Lumityöt - hupia vai ei?

grendy

Vakionaama
Kannattaa käyttää vähän aikaa risöötsin tekoon ennen ku tekee hätäisen ostopäätöksen. Muistaakseni Masinistit sivuilla on linkoasiaa ollu ja olikohan joku kelkkailuun liittyvä sivu myös. Googlella löytynee. Pelkästään linkoihin keskittyvä jenkkiläinen foorumi löytyy tuolta https://www.snowblowerforum.com/forums/#snowblower-forums-main Tuolla paljon juttua eri merkeistä ja niiden perusteella voi haarukoida millaista laatua miltäkin merkiltä voi odottaa. Arviointia tosin ei helpota se, kun samaa laitetta myydään eri kioskeissa eri merkillä.

Sopivasti jos sattuu löytämään käytetyn esim. Torista, niin voipi olla parempi vaihtoehto kuin noi muutaman satasen tarjouslingot. Oma liki käyttämätön linko löytyi Torista erittäin sopivaan hintaan.
Ok pidetään pää kylmänä, liian nopeesti pitäis tehdä päätös tosiaan nyt :)
Appiukon lingossa on kyläsepän tekemät pienet sukset (sorapiha myös). Se tekee vain sen että se linko haluaa kiivetä kinoksen tai lumen päälle eikä sillä voi ajaa kinoksen läpi.
Ok hyvä tietää että ei toimiva idea :D
 

Pumppaataikuole

Aktiivinen jäsen
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/778744/Lumilinko-Statt-Avalanche-S6000-4-2-kW-60-cm Onko tässä mitään potentiaalia? Tarjouksessa puoleen yöhön asti ja jos ei tule totaalista lyttäystä niin ehkä voisi testata käytännössä... Onhan siinä palautusoikeus ~30pv että jos ei vaan yksinkertaisesti ole hyvä niin takas vaan sillä uhalla että kokosi turhaan.

EDIT: Vai onko tää https://www.jula.fi/catalog/puutarh...nsiinikayttoiset-lumilingot/lumilinko-016360/ käytännössä sama mutta vielä halvemmalla?

EDITEDIT: https://www.puuilo.fi/norrkoping-lumilinko-6-5hp-vetokaynnistyksella Onhan näitä vaikka kuinka näemmä tossa samassa hintaluokassa. Tuleeko kaikki samalta tehtaalta Kiinasta?
Minähän ostin viime talvena tuon Stattin samalla hinnalla verkkiksestä. En kadu, ei varmaan ihan paras mutta takuulla hintansa väärti. Ketjussa taitaa olla jotain mun kokemuksia koneesta.
 

pamppu

Vakionaama
Appiukon lingossa on kyläsepän tekemät pienet sukset (sorapiha myös). Se tekee vain sen että se linko haluaa kiivetä kinoksen tai lumen päälle eikä sillä voi ajaa kinoksen läpi.
Luulis että ennemminkin siellä terän takan pitäis olla, jos jossain. Toisaalta olen pärjännyt hyvin sillä taktiikalla että jos ensilumi on alta 5 senttiä, niin sotketaan niiille sijoilleen, Jos tulee enempi, niin auraan, mutta eka kerralla pitää vaan aisoja painottaa, eli kellutetaan terää niin että siihen jää se muutama sentti.

Joo, ei kannata ikkunoita päin sihdata, lentäähän sieltä välillä kiveä sun muuta, mutta ei mun kone ainakaan niistä kipua ole ottanut, eikä koskaan jumiin kiilautunut.
 

tj86430

Vakionaama
Ryobin akkulumilapion tilasin Prismasta, käyn keskiviikkona hakemassa kun pääsen tästä perille Suomeen. Kallishan se on verrattuna Verkkiksen "oikeaan" linkoon, mutta tuolla saa ehkä parempi puoliskokin tehtyä jotain kun on yksin mökillä. Ja Ryobin akkuja ja laturi on valmiiksi. Kattellaan miten pelittää.
 

Lappanen

Hyperaktiivi
Pari tuntia meni traktorilla lingon kanssa, että sai pihan ja tien raivattua. Lingon kardaanin kytkin haisi välillä kun lunta oli "hieman" kyydissä, vaikka 1. ryömintävaihteella hissukseen linkosi pahimmat pakkaumat. Kolan kanssa olisi ehtinyt lumet jo sulaa..

Mutta hupia oli, lumen linkoamisesta lähtevä ääni ja visuaalinen efekti on jotenkin terapeuttista :)
 

kotte

Hyperaktiivi
Mahtoikos tuo etanoli käydä joidenkin tiivisteiden tai letkujen päällä?

Ainakin tuossa on mainittu että etanoli haituu tankista ja letkut menevät huonoksi.
Epäilemättä jotkin tiivistelaadut eivät kestä etanolia, vaikka kestävät moottoribensiiniä. Materiaalit on tietenkin valittu aikoinaan bensiinikäyttöa varten, mutta toisaalta etanolia on lisätty bensaan jo niin kauan, että kyse on varsin vanhoista koneista, jos eivät kestä etanolia (10% pitoisena). Etanoli haihtuu siinä, missä bensiinin ne aineisosat, mitä tarvitaan konetta käynnistettäessä (jolloin samalla jää jäljelle niitä vähitellen jämähtäviä ja kaiken tukkivia hartseja, kuulemma kumminkin Euroopassa myytävillä laaduilla vähemmän kuin Amerikan puolella).

Pienkonebensiini on paljon tasalaatuisempaa tässä mielessä.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Epäilemättä jotkin tiivistelaadut eivät kestä etanolia, vaikka kestävät moottoribensiiniä. Materiaalit on tietenkin valittu aikoinaan bensiinikäyttöa varten, mutta toisaalta etanolia on lisätty bensaan jo niin kauan, että kyse on varsin vanhoista koneista, jos eivät kestä etanolia (10% pitoisena). Etanoli haihtuu siinä, missä bensiinin ne aineisosat, mitä tarvitaan konetta käynnistettäessä (jolloin samalla jää jäljelle niitä vähitellen jämähtäviä ja kaiken tukkivia hartseja, kuulemma kumminkin Euroopassa myytävillä laaduilla vähemmän kuin Amerikan puolella).

Pienkonebensiini on paljon tasalaatuisempaa tässä mielessä.
Joku veneilijä on myös raaputellut asiasta blogin. Itse saan tuosta sen kuvan että suurempi etanolimäärä olisi ongelma myös muussa suhteessa. Näyttää olevan myös maininta että meriasemilla myydään pääsääntöisesti 98E bentsiiniä.
 

kotte

Hyperaktiivi
Itse saan tuosta sen kuvan että suurempi etanolimäärä olisi ongelma myös muussa suhteessa. Näyttää olevan myös maininta että meriasemilla myydään pääsääntöisesti 98E bentsiiniä.
Moottoribensiinit nyt eivät yleisesti ottaen kestä hyhvin pitkää säilytystä ja toki pitää paikkansa, että etanoli sekoittuu veteen paremmin kuin bensiiniin, jos noista kaikkia tankkiin pääsee. Jos moottori sattuu olemaan kranttu oktaaniluvulle, toki olisi jo senkin takia fiksumpaa käyttää 98E-laatua, jossa oktaanilukua on kasvatettu muilla aineilla. Paljonhan tuosta E95:n aiheuttamista ongelmista on ollut keskustelua, mutta tiekkö sitten osin peräisin Esson baareista. Antaahan hieman vedellä lantrattu etanoli edelleen energiaa, jos sitä pääsee tankista suhteellisen tasaisena sivuvirtana moottoriin. Tankin pohjalle kertynyt vesi ei ole ainakaan parempaa vastaavassa tilanteessa. Voisi olla fiksua lisätä tankkiin isopropanolia, joka liuottaa vettä ja bensiiniä keskenään etanolia paremmin.
 

grendy

Vakionaama
Olisin eilen sittenkin tilannut vielä tuon Verkkiksen S6000 lingon, mutta vaikka kuinka tuotesivulla mainostivat että "tilattavissa noutoon Pirkkala myymälä" ja noutopäiväkin olisi ollut tällä viikolla, niin ostoskorivaiheessa tuli vaan herja että "sinun on vaihdettava toimitustapa". Siellä olikin enää valittavissa Postin 80€ kotiinkuljetus tai nouto Vantaalta. Ei näemmä myymälöiden välinen liikuttelu koskenut tätä tuotetta!

Ja tänä aamuna sitten vituttikin tehdä lumityöt n:n kerran parin päivän sisään. Täällä Kangasalla on nyt lunta se puoli metriä varmaan suurinpiirtein.
 

ML

Vakionaama
Tässähän tulee vanha Wickströmin venemoottori mieleen johon sylinteriin tiputettiin muutama tippa vettä jotta petroolin suurimmat noet saatiin pois.
Kyllähän samoin tehtiin autoihinkin.

 

Arisoft

Hyperaktiivi
Olisin eilen sittenkin tilannut vielä tuon Verkkiksen S6000 lingon, mutta vaikka kuinka tuotesivulla mainostivat että "tilattavissa noutoon Pirkkala myymälä" ja noutopäiväkin olisi ollut tällä viikolla, niin ostoskorivaiheessa tuli vaan herja että "sinun on vaihdettava toimitustapa". Siellä olikin enää valittavissa Postin 80€ kotiinkuljetus tai nouto Vantaalta. Ei näemmä myymälöiden välinen liikuttelu koskenut tätä tuotetta!

Ja tänä aamuna sitten vituttikin tehdä lumityöt n:n kerran parin päivän sisään. Täällä Kangasalla on nyt lunta se puoli metriä varmaan suurinpiirtein.


Kangasalan myymälässä vielä 4kpl.
 

grendy

Vakionaama

Kangasalan myymälässä vielä 4kpl.
Joo huomasin, kiitos vinkistä! Miinuksena se että toi laite oli black friday tarjouksena 349€ ja torven kääntöön ei ole veiviä verrattuna ainakin tohon Verkkiksen versioon... En vielä rynnännyt kaupoille mutta onhan tässä riski että mitään ei saa jos on liian nirso ;).. Toisaalta onpahan aikaa perehtyä kun ei kelpaa mikään ja viimeistään ensi talveksi sitten joku varmaan löytyy :D
 

fraatti

Hyperaktiivi
Joo huomasin, kiitos vinkistä! Miinuksena se että toi laite oli black friday tarjouksena 349€ ja torven kääntöön ei ole veiviä verrattuna ainakin tohon Verkkiksen versioon... En vielä rynnännyt kaupoille mutta onhan tässä riski että mitään ei saa jos on liian nirso ;).. Toisaalta onpahan aikaa perehtyä kun ei kelpaa mikään ja viimeistään ensi talveksi sitten joku varmaan löytyy :D
Ei kannata ostaa sellaista konetta jonka käytettävyys on huono. Esim joissain koneissa torven heiton ohjaus keskeyttää ajamisen ja se ei ole kovin kätevää. Omasta kokemuksesta voin myös todeta että joystick mallinen ohjaus on 100x parempi kuin pyöritettävä kampi torven ohjaamiseksi.
 

Arisoft

Hyperaktiivi
Itsellåä on vuosia palvellut Electrolux linko 62cm leveä ja siinä ei ole ajovaloja, mutta on tuo vipu, josta saa heittosuuntaa vaihdettua. Suunnan vaihto tarvii usein tehdä käännöksissä tosi vauhdikkaasti niin siihen se on ollut kyllä mainio. Tuli äsken vaihdettua siihen öljyt ja syytä olikin jo.
 

grendy

Vakionaama
Olisin eilen sittenkin tilannut vielä tuon Verkkiksen S6000 lingon, mutta vaikka kuinka tuotesivulla mainostivat että "tilattavissa noutoon Pirkkala myymälä" ja noutopäiväkin olisi ollut tällä viikolla, niin ostoskorivaiheessa tuli vaan herja että "sinun on vaihdettava toimitustapa". Siellä olikin enää valittavissa Postin 80€ kotiinkuljetus tai nouto Vantaalta. Ei näemmä myymälöiden välinen liikuttelu koskenut tätä tuotetta!

Ja tänä aamuna sitten vituttikin tehdä lumityöt n:n kerran parin päivän sisään. Täällä Kangasalla on nyt lunta se puoli metriä varmaan suurinpiirtein.
Pistin eilen palautetta Verkkikselle että wtf, miksi ei saanut tilattua Pirkkalaan tuotetta. Tuli vastaus että "tuotteen asetuksissa oli virhe, nyt voi tilata"...

No, pistin viestiä vastapalloon että eilen olisin tilannut 499€ hintaan ja nytkin tilaisin 499€ hintaan, mutta en nykyiseen 699€ hintaan. Katotaan miten homma hoidetaan (jos hoidetaan)...
 

Lurkus

Vakionaama
Moottoribensiinit nyt eivät yleisesti ottaen kestä hyhvin pitkää säilytystä ja toki pitää paikkansa, että etanoli sekoittuu veteen paremmin kuin bensiiniin, jos noista kaikkia tankkiin pääsee. Jos moottori sattuu olemaan kranttu oktaaniluvulle, toki olisi jo senkin takia fiksumpaa käyttää 98E-laatua, jossa oktaanilukua on kasvatettu muilla aineilla. Paljonhan tuosta E95:n aiheuttamista ongelmista on ollut keskustelua, mutta tiekkö sitten osin peräisin Esson baareista. Antaahan hieman vedellä lantrattu etanoli edelleen energiaa, jos sitä pääsee tankista suhteellisen tasaisena sivuvirtana moottoriin. Tankin pohjalle kertynyt vesi ei ole ainakaan parempaa vastaavassa tilanteessa. Voisi olla fiksua lisätä tankkiin isopropanolia, joka liuottaa vettä ja bensiiniä keskenään etanolia paremmin.
Säilytyksestä tuli mieleen että linkoon kannattaa muutenkin hakea bensa talvella, koska se on talvilaatua. Lisättäköön tämä niille lisätiedoksi jotka ei tiedä. Parantaa kummasti käyntiinlähtöä. https://www.st1.fi/yksityisille/tuotteet-ja-palvelut/polttonesteet/bensiinit-ja-re85/98-e5
 
Viimeksi muokattu:

grendy

Vakionaama
Tuskin/ei olisi mahtunut tuohon meikäläisen Rutinoffiin, farkkuun varmaan olisi. Enkä halunnut sitä lähteä kymmenien kilometrien päähän sovittamaankaan...
Nyt rupes kyllä epäilyttään että mahtuuko corsaan, mutta katotaan nyt että tarviiko edes hakee mitään kun ei oo vielä Verkkis vastannut. Toivottavasti vastaa että saisi vielä alennuksena koska niiden kämmi oli :)
 

grendy

Vakionaama
Noniin Verkkis hoisi asian juuri kuten piti, eli lähettivät Pirkkalaan noudettavaksi lingon tarjoushinnalla mikä meni ohi heidän järjestelmävirheen takia :).. Eli sitten kun se tulee sinne noudettavaksi niin silikonisprayta ja moottoriöljyä samalla keikalla jostain niin niillä pääsee sitten alkuun? Muitakin vinkkejä otetaan vastaan jos jotain ihmeellistä kannattaa ottaa huomioon joko kokoamisessa tai sitten vaan käytössä :).. Ainiin ja varmaan pitää käydä täyttään bensakanisterikin kun ei tainnut jäädä ruohuonleikkuribensaa hirveästi kesältä...
 

fraatti

Hyperaktiivi
Noniin Verkkis hoisi asian juuri kuten piti, eli lähettivät Pirkkalaan noudettavaksi lingon tarjoushinnalla mikä meni ohi heidän järjestelmävirheen takia :).. Eli sitten kun se tulee sinne noudettavaksi niin silikonisprayta ja moottoriöljyä samalla keikalla jostain niin niillä pääsee sitten alkuun? Muitakin vinkkejä otetaan vastaan jos jotain ihmeellistä kannattaa ottaa huomioon joko kokoamisessa tai sitten vaan käytössä :).. Ainiin ja varmaan pitää käydä täyttään bensakanisterikin kun ei tainnut jäädä ruohuonleikkuribensaa hirveästi kesältä...
Tarkista että kulma vaihteen sisällä on myös jotain.
 

wannabe

Aktiivinen jäsen
Tarkista että kulma vaihteen sisällä on myös jotain.
Muitakin vinkkejä otetaan vastaan jos jotain ihmeellistä kannattaa ottaa huomioon joko kokoamisessa tai sitten vaan käytössä :)..

Älä laita renkaisiin liikaa painetta. Jätä silleen vähän vajaaks, että isompi osa kuviosta ottaa maahan, niin saat paremmin pitoo. Nii ja muista aina suunnata lingon sinkoama lumi vastatuuleen ;D
 

Pumppaataikuole

Aktiivinen jäsen
Hyvä kone se on varsinkin hintaansa nähden. Heittokouru jää välillä jumiin toiseen laitaan, mistä pääsee eroon kun katkaisee sen terävän kulman suojamuovista pois vaikka sivuleikkureilla. Otin pois paakunhajottajan kourusta (omalla vastuulla), hyvin lentää märkäkin.

Se haukkumani primer-pumppu taitaakin olla ns. purge-pumppu, eli pitää painaa reippaasti ja ottaa sormi pois välillä sen tutin reiän päältä, testataan seuraavalla ajolla josko oli vikaa käyttäjän päässä.

Ja muistahan laittaa ne öljyt sisään... niin paljoa ei mene kuin väitetään, kierteen reunaan voi täyttää.
 
Viimeksi muokattu:

Arisoft

Hyperaktiivi
pitää käydä täyttään bensakanisterikin

Harkitse pienkonebensaa niin ei säilytyksen kanssa ole niin ongelmaa. Minulla linko on joutunut joskus lepäämään kaksi vuottakin kun on ollut vähälumisia talvia välillä. Siinä ajassa kaikki bensa kuivaa kaasarin joten puhdasta sen kannattaa olla.
 

jussi

Vakionaama
Ei kyllä oikeen huvista enää mene kun peräkkäisinä päivinä tekee isot kolmen vehkeen lumihommat. Kahdella koneella ja vielä kolailut ja autojen putsit päälle.
 

Pumppaataikuole

Aktiivinen jäsen
Harkitse pienkonebensaa niin ei säilytyksen kanssa ole niin ongelmaa. Minulla linko on joutunut joskus lepäämään kaksi vuottakin kun on ollut vähälumisia talvia välillä. Siinä ajassa kaikki bensa kuivaa kaasarin joten puhdasta sen kannattaa olla.
Kannattaa tyhjentää / käyttää kone kuivaksi kunnes sammuu kausisäilytystä varten. Kaikki pienkoneet, ainakin normibensaa käytettäessä. Käytän 98:a kaikissa bensavehkeissä.
 

tj86430

Vakionaama
Ryobin akkulumilapion tilasin Prismasta, käyn keskiviikkona hakemassa kun pääsen tästä perille Suomeen. Kallishan se on verrattuna Verkkiksen "oikeaan" linkoon, mutta tuolla saa ehkä parempi puoliskokin tehtyä jotain kun on yksin mökillä. Ja Ryobin akkuja ja laturi on valmiiksi. Kattellaan miten pelittää.
Ihan soiva pelihän tuo on, ainakin kun lunta ei ole kovin paksulti. Parhaiten tietysti toimii kovalla pohjalla missä ei ole irtokiviä tms. Heittää lumen suoraan eteenpäin, mikä on tietysti vähän huono, jos pitäisi tehdä pidempi suora polku.
 

Lurkus

Vakionaama
Harkitse pienkonebensaa niin ei säilytyksen kanssa ole niin ongelmaa. Minulla linko on joutunut joskus lepäämään kaksi vuottakin kun on ollut vähälumisia talvia välillä. Siinä ajassa kaikki bensa kuivaa kaasarin joten puhdasta sen kannattaa olla.
Sanoisin kans et kannullinen pienkonebensaa on hyvä hankinta. Mulla riittä 5 litraa yleensä koko talveks. Normibensa kannattaa hakea talvella että saa linkoon talvilaadun bensaa.
 

grendy

Vakionaama
Noniin nyt on Avalanche koottu ja koekäytetty! Pääsi heti märkään 30+cm neitseelliseen lumikerrokseen pyöriin ja suoriutui kyllä tyylikkäästi testistä. Oikeestaan toimii just niinkun kuvittelinkin. Itse laitteessa ei mitään vikaa, ainut mikä on vähän ongelmallinen/vaatii opettelua on toi linkoamisen suuntaaminen - aivan kuten osasin päätellä. Jos toi vaan hävittäis sen lumen niin olis paljon helpompaa, mutta eiköhän ton kanssa opi pelaan :)

@Pumppaataikuole voisin kysästä kun jäi vähän epäselväksi toi rikastimen logiikka. Manuaalissa lukee "Kylmäkäynnistystä varten voi olla tarpeenavata rikastinta [33] kääntämällä oikealle aukiasentoon", mutta tarrassa sen kohdalla oli kyllä mielestäni että oikealla OFF ja vasemmalla ON. Kun kone kävi ja kukkui ihan normaalisti niin vasemmalle kun sen käänsin niin kävi tosi huonosti ja oikealla mielestäni taas tosi hyvin, mutta en tossa ekan kerran jännityksen yhteydessä kyllä oppinut että uskoako manuaalia vai tarraa. Ekaa kertaa käynnistettäessä tais olla tarran osoittamassa vasemmassa asennossa, mutta eihän tuolla nyt kylmä oikeasti ollutkaan...
 
Back
Ylös Bottom