Napsahtelee

Asuja

Jäsen
Panafoorumilla on ketju napsumisesta. Siirrän tänne yleiseen aloituksen, koska taitaa olla kaikkien merkkien ongelma tai sitten ei.

IVT napsahtelee aina kun lämmitysvaihe alkaa tai loppuu eli lämpötilaeroista johtuvaa ääntelyä. Ei tasaista napsumista.

Toisaalta, jos se onkin kipsilevyseinä joka napsahtelee.

Ei iso häiriö, mutta saiskos sen pois?

kolibri

Aktiivinen jäsen
Toshibassa on nyt yhden kerran swingi tehnyt sellaista napsetta, varmaan 10 minuuttia. Laite ollut syyskuusta asti.

K

kriitikko_o

Vieras
Toshiban manuaalissa lukee, että napsahtelu on mahdollista ja se johtuu suodattimien likaantumisesta. Itsellä siis myös Toshiba ja ei ole napsunut, jos napsumisella tässä tarkoitetaan toistuvaa ja jatkuvaa ilmiötä. Yhdestä kerrasasta ei kannata vielä panikoida. Varmasti jotkut toiset merkit napsuvat enemmän kuin toiset. Johtuisikohan se siitä, että toiset merkit hoitavat puhdistuksen huonommin kuin toiset tai siis likaantuvat helpommin kuin toiset ja alkavat siis napsua. Äänihän siis voisi syntyä esimerkiksi siitä, että pölyhiukkaset "palavat" ilpissä kun sitä alkaa olla liikaa?

kolibri

Aktiivinen jäsen
Tuo mun napse tuli siitä swingin liikkeestä, taisi jotenkin lämmön tms vaihtaa hieman asentoa, loppui yhtä nopeasti kuin alkoikin. Selkeä mekaaninen ääni.

Mistä manuaalista katsoit, sivu nro?

glocker

Aktiivinen jäsen
Asuja sanoi:
Panafoorumilla on ketju napsumisesta. Siirrän tänne yleiseen aloituksen, koska taitaa olla kaikkien merkkien ongelma tai sitten ei.

Itselläni Ultimate 12 ei napsu ja vaikuttaa muutenkin hiljaiselta. Ainut huomiota herättävä ääni tulee sisällekin kuuluvasta sulatusjakson alkamisesta: "tshihhh". Swingistä ei kuulu mitään havaittavaa ääntä.

Sisäyksikkö on ruuvattu kipsilevyseinään.

Tuttavapiiristä löytyy esim. LG:n ja Carrierin lämpöpumppuja, joissa ei myöskään ole napsumisia. Itseasiassa kokonaan tuntematon kokemus.

K

kriitikko_o

Vieras
Toshiba Daiseikai (RAS-10JKVP-E) omistajan manuaalissa sivulla 26 on todettu seuraavaa: "Pölynkeräysyksikkö saattaa pitää likaisena humisevaa, naksuvaa tai surisevaa ääntä". Katso linkki:

http://www.lampopumput.info/galleria/albums/userpics/10010/DAISEIKAI_MANUAL.pdf

Siellä on myös lueteltu myös muita tilanteita joissa voi syntyä eri ääniä.

Sanoma on kuitenkin se, että jos laiminlyöt ilpin huollon (esimerkiksi et puhdista suodattimia kahden viikon välein), niin ääniä saattaapi ilmaantua. Normaalikäytössä äänten synytyminen on siis harvinaista - varsinkin jos päällä on kokoajan lämmitystoiminto ja siinä lähes kokoajan vakio lämpötila. Jos jotkut tietyt merkit napsuvat jatkuvasti ja jopa häiritsevästi, niin kannattaa selvittää, että onko asenettu ilppi väärin tai vai onko suodattimet likaiset, tai vai onko kyseessä jokin tyyppi vika.

Asuja

Jäsen
  • Keskustelun aloittaja
Alunperin puhuin napsahtelusta, en siis säännöllisestä napsuvasta äänestä. Epäilen edelleen lämpölaajenemista sisäyksikön sisäosissa, mutta siitä ei taida eroon päästä.

L

la6

Vieras
Napsahtelee minullakin

Minulla on Panan pumppu, ja olen huomannut napsahteluilmiön itsekin. Se johtunee lämpölaajenemisesta, ja kuuluu sulatusjakson yhteydessä.

Eli kun laite on sulatustoiminnolla, sisäyksikkö (ja puhaltimen suuntaimet) jäähtyvät. Kun sulatus päättyy ja lämmitystoiminto taas alkaa, kuuluu minun pumpustani aika ajoin terävääkin, epäsäännöllistä napsahtelua, joka häviää pumpun taas lämmetessä. Ääni ei kestä kauaa, minuutin pari, mutta on selvästi kuultavissa. Olen varma, että se johtuu juuri lämpölaajenemisesta.

Karhulitos

Aktiivinen jäsen
kriitikko_o sanoi:
Toshiban manuaalissa lukee, että napsahtelu on mahdollista ja se johtuu suodattimien likaantumisesta.

Tarvinnee erotella tuon lämpölaajenemisen aiheuttama napsuminen muoviosissa ja ilmanputsarissa olevan lian aiheuttamat kipinät (=napsunat).

Äänenhän erottaa helposti, ilmanputsari-ääni on 'kipinän' ääni ja lämpölaajeneminen on 'muovinen napsahdus'. Jaa no, helppo ja helppo..

Täällä Toshibasta lähtenyt satunnaisesti napsuntaa juuri sulatuksen alkaessa. Saattaapi johtua hieman kierosta seinästä, jolloin itse kotelo kantaa hieman enemmän toisesta nurkasta ja sitä myöden ehkä napsahtelee joskus kun kotelo jäähtyy äkisti flektin sammuessa.

Vai tajusinko väärin keskustelun aiheen..?

J

jussik

Vieras
Re: Napsahtelee minullakin

la6 sanoi:
Minulla on Panan pumppu, ja olen huomannut napsahteluilmiön itsekin. Se johtunee lämpölaajenemisesta, ja kuuluu sulatusjakson yhteydessä.

Eli kun laite on sulatustoiminnolla, sisäyksikkö (ja puhaltimen suuntaimet) jäähtyvät. Kun sulatus päättyy ja lämmitystoiminto taas alkaa, kuuluu minun pumpustani aika ajoin terävääkin, epäsäännöllistä napsahtelua, joka häviää pumpun taas lämmetessä. Ääni ei kestä kauaa, minuutin pari, mutta on selvästi kuultavissa. Olen varma, että se johtuu juuri lämpölaajenemisesta.

ihan sama ilmiö munkin panassa, muuten toimii hyvin ja on hiljainen mutta pihinää ja napsumista kuuluu sulatus toiminnolla. mutta ei tietoa mistä johtuu onko jotain paine iskuja vai johtuuko juuri lämpölaajenemisesta?

Back
Ylös Bottom