Itselläni kesti hetken aikaa totutella siihen, miten paljon autoilun kokonaiskulut nousivat omalla kohdalla siirtyessä täyssähköautoihin(ja kallimpiin autoihin yli päätään).
Aiemmin kahden auton setuppi koostui pienestä bensiiniautosta, joka oli noin 12 vuotta vanha ja ajettu 150 tkm, sekä turbodiesel-farkusta, joka oli 16 vuotta vanha ja ajettu 350 tkm. Polttoainekulut olivat karkeasti noin 100 euroa kuukaudessa, ja pääomakulut olivat noin vanhoilla autoilla käytännössä mitättömät.
Huoltokuluja toki syntyi, mutta kolmen vuoden otannalla osiin meni yhteensä ehkä noin 1000–1500 euroa, jos omalle työlle ei laske hintaa. Vanhojen autojen etuna oli myös se, ettei vakuutuksissa ollut täyskaskoa.
Kun tätä vertaa nykytilanteeseen, jossa osan vuodesta energiakulu on jopa 0 euroa, ajattelen silti, että kokonaisuutena tämä harjoitus on mennyt reilusti maksun puolelle. Siksi painotankin kaikille, että kalliiksi tuli tämä aurinkopaneeliharrastus.
Toki jos Exceliin alkaa syöttää vähän rankemmalla kertoimella niitä ominaisuuksia, joita vanhoista polttiksistani ei löytynyt, niin kyllähän tämän saa käännettyä niin sanotusti velat saataviksi:
Ehkä halusin lähinnä muistuttaa siitä foorumillakin moneen kertaan todetusta konsensuksesta: kotona lataavalla sähköautoilijalla energiakulu voi olla hyvinkin pieni, mutta autoilun kokonaiskulut eivät katoa — ne vain painottuvat muualle.

Aiemmin kahden auton setuppi koostui pienestä bensiiniautosta, joka oli noin 12 vuotta vanha ja ajettu 150 tkm, sekä turbodiesel-farkusta, joka oli 16 vuotta vanha ja ajettu 350 tkm. Polttoainekulut olivat karkeasti noin 100 euroa kuukaudessa, ja pääomakulut olivat noin vanhoilla autoilla käytännössä mitättömät.
Huoltokuluja toki syntyi, mutta kolmen vuoden otannalla osiin meni yhteensä ehkä noin 1000–1500 euroa, jos omalle työlle ei laske hintaa. Vanhojen autojen etuna oli myös se, ettei vakuutuksissa ollut täyskaskoa.
Kun tätä vertaa nykytilanteeseen, jossa osan vuodesta energiakulu on jopa 0 euroa, ajattelen silti, että kokonaisuutena tämä harjoitus on mennyt reilusti maksun puolelle. Siksi painotankin kaikille, että kalliiksi tuli tämä aurinkopaneeliharrastus.
Toki jos Exceliin alkaa syöttää vähän rankemmalla kertoimella niitä ominaisuuksia, joita vanhoista polttiksistani ei löytynyt, niin kyllähän tämän saa käännettyä niin sanotusti velat saataviksi:
- etäjäähdytys ja -lämmitys
- parempi kiihtyvyys
- hiljaisempi ajokokemus
- yleinen käyttömukavuus
- jne.
Ehkä halusin lähinnä muistuttaa siitä foorumillakin moneen kertaan todetusta konsensuksesta: kotona lataavalla sähköautoilijalla energiakulu voi olla hyvinkin pieni, mutta autoilun kokonaiskulut eivät katoa — ne vain painottuvat muualle.
