Mitsun teho heikkenee

A

Animal

Vieras
Pumppuna Mitsubishi fa25va ollut seinällä jo 2,5 vuotta. Rivitalo 69m2.
Ensimmäisenä talvena ei tarvinnut pattereita käyttää ollenkaan,
lisää pyyntilämpötilaa kun tuntui viileältä, kun pakkasta oli yli 20
niin laitoin pattereita päälle ihan varmuuden vuoksi.

Toisena vuonna oli harmaa ajatus että teho olisi hieman heikentynyt,
pyyntilämpötilaa sai mielestäni laittaa suuremmalle, mutte teho riitti silti,
pattereita ei vieläkään tarvittu kuin kovimmilla pakkasilla ja silloinkin
varmuudeksi.

Nyt kolmas talvi menossa ja mielestäni teho on melko paljon laskenut.
Pakkasta -10 ja pattereita pitää laittaa päälle tai lämpöä ei riitä normaaliin
22 asteeseen. Pumpussa läpötila pyynti 31.

Mikä voi olla vikana? Voiko kylmä aine vähentyä ilman pumpun muuta oreilua?
Onko olemassa kotikonsteja pumpun testaamiseen miten saisin lisätietoa
mikä aiheuttaa nuhaa mitsulleni...?

D

Dippa

Vieras
  • Keskustelun aloittaja
Vs: Mitsun teho heikkenee

Mikä voi olla vikana? Voiko kylmä aine vähentyä ilman pumpun muuta oreilua?
Onko olemassa kotikonsteja pumpun testaamiseen miten saisin lisätietoa
mikä aiheuttaa nuhaa mitsulleni...?

Kyllä sulatuksien pitäisi takuta ja kennon jäätyillä.

Pistä pyynti ja puhallus täysille ja mittaa kinkkumittarilla tai jollakin puhalluslämpö laitteesta. Mielellään myös imulämpö. -10 asteen pakkasessa saisi ilma lämmetä yli 20 astetta.

jakevm70

Aktiivinen jäsen

Ja pölyt on suodattimista imuroitu, onhan? ???
Itse huomasin vastaavaa tehonalenemaa joka selvisi kun tuli mieleen imuroida ne suodattimet.
Imuroin pölyt pois ja johan toimi.

A

Animal

Vieras
  • Keskustelun aloittaja

Ulkolämpötila -7, imulämpötila +32 ja puhalluslämpötila +54. Eli ihan reilusti lämmittää.
Juuri puhdistin suodattimet ja kennoston. Mutta lämpöä ei tunnu tulevan kunnolla, ainakaan
edellisiin vuosiin verrattuna.

Vaihdoin puhaltimen laakerit täältä löytämien ohjeiden perusteella noin puoli vuotta
sitten, en usko että sillä voisi olla asiaan vaikutusta, vai voiko?

Onko muita kotikosteja testata? Mitä voisin päätellä ulko yksinkön toiminnasta?
Onko mitsussa resetointi painiketta, jos tuo piirikortin irroittaminen vaikuttaa
jotenkin asiaan?

P

pahhi

Vieras
  • Keskustelun aloittaja

Animal sanoi:
Ulkolämpötila -7, imulämpötila +32 ja puhalluslämpötila +54. Eli ihan reilusti lämmittää.
Juuri puhdistin suodattimet ja kennoston. Mutta lämpöä ei tunnu tulevan kunnolla, ainakaan
edellisiin vuosiin verrattuna.

Oliko puhallus tosiaan täysillä, eli nelosella? Jos oli, niin tuo imulämpötila on todella korkea. Puhaltaako sisäyksikkö kunnolla?

Tässä minun mittaukset -10 asteessa.
Ulkolämpötila -10,4.
Puhallus maksimilla (4) imuilma 24 astetta ja puhallusilma 40,4.
Puhallus minimillä (1) imuilma 25 astetta ja puhallusilma 50,3.

Imuilma on ollut lähes 10 astetta matalampi. Imuilmahan pitäisi olla aika lähellä huoneenlämpötilaa.

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen

Tässä mun FA25VA:n mittaustulokset -10 asteessa. Sulla lämpenemä on aivan sama kuin mulla => Todennäköisesti tehot on kyllä tallella, mutta puhallus hukassa. :D
http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=4891.msg66111#msg66111

Olisiko sulla mahdollista toistaa testi tädella manuaalisella puhallusnopeudella. Lämpöä kyllä riittää kun nostaa puhallusnopeuden manuaalilla 3 nopeuteen tai täyteen 4 nopeuteen. Voit kokeilla myös i-seen laittamista pois päältä. ;)

Pystytkö mittaamaan laitteen ottotehoa (taikka virtaa pihtimittarilla)?

D

Dippa

Vieras
  • Keskustelun aloittaja

voiko puhaltimen siipi luistaa?

J

janis

Vieras
  • Keskustelun aloittaja

Auttakaa rookieta...
Ulkona -14 C, pyynti 22, man.puhallus 3, tuloilma 22 C, puhallusilma 39,6 C. Kun pyyntiä haluaa nostaa (24-25 C), ei tapahdu mitään muuta kuin et indikaattorivalo jää palamaan (pysyvästi) eikä puhallusilma lämpene yhtään... Tulee tunne et pumppu hakee pyyntilämpöä mut tehot ei riitä... Vastaavaa en huomannu pikkupakkasilla.

Alkaako Mitsu GA25 tehot loppumaan vai mittee ihimettä... ??

D

Dippa

Vieras

Lämpenemä siis 18 astetta, kuulostaa ihan normaalilta...

A

Animal

Vieras

Uusi päivä uudet testit. Viimeksi unohdin laittaa tuota puhallusta suuremmalla...

Tänään -11 pakkasta, pyynti lämpö +31, puhallus täysillä eli nelosella ja puhallus lämpötila +41, imulämpötila +25, ero 16.

Toinen testi, pyynti lämpötila +31, puhallus kolmosella, puhalluksen lämpötila +45, imulämpö +27, ero 18.

Puhaltimen kiristin vielä huolella, mutta siinä ei mielestäni ollut luistamisen mahdollisuutta.

Perus Lexelin kulutusmittarilla mitattuna virtaa menee 3,42 ampeeria vakiona, ei muutu puhallustehon muutoksesta.

Onko normaaleja arvoja? Meneekö virtaa normaalia enemmän. Jos olisin uutena huomannut ottaa ylös tällaisia
arvoja niin olisivat ne nyt kullan kallista vertailu tietoa...

Mielestäni tuolla kolmos puhalluksella lämmittää parhaiten, mutta kautta aikojen olen käyttänyt
vain tuota puhallusta kakos teholla.

P

pahhi

Vieras

Animal sanoi:
Uusi päivä uudet testit. Viimeksi unohdin laittaa tuota puhallusta suuremmalla...

Tänään -11 pakkasta, pyynti lämpö +31, puhallus täysillä eli nelosella ja puhallus lämpötila +41, imulämpötila +25, ero 16.

Samanlaisia tuloksia minulla tulee. Tuntuisi siis pelaavan.

Itse käytän kanssa koko ajan kakkosella. Jos on kolmosella, niin lattialla tuntuu viileää puhallusta kaukana pumpusta.

Tuo 32 asteen imulämpötila jutun alussa vaan kuulosti todella korkealta.

D

Dippa

Vieras

Perus Lexelin kulutusmittarilla mitattuna virtaa menee 3,42 ampeeria vakiona, ei muutu puhallustehon muutoksesta.

aika matalalta kuulostaa...

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen

Animal sanoi:

Toinen testi, pyynti lämpötila +31, puhallus kolmosella, puhalluksen lämpötila +45, imulämpö +27, ero 18.

Onko normaaleja arvoja? Meneekö virtaa normaalia enemmän.

Mielestäni tuolla kolmos puhalluksella lämmittää parhaiten, mutta kautta aikojen olen käyttänyt
vain tuota puhallusta kakos teholla.

Aivan samoja lämpenemiä kuin mulla noissa omissa testeissäni.  ;)
http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=5067.msg66735#msg66735

Kovemmilla pakkasilla voi olla todellakin niin että III-puhallusnopeus saa laitteesta paremmat antoteho (ja ottotehot) irti kuin IV-puhallusnopeus. COP tuntuisi olevan hiukan parempi IV nopeudella kuin III nopeudella. ;)

Virtamittaus tuntuu hiukan alhaiselta. Nuo mun mittaamat 1050 -1100 W voisivat vastata noin 4,4-4,6 A virtaa.

A

Animal

Vieras

Tuo i-see:n poistaminen vaikutti asiaan melko paljon. Mitsun toiminta aika paljon tasoittunut i-see:n pois oton jälkeen.

Kiitos kaikille auttajille, vertailuista on ollut suuri apu testeissä.

Back
Ylös Bottom