Mobiilimaksaminen yms maksupalvelut

harb

Aktiivinen jäsen
Lidlin Apilla saa sekä hoidettua skannaamisen että maksamisen. Ei tarvii walletteja tms. pin koodi pitää syöttää maksuhetkellä appiin. Itse asiassa tuon pin koodin vuoksi käytän maksamiseen silti pankkikorttia, koska se on niin kätevä vilauttaa.

Iso kiitos! Miten mä oon missannut tän kokonaan. Olen kyllä Lidl pay käyttänyt sähköauton lataukseen mutta en ole huomannut että sillä voi maksaa myös kaupassa.

Täytyy vaan huolehtia siitä että maksukortilla on katetta. Muuten saattaa mennä vähän hankalaksi. Käytän primääristi debit korttia, kun sillä saa 3% cashbackkia (pihi kun olen)

Nopeuttaa kassaprosessia merkittävästi jos voi mennä suoraan pakkaamaan ostoksia, eikä tarvitse odotella maksupäätteellä summaa. (ihmettelen että miks Suomessa ei ole maksupäätteitä sijoitettu pakkausalueelle, niinkuin sivistysvaltioissa on ollut tapana.)
 

bungle

Vakionaama
otan puhelimen taskusta ja sormella kosketan niin maksu menee, yksi painallus. kun oppii niin menee kun puhelin on sopivassa asennossa taskussa kun nostaa puhelimen että sormi on oikeassa pikassa niin se on siinä. ei mitään klickailuja, ei aina onnistu ja silloinkin vain se sormenpää ympyrään ruudulla niin valmis maksuun
Tuossa taitaa olla tunnistus sormenjäljellä. Kuten täällä aiemmin todettu, suuri osa siirtynyt kasvontunnistukseen eikä laitteissa ole enää sormenjälkisensoria. Sormenjälki oli tuon maksamisen osalta mielestäni myös paljon parempi kuin kasvotunnistus.
 

Arisoft

Hyperaktiivi
Nopeuttaa kassaprosessia merkittävästi jos voi mennä suoraan pakkaamaan ostoksia, eikä tarvitse odotella maksupäätteellä summaa. (ihmettelen että miks Suomessa ei ole maksupäätteitä sijoitettu pakkausalueelle, niinkuin sivistysvaltioissa on ollut tapana.)

Pakkausalue? Jos skannaa apilla, niin pakkaan tuotteen mieluiten suoraan kauppakassiin. Muuten tuo itse skannaaminen ei niin oikein kätevältä tuntuisikaan.

Kauppaostosten maksu ei kai alkujaan ollut mahdolista mutta jossain vaiheessa se ilmestyi sinnekin puolelle.
 

harb

Aktiivinen jäsen
Pakkausalue? Jos skannaa apilla, niin pakkaan tuotteen mieluiten suoraan kauppakassiin. Muuten tuo itse skannaaminen ei niin oikein kätevältä tuntuisikaan.

Kauppaostosten maksu ei kai alkujaan ollut mahdolista mutta jossain vaiheessa se ilmestyi sinnekin puolelle.

En ole sitä Scan & Go:ta vielä käyttänyt vaikka sen olen sentään huomannut.

Yleensä tulee skannailtua itsepalvelukassalla jos on vähemmän ostoksia ja siinä tuosta Lidl Pay:stä ei juurikaan ole iloa mutta jos ostaa enemmän palvelukassalta niin ei tarvitse palata takaisin maksupäätteelle pakkaamasta tavaroita.
 

Arisoft

Hyperaktiivi
En ole sitä Scan & Go:ta vielä käyttänyt vaikka sen olen sentään huomannut.

Yleensä tulee skannailtua itsepalvelukassalla jos on vähemmän ostoksia ja siinä tuosta Lidl Pay:stä ei juurikaan ole iloa mutta jos ostaa enemmän palvelukassalta niin ei tarvitse palata takaisin maksupäätteelle pakkaamasta tavaroita.

Kun kerran tuota käytin kassalla niin sellainen erikoisuus siihen sisältyi, että kassa ei tiennyt että olin valinnut Lidl Payn. Se kuulemma pitää kertoa kassalle erikseen. En oikein usko, että tuo oli koko totuus. Mutta kun asian kävi lopulta ilmi, niin siirto kyllä Lidl Paylle onnistui. Ehkäpä tuota on jo parannettu niin että kassa tietää milloin Lidl Pay on käytössä.

Kerran yritin mennä pikakassalle parin ostoksen kanssa mutta se oli jumissa niin menin normaalikassalle. Ostokset rekisteröityivät oiken mutta kassahenkilö ei huomannut sitä vaan skannasi ne uudelleen. Siinä sitten naureskeltiin kun kävi ilmi että oli tuplasti kaikki tuotteet. Kassan hoitajalle se oli uusi juttu kun liikkeessä oli vasta otettu tuo scan&go käyttöön.
 
Viimeksi muokattu:

harb

Aktiivinen jäsen
Kun kerran tuota käytin kassalla niin sellainen erikoisuus siihen sisältyi, että kassa ei tiennyt että olin valinnut Lidl Payn. Se kuulemma pitää kertoa kassalle erikseen. En oikein usko, että tuo oli koko totuus. Mutta kun asian kävi lopulta ilmi, niin siirto kyllä Lidl Paylle onnistui. Ehkäpä tuota on jo parannettu niin että kassa tietää milloin Lidl Pay on käytössä.

Käytin tuota nyt ensimmäistä kertaa ja kassa kysyi että maksetaanko Lidl Paylla, kun olin sen valinnut. Eli ei se vieläkään ihan suoraan läpi mene. Täytyy seuraavalla kertaa mainita erikseen.

Nyt oli sen verran paljon punnittavia ja paistopistetuotteita, ettei Scan & Payn kokeilu oikein innostanut.
 

Arisoft

Hyperaktiivi
Nyt oli sen verran paljon punnittavia ja paistopistetuotteita, ettei Scan & Payn kokeilu oikein innostanut.

Paistopistetuotteet skannataan lokeron vieresä. Se kysyy vain määrän. Punnittavissa pitää tosiaan punnita. IP-kassoilla aiemmin kiroilin kun ostin juomia sellaisissa 6 nipuissa ja jokainen pullo piti skannata erikseen. Apilla saa valita määrän kun on yhden skannannut.
 

sulo_s

Vakionaama
Minäkin aikoinaan kokeilin tuota mobiilijuttua, mut huomasin ettei minulla aina olekkaan puhelin mukana. Nykyisin on vain metallikotelo, jossa pankkikortti ja ajokortti. Paaaaljon keveempi kanniskella ja käyttö helppoa.

Orjuuttava vekotin se känny!
 

harb

Aktiivinen jäsen
Mulla on tosiaan lompakko yleensä auton hanskalokerossa pin koodin takana. Sieltä löytyy auton avainkortti, luottokortti ja ajokortti ja seteli tai pari.

Sen otan sitten mukaan jos olen menossa jonnekin jossa henkkaria tarvitaan. Tai siten otan toisen lompakon kotoa, josta löytyy kela kortti ja henkilökortti.

Puhelimesta löytyy kuva ajokortista kummaltakin puolelta, henkilökortista ja passin etusivusta.

Jos menen lenkille niin jätän puhelimen hanskalokeroon ja otan auton avainkortin sieltä mukaan. Tykkään minimoida mukana kannettavan tavaran määrän, varsinkin lenkillä.
 

pökö

Kaivo jäässä
Pieni lompakko on takataskussa, ihmisvilinässä etutaskussa. Siinä on tällä hetkellä ajokortti, pankkikortti, skortti ja parturin muistilappu. Ja 90e rahaa.
 

sulo_s

Vakionaama
entäpä jos se metallilaatikko ei olekaan mukana? milläs maksat, mitä näytät ajokorttia kysyttäessä?
Jos menen jotain ostelemaan, niin se kotelo ON mukana. Jos vain jappaseen esson baariin sähköautojen palovammoista ja kotelo jäänyt kotiin, otan sen hätävara kympin autosta ja jatkan tyhjänpäiväistä elooni :)

Ajokorttia ei ole kysytty varmaan 30 vuoteen, puhallettu kyllä on.
 

Hempuli

Töllintunaaja
Android-tamagotchi, ajo- ja pankkikortti. Jos oikeita asioita, niin pikku korttiboksi, jossa henkilö-, Kela- ja bussikortti. Rintataskussa 30 donaa, jos sattuu jotain kivaa ostettavaa. Mobiilimaksamista en ole kaivannut, olen riittävän nopeasti saanut muutenkin tilin tyhjäksi.
 

Hempuli

Töllintunaaja
et siis pidä puhelinta mukana lainkaan?!
Android-tamagotchillani on mahdollisuus soittaakin ja olen toimintoa joskus jopa kokeillut (Oneplus Nord CE4 Lite). Ruokkia sitä pitää vartin välein käymällä lämpöpumput-foorumilla. Vaikka alasti olisi, niin se on perstaskussa, koska muuten tulee vieroitusoireita, jotka menevät ohi vasta vrk:n tamagotchin hyväilyn jälkeen. 112-feature tuossa on hyvä, sitä olen muutaman kerran käyttänyt äkkihätään.
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
minulla on turvallisuus edellä syystä puhelin aina mukana jolla saa yhteyden ja mihin tarvittaessa saa yhteyden.
Sama juttu ja kännyssä on jatkuvasti myös sijantitiedon jako emännälle, joskos vaikka tuolla prätkälenkilläkin jotain sattuu, niin näkee missä päin ollaan jos ei kotiin ala sovitusti kuulumaan, liikkuuko dotti vai ollaanko jossain puskassa jumissa.
 

kotte

Hyperaktiivi
Itselläkin on mobiili aina mukana (hätätilannevalmiuden ohella, jos joku soittaa, haluan katsoa karttaa vieraalla seudulla, odottelen jotakin olennaista sähköpostia, josta saa tiedon mobiiliin, epäilen sadetta ja arvioin tilannetta säätutkakuvan perusteella tai haluan seurata tai ehkä puuttua lämmityksen tai jäähdytyksen asetuksiin kotona, tarkistan joskus mahdollisia suuria uutisia mediassa; autolla maantiellä liikkuessa lisäksi, jos haluan kuunnella tiettyä radiokanavaa tietyllä pitemmällä matkalla ilman katkoksia ja häiriöitä sekä tietenkin puheluiden varalta).

Mitään en viitsi maksaa mobiililla, jos voin välttää, vaan korteilla (ja etenkin julkisen liikenteen liput, kun ehdot suosivat moista, eli tulee levollisempi olo ja vähemmän häslinkiä kaiken kaikkiaan). Laskujen maksamiseksi odotan tietokoneen käyttömahdollisuutta (tunnistus ym. tietenkin vaativat mobiilia rinnalle). Käteistä rahaa käytän joskus harvoin, kun korvaan jotakin sukulaisille tai tuttaville. Jotenkin vain elämä tuntuu helpoimmalta noin. Mobiiliin liittyy aina jotakin lisäepävarmuutta sotkuista, akun menemisestä kriittiselle rajalle ja siitä seuraavan lataamismahdollisuuksien miettimiseen (eli tarkoituksen kannalta osuvista johdoista huolehtimiseen).
 

Husky

Hyperaktiivi
Sama juttu ja kännyssä on jatkuvasti myös sijantitiedon jako emännälle, joskos vaikka tuolla prätkälenkilläkin jotain sattuu, niin näkee missä päin ollaan jos ei kotiin ala sovitusti kuulumaan, liikkuuko dotti vai ollaanko jossain puskassa jumissa.
Milläs systeemillä tuo toimii?
Onko jopa sellainen, että näkyykö liikkuuko (hitaasti/kävellen pienellä alueella pyörii korvessa, jossa kuitenkin vähän kenttää, ainakin osan ajasta)? Usein vaikea saada ketään toista mukaan juttuihin missä pitäisi olla toinenkin
 

fraatti

Hyperaktiivi
Milläs systeemillä tuo toimii?
Onko jopa sellainen, että näkyykö liikkuuko (hitaasti/kävellen pienellä alueella pyörii korvessa, jossa kuitenkin vähän kenttää, ainakin osan ajasta)? Usein vaikea saada ketään toista mukaan juttuihin missä pitäisi olla toinenkin
Hyvin yksinkertainen ja helppokäyttöinen sijainninjako löytyy whatsappista siitä klemmarista ja sitten sijainnista painamalla.
 

Husky

Hyperaktiivi
Mitenkä en ole moista huomannut.
No klemmaria ei ole tullut käytettyä ollenkaan kun aina kuvasta painaa sitä jakoa niin hoitunut se sillä.
Kuukauden vinkki tämä!
 

harb

Aktiivinen jäsen
Google Mapsin ihan vakiotoimintoja: oik. yläkulman ikonistasi löytyy suoraan sijainnin jakaminen.

Innokkaammille somettajille Snapchat on kanssa ihan hyvä vaihtoehto. Sijainnin tarkkuus tietysti korreloi sovellukselle annettujen oikeuksien pohjalta, että kannattaa katsoa onko sille annettu oikeus tarkkaan sijaintiin tai onko sijainti rajoitettu ainoastaan sovelluksen aktiivisena olon ajaksi.
 

PolyEsko

Vakionaama
Sama juttu ja kännyssä on jatkuvasti myös sijantitiedon jako emännälle, joskos vaikka tuolla prätkälenkilläkin jotain sattuu, niin näkee missä päin ollaan jos ei kotiin ala sovitusti kuulumaan, liikkuuko dotti vai ollaanko jossain puskassa jumissa.
Se pitää miehen myös ruodussa, ettei eksy "sivupoluille" ;D
 

tet

Hyperaktiivi
Mitään en viitsi maksaa mobiililla, jos voin välttää, vaan korteilla (ja etenkin julkisen liikenteen liput, kun ehdot suosivat moista, eli tulee levollisempi olo ja vähemmän häslinkiä kaiken kaikkiaan).

Tätä en oikein osaa allekirjoittaa. Mobiilimaksaminen on (pääsääntöisesti) yhtä nopeaa kuin kortilla, kun puhelimessa on lukituksen avaus sormenjäljellä käytössä. Samassa ajassa kun kaivaa kortin esiin lompakosta tai puhelimen suojakuoren korttitaskusta, näyttää sormenjälkeä kännykälle. Ja yhtä nopeasti kuin ojentaa sen kortin kohti maksupäätettä, ojentaa myös puhelimen samaan paikkaan. Yhtä nopea maksutapahtuma, mutta turvallisempi - kortti kun ei kysy sitä sormenjälkeä. Toki kortilla ei voi maksaa kuin 50 euron ostoksia ilman pin-koodin näppäilyä. Puhelimella taas ei sentinkään, jos ei sitä sormenjälkeä anna ensin.
 

Arisoft

Hyperaktiivi
Näitä mielipiteitä seurattuani olen miettinyt omaa näkökulmaani tähän asiaan. Minullahan on siis mukanani puhelin, maksukortti ja rahaa. Itselle ei ole tullut vastaan vielä ongelmia mutta olen nähnyt että puhelin voi hajota, maksukortti voi lakata toimimasta ja raha yleensä kelpaa maksuvälineeksi vaikka edelliset eivät toimisikaan enää. Sinänsä hyvä ratkaisu jos vaikka pitää autossa kortit ja rahaa, paitsi jos joku murtautuu autoon...
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Itselle ei ole tullut vastaan vielä ongelmia mutta olen nähnyt että puhelin voi hajota, maksukortti voi lakata toimimasta ja raha yleensä kelpaa maksuvälineeksi vaikka edelliset eivät toimisikaan enää.
Noh sähköautoilu saattaa muuttaa tuonkin, niistä latureista kun ei setelirahalla taida kWh ulos saada lainkaan, kun alkaa noi setelirahaa syövät polttonesteidenkin tankkauspaikat olemaan jo varsin harvassa. Toki palveluasemalla voi yleensä käydä kassalla maksamassa tankkauksen jälkeen vaikka sitten sillä käteiselläkin, mutta eipä taida tuokaan vaihtoehto olla patterilatauksessa mahdollista.
 

-Teme-

Vakionaama
Sähkiksessä on lisäksi vielä se tägit vilauttaminen mahdollinen maksuvaihtoehto, sekä lisäksi jotkut autot ja latausaseman tukee sitä auton tunnistusta suoraan pistoolin kiinnittämällä.
Viimeisessä vaihtoehdossa ei sitten tarvitse kuin kytkeä pistooli kiinni ja maksu hoituu samalla.
 

ollikuhta

Vakionaama
kyllä kelpaa, on hyvin kelvannut.
liikenteessä poliisia ei kiinnosta kortin kunto eikä millä tietosi näytät koska he tarkastavat aina, useasti ennenkuin ovat pysäyttäneet järjestelmästään kaiken tarvittavan.
tuo byrokratian kukkanen että pitää olla juuri se aito läpyskä on kuin bresneviläistä simputusta mitä ei käytännössä enää juurikaan tapaa
jos tarkoitat muutoin henkilöllisyyden tarkistamista ei ajokortti muutamaa poikkeusta lukuunottamatta siihen kelpaa muutoinkaan
näin käytännössä, jos ei olisi niin minäkin pitäisin muoviajokorttia mukana jos olisi tarvetta.
En ole pitänyt ajokorttia mukana sen jälkeen kun siirryin korttikoteloon, ehkä 5v sitten. Kerran vaimo joutui vuokra-auton kuskiksi ulkomailla kun en muistanut sinnekään ottaa ajokorttia. Sijaisautot on saanut käyttöönsä kaivamalla ajo-oikeuden traficomista kun ei huoltoon viedessä tietenkään ole muistanut ajokorttia ottaa. Poliisi ei ole kysynyt kertaakaan...
 

-Teme-

Vakionaama
Muistelen myös että kun käytin vielä korttia ensijaisena maksutapana, niin siinä tuli varsin usein se pin koodin kysely vaikka käytti lähimaksua. Tosin saattoi olla siihen syynä että työnkuvaan kuului matkustelua ulkomailla, jolloin korttia saatettiin käyttää saman vuorokauden aikana esimerkiksi Ruotsissa ja Suomessa. Käytännössä maksuja tapahtui joka viikko Suomessa ja Suomen rajojen ulkopuolella
 

kotte

Hyperaktiivi
Tätä en oikein osaa allekirjoittaa. Mobiilimaksaminen on (pääsääntöisesti) yhtä nopeaa kuin kortilla, kun puhelimessa on lukituksen avaus sormenjäljellä käytössä.
Tuossa on juuri yksi syy, kun sormenjälkilukituksen avaus ei itseääni toimi, jos olen askarrellut liimojen tai muiden sormia karhentaneiden toimien kanssa (täytyy aina odottaa päiviä, että toimii). Työmaaruokalassa kyllästyin ensinnä moiseen, kun otin juomavettä hanasta matkalla kassalle ja sormi kostui vastaavin seurauksin. Syitä on muitakin (yksilöllisiä ja henkilökohtaisia), joita en tietoturvasyistä avaa tarkemmin. En pidä ollenkaan softapohjaisesta linkistä osana tunnistusketjua muualla kuin kontrolloidussa ympäristössä (mutta tuo on lähinnä mielipide) ja haluan hoitaa asian mahdollisimman vakioidulla prosessilla manuaalisen osuuden puolesta.
 
Back
Ylös Bottom