Maapallo - onko se litteä vai pallon muotoinen?

MrCabin

Aktiivinen jäsen
Seurasin haastattelua Amerikassa kun ihmisiltä kysyttiin onko maapallo litteä. Aika monta vastausta oli että kyllä maapallo on litteä.

Mitä asiasta täällä foorumissa ajatellaan - kuinka tämä asia on?
 

Lurkus

Vakionaama
Riippunee miten ajattelee. Pyöreähköhän maapallo on mutta ei pyöreä, navoiltaan litistynyt geoidi kai tarkemmin.
 

kotte

Hyperaktiivi
Mitä asiasta täällä foorumissa ajatellaan - kuinka tämä asia on?
Kuvastaa vain sikäläisten yleistä perehtyneisyyttä muun maailman asioihin. Toki seurakunta on sekalaista ja joukossa hyvin fiksuja ja valistuneita yksilöitä myös suurin joukoin.
 

MrCabin

Aktiivinen jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • #6
Kuvastaa vain sikäläisten yleistä perehtyneisyyttä muun maailman asioihin. Toki seurakunta on sekalaista ja joukossa hyvin fiksuja ja valistuneita yksilöitä myös suurin joukoin.
Haluaisin joskus keskustella pannukakku teoreetikkojen kanssa ja kysyä miten he voivat selittää sen että seilatessani kerran tankkerilla Oslosta Melbourneen viiden viikon merimatkan ajan eikä missään vaiheessa tuo laiva pudonnut minkään reunan yli. Samalla toteutui maantiedosta opitut asiat ihan voisi sanoa kantapään kautta 😂
 

Arisoft

Hyperaktiivi
navoiltaan litistynyt geoidi kai tarkemmin

Tuo on rekursiivinen määritelmä - samanlainen kuin se että nainen on nainen, jota myös kysellään jenkkilässä usein. Geoidi nimittäin tarkoittaa kappaletta, joka on maa-planeetan muotoinen. Tiedän että noi asiaa esitellään joissain lähteissä, mutta asia selviää kun katsoo minkä muotoinen on geoidi. Maa on muodoltaan melko tarkkaan pyörähdysellipsoidi. Eräänlainen litistynyt pallo pienin alueellisin poikkeamin.

Mutta mielenkiintoinen jatkokysymys: Minkä muotoisena maata pidettiin keskiajalla?
Vuodesta 400 eaa. lähtien lähes kukaan ei uskonut maan olevan litteä. Usko litteään maahan on peräisin 1800-luvun julkaisuista, joissa selitettiin, että Kolumbuksen matka tehtiin todistamaan, että maapallo on pyöreä.
 

kotte

Hyperaktiivi
Haluaisin joskus keskustella pannukakku teoreetikkojen kanssa ja kysyä miten he voivat selittää sen että seilatessani kerran tankkerilla Oslosta Melbourneen viiden viikon merimatkan ajan eikä missään vaiheessa tuo laiva pudonnut minkään reunan yli. Samalla toteutui maantiedosta opitut asiat ihan voisi sanoa kantapään kautta 😂
Uskoisin, että pannukakkuteoreetikot yleensä tyytyvät läheiseen elinpiiriin, joka ei ulotu merelle asti eivätkä noin kaukaiset asiat kiinnosta. Mukana on toki "ammattihuijareita" ja koiranleukoja. Jälkimmäiset kokevat onnistuneensa, kun saavat huijatuksi mukaan muitakin.
 

MrCabin

Aktiivinen jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • #9
Yksi asia mikä tuli esille noissa kyselyissä oli se että 90% pannukakun kannattajista myös äänesti vesiallas spesialistin valtaan.
 

Ton1A

Vakionaama
Ei täälläkin, lärvikirja koitti jo ihan riittävästi syöttää flerf-sontaa kun yksi kaveri tykkäsi väitellä noiden kanssa.
 

Hempuli

Töllintunaaja
No sehän tässä huolestuttaakin kun ajatellaan kuinka suurta voimaa tässä maailmassa tuo maa edustaa ja millaiset johtajat se itselleen valitsee.
Huolestuttaa myös pientä voimaa maailmassa edustavan maan johtajat...

Tieteellisiä nollatutkimuksia usein arvostellaan turhina ja aamukahvilla tuli juttua maapallon litteydestä. Päädyimme litteydestä siihen, että tieteellisten tutkimusten perusteena pitää olla tutkimus, vaikka nollatutkimus, eikä vain sen hetkinen fakta maapallon pyöreähköstä muodosta. Muuten uusilta tutkimuksilta menee pohja pois, jos niitä enää tehdään.
 

MrCabin

Aktiivinen jäsen
Huolestuttaa myös pientä voimaa maailmassa edustavan maan johtajat...

Tieteellisiä nollatutkimuksia usein arvostellaan turhina ja aamukahvilla tuli juttua maapallon litteydestä. Päädyimme litteydestä siihen, että tieteellisten tutkimusten perusteena pitää olla tutkimus, vaikka nollatutkimus, eikä vain sen hetkinen fakta maapallon pyöreähköstä muodosta. Muuten uusilta tutkimuksilta menee pohja pois, jos niitä enää tehdään.
Mikä on tieteellinen nollatutkimus? Lähtee liikkeelle ilman mitään aikaisempia tutkimus tuloksia siis nolla tilanteesta?
Käytännön hommia tehneenä kaikki lähtee liikkeelle valmiista systeemistä jota sitten huolletaan ja korjataan käytön aikana.
 

kotte

Hyperaktiivi
Päädyimme litteydestä siihen, että tieteellisten tutkimusten perusteena pitää olla tutkimus, vaikka nollatutkimus, eikä vain sen hetkinen fakta maapallon pyöreähköstä muodosta.
Väittäisin moista "nollapäätelmäksi". Kyllä maapallon pyöreydestä on vuosituhansien aikana tehty paljon aivan aitoa tieteellistä tutkimusta ja tulokset on kirjattu tieteellisiksi raporteiksi. Nykyinen kuva pyöreästä maapallosta on vain kiteytymä tiedetystä. On aivan turha enää lähteä uusissa tutkimuksissa nollasta, kun tutustumalla edes osaan maailmankuvan yhteen perusfaktasta aikojen kuluessa kirjoitettuun ja myöhemmin jalostettuun johtaa yksinkertaisesti pannukakkuterian täydelliseen tyrmäämiseen epäkäytännöllisenä ja lukuisten tosiasioiden vastaisena teoriana. Kunnollinen tiede edellyttää aina perehtymistä aiheesta aikaisemmin julkaistuun. Jos jotain asiasta kannattaisi ammentaa, niin tieteellisten käytäntöjen kehittymisen historian kannalta.
 

Espejot

Hyperaktiivi
Mutta mielenkiintoinen jatkokysymys: Minkä muotoisena maata pidettiin keskiajalla?
Vuodesta 400 eaa. lähtien lähes kukaan ei uskonut maan olevan litteä. Usko litteään maahan on peräisin 1800-luvun julkaisuista, joissa selitettiin, että Kolumbuksen matka tehtiin todistamaan, että maapallo on pyöreä.
Monet uskomukset keskiajasta on renesanssin aikakana tehtyä markinointia missä renesanssin ajan ajattelijat halusivat korostaa omaa erinomaisuutta tekemällä keskiajasta pimeä ja takapajuisen. Jatkokysymys, jos keskiaika alkoi Rooman romahtamisesta niin mihin tappahtumaan keskiaika loppui?
 

BBF

Vakionaama
Vaikea ymmärtää mistä tämäkin idiotismi on noussut esiin, jostain fundamentalisti-uskovaisten piiristä varmaan jota netin hörhöt on levittäny omaksi huvikseen? Maapallon pallon muoto on hyvin yksinkertaista todentaa vaikka auringon nousu- ja laskuajoista eri maissa, ne sopivat täydellisesti yhteen pyörivän pallon kanssa joka kiertää ellipsirataa auringon ympäri muttei mitenkään minkään pannukakun kanssa.
 

Hempuli

Töllintunaaja
Mikä on tieteellinen nollatutkimus?
Legendaarinen nollatutkimus on 'nälkäinen susi syö enemmän kuin kylläinen susi'. Eli tutkitaan mukamas itsestäänselvyyksiä. Ei toki enää, kun nykyisin tuohon väliin on näemmä tullut porttiteoreetikko, jonka kyvyt yltävät korkeammalle kuin tiedeyhteisön.

On eroa siinä, että meillä kaikkien hyväksymä fakta ajanlaskun alun tapaan siitä, että maapallo on litteä ja käyttää sitä lähdeaineistona uusille tutkimuksille, kuin että tiedeyhteisö olisi hyväksynyt tutkimuksen maapallon muodosta. Varmasti nykyaikanakin löytyy faktoja ja vaihtoehtoisia faktoja, jotka tutkimustiede vielä muuttaa. Varmasti myös virheellisiä tieteellisiä tutkimuksia.

Ei tarvitse Amerikasta saakka hakea esimerkkiä siitä, että ihmisillä on tiedeyhteisöstä poikkeavia mielipiteitä. Löytyy keskustelusta 'mitä on ilmastonmuutos'? Tietenkin saa ja pitääkin haastaa tieteelliset tutkimukset.

Mutta johan Ismo Leikolakin totesi, ettei planeettamme muoto ole vaikea asia ymmärtää. Selviää kun vain sanoo maapallo.
 

Arisoft

Hyperaktiivi
Mutta johan Ismo Leikolakin totesi, ettei planeettamme muoto ole vaikea asia ymmärtää. Selviää kun vain sanoo maapallo.

Mutta kun ne käyttää sanaa "earth" eikä "earthball", joka tarkoittaa ihan muuta, niin siinä ei ole mukana tuota selventävää palloa. Eli kun meillä on se "pallo" siinä nimessä, niin heillä on amerikassa korkeintaan se "flat" siinä nimessä ;D
 
Back
Ylös Bottom