Mistä sähköä pumpulle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Robert Sand
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
R

Robert Sand

Vieras
Hei!
Olen rakantamassa autotallia ja mietin tässä että mihin sitä pumpun sähkösyöttöä kannattaa laittaa. Kai se niin on että pumpun ulkoyksikkö syöttää myös sisäyksikköä vai tarvitsenko erikseen sähköä sitä varten? Onko jotain muuta mitä olisi hyvä ottaa huomioon tässä vaiheessa kun sähköasennus on vauhdissa.

Vs: Mistä sähköä pumpulle?

Robert Sand sanoi:
Hei!
Olen rakantamassa autotallia ja mietin tässä että mihin sitä pumpun sähkösyöttöä kannattaa laittaa. Kai se niin on että pumpun ulkoyksikkö syöttää myös sisäyksikköä vai tarvitsenko erikseen sähköä sitä varten? Onko jotain muuta mitä olisi hyvä ottaa huomioon tässä vaiheessa kun sähköasennus on vauhdissa.

Sähkönsyöttö on merkkikohtaista, esmes minun kaikki pumppuni ottavat sähkön sisäyksikön kautta. Eli pitää olla merkki tiedossa, tai sitten laittaa sähköt molempiin päihin. Ei niitä sähköjä missään koskaan liikaa ole.

Olen ihmetellyt, mistä johtuu se, että joissakin pumpun asennusohjeissa sanotaan pumpun vaativan oman erillesen syötön. Kyllähän tuon voisi jotenkin perustellakin, mutta ei ole missään tapauksessa kovin vakuuttavaa. Ehkä se tarvitaan vain siksi, että asentaja saa veloittaa ylimääräistä, vaikka vailmis rasia olisi jo seinässä. 8)

Jaahass. Minkän kokoinen pumppu olisi hyvä laittaa autotalliin sitten? Tallinpuoleinen pinta-ala on noin 83m2. Varasto (15m2) kun ei tule sisäyksikön vaikutuspiiriin.
Olisi mielenkiintoista tietää.
Pistorasioita tulee ihan riittävästi. 16A 1 ~tuplapistorasioita tulee 21kpl. 16A 3~ pistorasioita tulee 8kpl. Muutama ulkopuolella. Loput sisällä.

Sellainen juttu tuli tässä mieleen. Jos vetää pumpun putket varaston läpi ja jättää tuloputken eristämättä. Lämmittääkö se sitten hieman myös varastoa?

Robert Sand sanoi:
Sellainen juttu tuli tässä mieleen. Jos vetää pumpun putket varaston läpi ja jättää tuloputken eristämättä. Lämmittääkö se sitten hieman myös varastoa?

Lämmitää noin 20-40 W/m, kun jättää kummatkin putket eristämättä.

http://www.scanoffice.fi/uploads/Products/product_145/esite_talos_ecutherm.pdf
http://www.kupari.com/files/2009-04_Kuparin_ominaisuudet_eri_l%C3%A4mp%C3%B6tiloissa.pdf

VesA sanoi:
Sähkönsyöttö on merkkikohtaista, esmes minun kaikki pumppuni ottavat sähkön sisäyksikön kautta. Eli pitää olla merkki tiedossa, tai sitten laittaa sähköt molempiin päihin. Ei niitä sähköjä missään koskaan liikaa ole.
Joo, on ihan merkki kohtaista ja mallikohtaista - esim. Panasonicin kaikki NKE -mallit ovat sisäyksikön syötöllä.
Jo syötön haluaa vetää valmiiksi niin kannattaa vetä se UYn viereen - Joko UY:lle tai sitten kourua pitkin SY:lle.

teukka sanoi:
Olen ihmetellyt, mistä johtuu se, että joissakin pumpun asennusohjeissa sanotaan pumpun vaativan oman erillesen syötön. Kyllähän tuon voisi jotenkin perustellakin, mutta ei ole missään tapauksessa kovin vakuuttavaa. Ehkä se tarvitaan vain siksi, että asentaja saa veloittaa ylimääräistä, vaikka vailmis rasia olisi jo seinässä. 8)

no saattaa toimia tai sitten ei kun esim oma VE-09NKE pansu haukkaa esitteen mukaan parhaimmillaan 14 A, jos samassa linjassa on muita laitteita saattaa sulakkeet paukkua aika tiheästi. (Niin siis pansu 10 A sulakkeen takana, sähkäri totesi, että kyllä se tuon verran kestää kun ei koko ajan mene 14 A.) 8)

Korkein ottoteho (itse havaittu) -25 C pakkasessa 2200 W ( n. 9,6 A) siinä puhallusta oli sen verran, että piti peruukista pitää kunnolla kiinni... ;D

jlu

No kun pistää oma 16A syöttö pumpulle niin riittää varmasti.

Robert Sand sanoi:
No kun pistää oma 16A syöttö pumpulle niin riittää varmasti.

Varmasti rittää, minulla oli kaksi 12-sarjan pumppua jonkin aikaa yhdessä hitaassa 10A nallissa ( jossa oli vielä muutakin ) eikä se kovin usein palanut. Pumppujen mitattu jatkuva maksimiotto oli runsaat 1400W kappale, piikki 1800W, mutta harvoin ne niin tosissan ahkeroivat.

Invertteripumpun käyntiinlähtö on rauhallinen ja se säästää sulakkeita, eikä se täysille tehoille useinkaan mene.

Takaisin
Ylös Bottom