Mitsubishi RZ35 vs FT35

Galactic

Tulokas
Olen vaihtamassa noin 20 vuotta vanhan Mitsun ilmalämpöpumpun uuteen omakotitalossa Etelä-Suomessa.

Toshibaa ja Fujitsuakin on tarjottu ja mietitty, mutta koska mökin suht tuore ILP on Mitsu (LN25) on kätevää, että olisi saman merkin pumput myös kotona ja saa samaan appiin jne.

Vertailussa tällä hetkellä (yläkerran n. 120m2 ILPiksi):

• Mitsubishi Electric RZ35
    • (tämän kanssa on sisäyksikön koko ehkä haasteellinen. 1/5 myyjistä, joilta tarjousta pyytänyt meinas että ei mahdu, muut olisi laittamassa no problem. Tosin vähän empivät kun heiltä uudestaan haastoin..tämä mielenkiintoista) Mutta edelleen tämä kiinnostaa tehokkuutensa puolesta ja kai tuo uudempi kylmäaine tuo monenlaisi hyötyjä myös pumpun kestävyyden kannalta. Vielähän nöistö ei tiedä, kun tuore malli.
  • Mitsubishi Electric FT35
    • Tarjousten hinta ero näiden kahden laitteen välillä on kuitenkin kohtuu iso, joten kwh€ säästö RZ35:lla ei kovin äkkiä itseään maksa takaisin nykyisillä sähkön hinoilla ainakaan.
Talo on kaksikerroksinen, ja pumppu tulee yläkertaan avoimeen tilaan. Alakerta on osittain maan alla eikä käytännössä hyödy yläkerran ILP lämmöstä, joten sinne olen päättänyt ottaa Mitsun FT25:n samassa rytinässä. Lämmitysmuotona on suora sähkö.

Tärkeimmät kriteerit:

1. Lämmityssäästö talvella
  2. Toiminta kovilla pakkasilla
  3. Hiljaisuus
  4. Luotettavuus ja huolettomuus
  5. Viilennys kesällä
Mitä kokemuksia/huomioita näistä kahdesta mallista? Kumman valitsisitte/valitsisin ja miksi? Erityisesti kiinnostaa todelliset kokemukset sähkönsäästöstä, sulatuksista, melutasosta ja toiminnasta pakkaskeleillä (edelleen vähän niitä on RZ35:sta, mutta kuitenkin).

getty

Jäsen
Kommentoin vain kokoasiaan, mutta tosiaan normisisäyksikköön nähden RZ on aika valtava. Se on massiivinen syvyyssuunnassa ja leveyssuunnassa vasemmalle. Mulla meni kyllä heittämällä Ulti 10R paikkaan, kun siellä vasemmalla oli tilaa.

Back
Ylös Bottom