Mitä kannattaisi hankkia

S

sibbobo

Vieras
Heippa ulen uusi tällä alueella, eli olen vasta hankkimassa ilmalämpö pumppua, Talo on 50-luvulla rakennettu 2 kerroksessa neliöitä noin 100 , lämmitysmuoto on suorasähkö/vesikiertoelementeillä , eli Minkälainen ilmalämpöpumppu kannattaisi hankkia vai kannattaako ollenkaan hankkia semmoista , olisko joku konkari joka osaisi vastata tähän ...

zadah

Vakionaama
Vs: Mitä kannattaisi hankkia

Taloosi sopivat parhaiten:

Sanyo 94
Toshiba Super daisekai ras10
Mitsubishi MSZ-FD 25

Yllämainitut pumput mitoitettu parhaiten Suomen oloihin muutenkin.

Tottakai hyviä tarjouksia kannattaa kyttäillä, tuntuvat dumppaavan noita Panasonickkeja kohtuu halvalla ulos vähän joka tuutista, mutta ainakaan itse en ole pysynyt mallimerkinnöissä/tehoissa/Copeissa mukana. Joku voisi listata Panalta Hyvän teho/paino suhteen mallit (EEV:llä varustetut)

Ihaa

Aktiivinen jäsen

zadah sanoi:

Sanyo 94
Mitsubishi MSZ-FD 25

Heip. Tuohon Mitsuun kannattaa varmaan lisätä myös loppukrumeluuri: MSZ-FD 25 VAH. Nimenomaan viimeinen H on tärkeä kirjain. Syy siihen selviää penkomalla tätä foorumia Mitsun kohdalta.

Sorry, luen mitä luulen enkä näkemääni. Se H on tärkeä Mitsun FA-malliston kohdalla.

raviola

Jäsen

zadah sanoi:

Sanyo 94
Mitsubishi MSZ-FD 25

Tottakai hyviä tarjouksia kannattaa kyttäillä, tuntuvat dumppaavan noita Panasonickkeja kohtuu halvalla ulos vähän joka tuutista, mutta ainakaan itse en ole pysynyt mallimerkinnöissä/tehoissa/Copeissa mukana. Joku voisi listata Panalta Hyvän teho/paino suhteen mallit (EEV:llä varustetut)

Tere! zadahille kysymys: että minkäköhän takia suosittelet juuri nuita malleja? miksi ei vaikka LG tai vaikkapa daikin? Itse olen tosi amatööri näitten ilmalämpöpumppujen eri ominaisuuksista!

VesA

In Memoriam

raviola sanoi:
zadah sanoi:

Sanyo 94
Mitsubishi MSZ-FD 25

Tere! zadahille kysymys: että minkäköhän takia suosittelet juuri nuita malleja? miksi ei vaikka LG tai vaikkapa daikin? Itse olen tosi amatööri näitten ilmalämpöpumppujen eri ominaisuuksista!

No en ole zadah, mutta pumppuja on eri sukupolvia. Vanhempien sukupolvien vehkeet ovat enempi sukua viilennyslaitteille, josta seuraa vaikkapa se, että lämmitystehoa on +7:ssä rutkasti (ja sillä myydään) mutta teho pienenee pakkasessa nopeammin kuin vähän uudemmissa laitteissa.

Nuo kolme sitten ovat tätä uudempaa kaartia, joissa lämmityskäyttö on vähän paremmin huomioitu. Se ei siis tarkoita, että LG tai Daikin olisi huono pumppumerkki.

http://www.radron.net/upload/tabeller/2006/060816_kompl_3_luftluftvarmepump.pdf

Tuolta saa näkemystä siihen, miten vähän vanhemmat pumput toimivat pakkasessa.

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen

zadah sanoi:
Panan ehdokkaita olisivat:
HE9DKE voisi olla ihan hyvä hankinta, jos kämppä on pohjoisessa. Hintaa laitteella on noin 1300€.
TE9DKE ja E9KEB malleja saa tällä hetkellä ~900€:lla.

zadah

Vakionaama

Joo kyllä HE9DKE vaikuttaisi ihan hyvältä valinnalta myös, perusasiat on kunnossa... Sitten vain tinkaamaan, vaikka noilla 4:llä mallilla (Sanyo, Toshiba,Mitsu,Pana).

Ja sitten kun pyytää tarjousta, pyydät nimenomaan noista malleista, älä usko myyjän höpinöitä mikäli meinaa tyrkyttää jotakin muuta.

LG ja Daikin ovat ainakin nykyisillä malleilla tippuneet hieman kärryiltä, mutta kyllä niilläkin lämmittää, mutta ei kannata maksaa ainakaan enempää kuin yllämainituista vehkeistä...

S

sibbobo

Vieras
  • Keskustelun aloittaja

Sitten siihen toisen peruskysymykseen , eli mikä on pumpun todellinen hyöty / hyötysuhde suomen oloissa ( talo sijaitsee eteläsuomessa) Kannattaako hankkia ?????

A

Artturi-Ilmari

Vieras
  • Keskustelun aloittaja

Vaikka viime talvi kokonaisuutena oli leuto, mielestäni itsellä ainakin pumppu ekan talven perusteella jo perusteli itse itsensä. Kulutus 17700kWh->12000kWh ja torppa esteettömästi etelärinteessä joten jäähdytyskin oli jatkuvassa käytössä kesällä.

VesA

In Memoriam

sibbobo sanoi:
Sitten siihen toisen peruskysymykseen , eli mikä on pumpun todellinen hyöty / hyötysuhde suomen oloissa ( talo sijaitsee eteläsuomessa) Kannattaako hankkia ?????

Asiasta on täällä Runsaasti keskustelua. Taloudellinen Hyöty riippuu vahvasti talon energiakuluista nykyisellä lämmitysratkaisulla, matalaenergiatalossa vähästä voi säästää enää hyvin vähän lisää, alkuperäiskuntoisessa rintsikassa voi säästää pumpun + asennushinnan parissa vuodessa.

Vekottimen hyötysuhde on kyllä eteläsuomessa kohdallaan.

Kannattaa kurkata tänne: http://lampopumput.info/foorumi/index.php/board,7.0.html

J

Joppe112

Vieras

raviola

no nyt on meikäläinenki päässyt ilmeisesti kahden pumpun vaiheille! eli Toshiba RAS-10 Super Daisekai Nordic-malli tai tämä uusin mitsu FD-malli. Mitsussahan on tämä i-see toiminto ja meillä on lämmitysmuotona varaava sähkö lattia-lämmitys niin onkohan tuosta i-see:stä jotain huonojakin kokemuksia kellään? joskus olin kyllä lukevani moisesta asiasta

Vesa

I-see ottaa hienosti lattian huomioon, mutta varaava lattia ei noteeraa lämpöpumppua mitenkään. Eli helposti käy niin, ettei pumppu halua lämmittää, kun on jo lämmin lattia. Muilla pumpuilla käy lopulta samoin, I-see on vaan keskimääräistä etevämpi huomamaan lämpöisen lattian.

Varaava lattia, varsinkin ulkolämpötilan mukaan säätyvä, on aika hankala keksintö minkään muun lämmityssysteemin kaverina. Se pitäisi saada pienille tehoille tavallisilla säillä, mutta antamaan lopulta runsaasti lämpöä kun pakkanen ylittää lämpöpumpun kyvyt. Eli jyrkkä käyrä säätimeen tms.

Back
Ylös Bottom