LTR 3 puhaltimien vaihto

meleinen

Tulokas
Osaako joku asiantuntija kertoa voiko Enerventin koneeseen asentaa EC puhaltimet AC tilalle? Olen tullut siihen lopputulokseen että meidän koneessa nykyiset tiensä päässä olevat olisi kuitenkin, kaikesta datasta huolimatta ACt.

Kone on tarrojen ja datalehden mukaan vuosimallia 2011 LTR3 ECO ECE, vuosimallia 2011, mutta puhaltimet johdotuksen kannalta ei vastaa EC puhaltimia. Rungossa käyttämättömänä kumminkin lepäilee johto liittimineen, jota kuvittelisin voitavan käyttää EC puhalitimien asennukseen.

Onko niin että tuo EC vaatii ohjaukselta enemmän kuin mitä nykyisten puhaltimien pyörittäminen? Ohjauskortin vaihto tms.? Tai toisin päin ajateltuna.. Voitko asentaa koneeseen AC puhaltimet jos ohjaus jne. on rakennettu EC silmälläpitäen..

Millainen proggis tuon järjestelmän mahdollinen modaus on, jos sinne alkaa sovittelemaan EC puhaltimia?
 

Liitteet

  • IMG_1269.jpeg
    IMG_1269.jpeg
    138,9 KB · Katsottu: 129
  • IMG_0230.jpeg
    IMG_0230.jpeg
    118 KB · Katsottu: 167
  • IMG_0224.jpeg
    IMG_0224.jpeg
    162,1 KB · Katsottu: 118
  • IMG_0223.jpeg
    IMG_0223.jpeg
    117,2 KB · Katsottu: 116
  • IMG_1267.jpeg
    IMG_1267.jpeg
    154,9 KB · Katsottu: 107
  • IMG_1271.jpeg
    IMG_1271.jpeg
    303,2 KB · Katsottu: 115

Harrastelija

Vakionaama
AC puhaltimet toimii suoraan verkkojännitteellä.
Jos nopeutta halutaan muuttaa tarvitaan muuntaja josta saa ulos useampia jännitteitä. Lisäksi tarvitaan kytkin jolla valitaan mikä muuntajan lähtö (jännite) on käytössä.
Noin niin kuin yksinkertaistaen. Varmaan tarvii lisäksi jotain konkkaa yms.

Jos mennään EChen niin tarvitaan elektroniikkaa nopeuden säätämiseen.

AC puhaltimet ei kyllä pitäisi olla tiensä päässä. Mistä näin olet päätellyt?
Voi olla että (halvat) laakerit pitää uusia ja ehkä siipiä putsata mutta ei noissa juuri särkyviä osia ole.
Enemmän EC puhaltimissa on ongelmia.
 
Viimeksi muokattu:

meleinen

Tulokas
  • Keskustelun aloittaja
  • #3
Tässä tapauksessa lopputulos selvittelyjen jälkeen on seuraava. Laitteessa on kuin onkin ikivanhat EC puhaltimet mallia Wellington. Ilmeisesti viimeisiä malleja joita varastosta on aikoinaan löytynyt ja niitä on tuolloin vielä LTRiin laitettu. Niille on omat ohjainkortit boksissa jolloin ohjaus tulee suoraan laitteen sisältä eikä omaa elektroniikkaa puhaltimessa juuri ole. Siitä tuo puhaltimien johdotuskin on erilainen ja saattaa tällaista mattimeikäläistä johtaa harhaan.

Enerventillä on selkeät muutosohjeet Wellingtonien korvaamiseen uuden tyyppisillä puhaltimilla ja laitteen sisällä johdotuksetkin on jo valmiiksi olemassa.

Ja eikun uusia puhaltimia hommailemaan. Pihinä diy miehenä säästin satasia ja tilasin tarvikepuhaltimet kotimaiselta välikädeltä. Noissa kuitenkaan ei ole liittimiä johdoissa valmiina, vaan pelkät johdot puhaltimen perästä.

Kyselin tuohon asentajaakin, mutta kiireisiä tuntuvat olevan, tai sitten ei vaan tällainen säätöhomma kiinnosta.

Sähkönsyöttö puhaltimiin sinällään on selkeä kytkeä, mutta nyt tämä projekti pysähtyi tuohon ohjauksen johdottamiseen. Mitä puhaltimessa tehdään noilla Tacho (valk) ja jänniteulostuloilla (10V) (pun)? Vai voiko ne katkaista pois ylimääräisinä? Enerventin ohje kun ei varsinaisesti ota kantaa puheltimen johdotuksiin, vaan jos sieltä tilaat puhaltimet suoraan, niissä tulee adapterit valmiina

Ohjausta varten nuo valmiit johtosarjat emolle ottaa vastaan vain kaksi johtoa, käytännössä 0-10v ohjaustulon (kelt) ja GND liitännän (sin).

Jos siis jätän kytkemättä Tachon ja jänniteulostulon ja saan muut kutakuinkin kohdilleen, voinko odottaa käryä koneikosta vai päästäänkö tässä eteenpäin ilman palokuntaa

Tai sit laitan tarvikkeet paketissa takaisin ja kaivan kuvetta Eneventin tiskillä…
 

Liitteet

  • IMG_0247.jpeg
    IMG_0247.jpeg
    264,5 KB · Katsottu: 127
  • IMG_0275.jpeg
    IMG_0275.jpeg
    213 KB · Katsottu: 124
  • IMG_0276.jpeg
    IMG_0276.jpeg
    166,8 KB · Katsottu: 130

fraatti

Hyperaktiivi
Tässä tapauksessa lopputulos selvittelyjen jälkeen on seuraava. Laitteessa on kuin onkin ikivanhat EC puhaltimet mallia Wellington. Ilmeisesti viimeisiä malleja joita varastosta on aikoinaan löytynyt ja niitä on tuolloin vielä LTRiin laitettu. Niille on omat ohjainkortit boksissa jolloin ohjaus tulee suoraan laitteen sisältä eikä omaa elektroniikkaa puhaltimessa juuri ole. Siitä tuo puhaltimien johdotuskin on erilainen ja saattaa tällaista mattimeikäläistä johtaa harhaan.

Enerventillä on selkeät muutosohjeet Wellingtonien korvaamiseen uuden tyyppisillä puhaltimilla ja laitteen sisällä johdotuksetkin on jo valmiiksi olemassa.

Ja eikun uusia puhaltimia hommailemaan. Pihinä diy miehenä säästin satasia ja tilasin tarvikepuhaltimet kotimaiselta välikädeltä. Noissa kuitenkaan ei ole liittimiä johdoissa valmiina, vaan pelkät johdot puhaltimen perästä.

Kyselin tuohon asentajaakin, mutta kiireisiä tuntuvat olevan, tai sitten ei vaan tällainen säätöhomma kiinnosta.

Sähkönsyöttö puhaltimiin sinällään on selkeä kytkeä, mutta nyt tämä projekti pysähtyi tuohon ohjauksen johdottamiseen. Mitä puhaltimessa tehdään noilla Tacho (valk) ja jänniteulostuloilla (10V) (pun)? Vai voiko ne katkaista pois ylimääräisinä? Enerventin ohje kun ei varsinaisesti ota kantaa puheltimen johdotuksiin, vaan jos sieltä tilaat puhaltimet suoraan, niissä tulee adapterit valmiina

Ohjausta varten nuo valmiit johtosarjat emolle ottaa vastaan vain kaksi johtoa, käytännössä 0-10v ohjaustulon (kelt) ja GND liitännän (sin).

Jos siis jätän kytkemättä Tachon ja jänniteulostulon ja saan muut kutakuinkin kohdilleen, voinko odottaa käryä koneikosta vai päästäänkö tässä eteenpäin ilman palokuntaa

Tai sit laitan tarvikkeet paketissa takaisin ja kaivan kuvetta Eneventin tiskillä…
Olettaisin että et tarvi puhaltimelta käynti/kierrosluku tietoa mihinkään joten jätät ne vain kytkemättä.
 
Back
Ylös Bottom