Lämpökerroin ja lämmitysteho

J

jule-

Vieras
Olen tässä yrittänyt pähkäillä IVT:n esitteessä esitettyjä taulukoita ja niiden suhteellisuutta keskenään.

Otetaan aluksi esimerkki joka lukee Konsumentverketin testistä.
Suuri COP 5,1 lämpötilassa +7°C , osakuorma.
Ottoteho 450W, lämmitysteho 2300W.

Tämä on yhtä kuin 2.3kW/0.45 = 5.1 OK

Taulukon mukaan +7°C:ssa:
Kompressoriteho 50% COP 5.1 , lämmitysteho 2.3kW = 2.3/5.1= 450W
Kompressoriteho 75% COP 4.2 , lämmitysteho 3.5kW = 3.5/4.2= 833W
Kompressoriteho 100% COP 3.4 , lämmitysteho 4.7kW = 4.7/3.4= 1382W

Tyyppikilvessä maximi ottoteho 1800W , esitteessä 1700W ja omasta kokemuksesta ~1500W.
450W*2=900W=100% , 1400W/2=700W=50%.

Onko tässä joku juju miksi tehot eivät mene yksiin. Lähinnä tuntuu heittoa olevan tuossa prosenttuaalisessa osassa.
Onko prosentit pyöristetty karkeasti?
Onko kompressoriteho siis eri kuin ottoteho? Ottotehossahan ovat kaikki muukin elektroniikka mukana , kuten tuulettimet.
Hämäävintä on , että mainittu ottoteho on sama kuin 50% kompressoritehon lukemat.

+2°C Kompressoriteho 50% COP 3.5 , lämmitysteho 1.6kW = 1.6/3.5= 457W
+2°C Kompressoriteho 100% COP 2.9 , lämmitysteho 3.5kW = 3.5/2.9= 1206W
-7°C Kompressoriteho 100% COP 2.7 , lämmitysteho 3.2kW = 3.2/2.7= 1185W
-15°C Kompressoriteho 100% COP 2.3 , lämmitysteho 2.5kW = 2.5/2.3= 1086W
-18°C Kompressoriteho 100% COP 2.1 , lämmitysteho 2.1kW = 2.1/2.1= 1000W

Missä kohtaa on virhe? Vai onko edes mitään virhettä?
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: Lämpökerroin ja lämmitysteho

Ehkäpä tässä ompi virheenä se että kompressoriteho onkin laitteen lämmitysteho, eikä siis oikeasti kompressorin ottoteho (sähköteho). ;)

Elikä 100% kompressoriteho = 100% lämmitysteho kyseisessä lämpötilassa
ja 75% kompressoriteho = 75% lämmitysteho kyseisessä lämpötilassa
ja 50% kompressoriteho = 50% lämmitysteho kyseisessä lämpötilassa
(siis minkä tuolaite antaa tehoja ulos tuon puolen tunnin testijakson aikana keskimäärin)

Elikä oikeat kompressorin ottoteho (sähkö) on eriasia, kuten tuossa jo laskitkin. ;D
Laite voisi siis hetkellisesti ottaa tuon 1800 W ottotehon joissakin tilanteissa.

=> Ruotsalaisilla oli tuossa R&R :nviimeisessä testitaulukossa tässä kohtaa käynyt virhe, kun puhuttiin "Värmefaktor, COP Vid kompressoreffekt 100 %" kun olisi pitänyt kirjoittaa "Värmefaktor, COP Vid värmeeffekt 100 %" kuten vanhemmassa 2004 testissä.
http://www.radron.net/upload/tabeller/2006/060816_kompl_3_luftluftvarmepump.pdf
http://www.radron.se/upload/tabeller/2004/nr_10/041203_10_varmepumpar.pdf

Kummassakin testissä oli kuitenkin.
"Provningen genomfördes vid olika utomhustemperaturer" ... "och avgivna värmeeffekter vid 100, 75 och 50 procent."

=> Elikä sulla ei virhettä, mutta ruotsalaisilla pikku fiba. ;D
 
J

jule-

Vieras
  • Keskustelun aloittaja
  • #3
Vs: Lämpökerroin ja lämmitysteho

Todellinen menisi näin: (Olettaen , että 1500W on maksimi)
Q=510/3600 * 1.205 * 1.005 * (32-20) = 2.3kW COP=2.3kW/0.45kW = 5.1 (30% kompressoriteholla)
Q=624/3600 * 1.205 * 1.005 * (37-20) = 3.5kW COP=3.5kW/0.833kW = 4.2 (55% kompressoriteholla)
Q=738/3600 * 1.205 * 1.005 * (39-20) = 4.7kW COP=4.7kW/1.382kW = 3.4 (92% kompressoriteholla)
Lihavoidut luvut ovat ns. todellisia lukuja.

Esitteessä on näköjään käynyt fiba myös suomennoksessa.
Ruotsinkielisessä esitteessä on kyla/värme ja suomenkielisessä lämmitys/jäähdytys , mutta luvut ovat samassa järjestyksessä molemmissa.
Eli lämmityksen maksimi puhallus ei olekkaan 10.7m3/min vaan 12.3m3/min = 642m3/h ja 738m3.
Ero on kokonaiset 100m3/h suurempi oikealla järjestyksellä.
 
Back
Ylös Bottom