Muutama käytännön kysymys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja krepale
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
K

krepale

Vieras
Nyt sitten hankitaan meillekin ilmalämpöpumppu, mutta muutaman käytännön asian haluaisin tarkistaa kokeneilta käyttäjiltä. Sorry, jos näitä on aiemminkin kyselty.

1. Mulla on talossa vanhaan koneelliseen LTO-järestelmä (tulo ja poistoilma menee ristikkäin metallikennoissa). Onko sellaista ILP-systeemiä, jonka voisi jälkikäteen asentaa LTO-järjestelmän yhteyteen, joka levittäisi lämpimän ilman kerralla koko taloon? En ole ainakaan löytänyt.

Oletetaan, että invertteri-ILP:n tehoksi ilmoitetaan optimiolosuhteissa 5 kWh, jonka tuottamiseen käytetään 1 kWh sähköä (vastauksiin ei tarvitse Watteja halkoa, suuntaa-antavat riittävät)

2. Syntyykö tuo 5kWh lämpö vain täydellä puhallusteholla? Vaikuttaa puhallusteho lämmöntuottoon, vai onko kyse vain lämmön levittämistehosta? Jos aikoo kunnolla säästää, pitääkö puhallus olla koko ajan isolla?

3. Voiko ILP:n ohjelmoida automaattisesti eri kellonaikoina eri tehoille, koska yritän välttää sisäyksikön melua. Väheneekö "sisämelu", jos hankkiii teholtaan ylimitoitetun laitteen?

4. Jos osta yhden ulkoyksikön ja kaksi sisäyksikköä, onko minulla edelleen 5 kWh lämmitysteho, joka puolittuu kahdelle sisäyksikölle?

5. Mulla sisäyksikon paikka olisi 1. ja 2. kerroksen välisessä portaikossa. Alakerrassa lämmitän takkaa, jonka lämpö nousee portaikkoa pitkin yläkertaan. Ettei ILP mittaisi lämpötilaa lämpimästä portaikosta, onko silloin ainoa oikea vaihtoehto ILP, jonka lämpötilansäädin on kaukosäätimessä?

Vs: Muutama käytännön kysymys

krepale sanoi:
Nyt sitten hankitaan meillekin ilmalämpöpumppu, mutta muutaman käytännön asian haluaisin tarkistaa kokeneilta käyttäjiltä. Sorry, jos näitä on aiemminkin kyselty.

1. Mulla on talossa vanhaan koneelliseen LTO-järestelmä (tulo ja poistoilma menee ristikkäin metallikennoissa). Onko sellaista ILP-systeemiä, jonka voisi jälkikäteen asentaa LTO-järjestelmän yhteyteen, joka levittäisi lämpimän ilman kerralla koko taloon? En ole ainakaan löytänyt.

Oletetaan, että invertteri-ILP:n tehoksi ilmoitetaan optimiolosuhteissa 5 kWh, jonka tuottamiseen käytetään 1 kWh sähköä (vastauksiin ei tarvitse Watteja halkoa, suuntaa-antavat riittävät)

2. Syntyykö tuo 5kWh lämpö vain täydellä puhallusteholla? Vaikuttaa puhallusteho lämmöntuottoon, vai onko kyse vain lämmön levittämistehosta? Jos aikoo kunnolla säästää, pitääkö puhallus olla koko ajan isolla?

3. Voiko ILP:n ohjelmoida automaattisesti eri kellonaikoina eri tehoille, koska yritän välttää sisäyksikön melua. Väheneekö "sisämelu", jos hankkiii teholtaan ylimitoitetun laitteen?

4. Jos osta yhden ulkoyksikön ja kaksi sisäyksikköä, onko minulla edelleen 5 kWh lämmitysteho, joka puolittuu kahdelle sisäyksikölle?

5. Mulla sisäyksikon paikka olisi 1. ja 2. kerroksen välisessä portaikossa. Alakerrassa lämmitän takkaa, jonka lämpö nousee portaikkoa pitkin yläkertaan. Ettei ILP mittaisi lämpötilaa lämpimästä portaikosta, onko silloin ainoa oikea vaihtoehto ILP, jonka lämpötilansäädin on kaukosäätimessä?

Seba sanoi:
Isojen ja pienten sisäyksiköiden välillä ei ole suuria melueroja jos ilmamäärät pysyvät samoina (2-3dB luokkaa)
Desibeleillä vertaillaan suhteita logaritmisessa asteikoissa. Näennäisesti 3dB on paperilla vähän, mutta käytännössä kuullostaa puolet hiljaisemmalta.

petteriha sanoi:
Seba sanoi:
Isojen ja pienten sisäyksiköiden välillä ei ole suuria melueroja jos ilmamäärät pysyvät samoina (2-3dB luokkaa)
Desibeleillä vertaillaan suhteita logaritmisessa asteikoissa. Näennäisesti 3dB on paperilla vähän, mutta käytännössä kuullostaa puolet hiljaisemmalta.

No ei..

Desibeli
Desibeli on suhdeyksikkö, jolla audiotekniikassa ilmaistaan sähköisen tai akustisen signaalin tasoa verrattuna sovittuun vertailutasoon. Vertailutasosta käytetään myös nimeä referenssitaso. Kun esimerkiksi äänenvoimakkuutta ilmaistaan desibeleissä, vastaa vertailutaso korvan kuulokynnystä keskitaajuuksilla. Merkintä "0 dB SPL" ei siis tarkoita täydellistä hiljaisuutta. Esim. koirat kuulevat huomattavasti pienempiäkin voimakkuuksia. Audiosignaalin suuruutta kuvaavana yksikkönä se on paljon käyttökelpoisempi kuin tehoa, jännitettä tai virtaa kuvaavat suureet, koska se vastaa paremmin kuulovaikutelmaa. Kun äänenpaine kaksinkertaistuu, nousee äänenpaine noin 6 dB. Kun teho kaksinkertaistuu, nousee tehotaso nousee noin 3 dB. Kun jännite kaksinkertaistuu, nousee jännitetaso 6 dB. Kuuloaisti arvioi äänenvoimakkuuden kaksinkertaiseksi vasta, kun taso on noussut suunnilleen 10 desibeliä. Desibeli-käsitettä ymmärtämätön menee siis täysin sekaisin varsinkin vahvistintehoja arvioitaessa. Sadan ja kahdensadan watin välillä ei siis ole kuin 3 desibeliä eroa, mikä ei ole helposti erotettavissa.

VesA sanoi:
Kun äänenpaine kaksinkertaistuu, nousee äänenpaine noin 6 dB.
Minulle kai kommentoit..
...eli silloin kun äänenpaine puolittuu, laskee äänenpaine noin 6 dB. 0 dB on hyvin kuulevan kuulokynnys.
EDIT: Mulla oli menee tehot ja äänenpaineet sekaisin.. ::)

1. Ei oikein käsitystä, tokihan kanavaan asennettavia on olemassa. Itse kysyin asiaa Valloxilta 2 vuotta sitten eivätkä suositelleet moista heidän LTO:n kanssa käytettäväksi. Ja vaatii toki että kanavat eristettyjä.

2-3. Pienemmällä puhallusnopeudella tulee lämpöisempää ilmaa mutta ei paljon auta jos lämpö ei leviä. Minimipuhalluksella ei kyllä pärjää, joku keskinopeus ok. Kysymääsi ajastusta en ole nähnyt. Isommissa koneissa paremmat tehot ja ehkä hieman kovemmat puhallusvoimakkuudet, joten ei taida auttaa melun hillintään.. ja vertailukin vaikeaa kun yleensä ilmoitetaan vain maksimipuhalluksen tehot.

4. ei, usein multi-split setti on tehokkaampi, esim. 8kw eli niissä järeämpi ulkoyksikkö, esitteet kertoo.

5. juu, kakemittausta suosittelen.

Takaisin
Ylös Bottom