mihin pumppu & 1 vai 2 sisäyksikköä?

juntta

Tulokas
Tervehdys kaikille!

Nyt on sitten tännekin rekisteröidytty kun pohdinnassa on tuo ILP:n hankinta kun tuo talon sähkönkulutus hirvittää!

Talo on 1906 rakennettu rossipohjainen hirsitalo joka on peruskorjattu huolettomalla -70 luvulla ja varsinkin alapohjan eristystyössä näkyy tuo huolettomuus! :) Vuotuinen kulutus on noin 40 000 kWh. Eristysprojekti on tarkoitus tehdä ensi kesänä mutta jo ensi talven lämmityskuluihin ajattelin hakea helpotusta ILP:n avulla.

Yrittänyt tässä kovin miettiä minkälaisen systeemin hankkisin ja mihin sisäyksikön/-yksiköt asentaisin kun tuo talo on aika ainutlaatuinen. Alakerran kaksi isoa huonetta (kuvassa oh & tkh) ovat korkeita (n. 2.60m) avonaisia huoneita joita lämmitetään paljon takoilla & kaakeliuunilla. Alakerran toinen pää on melko sokkeloinen ovien ja kapean eteiskäytävän johdosta. Siinä päässä taloa on nykyään "enää" yksi tulisija makuuhuoneessa, keittiössä ei enää remontin jälkeen puuliettä ole.

Yläkerta on aika matala ja tilassa on vino katto. Huonekorkeus huoneiden laidalla on n. 1.4m ja keskellä vain metrin levyisellä alueella n. 2.1m. Yläkertaan on lisäksi tehty kuvasta poiketen yksi väliseinä samaan kohtaan kuin alakerrassa oh & tkh välissä. Lisäksi rappukäytävässä on tuo "yläkerran" wc jonka lattiataso on n. metrin yläkerran lattiatason alapuolella.

Olen miettinyt joko ILP yhdellä ulkoyksiköllä joko yhdellä tai kahdella sisäyksiköllä. Alakerrassa mielestäni luonteva paikka sisäyksikölle olisi tuossa "hallissa" lasikuistille menevän oven yläpuolella tai sitten keittiön tuulikaapin oven yläpuolella. Jos laittaisin toisen sisäyksikön niin sen sijoitus yläkertaan olisi vähän haasteellinen juuri noiden voimakkaasti vinojen kattojen ja matalien seinien takia. Ulkoyksikölle mietinnässä ollut paikat joko lasikuistin vasemmalla puolella tai sitten autokatoksen seinässä joka on tuossa saunan & pesuhuoneen oikealla puolella.

Mihin sijoittaisitte sisäyksikön/-yksiköt sekä ulkoyksikön?

Y

Yittiläinen

Vieras
Vs: mihin pumppu & 1 vai 2 sisäyksikköä?

Oisko lattiamalli yläkertaan helpmpi asentaa???

juntta

Tulokas
  • Keskustelun aloittaja

Yittiläinen sanoi:
Oisko lattiamalli yläkertaan helpmpi asentaa???

Hmm, noihin lattiamalleihin en ole kyllä edes tutustunut... Onko kenelläkään noista oikeasti mitään kokemuksia kun haun perusteella kaikki vaan kyselivät kokemuksia? :)

Kari

Aktiivinen jäsen

Mä laittasin kyllä sinne yläkertaankin ihan normaalin seinämallin mahdollisimman lähelle
katon harjaa koska lämpö kerrostuu yllättävän nopeesti sinne ylös.
Ja katsoisin kanssa sitä vaihtoehtoa että laittasin kaksi konetta.
Voi tulla halvemmaksi ja päästä helpommalla putkituksella.

juntta

Tulokas
  • Keskustelun aloittaja

Kari sanoi:
Mä laittasin kyllä sinne yläkertaankin ihan normaalin seinämallin mahdollisimman lähelle
katon harjaa koska lämpö kerrostuu yllättävän nopeesti sinne ylös.
Ja katsoisin kanssa sitä vaihtoehtoa että laittasin kaksi konetta.
Voi tulla halvemmaksi ja päästä helpommalla putkituksella.

Tottahan tuo on että mahdollisimman ylös se olisi tuolla yläkerrassa saatava. Ainut vaan tosiaan että parhaat (=korkeimmat) paikat ovat juuri makuuhuoneiden seinien toisella puolella johon vähän epäilyttää konetta laittaa... Seinämalleja ei kai voi asentaa yhtään kulmaan jolloin ei noita vinoja sisäkattojakaan voi hyödyntää?! Ruvennut tuo rappukäytävän wc:n oven yläpuoli vaikuttamaan parhaalta paikalta yläkerrassa. Sillä lailla pääsisi n. 1.7m korkeuteen suhteessa yläkerran lattiatasoon.

Tarkoititko Kari kahdella koneella 2 ulkoyksikköä? On totta että helpommalla putkituksella varmasti pääsisi mutta tuleeko halvemmaksi (varsinkaan pitkällä aikavälillä) on kyllä ainakin itselleni kysymysmerkki...

Puuh, näinköhän pitää vaan pitää takat kuumana tänäkin talvena :-[

Y

Yittiläinen

Vieras

Laita vaan 2 erillistä konetta, saat huomattavasti halvemmalla ja helpommalla.

Ja laita sisäyksiköt sinne mihin saat mahtumaan!!!

Kuvasta on vaikea näyttää paikkaa, ku ei siitä näy korkeuksia ja vinouksia!!!

Opa

Aktiivinen jäsen

Minäkin myötäilen edellisiä ehdotuksia kahdesta erillisestä laitteesta, jos kahta välttämättä haluaa. Mutta ensin laittaisin vain alakertaan, luultavasti juuri siihen mihin ehdotit eli lasikuistin viereen. Luulen että asumismukavuus lisääntyisi huomattavasti kun ILP puhaltaisi lattian lämpimäksi olohuoneessa ja levittäisi tulisijojen lämpöä siinä samalla. Lämpö kyllä yllättävän hyvin levittäytyy etenkin yläkertaan (3 v kokemus). Itse olen yläkertaan harkinnut ILPiä vain kesäkäytön takia, talvella siellä on patterit päällä aniharvoin.

juntta

Tulokas
  • Keskustelun aloittaja

Tuon kesäkäytön takia itsekin oon miettinyt tuota yläkerran laitetta koska siellä tuppaa helteisillä keleillä olemaan >30 astetta lämmintä. Ei siis tuo yläpohjakaan ihan kondiksessa eristeiden puolesta ole...

Tuon kahden erillisen koneen halvemmuudesta haluaisin vähän perusteluja. Pelkät laitteet ainakin tulee kalliimmaksi mitä tuossa tarjouksia olen saanut mutta asennuksineen voi juttu olla toinen. Ihan peruspaketin putkilla tuollaista multilaitetta tuskin saa asennettua joten kiinnostaisikin kuulla miten paljon nuo lisäputkitukset nostaa hintoja.

Asennukset meinaan hoitaa suurimmaksi osaksi itse (putkivedot, läpiviennit, kaapeloinnit) ja antaa ilmastointiasentajan (melkein sukulainen :) ) hoitaa nuo luvanvaraiset hommat.

R

ripley

Vieras

Itselläni on puolitoistakerroksisessa talossa Panasonicin Multi-inverter -lämpöpumppu. En osaa sanoa olisiko kahden erillisen laitteiston hankinta tullut yhtään halvemmaksi? Ammattimieheltä tuo kahdella sisäyksiköllä varustetun mallin asentaminen sujui kyllä alle päivässä. Etuna on tietysti se, että ulkoseinällä on vain yksi loota hurisemassa (tosin Panasonic on t o d e l l a hiljainen - sekä ulko- että sisäyksiköt). Yläkerrassa tuo laite on ollut todella hintansa väärti. Tänä kesänä ei ole tarvinnut siellä lasten hikoilla. Edellisinä vuosina ovat helteiden aikana joutuneet muuttamaan alakertaan nukkumaan. Olen ollut todella tyytyväinen laitteeseen.

T

Teppo Tulppu

Vieras

ripley sanoi:
Itselläni on puolitoistakerroksisessa talossa Panasonicin Multi-inverter -lämpöpumppu. En osaa sanoa olisiko kahden erillisen laitteiston hankinta tullut yhtään halvemmaksi? Ammattimieheltä tuo kahdella sisäyksiköllä varustetun mallin asentaminen sujui kyllä alle päivässä. Etuna on tietysti se, että ulkoseinällä on vain yksi loota hurisemassa (tosin Panasonic on t o d e l l a hiljainen - sekä ulko- että sisäyksiköt). Yläkerrassa tuo laite on ollut todella hintansa väärti. Tänä kesänä ei ole tarvinnut siellä lasten hikoilla. Edellisinä vuosina ovat helteiden aikana joutuneet muuttamaan alakertaan nukkumaan. Olen ollut todella tyytyväinen laitteeseen.

Paljonko muuten maksoit tuosta Panasta ?

R

ripley

Vieras

Maksoi asennettuna noin 3 500 euroa.

Ja ennenkuin ne, jotka laskevat takaisinmaksuaikoja ehtivät vetää henkeä ;), totean että laite on hankittu ENNENKAIKKEA tuomaan elämiseen ja asumiseen lisää mukavuutta.

Back
Ylös Bottom