Monipuolisempi ajastin

A

apophis

Vieras
ILPpien kaukkarithan toimivat lähes poikkeuksetta infrapunalla. Netistä löytyy helppoja ohjeita tietokoneeseen liitettävien IR-lähettimien rakentamiseen. Samaten löytyy ohjeita, joilla voi rakentaa IR-vastaanottimen, jolla voi 'oppia' alkuperäisen kaukosäätimen koodit.

Eli tästä yhdistämällä ei olisi kovin paha nakki rakentaa PC pohjaista ajastinsysteemiä, johon voisi tehdä vaikka kuinka hienoja ominaisuuksia! En vielä googlella hakenut, mutta voisin arvata että joku propellihattu on sellaisen jo rakentanut. Siihen voisi tehdä etäkäytöt ja kaikki todella helposti :cool:

Miltäs kuulostaa?

M

macc

Vieras
  • Keskustelun aloittaja
Ei paha ajatus ollenkaan... Tarttiskohan vähän syventyä aiheeseen? :)

A

apophis

Vieras
  • Keskustelun aloittaja
Mä luulen, että Linux purkilla ja lircillä lähtis homma eteneen. Sitten vaan apache ja webbikäyttöliittymä ja homma olisi melkein pulkassa :cool:

http://www.lirc.org/

Windowsille löytynee myös vastaavaa?

Panasonicin vehkeet tottelee melko varmasti samaa protokollaa kuin Panan viihdelaitteet. Pitäs vaan ne koodit lukaista alkuperäiseltä kaukkarilta ja sitten tuo lirc toimisikin suoraan.

E

eepponen

Vieras
  • Keskustelun aloittaja
Löytyisköhän tästä listasta semmoinen ohjelmoitava kaukosäädin jolle saisi opetettua lämpötilan laskut ja kunnon ajastukset?
http://www.alibaba.com/catalogs/623/Remote_Control.html
501 erilaista kaukosäädintä?!
Ainakin muutama oli ihan ilmalämpöpumpulle tarkoitettu.

M

macc

Vieras
  • Keskustelun aloittaja
Onhan tuolla melkosesti kaukosäätimiä! Harmi vaan, että aika monella toimittajalla minimi-tilauserät ovat luokkaa 1000-3000 kpl... Tarttis kerätä kimppatilaus? :roll:

T

tuokki

Vieras
  • Keskustelun aloittaja
ILP:n ohjaaminen ilman "kaukosäädintä" > X10 jä

Sinänsä ikävää, että missään ILP:ssä ei oikeastaan ole mitään ulkoista "data- liitäntää". Olen oman pumppuni huoltomanuaalit selannut. Ja niistä voi todeta että ulko ja sisäyksikkö kommunikoivat sarja muotoisesti (tiedä häntä millaista sarjaliikennettä edes on). ILP:in voitaisiin vaikka myydä lisäkortteja, joilla saisi wlan/USB/ethernet/www- palvelin toiminnot joilla voisi hallita ja tarkkailla pummpua (ei olisi teknisesti mikaan vaikea juttua). Itse olen senverran tekniikka friikka, että saattaisin ostaa vaikka vähän huonommankin pumppun pelkästään jos siinä olisi tälläinen ominaisuus.

Mutta asiaan...

Olen itse toteuttanut v. 42 vuosimallia olevaan rintamamiestaloon kodinohjauista x10 järjestelmällä, josta tietoja tuossa alla linkeissä. Järjestelmä idea piilee siinä, että se käyttää tiedonsiirtoon olemassa olevia sähköjohtimia. Tällä hetkellä ohjausta käytetään vain valoihin, mutta ajatuksena on laajentaa tätä myös lämmitykseen (suora sähkö) + ILP:n ohjaukseen. X10:en tuotteissa on myös IR- lähetin vastaanotin, joka voidaan liittää kokonaisjärjestelmään, jota voi ohjata kaukosäätimellä tai PC:n kautta ohjelmistolla (seinässä on mötikkö, joka on USB:llä kiinni PC:ssä "mötikässä" on muistia, jotta ajastukset toimivat vaikka PC on kiinni). ILP:ssä ei tosin taida olla kaksisuuntaista tuo ifrapuna- säätäminen, mutta ainakin voisi tehdä jotain ajastuksia tai lämpötilan muutoksia vaikka viikkoajastuksen avulla. Statistiikka/tielatietoja ei ILP:stä taida saada tätä kautta.

http://www.it-keskus.fi Tässä Suomen maahantuoja
http://www.intellihome.be/english/index.asp Täältä olen ostanut itse x10 tuotteita

A

apophis

Vieras
  • Keskustelun aloittaja
X10 on ihan näppärän oloinen systeemi, joskus sitä katselin, kun piti saada kiertovesipumpun ohjaus tehtyä. Ostin sitten kuitenkin sellaisen halvan kauko-ohjattavan pistorasian, joka toimi joten kuten seinien läpi. Vikana oli se, että mistään ei saanut 'kuittausta', että menikö se pumppu pääle vai ei.

Nyttemmin muutin sen relekortilla niin, että pienjännitteellä ohjattu rele kytkee pumpun päälle/pois.

Joku aika sitten mulla oli LTO koneessa 4 lämpötila-anturia ja PC linuxilla, joka loggasi anturit ja teki niistä nättiä graafia ja webbisivua. Lopputuloksena totesin, että tuloilmakanava on kokonaan tukossa, ja niinhän se olikin kun sääskiverkko oli unohdettu ritilään.

Toinen huomio oli, että ilmastointikanavat eivät ole kovin hyvin eristetyt tai jostain fuskaa. Poistoilma LTO koneella näet viileni aika huomattavasti ulkolämpötilan viiletessä. Kävin heittämässä puhallusvillaa kriittisimpiin kohtiin, mutta vaikutusta ei juurikaan ollut.

ILPin ohjausta voisi tässä näperrellä joutessaan. Koodien lukeminen Panan kaukkarilta tuskin on ongelma ja lircillä hoituukin loput. Esim. haierin pumpuille taisi olla konfiggifilet siellä lirc sivuilla jo olemassa?

Kari

Aktiivinen jäsen
Yritin katsella sieltä Lirc sivuilta pumpujen kakeja mutta en kyllä löytänyt.
Ja sitten katselin penan kakea niin siinä oli sellanen kivi kun SBL 3037M
ei löytynyt mitään tietoa ilmeiseti joku tilaus piiri ja aika kummalliset kiteet
3,52MHz ja 32,768kHz yleisesti video säätimissä kai käytetään 38kHz kantoa?

Niin että jos jollain on kopsaava kake vois kokeilla saako kopsattua ILP:pinsä
koodeja siihen nii olis meillä Pelle Pelottomilla taas vettä hatussa ja siipipyörä
pyöris.

Kiitos tiedoista etukäteen sillä jokaikinen tervejärkinen poikamies kokeilee sitä
(pelottava leffa pyörimään ja ILP samalla viilentämään hiukka eroottisempaa
kamaa perään ILP lämmitämään täysillä) mahdollisuudet ovat rajattomat ;-)

Back
Ylös Bottom