Luxus jäässä

T

ToniA

Vieras
Vs: Luxus jäässä

zadah sanoi:
ToniA sanoi:
tuo kuvan luxuskin alkoi toimimaan 400g ylitäytöllä.

Voi helevata ;D Saman asian ajaa kun painat esim. imulinjan kompurasta kunnolla läjään ! Tuo hommahan perustuu siihen, että kompuraan menee nestettä, eli se ei todellakaan toimi niinkuin pitäisi...

Tuo 400 g on jo aika riski ylitäytös jos ainetta on koneessa ollut ennestää 1 kg...

Poistettu asiaton kommentti - eepponen

O

Oil60

Vieras

Kommentoidaan nyt täältäkin, että pari kertaa olen ollut pienessä
pulassa Luxuksen runsaan huurtumisen ja johdannaisena jäänmuodostuksen
kanssa. Laitoin jopa jäähdytystoiminnolle, jotta sulaisi ja sulihan se.
Aika mielenkiintoinen tuo sulatuslogiikka on. Sisäyksikön anturinsiirron
jälkeen käyntijaksot ovat auttavasti järkevöityneet ja sulatutustoiminnan
liipaisua voi avittaa laittamalla lämpötilapyynnin tappiin. Tosin tuokaan
temppu ei tunnu aina riittävän.
Samaa Kiinan tavaraa on laatumerkeissäkin. Olen ehdottomasti sitä mieltä,
että tämä minun Luxus 3500 -aparaattini on hintansa väärti niin kesällä kuin
talvella (eteläinen Suomi).
Perusongelma näissä on, että osaavalla ja ymmärtävälle käyttäjälle
ei anneta mahdollisuutta toiminnan ohjaukseen. Ei olisi kovinkaan iso panostus
ympätä vaikka sarjaporttipohjainen huoltoliityntä mallia digiboksi näillekin vehkeille.
Lisäksi tietty joku simppeli käyttöliittymä yleiseen laitehallintaan ja ympäristötilanteen
mukaisten toimintaparametrien antamiseen.
Saattapi noista joku liityntä löytyäkin, mutta käyttäjälle ei niistä kerrota.
Ymmärrän kyllä miksi, mutta silti...

VesA

In Memoriam

Oil60 sanoi:
osaavalla ja ymmärtävälle käyttäjälle
ei anneta mahdollisuutta toiminnan ohjaukseen. Ei olisi kovinkaan iso panostus
ympätä vaikka sarjaporttipohjainen huoltoliityntä mallia digiboksi näillekin vehkeille.
Lisäksi tietty joku simppeli käyttöliittymä yleiseen laitehallintaan ja ympäristötilanteen
mukaisten toimintaparametrien antamiseen.
Saattapi noista joku liityntä löytyäkin, mutta käyttäjälle ei niistä kerrota.
Ymmärrän kyllä miksi, mutta silti...

Ei näihin.. digibokseissa on sisällä varsin tehokas tietokone, koska se on halvin tapa tehdä tuollainen vehje joka käsittelee nopeaa bittivirtaa.

Sensijaan lämpöpumppuvehkeen osat maksavat tehtaalle yhteensä kymppejä, ja siinä jokainen liitin ja johdopätkä on pois katteista, harva kun niitä käyttää eli myyntiä ne eivät lisää. Niinpä ohjain'tietokonekin' on ihan eriluonteinen vehje, jonka ohjelmointiominaisuudet ovat aika vaatimattomat. Sensijaan siinä on valmiita liitäntöjä antureille ja ohjattaville venttiileille ja moottoreille, jotta komponenttimäärä saadaan pieneksi.

Korkeintaan näihin pumppuihin saa (kovaan lisähintaan) jonkun lisäliittimen, joka tekee samantapaisia asioita kuin kake. Siihen voi sitten laittaa vaikka GSM-modemin.

Parametroitavia ohjaimia on vain siellä, missä tuotteistus ei ole ehtinyt kovin pitkälle. Tai sarjat ovat nin pieniä, että ohjain on tehty yleisosista.

O

Oil60

Vieras

Jees, digiboxi oli ja on aika huono vertaus tässä kohden ajatellen pumppupoliittista
kokonaisuutta, ihan vaan kiityntätapaesimerkkinä ajatukseni julki toin.
Mitähän se digiboxi tehtaalle maksaakaan...
Olen edelleen vahvasti sitä mieltä, että 1000 euroa maksavassa pumpussa pitäisi
tänä päivänä olla mahdollisuus järjelliseen lokalisointiin ja tuunaukseen kompuutteripohjaisesti.

VesA

In Memoriam

Oil60 sanoi:
Jees, digiboxi oli ja on aika huono vertaus tässä kohden ajatellen pumppupoliittista
kokonaisuutta, ihan vaan kiityntätapaesimerkkinä ajatukseni julki toin.
Mitähän se digiboxi tehtaalle maksaakaan...
Olen edelleen vahvasti sitä mieltä, että 1000 euroa maksavassa pumpussa pitäisi
tänä päivänä olla mahdollisuus järjelliseen lokalisointiin ja tuunaukseen kompuutteripohjaisesti.

Ei mikään tekninen syy estäisi laittamasta siihen nykyiseen anturi-orientoituneeseen ohjauspalikkaan vähän enemmänkin järkeä saman muovin sisään, sitä ei vaan riittävästi maailmalla kaivata.

Pitäisi olla joku vakiintunut (koti)automaatiostandardi, pumppu kun pitäisi saada yhteistoimintaan muiden vehkeiden kanssa. Ja vasta kokonaisuudelle sitten käyttöliittymä. Tämmöinen voinee toteutuakin, jos säästöt alkavat todella tulla muotiin. Vaikkapa joku UPnP + WLAN.. nykyiset (koti)automaatiosysteemit vaativat aina raskaita asennuksia.

I

Ioxio

Vieras

Olen järkyttynyt. Nyt on pidellyt pikku pakkasia ja kenno on aivan paljas. Asiaan kuuluva pieni huurre on toki pinnassa. Tuossa oli noita plussa kelejä ja mokoma oli aivan jäässä. Ritilöitten poistoko tuohon autto? Edelleen odottelen kuitenkin huoltomiehiä, jotka tarkastaisivat kylmäaineen määrän... Jotenkin tuo tuntuu tehottomammalta viime talveen verrattuna.

Millainen on muuten laitteen puhalluksen lämpötila? Mitä luokkaa? Onko speksejä tästä?

Tämä puolestaan riippuu myös tilasta, mutta jos viritätte Luxuksen pyynnin tappiin, niin mihinkä saakka ytyä piisaa?

VesA

In Memoriam

Ioxio sanoi:
Olen järkyttynyt. Nyt on pidellyt pikku pakkasia ja kenno on aivan paljas. Asiaan kuuluva pieni huurre on toki pinnassa. Tuossa oli noita plussa kelejä ja mokoma oli aivan jäässä. Ritilöitten poistoko tuohon autto? Edelleen odottelen kuitenkin huoltomiehiä, jotka tarkastaisivat kylmäaineen määrän... Jotenkin tuo tuntuu tehottomammalta viime talveen verrattuna.

Millainen on muuten laitteen puhalluksen lämpötila? Mitä luokkaa? Onko speksejä tästä?

Tämä puolestaan riippuu myös tilasta, mutta jos viritätte Luxuksen pyynnin tappiin, niin mihinkä saakka ytyä piisaa?

Eise huurru, jos ilma on hiukan kuivempaa. Esmes nuo minun Argoni eivät 75% suhteellisessa kosteudessa juurikaan sulattele: kenno ei enää mene kastepisteeseen asti.

tet

Hyperaktiivi

Ioxio sanoi:

Katsopa tuolta gallupeista mitä on muilla ollut, ei ne pumput niin paljon toisistaan eroa että tarvisi samanmerkkiseen verrata. Samat fysiikan lait niissä jyllää.

http://lampopumput.info/foorumi/index.php?board=32.0

V

vieteri

Vieras

arty12 sanoi:
Yhteenvetona, miten minä olen saanut omani toimimaan:

1. Asentaja asensi laitteeseen lämpökaapelin. Standardijuttu Suomeen asennettavissa.
2. Peltisaksilla päädyn ritilä pois jäätä keräämästä.
3. Sisäyksikön lämpötila-anturin siirto kotelon ulkopuolelle. Onnistuu poraamalla pieni reikä ja pujottamalla anturi siitä läpi. Foorumilta löytyy kuviakin.

Laitteella on nyt kolmas talvi menossa ja hinta on kuoletettu kauan sitten. Yhden ainoan kerran olen sulatellut "manuaalisesti" ulkoyksikköä, mutta sitten päätin, että kysymyksessä on minun osaltani lämmityslaite, ei harrastus. Joskus lumimyräkän jälkeen on kestänyt pari-kolmekin päivää että ulkoyksikkö on sulanut esille, mutta eipä se kokonaisuudessa paljon näy.

Olen pitänyt lämpötila-asetuksen 21:ssa paitsi kovemmilla pakkasilla öisin 23:ssa jottei pumppu pidä turhaan taukoja ja lämpöä riittää yläkerrassakin. Pumppu sulattelee 2-4 tunnin välein, ja ennen sulatusta kennon päällä on hyvinkin sentti jäätä. Hankalilla lämpötilayhdistelmillä (lämmitystarve pientä esimerkiksi takan tai ulkolämpötilan korkeuden takia) voi joskus mennä pidempäänkin ja silloin näkee että puhalluslämpökin hiipuu aika pieneksi, mutta aina se sultaus sieltä lopulta tulee, ja näitä hankalia päiviä ei ole monta vuodessa.

Ihan mersuahan ei tuolla Luxuksen hinnalla saa, mutta mielestäni pikkuvirityksillä aivan kelvollisen laitteen. Ainoa todellinen ongelma on, että laite ei käynnisty sähkökatkoksen jälkeen, joten sitä ei maaseutuolosuhteissa voi jättää ainoaksi lämmitykseksi kun on useampia päiviä pois.

En sitten löytänyt kuvia tuosta lämpötila-anturin siirrosta ::)Joten jos joku kertoisi miten se homma tehdään oikeaoppisesti,ettei tulis hajotettua mitään kun innoissaan porailee ;D

I

Ioxio

Vieras

-4.3 astetta pakkasta ja sain vehkeen höhöttämään + 42.8. Liekkö tuolle pumpulle ihan normi? Ihmettelin jälleen sulana olevaa kennoa (joka on kesää lukuunottamatta ollut lähes poikkeuksetta jäässä kunnes poistin ritilikön) ja huomasin samalla, että kenno on ylhäältä kuurassa ja alhaalta aivan puhdas. Noin 50/50.

A

Arska

Vieras

vieteri sanoi:
En sitten löytänyt kuvia tuosta lämpötila-anturin siirrosta ::)Joten jos joku kertoisi miten se homma tehdään oikeaoppisesti,ettei tulis hajotettua mitään kun innoissaan porailee ;D

Ei tarvitse porailla. Anturin kaapelin voi johdattaa kannen välistä ulkopuolelle. Täältä löytyy kuva: http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=460.msg33846#msg33846

V

vieteri

Vieras

Hyvä tietää.mitenkäs jos homma ei jostain syystä pelitäkkään kunnolla ja pitäis saada anturi takaisin omalle paikalleen?Miten onnistuu?Näkyi olevan kohtuu ahdas kolo mistä se on pujotettu sinne kennon kylkeen.Siis kyllähän sen sinne saa kun ottaa yksikön pois seinältä,mutta on aika työläs operaatio.

I

Ioxio

Vieras

No niin! Kävi tohtori katsomassa meidän Luxusta. Sanoin kyllä heti alussa, että tarkastaa vaan kylmäaineen määrän. Jos ne ovat kunnossa, niin eipä kannata suuremmin kajota vempeleeseen, koska korjaus saattaisi heti maksaa enemmän kuin itse pumppu.

Kylmäaineethan siitä oli vajunut. Laittoi 0.2kg lisää. Näin ollen voisi päätellä, että jossain on/oli vuoto. Huoltomies tarkasti tämänkin, mutta ei ilmeisemmin löytänyt mitn. Korkkeja epäili. Tiedä sitten mikä on ollut lähtötilanne kun pumppu asennettiin talon entisen omistajan aikaan. Asennuksen suoritti kyllä sama firma, joten voisi kuvitella että määrät yms. on tarkistettu. Noh..pumpun luonne kyllä muuttui hyvin positiivisesti, joten katsellaan miten pärjäillään!

Harmi vaan, että huoltomies jäi kaupanpäälle pakullaan jumiin meitin pihalle laskeutuvaan mäkeen. :-\

J

jule-

Vieras

Ioxio sanoi:
Harmi vaan, että huoltomies jäi kaupanpäälle pakullaan jumiin meitin pihalle laskeutuvaan mäkeen. :-\
Siinäpähän on valmiina , kun apua tarvitaan aina siihen asti että piha sulaa. ;D

I

Ioxio

Vieras

Tuskin se avun tarve vähenee pihan sulattuakaan. ;)

No, ei vaan - vuoden kokemuksella on todettava, että pumpusta on jäänyt oikein positiiviset vaikutelmat vaikkakin se vähän hyytyi tuossa syksyllä. Kesällä verraton peli.

...niin ja nythän sen pitäisi taas olla iskussa.

Back
Ylös Bottom