Liian tiukkaan kiristetystä klemmarista 75k€ lasku

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja fraatti
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

fraatti

Hyperaktiivi
Astianpesukoneen poistoputki lirutteli lattialle ja teki vesivahingon. Tämä meni sitten lopulta talovalmistajan piikkiin. Onko kaikilla pesukoneen poistoputki niin että jos se alkaa vuotamaan, niin vuotovesi tulee näkyville?

Missä vaiheessa kotivakuutus korvaa tälläisiä? Vai korvaako se mitään?

"Kiistan voittajia ovat juristit. Kummallakin osapuolella oli oma oikeusavustaja. Lakimiehet kuittasivat kiistasta yhteensä 39 000 euroa"
Jos noi juristit osaisivat asiansa niin niiden kulut olisi puolet tuosta.

On kyllä siten laitettu, että vuotovesi tulee näkyvillle. Keittiön allaskaapiston alla on koko sen seinän leveydeltä vinyylimatto, mikä on nostettu seinälle 15cm ja matto on sekä liimattu seinään että yläreunastaan saumattu liimamassalla.

Seinä on maalattu Luja-maalilla kaappien takaa.

Vesi tulee siis lattialle kaapiston eteen jos minkäänlainen vuoto on.

Juu, on mullakin koneen alla kaukalo. Usein kuitenkin viemäri on jossain muualla (taitaa olla usein altaan alla) hajulukon kyljessa haarana ja periaatteessa voihan tuo vuotaa mistä vaan matkalla.

Mitä nykyään vaaditaan lain mukaan? Noista koneen alla olevista kaukaloista olen tietoinen, mutta muu onkin epäselvempää.

Viimeksi muokattu:
Juu, on mullakin koneen alla kaukalo. Usein kuitenkin viemäri on jossain muualla (taitaa olla usein altaan alla) hajulukon kyljessa haarana ja periaatteessa voihan tuo vuotaa mistä vaan matkalla.

Mitä nykyään vaaditaan lain mukaan? Noista koneen alla olevista kaukaloista olen tietoinen, mutta muu onkin epäselvempää.
Yhtään kaukaloa en ole laittanut yhteenkään keittiöön vaan muovimaton kaappien alle riittävän pitkänä joka nostetaan seinälle 10 senttiä. Nosto joko liimataan seinään tai kiinnitetään höyrynsulkuteipillä. Viemärit sun muut jää kaikki tälle alueelle.

IF kertoo: "Pahimmillaan vuotava astianpesukone voi aiheuttaa kymmenen tuhannen euron vahingot. Kun varaudut hyvin, voit huomata pienen lorahduksen ajoissa ja selvitä pelkällä rätillä ja putken liitoksen kiristyksellä."

Eipä näytä IF tietävän miten kalliita vahinkoja APK voi aiheuttaa.

Lisäksi neuvoo: "Astianpesukoneen asennus kannattaa antaa ammattilaisen tehtäväksi, jolloin vastuu asennuksesta kuuluu asentajalle. Jos astianpesukone vuotaa myöhemmin ja vesivahingon syyksi selviää asentajan tekemä virhe, vahingot korvataan asennuksen tehneen yrityksen vakuutuksista."

Ihmettelen että tässä tapauksessa vakuutus ei korvannut vaikka tuon mukaan olisi pitänyt. IF neuvoo käyttämään asennukseen ammattilaista käytännössä ainoastaan virhevastuun siirtämiseksi.

Kaukalon laillisuus selviääkin tästä:

"Vuotokaukalo ei ole virallisesti pakollinen varuste keittiöissä, mutta useimmat vakuutusyhtiöt, If mukaan lukien, edellyttävät vuotokaukaloa pesukoneiden alle.

If edellyttää vuotokaukalon asentamista pesukoneiden ja kylmälaitteiden alle silloin, kun koneet sijaitsevat lattiakaivottomassa tilassa. Käytännössä siis keittiössä olevien pesukoneiden alle pitää asentaa vuotokaukalo. Jos vuotokaukalo puuttuu, vesivahingon sattuessa kotivakuutuksen korvauksesta saatetaan vähentää osa."

Onko kaikilla pesukoneen poistoputki niin että jos se alkaa vuotamaan, niin vuotovesi tulee näkyville?
Tein juuri keväällä köökirempan tyttärelle ja käytin vesiputkissa ja viemärissä Aplivi osia.

APLIVI Piilovesivahinkojen torjuntaan https://share.google/fXaVznzgVb11ggT1g

Lisäksi silikonit allaskaapin saumoihin ja ylimääräinen vuotokaukalo myös allaskaapin alle. Kytketytin tiskarin, viemärin ja hanan taloyhtiön huoltofirmalla ja hyväksytin teknisellä isännöitsijällä kaikki.

Kotona ei ole mitään näistä😄

IF kertoo: "Pahimmillaan vuotava astianpesukone voi aiheuttaa kymmenen tuhannen euron vahingot. Kun varaudut hyvin, voit huomata pienen lorahduksen ajoissa ja selvitä pelkällä rätillä ja putken liitoksen kiristyksellä."

Eipä näytä IF tietävän miten kalliita vahinkoja APK voi aiheuttaa.

Lisäksi neuvoo: "Astianpesukoneen asennus kannattaa antaa ammattilaisen tehtäväksi, jolloin vastuu asennuksesta kuuluu asentajalle. Jos astianpesukone vuotaa myöhemmin ja vesivahingon syyksi selviää asentajan tekemä virhe, vahingot korvataan asennuksen tehneen yrityksen vakuutuksista."

Ihmettelen että tässä tapauksessa vakuutus ei korvannut vaikka tuon mukaan olisi pitänyt. IF neuvoo käyttämään asennukseen ammattilaista käytännössä ainoastaan virhevastuun siirtämiseksi.

Kaukalon laillisuus selviääkin tästä:

"Vuotokaukalo ei ole virallisesti pakollinen varuste keittiöissä, mutta useimmat vakuutusyhtiöt, If mukaan lukien, edellyttävät vuotokaukaloa pesukoneiden alle.

If edellyttää vuotokaukalon asentamista pesukoneiden ja kylmälaitteiden alle silloin, kun koneet sijaitsevat lattiakaivottomassa tilassa. Käytännössä siis keittiössä olevien pesukoneiden alle pitää asentaa vuotokaukalo. Jos vuotokaukalo puuttuu, vesivahingon sattuessa kotivakuutuksen korvauksesta saatetaan vähentää osa."
Olen asentanut itse pesukoneeni. Voi harmin paikka kun ei ole ketään kenen vakuutuksesta alkaa perimään korvauksia jos jotain sattuisi. Kai valtaosa omakotiasujista asentaa itse pesukoneensa?

Olen asentanut itse pesukoneeni. Voi harmin paikka kun ei ole ketään kenen vakuutuksesta alkaa perimään korvauksia jos jotain sattuisi. Kai valtaosa omakotiasujista asentaa itse pesukoneensa?
Saat sinä sen itse laittaa, vakuutus maksaa sen mahdollisen vahingon iloisesti silti

Tuossa.

Liitetiedostot

• 17614202056105544290739846932791.jpg
    17614202056105544290739846932791.jpg
    100,9 KB · Lukukerrat: 120
En muista oli pakollinen mutta itse 2023 rakennettuun taloon laitoin vuotokaukalon sekä koneen alle sekä allaskaappiin vuotokaukalon. Taisi muuten molemmat tulla keittiötoimituksen mukana.

Toivottavasti luit Uponorin viemärikäsikirjan ja noudatit ohjeita koska niihin vakuutusyhtiö tulee kiinnitämään huomiota. Jos et lukenut niin ei kannata enään lukea ettei yöunet mene.
Uskallan väittää että putkifirmatkaan niitä ei lue läpi tai suurin osa ainakaan. Toki vastuu siirtyy toiselle mutta samasta asiasta tapellaan.

Uskallan väittää että putkifirmatkaan niitä ei lue läpi tai suurin osa ainakaan. Toki vastuu siirtyy toiselle mutta samasta asiasta tapellaan.
Juu, näin se on. Viemärin tekijä on arvoasteikossa alinpana ja syy on urakan tes hinnoitelussa... hyvin tehtynä työ hidasta ja korvaus huonoin. Viemäreihin liittyy toki paljon muutakin kuin vuotoriski, tulipalo ja ääni joita käsitellään käsikirjassa paljon.

"Kiistan voittajia ovat juristit. Kummallakin osapuolella oli oma oikeusavustaja. Lakimiehet kuittasivat kiistasta yhteensä 39 000 euroa"
Jos noi juristit osaisivat asiansa niin niiden kulut olisi puolet tuosta.
Tämä kävi vielä kummallekkin osapuolelle kalliiksi. Jos asukki olisi sanonut että laitoin itse, niin olisi tainnut päästä halvemmalla. Tuollianen moka voi käydä kenelle vaan.

Ei tuo ole edes haljennut vielä kiristettäessä, vaan voi olla risahtanut myöhemmin rikki. Jousikiinnitteisissä on kyllä omat hyvät puolensa.

Sovinnon mukaan talotoimittaja maksaa tilaajalle 25 000 euron korvaukset, ja kumpikin osapuoli vastaa omista oikeudenkäyntikuluistaan.
Vastaajan kulut vahingonkorvauksen ja oikeudenkäyntikulujen kanssa ovat 53 134 euroa.
Kantajien kulut nousevat 22 490 euroon, joka summa koostuu remonttikulujen ja korvaussumman erotuksesta ja oikeuskuluista.

Juu, tein itse viemärit, kuten muutenkin koko talon. Oli halvin.
Sama homma täällä. Ja itse kun tekee niin säästöä tulee n. 50-100k, kyllä sillä yhden uuden keittiön tekee. Toivottavasti ei joudu virheiden takia sitä tekemään. Rakennusvaiheessa oli buumi kovimmillaan ja naapureilla tuli kyllä melkoisia sankareita vastaan, huonompaa oisivat saattaneet tehdä. Sitä kun tuppaa itselle tekemään vähän tarkemmin.

Toivottavasti luit Uponorin viemärikäsikirjan ja noudatit ohjeita koska niihin vakuutusyhtiö tulee kiinnitämään huomiota. Jos et lukenut niin ei kannata enään lukea ettei yöunet mene.
Voisin kyllä väittää ettei kovin montaa putkaria löydy, joka olisi moisen lukenut.

Sen sijaan olen huomannut, että miltei jokaisen putkarin jäljiltä löytyy asennusvirheitä tai jotain muuta vastaavaa pölhöilyä.

Aikoinaan sijoutusasunnon taloyhtiöön tehtiin viemärisukitus. Remontin jälkeen vuoti ylivuotoputki, syyksi paljastui silloinkin kiristin. Olivat käyttäneet vanhaa kiristintä jossa ei ollut enään hampaita. Pyörittäessä tuntui kireältä mutta ei kuitenkaan kiristynyt, en päästänyt urakoitsijaa korjaamaan. Ja onneksi vuokralainen oli hereillä, säästyttiin suuremmalta vahingolta.

Toivottavasti luit Uponorin viemärikäsikirjan ja noudatit ohjeita koska niihin vakuutusyhtiö tulee kiinnitämään huomiota.
Ei ne mitään uponorin kirjoja lue ja sieltä kaiva yhtään mitään. Kyllä vakuutusyhtiöillä on omat systeeminsä ja korvaukset tulee jos on tullakseen.

Sama homma täällä. Ja itse kun tekee niin säästöä tulee n. 50-100k, kyllä sillä yhden uuden keittiön tekee. Toivottavasti ei joudu virheiden takia sitä tekemään. Rakennusvaiheessa oli buumi kovimmillaan ja naapureilla tuli kyllä melkoisia sankareita vastaan, huonompaa oisivat saattaneet tehdä. Sitä kun tuppaa itselle tekemään vähän tarkemmin.
Joo, kyllä sitä itsekin olen nähnyt jos jonkinmoista seppää. Toki myös ihan Ammattilaisia isolla aalla. Kaveri otti aikoinaan talon niin että siihen kuului myös seinien villoittaminen. No, sehän olikin jonkun rakentajan lapsille hyvää puuhaa ja he kävivät sitten koko perheen voimin villoittamassa seinät. Lopputuloksena kaikki revittiin pois ja tilattiin uudet villat tilalle ja asennutettiin eri firman toimesta. Sen verran mallikkaasti oli homma tehty, että kaveri ei kelpuuttanut työtä.

Joo, kyllä sitä itsekin olen nähnyt jos jonkinmoista seppää
Olen joskus noita seppiä katsellut joka päivä ja monessa paikassa. Kyllä sattuu ja tapahtuu. Olen sellaisenkin ihmeen nähnyt että uudessa kerrostalossa sukitettiin vielä käyttämättömät viemärit juuri ennen kuin ensimmäiset asukkaat muutti sisään.

Olen joskus noita seppiä katsellut joka päivä ja monessa paikassa. Kyllä sattuu ja tapahtuu. Olen sellaisenkin ihmeen nähnyt että uudessa kerrostalossa sukitettiin vielä käyttämättömät viemärit juuri ennen kuin ensimmäiset asukkaat muutti sisään.
Miksi tämä sukitus tehtiin?

On kyllä siten laitettu, että vuotovesi tulee näkyvillle. Keittiön allaskaapiston alla on koko sen seinän leveydeltä vinyylimatto, mikä on nostettu seinälle 15cm ja matto on sekä liimattu seinään että yläreunastaan saumattu liimamassalla.

Seinä on maalattu Luja-maalilla kaappien takaa.

Vesi tulee siis lattialle kaapiston eteen jos minkäänlainen vuoto on.
Täällä on muitakin, jotka ajattelevat aivoillaan. Tuo kaupan vuotokaukalo on sellainen hätäpaska kun asiaa ei ole alunperin suunniteltu ollenkaan.

Omasta mielestäni ei vuotokaukalo ole hätäpaska. Tai riippuu mitä halutaan suojata. Pienen vuodon suojaa mutta ei välttämättä tuo asiaa esiin.

Ja jos oikein huono tuuri on että tulee vettä oikein kunnolla niin ei siinä auta kun vesieriste lattiassa ja kaivo (jos sekään).

Se on vähän miten ajattelee.

Rane ruuvasi kiinni jotain niin pitkillä ruuveilla että ne meni viemäreistä läpi muutamassakin kerroksessa.

Onneksi viemärit kuvattiin ja tuo huomattiin. Asunnot oli jo pitkälti valmiit
Tiedän yhden jolla oli putkiliike. Se urakoi mm omakotitaloja. Jossain vaiheessa sattui sitten haaveri ja jonkun talon toisen kerroksen viemäröinti petti aikaa myöden rakenteiden elämisen takia. Vakuutusyhtiö totesi että liian huonosti kannakoitu ja vastuuvakuutus ei korvannut mitään. Tästä sitten tuli hänelle henkilökohtainen konkurssi tai joku vastaava.

Toki nykyään toimii myös samalla alalla, mutta taitaa olla työnjohtaja tai jotain vastaavaa.

Rane ruuvasi kiinni jotain niin pitkillä ruuveilla että ne meni viemäreistä läpi muutamassakin kerroksessa.

Helposti se menee, itsekkin meinasin pari kertaa ruuuvata radon tai viemärin tuuletuksen nousuihin. Vaikka itse ne olin siihen laittanut.

Ja kerrostyömailla ei ole varmasti tarkkaa tietoa mitä kaverit ovat aikaisemmin tehneet.

Kahdessa kerrostalorempassa , jossa on putkiremontti tehty aikaisemmin on tullut vastaan että käytössä olevaan hormiin on vedetty viemäriputki vaakaan poikki hormin.

Kahdessa kerrostalorempassa , jossa on putkiremontti tehty aikaisemmin on tullut vastaan että käytössä olevaan hormiin on vedetty viemäriputki vaakaan poikki hormin.
Täällä päin sit eri kaveri. Naapurilla vetivät iv-putken poikki ku oli hormin edessä. Oli vaikeuksia saada kuulemma IVtä säätöihin.

Olen sellaisenkin tempun nähnyt että vessan lattiaa piikattiin linjasaneerauksessa ja piikki kajahti läpi 42mm kuparisen käyttövesijohdon mikä yllättäin oli lattiassa.
Piikkaava rane, ei siis putkihenkilö, korjasi tuon pätkällä 42 mm putkea ja 2 messinkiliitosta ja ardexin 45 minuutin pikalaasti äkkiä päälle.

Onko muuten asiallista asentamista, jos taloyhtiön osoittama (huoltoyhtiön) asentaja toimii käytännössä niin, että asentaa koneen paikalleen ja kun itse huomaan, että poistoputki vuotaa (kun on siirretty toisesta asunnosta koneen mukana muutossa) ja joudun korjaamaan itse, mistä sitten motkotan, toteaa vain, että "Sai toimeksiannoksi vain koneen asentamisen, mutta siihen ei kuulunut toiminnan toteaminen eikä asennustarvikkeiden ehjyyden toteaminen".

Tuo on varmaan kyllä ihan hyvä ratkaisu. Ei ole tullut aikaisemmin vastaan moista. Toki Mikki kertoi samanlaisesta ratkaisusta, joten kaippa niitä muutkin tekevät.

Puulattia on kyllä vuotojen ja tuollaisten kannalta viheliäinen.
Talotehtaan jäljiltä on vastaava muovimattoratkaisu allaskaapin sokkelissa, tosin kattaa vain sen allaskaapin. Putkiläpiviennit lattiassa on suojaputkessa korotetun vesitiiviin kakun läpi ja mahdollinen vuotovesi on ohjattu sokkelilaudassa olevan "hiirenkolon" läpi näkyville. Tiskikoneen paikalle tuota ei ole ulotettu, arvatenkin siksi, että tiskikonetta ei saisi työnnettyä eikä vedettyä reunan yli. Eli tiskikoneella on oma irtokaukalo ja kaukaloiden väliin, tiskarin letkujen kohdalle, jää pieni riskipaikka. Varmemman saisi, jos kaapiston alla olisi reilut kaadot ja lattiakaivo.

Itse olen kaikki tiskikoneet kytkenyt. Kerrostalokämpässä isännöitsijän valitsema putkifirma teki aikoinaan kolmen miehen voimin sellaista suttaa ja sekundaa, että kolmannen yrityksen jälkeen korjasin asennukset keittiössä ja kylppärissä itse heti kun putkifirman pakun takavalot häipyivät pihasta. En voinut jättää ammattilaisten vastuuvakuutuksen varaan, koska mikään vakuutus ei kata sitä harmia ja ajanhukkaa jonka vesivahinko aiheuttaa asukkaalle.

APK on kalusteisiin integroitu, alla kaukalo ja nostettu ylös, niin vesivuoto näkyy jos koneesta tulee, siellä myös vuotovahti valvomassa. Muuten keittiön ja KHH sokkeleissa on Shelly Flood gen4 ja muutama jatkosensorikaapeli.
Sensorikaapeli kiemurtelee kaappien alla ja heftattu teipillä tarvittaessa lattialaattoihin.

Takaisin
Ylös Bottom