En tiedä onko reilua pilata kenties useamman iltaa tai vuottaKyllä pystyy, vaihtamalla IP-osoitetta tiuhaan. Edellisessä viestissä maitsemani Tor Browser estää myös IP-osoitteen seuraamisen. Sitä käyttäen ainoa tapa seurata on se että itse kirjaudut palveluun esim. Googlen tunnuksilla, mikä on nykyään muodikasta.
Internetin alkuajoilta netissä pyörineenä oma suhtautumiseni on fatalistinen. Aina voidaan seurata ja sen tietäen netissä toimin. Selaimissa käytän ublock lisäosaa sekä Eff organisaation työkaluja tarvittaessa. Kekseistä en välitä, pyrin hyväksymään kaikki jotta selain kokemus on parempi. Niitä poistan tarvittaessa muilla työkaluilla. Koen siis turhaksi keksit ja EU cookie kysymykset koska tapoja seurata on muitakin, eli olen nihilistinen ja ajattelen että minua seurataan silti riippumatta cookiesta. En tässä tarkoita mitään salaista palvelua vaan ihan markkinavoimia.
Ja siellä on vielä pysyvämpiä keksejä selaimissa sekä erinäisiä mediaplugareita oli takavuosina.. Ihan viimeisintä seurantaa en näille ole tehnyt
Ja vielä lisää edittiä.. operaattori näkee liikenteen, ei sentään Https sisälle mutta domainit sekä heidän dns-palvelimen kutsut. Tor:lla voi kiertää mutta tässäkin exit node voi olla jonkun valtiollisen toimijan hallussa. Ja onpa tuonne sertifikaattiketjuunkin saaneet ainakin USA yrityksiä omansa väliin joten firman koneella jos katsoo ö-luokan sivuja niin liikenteen saa auki
Ja edelleen edittiä, sitten on käyttöjärjestelmätaso jossa valmistaja voi tehdä sitten mitä ikinä haluaakin. Linux turvallisimmasta päästä.
Sitten on antivirus ohjelmat Windowsiin ja on paljastunut että osa on melkein yhtä pahoja kuin varsinainen virus.. lähettävät käydyt webosoitteet mm valmistajalleen.
Ja vielä olisi cpu etähallinnoista juttua jossa ohitetaan OS taso jolloin ei millään ohjelmalla nähdä onko kone saastunut.
Viimeksi muokattu: