Mitsubishi Electrik Multi-inverter

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jyka1
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
J

Jyka1

Vieras
Olen ostamassa ilmalämpöpumppua, jossa on yksi ulkoyksikkö, johon liitetään kaksi sisäyksikköä.Talo on kaksikerroksinen rinnetalo yht.180 neliötä.Nyt pähkäilen riittääkö ulkoyksikön teho.Myyjän mukaan ratkaisu on hyvä,hänen suositus. Soitin kuitenkin toiseenkin liikkeeseen jossa myyjä ei suositellut kyseistä yhdistelmää,teho ei riitä, parempi olisi laittaa kaksi erillistä laitetta, yksi / kerros. Nyt olisi hyvät neuvot tarpeen ,sillä kuitenkin puhutaan yli 3000 tuhannen euron sijoituksesta .Millaisia käytännön kokemuksia tähän kinkkiseen asiaan löytyisiä ? Kiitos jo etukäteen . Jykä

Vs: Mitsubishi Electrik Multi-inverter

Jyka1 sanoi:
Olen ostamassa ilmalämpöpumppua, jossa on yksi ulkoyksikkö, johon liitetään kaksi sisäyksikköä.Talo on kaksikerroksinen rinnetalo yht.180 neliötä.Nyt pähkäilen riittääkö ulkoyksikön teho.Myyjän mukaan ratkaisu on hyvä,hänen suositus. Soitin kuitenkin toiseenkin liikkeeseen jossa myyjä ei suositellut kyseistä yhdistelmää,teho ei riitä, parempi olisi laittaa kaksi erillistä laitetta, yksi / kerros. Nyt olisi hyvät neuvot tarpeen ,sillä kuitenkin puhutaan yli 3000 tuhannen euron sijoituksesta .Millaisia käytännön kokemuksia tähän kinkkiseen asiaan löytyisiä ? Kiitos jo etukäteen . Jykä
Kahdelle sisäyksikölle kannattaisi laittaa 3 sisäyksikön multi niin tehot riittäisi paremmin.Eli 3a54va siinä on parempi coppikin tosin se on vähän kalliimpi.

Jyka1 sanoi:

Jep jep. Täällä konsensus on että osta kaksi yksikkö mutta sanoisin että tuossa kanattaa käyttää omia korvienvälyksiii.

Meitillä on tossun multi (18GAV-E) ja se on pelannut hyvin (paitti että hajos), mutta kuitenkin. Ainakin meitin multin yksi etu yksittäisiin on että sulattelee 0C tienoolla harvoin. Kyselin asentajalta ja hän sanoi että kun kuorma on pientä niin käyttää vain osaa kennoa hyväkseen (minulla huurtu vain puolikas kenno johoin kyselin syytä)... ja näinhän usein kaksi keroksisessa onkin eli alakerta vaatii aluksi enemmän tehoa. Viimmetalvena ei laiteesta tehot sinänsä loppunut kesken kun takalla avitti -23C (sen kylmepää ei ollut). Huonoina puolina on ainakin korkeat korjauskustanukset vaikka niitä ei itte tartekaan maksaa (hajos kortti, vaihto 805€, vakuutuksen kautta maksetavaksi 68€).

-> multissa on omat hyvät & huonot puolet, riippuu tapauksesta. Itse ottasin multin uudestaankin.*

* meitin case on kylläkin hieman erikoinen eli tarvitsin viilenystä 'kone huoneeseen' enkä paljon käytä 2. sisäyksikköä lämmityskäytössä... mutta tilanne voisi vastata kahden keroksen tilannetta

vth-kylmä sanoi:
Kahdelle sisäyksikölle kannattaisi laittaa 3 sisäyksikön multi niin tehot riittäisi paremmin.Eli 3a54va siinä on parempi coppikin tosin se on vähän kalliimpi.

Sinähän myyt molempia, tossua ja mitsua, kumpaa menee enemmän (siis multi ilppejä)?

Espejot sanoi:
Sinähän myyt molempia, tossua ja mitsua, kumpaa menee enemmän (siis multi ilppejä)?
Molempia erittäin vähän noi 10 kpl koko vuonna normaaleja noin 400kpl

vth-kylmä sanoi:
Molempia erittäin vähän noi 10 kpl koko vuonna normaaleja noin 400kpl

meitin asentaja sanoi että menekki olisi heillä kolme kymenestä ja kasvamaan päin...

Espejot sanoi:
meitin asentaja sanoi että menekki olisi heillä kolme kymenestä ja kasvamaan päin...
Mieluummin 2 erillistä ne saa samaan hintaan ja harvemmin saa multin putkitukset asennettua siististi.

vth-kylmä sanoi:
Mieluummin 2 erillistä ne saa samaan hintaan ja harvemmin saa multin putkitukset asennettua siististi.

Olen samaa mieltä, vaikkei mulla kahta yksikköä olekkaan.
Kahdesta yksiköstä riittää myös potkua enemmän kovilla pakkasilla.
Jompi kumpi hajoo niin ei tarvii kaikkia pumppuja vaihtaa.

ekis sanoi:
Olen samaa mieltä, vaikkei mulla kahta yksikköä olekkaan.
Kahdesta yksiköstä riittää myös potkua enemmän kovilla pakkasilla.

Et taida pystyä hyödyntämään yläkerran potkua joten en menisi vanomaan... tää on nyt tämoistä ´huulet heiluu mutta näyttö puuttuu'.
Oman tossun energiatehokuudesta en sano juuta enkä jaata ennen kun saan LUOTETTAVAT mittarit peliin...

Jyka1 sanoi:
Nyt olisi hyvät neuvot tarpeen

Tähän astisten neuvojen hyvyyden voi arvioida jo nyt ... ihan ilman pohjapiirustusta tai tietoa aikaisemasta kulutuksesta jne jne.
Suoitelelen laitamaan tänne hieman tietoja sekä ottamaan aikalisän. Esim mitsun katkokäynistä ja sen ongelmista on paljon juttua.

Mutta kaikein tärkein on suodattaa näitä jutuja... siis omat aivot käyttöön.

Kiitos vastauksista / kommenteista ! ??? /a080

Seuraavat voidaan päätellä mitsun käppyröistä, jos oletetaan että yksittäinen FD25 vs. multsari, jonka yhdelle yksikölle ajetaan täysi kapasiteetti:

3A54 -10C

-Max teho 5,4kw
-Nimellinen ottoteho 130%
-Raaka-arska COP 2,9

2A52 -10C

-Max. teho 4,2kw
-Nimellinen ottoteho 150%
-Raaka-arska COP 2,4

FD25 -10C

-Max. Teho 3,8kw
-Nimellinen ottoteho 300%
-Raaka-arska COP 2,1

Toinen yläkerran yksikkö parantaa kaikkien COP arvoa todennäköisesti yhtäläisen määrän. Oli tilanne mikä tahansa, kahden pisteen lämmitys on huomattavasti ystävällisempi ihmisille ja hyötysuhteelle monen seikan johdosta. Multsareiden lyömätön etu tulee esiin kun pakkanen kiristyy, FD mallien kierrosalue vetelee ihan taivaissa heikentäen hyötysuhdetta, käytännössä 200% nimellistehon ylitys. Myöskin yhdelä yksiköllä on suurempi tehoreservi eli lämpöä juuri sinne missä sitä tarvitaan.

Yksi ulkoyksikkö useammalla sisäyksiköllä eliminoi katkokäyntiä kyllä varsin tehokkaasti..

Itse olen toistaiseksi jo toimivuuden kannaltakin nimen omaan 2 erillisen kannalla. Mikäli jotain vikaa tulee niin se voi olla kaput koko hässäkkä. 2 erillisellä niin ainakin toinen toimii kokoajan. Myös putkitus ei ole aina helppoa ja kaunista parhaan sisäyksikön paikan saamiseksi yhdeltä ulkoyksiköltä vanhemmissa kohteissa. Sisäysikön hyvä sijoitus on kuitenkin erittäin ratkaisevaa lopputuloksen suhteen. Itse mietin kans mm.Hitachin multia aikanaan uudiskohteeseen 3 kattokasetilla. Päädyin talossa kuitenkin 2 erilliseen laitteistoon alakerta 1kpl seinä ja yläkerta 1 kpl kattokasetilla. Tyytyväinen olen ollut!

Takaisin
Ylös Bottom