MSZ-LN

lassiko

Jäsen
Täytyy tuo 16A sulake laittaa, ei jää sitten mietityttämään. Eipä tuo kummoinen homma ole sähkärin kanssa vetää uutta johtoa ullakolle. Radon putki kulkee vaatehuoneen läpi, siitä voi vaikka samasta läpiviennistä vetää johdon niin ei tarvitse puhkoa erikseen höyrynsulkua ja katon panelointia.
 

Juhanisto

Jäsen
Minulla on vanhat ruuvattavat keraamiset sulakkeet vielä taulussa. 16A kanta on ja 10A sulake siellä. Kertaakaan ei ole sulake kahden talven aikana paukahtanut. Vedettiin kanssa välipohjassa eristeiden päälle vaan johto. Toki koko matkan putkessa kun kaikenmoista jyrsijää pääsee ainakin minulla tuonne välipohjaan. Tehtiin kylmästi vaan pintaveto tuulikaapin katosta läpi sulaketaulun päältä. Eipä siinä näy kun 20cm pätkä siistiä putkea. Toki malli 25.
 

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Minulla on vanhat ruuvattavat keraamiset sulakkeet vielä taulussa. 16A kanta on ja 10A sulake siellä. Kertaakaan ei ole sulake kahden talven aikana paukahtanut. Vedettiin kanssa välipohjassa eristeiden päälle vaan johto. Toki koko matkan putkessa kun kaikenmoista jyrsijää pääsee ainakin minulla tuonne välipohjaan. Tehtiin kylmästi vaan pintaveto tuulikaapin katosta läpi sulaketaulun päältä. Eipä siinä näy kun 20cm pätkä siistiä putkea. Toki malli 25.
Juu.. minulla oli puoli yläkertaa, valoja sun sellaisia ja kaksi 35-sarjan ILPpiä 10A sulakkeen takana, kun kaikin luvin siunatut ammattilaiset ne niin asensivat. Sulake paloi pari kertaa - kun kaikki valot olivat päällä JA kumpikin ILP veti sulatuksen jälkeisillä kiukkutehoilla samaan aikaan. Laitoin niille sitten sähköt uudestaan joskus myöhemmin.

Nuo sulakekoot on ohjeissa välillä varuiksi annettu tai siis vaan jätetty 110V mukaan - eikä muutettu 240V jännitteelle. Tämän voi nähdä kun vertaa eri alueille tehtyjä asennusohjeita :p
 

Rauski

Ilppien huolto ja kylmätekniikka kiinnostaa.
Minulla olisi tuolla valmiina vapaana taulussa 10A vikavirtasuojattu sulake.
Varaudu siihen, että saatat joutus ottamaan varokkeen syötön ennen vikavirtasuojaa. Jotkut ilpit vaativat digitaaliseen kuormaan sopivan VVS:n. Varsinaisesti ilppi ei VVS:ää tarvitse, koska on kiinteästi asennettu laite, mikäli syöttö ei ole otettu pistorasiasta.

Jos syöttö on VVS:n takana ja jokin muu laite sen laukaisee, niin asunto saattaa jäädä kylmilleen. Myös kodin kylmälaitteet jätetään VVS:n takaa pois.
 

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Varaudu siihen, että saatat joutus ottamaan varokkeen syötön ennen vikavirtasuojaa. Jotkut ilpit vaativat digitaaliseen kuormaan sopivan VVS:n. Varsinaisesti ilppi ei VVS:ää tarvitse, koska on kiinteästi asennettu laite, mikäli syöttö ei ole otettu pistorasiasta.

Jos syöttö on VVS:n takana ja jokin muu laite sen laukaisee, niin asunto saattaa jäädä kylmilleen. Myös kodin kylmälaitteet jätetään VVS:n takaa pois.
Vikavirtasuojaa ei ehkä turvallisuuden takia ILPissä niin tarvitse - ainakin jos suojamaat ovat tukevasti maassa, mutta sellainen voi olla hyvä esmes varoittamaan ulkoyksikön pohjavastuksen happanemisesta ennenkuin ulkoyksiköstä alkaa paukkua sulakkeita tms ohjauskortilta.
 

lassiko

Jäsen
Nyt vihdoin pumppu asennettu (LN35), sopivasti lämmityskauden alkuun, vaikka vielä tässä saadaan pumpun toimintaan tutustua viilennyksen kautta vielä jonkin aikaa varmasti.

Anturointi kiinnostaa, niitä on talo täynnä valmiiksi muutenkin. Osa on anturoinut sisäyksikön kennon, mistä saa logia ilmeisen hyvin sulatuksista. Miten tuo on on toteutettu, eli siis minne sinne kennoon anturi on tökätty? Puhallus- (ja imuilma) antureille keksin varmasti paikat kyllä. Aluksi mietin että teippaan lämpöanturit tulo- ja poistoputkien pintoihin, tämä olisi ehkä hieman helpommin toteutettavissa minun setupissa.
 

kurre orava

´pitkähän on pilalla, lyhyttä on helppo jatkaa...´
Edellisessä talossa minulla oli juuri noin, yksi one wire anturi imuilmassa ja yksi poiston puolella. Anturit kun eivät olleet järin kalliit niin oli myös yksi sekä kaasu- että nesteputkessa ja tuli todettua et lukemat olivat niin lähellä toisiaan että jompikumpi riittää, ei tarvi olla sekä vyö että henkselit. Yleensä putket on helpompi anturoida sisäyksikköön verrattuna.
 

PolyEsko

Aktiivinen jäsen
Nyt vihdoin pumppu asennettu (LN35), sopivasti lämmityskauden alkuun, vaikka vielä tässä saadaan pumpun toimintaan tutustua viilennyksen kautta vielä jonkin aikaa varmasti.

Anturointi kiinnostaa, niitä on talo täynnä valmiiksi muutenkin. Osa on anturoinut sisäyksikön kennon, mistä saa logia ilmeisen hyvin sulatuksista. Miten tuo on on toteutettu, eli siis minne sinne kennoon anturi on tökätty? Puhallus- (ja imuilma) antureille keksin varmasti paikat kyllä. Aluksi mietin että teippaan lämpöanturit tulo- ja poistoputkien pintoihin, tämä olisi ehkä hieman helpommin toteutettavissa minun setupissa.
Minulla se puhalluspuolen anturi on siellä läppien takana olevassa pienessä raossa nippusiteillä sidottu siihen sisällä olevan ohueen metalliverkkoon. Kertoo siis koko ajan puhallusilmna lämpötilan oikein ja näkee sulatukset tosi selkeästi. Jossain viestissä tuosta kuvankin laitoin, vaan en löytäny tkoneelta tai viesteistä (eli en jaksanut hakea :) ). Ja monta kuvatusta noista sulatuksista puhallusilman lämpötiloineen. Kylmäputkiin asti ei tarvitse mitään antureita sen vuoksi laittaa.
 

lassiko

Jäsen
Kahdella erilaisella anturilla LN35:sen imupuolen ilmaa lähdin nyt anturoimaan. Kummatkin näyttää 25,3c kun Melcloud näyttää room temperatureksi 23,5c eli ~2 asteen ero. Ilmeisesti villennyksellä kun on niin tuon verran laitteen oma anturi ottaa laitteen sisältä "väärää" lukemaa.

Muutama xiaomin anturi tuossa myös tyhjän panttina niin mietin saisiko tuon kiinnitettyä jotenki tuonne sisään niin että ei ole missään kohtaa siivekkeiden edessä kun menee luukut kiinni.

Tuohon kohtaan jos sen kiinnittää niin ehkä toimisi. Ei tietty näytä kivalta joten ehkä tuolta etulevyn sisäpuolelta löytyisi joku parempi paikka.

IMG_20190831_192551.jpg

EDIT:
Laitoinkin nyt tuon anturin tuohon tähän hätään. Tuon kotelon reijät anurille ovat suorassa ilmavirrassa tuossa joten katsotaan josko toimisi näin.

IMG_20190831_201117 (1).jpg
 
Viimeksi muokattu:

lassiko

Jäsen
ei kovin hyvä paikka. Anturi aivan liian iso, pitäisi olla sellainen tikkumainen.
Eikai sen anturin koolla ole merkitystä? Mutta siinä olet oikeassa että paikka ei ole hyvä.. näyttää ~+5 astetta enemmän tuossa kun suorassa puhalluksessa.

Tarvinnee siis DS18b20:sta viritellä tuonne sisään. Varmaan tuo verkko mikä on sivuttaissiiveekkeiden edessä on hyvä paikka kuten sinullakin on. Mistä kautta pujottelit piuhan sisään?
 

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Eikai sen anturin koolla ole merkitystä? Mutta siinä olet oikeassa että paikka ei ole hyvä.. näyttää ~+5 astetta enemmän tuossa kun suorassa puhalluksessa.

Tarvinnee siis DS18b20:sta viritellä tuonne sisään. Varmaan tuo verkko mikä on sivuttaissiiveekkeiden edessä on hyvä paikka kuten sinullakin on. Mistä kautta pujottelit piuhan sisään?
Aikoinaan mittailin ensin koko puhallusalueen - lämpötila ei ollu tasainen - ja sijoitin DS1820n kohtaan joka edusti näiden mittausten painotettua keskiarvoa.
 

PolyEsko

Aktiivinen jäsen
@VesA : Juu samoin minä, tosin hieman kevyemmällä otannalla. Keskellä ei ollut paras paikka.
@lassiko : Anturin piuha tulee sivusta siihen rakoon. Hieman näkyy, mutta ei haittaa. Kiinnitetty siihen verkkoon parista paikkaa.
 

PolyEsko

Aktiivinen jäsen
Kahdella erilaisella anturilla LN35:sen imupuolen ilmaa lähdin nyt anturoimaan. Kummatkin näyttää 25,3c kun Melcloud näyttää room temperatureksi 23,5c eli ~2 asteen ero. Ilmeisesti villennyksellä kun on niin tuon verran laitteen oma anturi ottaa laitteen sisältä "väärää" lukemaa.
LN:n sisäistä anturiarvoa muutetaan sen mukaan, mitä on tekeillä.
Eli jos laite on puhalluksella ja näyttää 23,0° (mikä on hyvin lähellä oikeata lämpötilaa), niin kun värkin laittaa lämmitykselle (mutta lämpötilapyyntinä vaikkapa 16° eli ILP ei oikeasti lämmitä mitään) niin lämpötila näyttääkin n. 21,5°, eli sitä pudotetaan n. 1,5°. Samoin viilennyksellä (vaikka laite ei oikeasti viilennäkään) laitteen ilmoittama lämpötila putoaa 1-1,5°. MELCloudilla tuon näkee hyvin.
 

lassiko

Jäsen
@lassiko : Anturin piuha tulee sivusta siihen rakoon. Hieman näkyy, mutta ei haittaa. Kiinnitetty siihen verkkoon parista paikkaa.
Joudun vetämään piuhat anturille samasta reijästä mistä tulee sähköt/putket sisäyksikölle vaatehuoneen puolelta väliseinän läpi. Tavoite löytää sitten sieltä piuhalle reitti sisään jostain. Eiköhän sieltä joku reitti löydy kun pääsee tutustumaan tarkemmin.
 

Pumppula

Jäsen
LN35 asettui paikalleen elokuun alussa ja vasta nyt on päästy viikon verran käyttämään, kun lähes kuukausi meni ilman viilennys tai lämmitys tarvetta. Ensimmäinen pumppu kun on kyseessä ei ole kaikki temput vielä hallinnassa. Tähän saakka olen pyynnin asettanut 22 tai 23 asteeseen ja puhallus suurimman osan ajasta kolmosella ja yöt kakkosella. Sivusuuntaus asetettu // \\ ja pystysuunnassa automaatilla eli melko alaviistoon. Automaatti siitä syystä että täällä monesti suositellun vaakatasoon käsisäädön järkeilen lämmittävän muutenkin kuumaa parvea vielä enemmän. I see sensori päällä.

Saadaanko näillä säädöillä tehokkain hyöty irti laitteesta vai pitäisikö jotain muuttaa? Onko kustannustehokkaampaa esim ajaa 22 asteella ja kolmosella, kuin 23 astetta kakkosella?

Yhdet perunatkin laite jo ehti keittämään torstai iltana, onko tavallista kun keli kuitenkin ulkona noin viidessä asteessa silloin?
 

hifijussi

Tulokas
Jahas

Talvi tulee ja kotipaikalla on LN25 lämmittämässä taloa, joka on talvet tyhjillään umpihangen takana. Ulkoyksikön alle pitää saada lämmityksllä oleva sulamisvesikaukalo, jossa on lähtöliitäntä putkelle. Sitä voi sitten jatkaa lämmityskaapelilla varustettuna routarajan alapuolelle maahan. Mikä on hyvä ja toimiva kaukalo ja käy ilman isompaa tuunausta LN:n alle?


Jussi
 

Santtu89

Jäsen
Yhdet perunatkin laite jo ehti keittämään torstai iltana, onko tavallista kun keli kuitenkin ulkona noin viidessä asteessa silloin?

Jos tekee normaalin sulatuksen +5 asteessa niin epäilen kyllä että ei ole normaalia. Tosin en nyt täysin jäävi ole sanomaan. Mitä nyt seurannut tän oman LN25 toimintaa kaksi vuotta ja paininut tarpeettomien sulatuksien kanssa.
 

Rauski

Ilppien huolto ja kylmätekniikka kiinnostaa.
Ulkoyksikön (höystimen) sulatuksia koskien, löysin Oulun AEL:n Kylmäasentajan ammattitutkinnon opiskelumateriaaleistani seuraavat tekstit:

<clip>
Huurteen lämmönjohtavuus on pienempi kuin sadasosa teräksen lämmönjohtavuudesta, ja kupariin nähden suhdeluku on noin tuhat. Tästä johtuen lämpö siirtyy huurrekerroksen läpi höyrystimen pinnalle hitaammin ja vaikeammin kuin tapauksessa, missä höyrystimen pinta on jäätön.
</clip>

<clip>
Lämmön siirron huononeminen merkitsee höyrystymislämpötilan laskua. Aleneva höyrystymislämpötila merkitsee koneiston jäähdytystehon pienenemistä ja kasvavaa energian kulutusta.
</clip>
 

kotte

Hyperaktiivi
Ulkoyksikön (höystimen) sulatuksia koskien, löysin Oulun AEL:n Kylmäasentajan ammattitutkinnon opiskelumateriaaleistani seuraavat tekstit:

<clip>
Huurteen lämmönjohtavuus on pienempi kuin sadasosa teräksen lämmönjohtavuudesta, ja kupariin nähden suhdeluku on noin tuhat. Tästä johtuen lämpö siirtyy huurrekerroksen läpi höyrystimen pinnalle hitaammin ja vaikeammin kuin tapauksessa, missä höyrystimen pinta on jäätön.
</clip>

<clip>
Lämmön siirron huononeminen merkitsee höyrystymislämpötilan laskua. Aleneva höyrystymislämpötila merkitsee koneiston jäähdytystehon pienenemistä ja kasvavaa energian kulutusta.
</clip>
Pitävät nuo väitteet paikkansa, mutta eivät ole koko totuus: Lämmön siirtymisen kannalta kriittisin osuus on kaasusta (ilmasta) höyrystimen (tai huurteen) pinnalle. Tuon rajakerroksen lämmönsiirtymisvastus on niin suuri, että hakkaa kaiken muun. Tästä syystä ohut huurre voi joskus jopa parantaa lämmön siirtymistä, kun jäähileet kasvattavat siirtymäpinnan alaa, lisäävät lämmönsiirtymistä helpottavaa pyörteisyyttä ja lämpö siirtyy neulasia pitkin kuitenkin aika hyvin. Lisäksi jää siirtää lämpöä monta kertaa paremmin kuin paljon ilmaa sisältävä huurre, eli pelkkä huurteen paksuuskaan ei ratkaise. Loppujen lopuksi lämpö siirtyy ilmasta huurteiseenkin lamelliin sen verran hyvin, että sulatustarve pikemminkin riippuu ilmavirran tukehtumisesta huurteen tukkiessa virtauksen.
 

Tomsson

Tulokas
Mikä mahtaa olla LN25-mallissa seinään tulevan reiän etäisyys sisäyksikön keskilinjasta sivusuunnassa?
Laite tulossa viikon parin päästä ja haluaisin tehdä kaiken valmiiksi, että laite on nopea heitellä paikalleen.
Manuaali kertoo vaan mitat kiinnitysrei´istä joten ilman taustalevyä niillä ei oikein tee mitään :)
 
Terve

Meille tuli LN35. Tämä on ensimmäinen pumppuni. Olen lukenut tämän ketjun ja pari muuta. Olen tietoinen mahdollisista sulatusongelmista ja haluaisin varmistaa kärsiikö meidän yksilömme niistä. Ulkona on nyt lämmintä ja se varmasti vaikeuttaa asiaa.

Miten katkokäynnin erottaa sulatuksista?

Mikä on parastapa tunnistaa sulatus? Ääniä en ole onnistunut vielä kuulemaan.

Minulla on lämpötilaloggeri sisäyksilön puhallusilmassa. Pyynti on 22 astetta, puhallus automaatti. Loggerin käyrässä näkyy selvä sahalaitakuvio, huiput n. 31 astetta, minimit n. 25 astetta, jaksonaika n. 50min. Onkohan tämä katkoa vai sulattelua?

Pitäisikö laittaa toinen loggeri ulkoyksikön puhallukseen?

Kiitos kaikille avusta.
 

PolyEsko

Aktiivinen jäsen
Terve

Meille tuli LN35. Tämä on ensimmäinen pumppuni. Olen lukenut tämän ketjun ja pari muuta. Olen tietoinen mahdollisista sulatusongelmista ja haluaisin varmistaa kärsiikö meidän yksilömme niistä. Ulkona on nyt lämmintä ja se varmasti vaikeuttaa asiaa.

Miten katkokäynnin erottaa sulatuksista?

Mikä on parastapa tunnistaa sulatus? Ääniä en ole onnistunut vielä kuulemaan.

Minulla on lämpötilaloggeri sisäyksilön puhallusilmassa. Pyynti on 22 astetta, puhallus automaatti. Loggerin käyrässä näkyy selvä sahalaitakuvio, huiput n. 31 astetta, minimit n. 25 astetta, jaksonaika n. 50min. Onkohan tämä katkoa vai sulattelua?

Pitäisikö laittaa toinen loggeri ulkoyksikön puhallukseen?

Kiitos kaikille avusta.
Katkoa on. Sulatuksesa puhallusilman lämpötila tippuu melko reippaasti alle 20 asteen, joskus liki nollaan. Tai pakkasellekin mennyt joskus viime talvena.
Puhalluslämpötila voi pudota kyllä alle 20 myös siksi, että 4-tieventtiili pyörähtää ja ulkoa pääsee viileämpää kaasua/nestetä sisäyksikköön. Ulkoyksikkö ei silti vielä sulata mitään. En tiedä oikeasti miten ja miksi, mutta ilman sulatusta sisäkenno viilenee tuolloin hieman. Näkyy alaosan kuvastakin. Huoneilma n. 22 asteista sisäyksikön kohdin ja katkokäynnin aikana putoaa puhallusilman lämpötila oikeastaan aina alle 20 asteen hetkeksi. Pienen hetken siis jäähdyttää kämppää. Katkokäynti ei ole copille kovin hyvä.

Itse tässä hieman ihmetellyt, että tänäänkin sulatti, vaikka ei tippaakaan kosteutta kennossa. Ja joku päivä tunnin välein, vaikka talvella meni yli kahta tuntia. Toivotaan, ettei ala taajentamaan pysyvästi.

Oikean sulatuksen jälkeen aika usein tulee se tehopiikki, eli lämpötila nousee yli 40 asteen ja talvella vielä paljon ylemmäs.
Tuossa kuvassa näkyy yksi sulatus, muut katkokäyntiä:
Screenshot_20190925-214324.jpg


Itsellä pyynti 20° ja sisälämpö n. 21° ja sisäyksikön kohdin aavistus päälle 22°. Puhallus 4/5 muistaakseni.
Loggerin anturi pohjan siiveikkeiden takakolossa hieman yksikön sisäpuolella, eli sisäilman lämpötila ei häiritse yhtään mittausta. Kaikki mitattava ilma tulee kennon läpi.
 
Viimeksi muokattu:

Uppe

Tulokas
Onko jollakulla tietoa näiden uusimpien yksiköiden päivityksistä, eli onko tällä hetkellä myytäviin vaihdettu piirikortit varmuudella vai myydäänkö edelleen vanhaa/päivittämätöntä riippuen myyjän varastoista?
Toki taitaa silti olla sattuman kauppaa esiintyykö tuota hullunkiertoa vaiko ei.
 

lassiko

Jäsen
Katkoa on. Sulatuksesa puhallusilman lämpötila tippuu melko reippaasti alle 20 asteen, joskus liki nollaan. Tai pakkasellekin mennyt joskus viime talvena.
Syyskuunalussa pumppu asennettu joten kovin opiskellaan käyttöä/asetuksia. Meinaatko @PolyEsko että sisäyksikkö sulatusten aikana puhaltaa sisään liki 0c asteista ilmaa :oops:? Vielä ei ole Vihdissä sulatellut (tietääkseni), kovalla katkolle mennyt pumppu toistaiseksi. Oli tuossa kuitenkin ~12h tunnin aika missä mentiin tasaisesti 30c puhalluksella. Mukavasti on lämpöä riittänyt pyynnillä 21c. Huonelämpötilat ~21-22c lähimmästä kaukaisempaan. Manuaalipuhalluksessa 3/5 menty nyt toistaiseksi.

1569617437955.png
 

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
että sisäyksikkö sulatusten aikana puhaltaa sisään liki 0c asteista ilmaa
Sisäyksikkö voi mennä ja meneekin sulatuksissa pitkälle pakkaseen, vaikka -20C mutta ei se sulatuksen aikana puhalla jos ei ole ylläpitomoodissa. Kylmää ilmaa valuu sieltä hissukseen.
 

PolyEsko

Aktiivinen jäsen
Sisäyksikkö voi mennä ja meneekin sulatuksissa pitkälle pakkaseen, vaikka -20C mutta ei se sulatuksen aikana puhalla jos ei ole ylläpitomoodissa. Kylmää ilmaa valuu sieltä hissukseen.
Juu, juuri näin. Ei se sisäyksikkö puhalla sulatuksen aikana ja siksi vain siellä sisällä oleva anturi tuon kylmyyden tunnistaa.

Sen sijaan silloin sisäyksikössä on se heikoin puhallus (1/5) päällä, kun ilman sulatusta kompressori pysähtyy katkokäynnin vuoksi ja sisäyksikön puhaltaman ilman lämpötila laskee hetkeksi (n. minuutti) sen 1-4 astetta huonelämpötilaa alemmaksi, kun 4-tie venttiili pyörähtää ja jäähdytysnesteet liikkuvat itsekseen ja viileämmät nesteet pääsevät sisälle ta ne paineen loppuessa laajetessaan jäähtyvät tai jotain sinnepäin.

@lassiko Missä sinun anturisi on, kun pysyy katkokäynnin aikana yli 20 asteen? Ja maksimi on yleensä "vain" 30 astetta.
 

lassiko

Jäsen
Anturin (ds18b20) ujutin pohjasta sisään ja on sivuttaissiivekkeiden keskellä, niiden korkeudella. Ymmärtääkseni kaikki ilma kyllä puhaltaa tuosta läpi..
IMG_20190928_124451.jpg
 

PolyEsko

Aktiivinen jäsen
anturi-mitsu.jpg

Tuossa meikun anturi. Tulee vasemmasta reunasta tuohon uraan.
Ei ole ihan keskellä, kun minusta tuossa kohtaa oli enempi keskiarvonomaiset arvot ja hieman nopsempaan reagoi. Eli on hieman oikealle keskikohdasta. No erot tuskin isoja, jos ei ihan päässä asti ole.
 

lassiko

Jäsen
Onko jollain laittaa ln35:sen virtausmääriä eri nopeuksilla? Min/max arvoja löytyy esitteistä, vaikka nämäkin vaihtelee. Onko scanofficen esitteen max 822 m3/h oikea arvo, kuulostaa paljolta?

Jossain toisessa esitteessä oli muistaakseni paljon pienempi arvo.
 

maxx83

Tulokas
Tämmöset sattunu vastaan joskus...

Mitsubishi LN35


Sound pressure level during heating (Silent / Lo / Mid / Hi / Shi): 19 dB (A) / 24 dB (A) / 29 dB (A) / 36 dB (A) / 45 dB (A)


Air volume during heating m3/min (Silent / Lo / Mid / Hi / Shi): 4.3 / 5.7 / 7.1 / 8.5 / 13.7

1569769694287.png
 

Liitteet

Viimeksi muokattu:

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Tuossa ehkä kiinnostaa enempi se, että 'Guaranteed Operating Range' on -15C asti. Mitähän se tarkoittaa noin niinkuin ostajan kannalta.
 

lassiko

Jäsen
Sitä, että ostajan kannattaa ostaa VGHZ-versio, eikä VG-versiota ;)
Mites.. minulla Kataikolta hankitussa ulkoyksikössä koodi MUZ-LN35VG ja erikseen <H>. Onko tässä myyty nyt tietämättömälle "väärä" laite?

EDIT: Tästä olikin jo kirjoiteltu forumilla aikaisemmin. Eli Kataikko varustaa itse tuon ulkoyksikön ilmeisesti talvi-malliksi? Onko näistä kataikon laitteista kokemuksia kovilta pakkasilta tältä foorumilta?
 
Viimeksi muokattu:

Jolberious

Aktiivinen jäsen
Mites.. minulla Kataikolta hankitussa ulkoyksikössä koodi MUZ-LN35VG ja erikseen <H>. Onko tässä myyty nyt tietämättömälle "väärä" laite?

EDIT: Tästä olikin jo kirjoiteltu forumilla aikaisemmin. Eli Kataikko varustaa itse tuon ulkoyksikön ilmeisesti talvi-malliksi? Onko näistä kataikon laitteista kokemuksia kovilta pakkasilta tältä foorumilta?
Ulkoyksikön koodeissa esim H-kirjan tarkoittaa TEHTAALLA talvivarusteltua ulkoykskköä. Jos H-kirjain löytyy vain, esitteestä mutta ei ulkoyksikön tyyppikilvestä, on alunperin laite lämpimän ilmaston mallia. Esitteisiin on saatettu tällaisissa tapauksissa paina H-kirjain ulkoyksikön tyyppikoodin yhteyteen suluissa (H)

Ulkoyksikön Z -koodi kertoo laitteen olevan lämmityskäyttöön suunniteltua, ns. Hyper Heating sarjaa joka on erityisesti koviin pakkasiin soveltuva tehokas lämmittäjä. Esimerkiksi FH- ja LN-sarjan laitteesta on olemassa edullisia lämpimän ilmaston malleja tavanomasella tekniikalla ilman talvivarustusta.
 
Ylös Bottom