 löytyy taulukosta luvut 40, 50, 55, 70, 80, 120 ja 130 minuuttia.

Kaiken kaikkiaan näyttäisi siltä, että alle 18 asteen pakkasissa lämpötilalla ei juurikaan ole tekemistä sulatusvälin kanssa, mutta kosteudella on sitäkin suurempi. Keräilen vielä lisää mittauspisteitä, ennenkuin julkaisen niistä jonkinlaisen kuvaajan.

J

jule-

Vieras
  • Keskustelun aloittaja

Tuosta käyrästä tulikin mieleen , että miksiköhän mun käyrät tippuvat sulatuksessa useasti pakkasen puolelle?
Tai siis tottakai ne tippuu kun sisäkenno on jäässä , mutta miksi esim. tuossa Jihalan käyrässä lämpö käy alimmillaan vain noin +20:ssä.
Eilen tuli jopa uus enkka sen suhteen , että sulatuspiikki ohitti ulkolämpötilan. :D

tet miten kellotat ton sulatusajan?
Alkupiste varmasti siitä kun lämmitys loppuu , mutta mihin sulatus loppuu alimpaan pisteeseen josta lämpö alkaa palaamaan , vain siihen kun lämpö on noussut maksimiin takaisin?
Kun sulatus käyrä on V:n mallinen , niin alusta keskelle vai loppuun asti.
Tälläinen tuli vaan mieleen kumpi on oikeempi tapa. :cool:

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen

jule- sanoi:
Eilen tuli jopa uus enkka sen suhteen , että sulatuspiikki ohitti ulkolämpötilan. :D
Sama havainto kuin julella. Sisäyksikön lämpömittari näytti mulla sulatusjakson loppupuollella -13 astetta vaikka ulkona oli vain -6 astetta pakkasta. :eek:

J

Jihala

Vieras
  • Keskustelun aloittaja

Minulla anturi ulospuhallusaukossa "kotelon" tasalla, ei ole tungettu kennon lähelle.
tet, tässä faktaa -10--18 asteen väliltä. Loggerituloksia.
Viime talven mittauksista täytyi ruveta penkaamaan, kun kyseenalaistit:
-tähän LT-haarukkaan 24 lämmityspätkää näin alkuun
-20 kpl lämmityspätkä 1h 58 minuuttia
-4 kpl poikkeaa tästä, 1.05, 1.40, 1.46, 1.48 ja nämä kaikki esiintyy silloin, kun ulko-LT lähtee nopeasti nousemaan. Eli tässä ilmeisesti hyppää tämä automaattisulatus kehiin.

T

teukka

Vieras
  • Keskustelun aloittaja

Sulatusjakson kellottamiselle ei varmaankaan ole mitään normia tai oikeaa vastausta. Pistän tuohon vielä kuvan Luxuksen sulatusjaksosta, missä näkyy myös teho. On siinä myös COP, koska en viitsinyt sitä poistaa. Mielestäni siitä saa miettiä itsekukin mieleisensä sulatusjakson filosofian. Tuo käyttäytyminen lienee saman tapaista kaikilla ilpeillä.

Ulkopuhalluksen sinisessä viivassa näkyy se tuhaus, kun lämmenneet vedet lentävät kennosta ulos. Piikin leveys johtuu varmaankin anturin hitaudesta.

tet

Hyperaktiivi

jule- sanoi:
tet miten kellotat ton sulatusajan?
Alkupiste varmasti siitä kun lämmitys loppuu , mutta mihin sulatus loppuu alimpaan pisteeseen josta lämpö alkaa palaamaan , vain siihen kun lämpö on noussut maksimiin takaisin?
Kun sulatus käyrä on V:n mallinen , niin alusta keskelle vai loppuun asti.
Tälläinen tuli vaan mieleen kumpi on oikeempi tapa. :cool:

Omatekoisen taloautomaation (ikuisuusprojekti) toinen sisälämpötilan mittausanturi sattumalta sisäyksikön kohdalla käytävän toisella puolella. Ohjelma tarkkailee sen lämpötilan muutosnopeutta, ja tulkitsee sulatuksen alkaneen kun lämpö laskee määrättyä rajanopeutta suuremmalla nopeudella. Vastaavasti sulatus loppuu kun lämpö nousee riittävän nopeasti. Eli sekä sulatusväliä että jakson pituutta tutkitaan, mutta nuo kertomani luvut ovat siis vain jakson kokonaiskestoja eli sulatuksen alusta seuraavan sulatuksen alkuun.

Tuo anturin sijoitus on ihan sattumaa, se ei ole kovin optimaalinen tähän hommaan. Kun noita välejä kirjailen talteen, tarkistan lämpötilatrendistä jos epäilyttää että on jäänyt jakso välistä huomaamatta. Muutoin tuo aikaväli minuutteina näkyy ihan suoraan tietsikan ruudulta ja päivittyy aina sulatuksen alkaessa.

tet

Hyperaktiivi

Jihala sanoi:
tet, tässä faktaa -10--18 asteen väliltä. Loggerituloksia.
Viime talven mittauksista täytyi ruveta penkaamaan, kun kyseenalaistit:
-tähän LT-haarukkaan 24 lämmityspätkää näin alkuun
-20 kpl lämmityspätkä 1h 58 minuuttia
-4 kpl poikkeaa tästä, 1.05, 1.40, 1.46, 1.48 ja nämä kaikki esiintyy silloin, kun ulko-LT lähtee nopeasti nousemaan. Eli tässä ilmeisesti hyppää tämä automaattisulatus kehiin.

Mielenkiintoista. Omassa tilastoinnissa en ole pannut erikseen merkille lämpötilan muutostilanteita, niitä varmasti on noissa minun tuloksissani.

Tuolle kahden tunnin välille löytyy kyllä selitys huoltomanuaalista. Ohjelmassa on kaksi eri lämpötilarajaa L1 ja L2 (jotka on niin epämääräisesti esitetty koordinaatistossa, että lämpötilalukemista on paha sanoa mitään). Sulatus käynnistyy, kun höyrystimen lämpötila on alle rajan L1 yhtäjaksoisesti 3 minuuttia, tai alle rajan L2 yhtäjaksoisesti 120 minuuttia. Jos tuota koordinaatistoa on uskominen, niin nuo rajat eivät muutu ulkolämpötilan mukaan enää kovemmilla pakkasilla. Ilmeisesti siis -10 alapuolella ollaan jo tilanteessa, jossa höyrystimen lämpö on koko ajan alle tuon rajan, joten sulatus tulee tuon 120 minuutin lämmityksen jälkeen. :(

J

jule-

Vieras
  • Keskustelun aloittaja

Oheisessa kuvassa tuo oma käsitykseni sulatuksen pituudesta. Sulatus alkaa kun lämmöt laskee ja sulatus alkaa. Käytännössä sulatus loppuu siihen pisteeseen jossa lämmitys taas alkaa , mutta itse en miellä tuota kohtaa sulatusjakson lopuksi. Sulatusjakso loppuu mielestäni siihen pisteeseen jossa lämmitys on taas saavuttanut sen pisteen josta sulatus alkoi , ns. normaalitason.
Eilen lämpö pyöri siinä -2 - +3:n välillä ja tuohon ajanjaksoon (24h) mahtui yksi sulatus (ilmankosteus ~83). Nyt pakkasta 11 , katsotaan tänään uudestaan sulatus tiheyttä. :) Kuvan käyrä vanhasta koneesta.

Back
Ylös Bottom